Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia lekkiej syntezy organicznej

Sylabus przedmiotu Elementy biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,62egzamin
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii, mikrobiologii, biochemii i chemii na poziomie szkoły wyższej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolowanie z materiału roślinnego bakterii i grzybów mających zdolność do hydrolizy wybranych substratów, tj. celulozy, skrobi i triglicerydów. Określenie wskaźnika aktywności hydrolitycznej drobnoustrojów na pożywkach stałych zawierających powyższe substraty. Określenie wpływu czynników środowiskowych (temperatura, pH, aktywność wody) na wzrost i aktywność hydrolityczną szczepów. Kinetyka wzrostu i aktywności hydrolitycznej szczepów. Ocena potencjalnego wykorzystania szczepów w procesach biotechnologicznych. Ocena podatności polimerów, w tym biopolimerów (pochodzących ze źródeł odnawialnych) na biodegradację w teście płytkowym i w testach glebowych.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do kolokwium15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza piśmiennictwa15
A-W-3Przygotowanie i wygłoszenie referatu15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Referaty studentów (prezentacje multimedialne) na wybrane tematy biotechnologiczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia prowadzone przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
S-2Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A01_W01
ma podstawową wiedzę na temat organizmów, głównie bakterii i grzybów mikroskopowych stosowanych w biotechnologii.
TCH_2A_W01T2A_W01InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
TCH_2A_A01_W02
ma teoretyczną i w zakresie podstawowym praktyczną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych.
TCH_2A_W01T2A_W01InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A01_U01
zna podstawowe techniki stosowane w mikrobiologii i potrafi wykorzystać podstawowe urządzenia stosowane w biotechnologii.
C-1T-W-1M-1S-1, S-2, S-3
TCH_2A_A01_U02
potrafi współpracować ze specjalistami z innych dziedzin w zakresie prowadzenia procesów biotechnologicznych.
C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
TCH_2A_A01_U03
W zakresie przedmiotu posługuje się literaturą naukową w języku polskim i w języku angielskim.
C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
TCH_2A_A01_U04
Wykorzystuje różne źródła wiedzy, korzystając również ze źródeł elektronicznych.
C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
TCH_2A_A01_U05
Przygotowuje pisemne i ustne wystąpienia oraz prezentacje dotyczące treści programowych.
C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A01_W01
ma podstawową wiedzę na temat organizmów, głównie bakterii i grzybów mikroskopowych stosowanych w biotechnologii.
2,0
3,0Przeciętna wiedza w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A01_W02
ma teoretyczną i w zakresie podstawowym praktyczną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych.
2,0
3,0Przeciętna wiedza w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A01_U01
zna podstawowe techniki stosowane w mikrobiologii i potrafi wykorzystać podstawowe urządzenia stosowane w biotechnologii.
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A01_U02
potrafi współpracować ze specjalistami z innych dziedzin w zakresie prowadzenia procesów biotechnologicznych.
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A01_U03
W zakresie przedmiotu posługuje się literaturą naukową w języku polskim i w języku angielskim.
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A01_U04
Wykorzystuje różne źródła wiedzy, korzystając również ze źródeł elektronicznych.
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_A01_U05
Przygotowuje pisemne i ustne wystąpienia oraz prezentacje dotyczące treści programowych.
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
  2. Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Politechnika Łódzka, Łódź, 2000
  3. Szewczyk K.W., Technologia biochemiczna, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2003
  4. Bednarski W., Fiedurek J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Malepszy St., Niemierowicz-Szczytt K., Przybecki Zb., Biotechnologia w genetyce i hodowli roślin, PWN, Warszawa, 1989
  2. Chmiel A., Biotechnologia, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolowanie z materiału roślinnego bakterii i grzybów mających zdolność do hydrolizy wybranych substratów, tj. celulozy, skrobi i triglicerydów. Określenie wskaźnika aktywności hydrolitycznej drobnoustrojów na pożywkach stałych zawierających powyższe substraty. Określenie wpływu czynników środowiskowych (temperatura, pH, aktywność wody) na wzrost i aktywność hydrolityczną szczepów. Kinetyka wzrostu i aktywności hydrolitycznej szczepów. Ocena potencjalnego wykorzystania szczepów w procesach biotechnologicznych. Ocena podatności polimerów, w tym biopolimerów (pochodzących ze źródeł odnawialnych) na biodegradację w teście płytkowym i w testach glebowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do kolokwium15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza piśmiennictwa15
A-W-3Przygotowanie i wygłoszenie referatu15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A01_W01ma podstawową wiedzę na temat organizmów, głównie bakterii i grzybów mikroskopowych stosowanych w biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Referaty studentów (prezentacje multimedialne) na wybrane tematy biotechnologiczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia prowadzone przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
S-2Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętna wiedza w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A01_W02ma teoretyczną i w zakresie podstawowym praktyczną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Referaty studentów (prezentacje multimedialne) na wybrane tematy biotechnologiczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia prowadzone przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
S-2Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętna wiedza w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A01_U01zna podstawowe techniki stosowane w mikrobiologii i potrafi wykorzystać podstawowe urządzenia stosowane w biotechnologii.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
S-2Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A01_U02potrafi współpracować ze specjalistami z innych dziedzin w zakresie prowadzenia procesów biotechnologicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Referaty studentów (prezentacje multimedialne) na wybrane tematy biotechnologiczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia prowadzone przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
S-2Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A01_U03W zakresie przedmiotu posługuje się literaturą naukową w języku polskim i w języku angielskim.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki.
