Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biotechnologia przemysłowa

Sylabus przedmiotu Laboratorium przeddyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Laboratorium przeddyplomowe
Specjalność Technologia podstawowej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>, Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 225 8,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone kursy z chemii nieorganicznej i organicznej, technologii chemicznej ogólnej i organicznej.
W-2Znajomość analizy chemicznej, w tym metod instrumentalnych.
W-3Obsługa komputera i podstawowych programów do edycji, obliczeń i prezentacji wyników.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy dyplomowej oraz z zakresu projektowania procesu i/lub syntezy produktu.
C-2Zapoznanie studenta z metodami opracowania wyników doświadczalnych wpływu warunków procesu na jego efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków.
C-3Przygotowanie studenta do prowadzenie procesu technologicznego uwzgledniając parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pogłebianie wiedzy w obszarze prowadzonych badań.30
T-L-2Przygotowanie stanowiska badawczego i sprawdzenie poprawności jego funkcjonowania.20
T-L-3Przygotowanie planu badań i harmonogramu jego realizacji.10
T-L-4Zapoznanie się z metodami analitycznymi koniecznymi do prowadzenia badań i zastosowanie ich w praktyce laboratoryjnej.20
T-L-5Prowadzenie badań związanych z tematem pracu dyplomowej. Wyznaczanie wpływu parametrów technologicznych na przebieg prowadzonego procesu i na właściwości otrzymywanych produktów.145
225

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.225
A-L-2Przygotowanie i przedstawienie w formie sprawozdania wyników z przeprowadzonych badań wraz z wnioskami.15
240

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Analizowanie przez studenta literatury związanej z tematem pracy i dyskusja z prowadzącym.
M-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
M-3Bieżąca kontrola poprawności wykonywania czynności laboratoryjnych. Dyskuja merytoryczne za studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji badań laboratoryjnych i postępu pracy.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i kreatywności studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literatury dotyczącej tematu pracy dyplomowej.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych badań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-13_W01
Student rozróżnia i charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma wiedzę dotyczącą metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu i/lub oceny produktu. Ma wiedzę dotyczącą sposobów charakteryzowania procesu i/lub produktu. Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia procesowe. Potrafi dobierać parametry prowadzenia procesu i określić ich wpływ na szybkość procesu, wydajność produktów i selektywność przemiany do produktów głównych i ubocznych.
TCH_2A_W07, TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11T2A_W03, T2A_W04InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-13_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli procesu technologicznego. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w technologii. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi dobierać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych. Potrafi dobierać parametry procesowe. Potrafi zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwo pracy.
TCH_2A_U16, TCH_2A_U18T2A_U18, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U08C-1, C-3T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-2, M-1, M-3S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-13_W01
Student rozróżnia i charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma wiedzę dotyczącą metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu i/lub oceny produktu. Ma wiedzę dotyczącą sposobów charakteryzowania procesu i/lub produktu. Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia procesowe. Potrafi dobierać parametry prowadzenia procesu i określić ich wpływ na szybkość procesu, wydajność produktów i selektywność przemiany do produktów głównych i ubocznych.
2,0Student nie potrafi rozróżnić ani scharakteryzować surowców, zjawisk, reakcji i operacji jednostkowych dotyczących badanego procesu i/lub produktu. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu oceny procesu i/lub produktu. Nie potrafi przeprowadzić niezbędnych obliczeń. Nie potrafi nazwać metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,0Student rozróżnia, nazywa i częściowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Potrafi wymienić tylko niektóre sposoby oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i częściowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,5Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma dostateczną wiedzę dotyczącą sposobów oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzania niezbędnych obliczeń. Rozróżnia, nazywa i w większości objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
4,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
4,5Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Potrafi porównać przydatność tych metod w ocenie procesu i/lub produktu oraz interpretować ich wyniki.
5,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Potrafi samodzielnie dobierać metody analityczne do oceny procesu i/lub produktu oraz uzasadnić ich wybór, w pełni objaśnia ich zasady oraz samodzielnie interpretuje otrzymane wyniki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-13_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli procesu technologicznego. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w technologii. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi dobierać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych. Potrafi dobierać parametry procesowe. Potrafi zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwo pracy.
2,0Student nie potrafi zebrać literatury przedmiotu ani jej analizować. Nie potrafi wykonać stanowiska badawczego, nie wykorzystuje dostępnej aparatury, nie wykonuje poprawnie badań, nie potrafi opracować wyników.
3,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. Wykorzystuje tylko część dostępnej aparatury badawczej i analitycznej. Wykonuje poprawnie badania, nie potrafi opracować wyników.
3,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki.
4,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki.
4,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki, poprawnie formułuje wnioski.
5,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować i interpretować wyniki, poprawnie formułuje wnioski.

Literatura podstawowa

  1. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, WAE, Wrocław, 1992
  2. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii., WNT, Warszawa, 2000
  3. R.J. Hamilton, P.A. Sewell, Wysokosprawna chromatografia cieczowa., PWN, Warszawa, 1982
  4. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej., WNT, Warszawa, 2000
  5. A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997
  6. S.Ł. Achnazarowa, W.W. Kafarow, Optymalizacja eksperymentu w chemii i technologii chemicznej., WNT, Warszawa, 1982
  7. W. Zieliński, A. Rajca (red), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych., WNT, Warszawa, 1995
  8. Kirk-Othmer, Encyclopedia of Chemical Technology, Hoboken: Wiley-Interscience, 2007
  9. P.H. Groggins, Procesy jednostkowe w syntezie organicznej., WNT, Warszawa, 1961
  10. Literatura źródłowa., -, -, -, Bieżąca literatura z zakresu tematu pracy dyplomowej, w tym podręczniki tematyczne, oryginalne publikacje naukowe i patenty.

Literatura dodatkowa

  1. E. Hoffmann, J. Charette, V. Stroobant, Spektrometria mas., WNT, Warszawa, 1998
  2. Zb. Polański, Planowanie doświadczeń w technice., PWN, Warszawa, 1984
  3. Zb. Polański, Metodyka badań doświadczalnych., Politechnika Krakowska, Kraków, 1978

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pogłebianie wiedzy w obszarze prowadzonych badań.30
T-L-2Przygotowanie stanowiska badawczego i sprawdzenie poprawności jego funkcjonowania.20
T-L-3Przygotowanie planu badań i harmonogramu jego realizacji.10
T-L-4Zapoznanie się z metodami analitycznymi koniecznymi do prowadzenia badań i zastosowanie ich w praktyce laboratoryjnej.20
T-L-5Prowadzenie badań związanych z tematem pracu dyplomowej. Wyznaczanie wpływu parametrów technologicznych na przebieg prowadzonego procesu i na właściwości otrzymywanych produktów.145
225