T-L-1Izolowanie z materiału roślinnego bakterii i grzybów mających zdolność do hydrolizy wybranych substratów, tj. celulozy, skrobi i triglicerydów. Określenie wskaźnika aktywności hydrolitycznej drobnoustrojów na pożywkach stałych zawierających powyższe substraty. Określenie wpływu czynników środowiskowych (temperatura, pH, aktywność wody) na wzrost i aktywność hydrolityczną szczepów. Kinetyka wzrostu i aktywności hydrolitycznej szczepów. Ocena potencjalnego wykorzystania szczepów w procesach biotechnologicznych. Ocena podatności polimerów, w tym biopolimerów (pochodzących ze źródeł odnawialnych) na biodegradację w teście płytkowym i w testach glebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Referaty studentów (prezentacje multimedialne) na wybrane tematy biotechnologiczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia prowadzone przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
S-2Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A01_U04Wykorzystuje różne źródła wiedzy, korzystając również ze źródeł elektronicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki.
T-L-1Izolowanie z materiału roślinnego bakterii i grzybów mających zdolność do hydrolizy wybranych substratów, tj. celulozy, skrobi i triglicerydów. Określenie wskaźnika aktywności hydrolitycznej drobnoustrojów na pożywkach stałych zawierających powyższe substraty. Określenie wpływu czynników środowiskowych (temperatura, pH, aktywność wody) na wzrost i aktywność hydrolityczną szczepów. Kinetyka wzrostu i aktywności hydrolitycznej szczepów. Ocena potencjalnego wykorzystania szczepów w procesach biotechnologicznych. Ocena podatności polimerów, w tym biopolimerów (pochodzących ze źródeł odnawialnych) na biodegradację w teście płytkowym i w testach glebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Referaty studentów (prezentacje multimedialne) na wybrane tematy biotechnologiczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia prowadzone przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
S-2Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A01_U05Przygotowuje pisemne i ustne wystąpienia oraz prezentacje dotyczące treści programowych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studenta z problematyką biotechnologii. Studenci posiadają umiejętność funkcjonowania na styku technologii i najnowszych metod biologii eksperymentalnej oraz mogą współpracować ze specjalistami dziedzin pokrewnych. Przedmiot w zakresie podstawowym przygotowuje do pracy w przemyśle biotechnologicznym, do poznawania technik, wykorzystania urządzeń i prowadzenia procesów biotechnologicznych oraz do pracy w laboratoriach badawczych z użyciem materiału biologicznego i nowoczesnej aparatury badawczej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do biotechnologii: definicja i podział biotechnologii, klasy produktów biotechnologicznych. Organizmy prokariotycznej i eukariotyczne. Metabolizm organizmów i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Enzymy i ich wykorzystanie w biotechnologii, kinetyka reakcji enzymatycznych. Biopolimery. Antybiotyki i inne metabolity wtórne. Kwasy organiczne. Witaminy. Perspektywy zastosowania biopestycydów i bionawozów. Bioremediacja i fitoremediacja. Inżynieria bioprocesowa: inżynieria bioreaktorów, procesy rozdzielania i oczyszczania substratów i produktów bioprocesów. Znaczenie biokopalnictwa (bioługowania, biogórnictwa) metali w ich pozyskiwaniu z rud w z związku z wyczerpaniem się zasobów naturalnych surowców. Biotechnologie oczyszczania ścieków: procesy tlenowe i beztlenowe. Biotechnologiczne metody uzdatniania wody. Zastosowanie organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO) w rolnictwie, leśnictwie i w przemyśle. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki.
T-L-1Izolowanie z materiału roślinnego bakterii i grzybów mających zdolność do hydrolizy wybranych substratów, tj. celulozy, skrobi i triglicerydów. Określenie wskaźnika aktywności hydrolitycznej drobnoustrojów na pożywkach stałych zawierających powyższe substraty. Określenie wpływu czynników środowiskowych (temperatura, pH, aktywność wody) na wzrost i aktywność hydrolityczną szczepów. Kinetyka wzrostu i aktywności hydrolitycznej szczepów. Ocena potencjalnego wykorzystania szczepów w procesach biotechnologicznych. Ocena podatności polimerów, w tym biopolimerów (pochodzących ze źródeł odnawialnych) na biodegradację w teście płytkowym i w testach glebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Referaty studentów (prezentacje multimedialne) na wybrane tematy biotechnologiczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia prowadzone przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja i ocena referatów
S-2Ocena formująca: Kolokwia w toku ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przeciętne umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0