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.225
A-L-2Przygotowanie i przedstawienie w formie sprawozdania wyników z przeprowadzonych badań wraz z wnioskami.15
240
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-13_W01Student rozróżnia i charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma wiedzę dotyczącą metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu i/lub oceny produktu. Ma wiedzę dotyczącą sposobów charakteryzowania procesu i/lub produktu. Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia procesowe. Potrafi dobierać parametry prowadzenia procesu i określić ich wpływ na szybkość procesu, wydajność produktów i selektywność przemiany do produktów głównych i ubocznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W07zna podstawy zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
TCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy dyplomowej oraz z zakresu projektowania procesu i/lub syntezy produktu.
C-2Zapoznanie studenta z metodami opracowania wyników doświadczalnych wpływu warunków procesu na jego efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków.
C-3Przygotowanie studenta do prowadzenie procesu technologicznego uwzgledniając parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy.
Treści programoweT-L-5Prowadzenie badań związanych z tematem pracu dyplomowej. Wyznaczanie wpływu parametrów technologicznych na przebieg prowadzonego procesu i na właściwości otrzymywanych produktów.
T-L-3Przygotowanie planu badań i harmonogramu jego realizacji.
T-L-2Przygotowanie stanowiska badawczego i sprawdzenie poprawności jego funkcjonowania.
T-L-1Pogłebianie wiedzy w obszarze prowadzonych badań.
T-L-4Zapoznanie się z metodami analitycznymi koniecznymi do prowadzenia badań i zastosowanie ich w praktyce laboratoryjnej.
Metody nauczaniaM-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
M-1Analizowanie przez studenta literatury związanej z tematem pracy i dyskusja z prowadzącym.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literatury dotyczącej tematu pracy dyplomowej.
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji badań laboratoryjnych i postępu pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozróżnić ani scharakteryzować surowców, zjawisk, reakcji i operacji jednostkowych dotyczących badanego procesu i/lub produktu. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu oceny procesu i/lub produktu. Nie potrafi przeprowadzić niezbędnych obliczeń. Nie potrafi nazwać metod analitycznych niezbędnych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,0Student rozróżnia, nazywa i częściowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Potrafi wymienić tylko niektóre sposoby oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i częściowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
3,5Student rozróżnia, nazywa i w większości charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu i/lub produktu. Ma dostateczną wiedzę dotyczącą sposobów oceny procesu i/lub produktu oraz przeprowadzania niezbędnych obliczeń. Rozróżnia, nazywa i w większości objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
4,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu.
4,5Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Rozróżnia, nazywa i w pełni objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Potrafi porównać przydatność tych metod w ocenie procesu i/lub produktu oraz interpretować ich wyniki.
5,0Student rozróżnia, nazywa i w pełni charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczące badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Potrafi w pełni ocenić proces i/lub scharakteryzować produkt oraz przeprowadzić niezbędne obliczenia. Potrafi samodzielnie dobierać metody analityczne do oceny procesu i/lub produktu oraz uzasadnić ich wybór, w pełni objaśnia ich zasady oraz samodzielnie interpretuje otrzymane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-13_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury polsko i angielskojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z technologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. Potrafi zastosować metody analizy fizykochemicznej i instrumentalnej do kontroli procesu technologicznego. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w technologii. Potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu. Potrafi dobierać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych. Potrafi dobierać parametry procesowe. Potrafi zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwo pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U16posiada umiejętność doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U18potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy dyplomowej oraz z zakresu projektowania procesu i/lub syntezy produktu.
C-3Przygotowanie studenta do prowadzenie procesu technologicznego uwzgledniając parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy.
Treści programoweT-L-5Prowadzenie badań związanych z tematem pracu dyplomowej. Wyznaczanie wpływu parametrów technologicznych na przebieg prowadzonego procesu i na właściwości otrzymywanych produktów.
T-L-3Przygotowanie planu badań i harmonogramu jego realizacji.
T-L-2Przygotowanie stanowiska badawczego i sprawdzenie poprawności jego funkcjonowania.
T-L-1Pogłebianie wiedzy w obszarze prowadzonych badań.
T-L-4Zapoznanie się z metodami analitycznymi koniecznymi do prowadzenia badań i zastosowanie ich w praktyce laboratoryjnej.
Metody nauczaniaM-2Bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium.
M-1Analizowanie przez studenta literatury związanej z tematem pracy i dyskusja z prowadzącym.
M-3Bieżąca kontrola poprawności wykonywania czynności laboratoryjnych. Dyskuja merytoryczne za studentem.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych badań.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literatury dotyczącej tematu pracy dyplomowej.
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w realizacji badań laboratoryjnych i postępu pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zebrać literatury przedmiotu ani jej analizować. Nie potrafi wykonać stanowiska badawczego, nie wykorzystuje dostępnej aparatury, nie wykonuje poprawnie badań, nie potrafi opracować wyników.
3,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. Wykorzystuje tylko część dostępnej aparatury badawczej i analitycznej. Wykonuje poprawnie badania, nie potrafi opracować wyników.
3,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi wykonać stanowisko badawcze. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki.
4,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki.
4,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki, poprawnie formułuje wnioski.
5,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i ją analizować. Potrafi zaprojektować i wykonać stanowisko badawcze. Potrafi dobierać parametry procesowe. W pełni wykorzystuje dostępną aparaturę badawczą i analityczną. Przeprowadza poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować i interpretować wyniki, poprawnie formułuje wnioski.