Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Procesy transportowe w środowisku naturalnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy transportowe w środowisku naturalnym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 0,90,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW7 30 1,10,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z przedmiotów Termodynamika procesowa i Kinetyka procesowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przenoszenia ciepła i masy w procesach biologicznych i biośrodowiskowych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeniowymi dotyczącymi przewidywania ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym
C-3Dostarczenie praktycznych zastosowań procesów transportowych w inżynieri biologicznej, biomedycznej, przetwórstwie spożywczym. kontroli środowiska i gospodarki odpadami.
C-4Ukształtowanie postawy na samodzielne rozwiązywanie problemów transportu ciepła i masy w środowisku naturalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia komputerowe współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym.7
T-A-2Obliczenia komputerowe współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatury).8
15
laboratoria
T-L-1Pomiary laboratoryjne współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym.6
T-L-2Pomiary laboratoryjne współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatur).9
15
wykłady
T-W-1Właściwości fizyczne i chemiczne materii: gazy, ciecze i ciała stałe.3
T-W-2Przenoszenie pędu, ciepła i masy.3
T-W-3Ruch ciepła przez przewodzenie, konwekcję, promieniowanie oraz z towarzyszącą przemianą fazową.8
T-W-4Równowaga i kinetyka ruchu masy. Dyfuzyjny ruch masy, dyspersyjny i konwekcyjny ruch masy.5
T-W-5Dyfuzyjny ruch masy w stanie ustalonym i nieustalonym.3
T-W-6Kinetyka reakcji chemicznych i biochemicznych.3
T-W-7Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie. Równowaga termodynamiczna, podstawy bilansowania procesów.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia13
A-A-4zaliczenie praktyczne przy komputerze.2
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach11
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4zaliczenie praktyczne przy komputerze.4
27
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2egzamin pisemny2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny; objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń audytoryjnych z użyciem komputera.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne laboratorium z użyciem komputera.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09a_W01
Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym.
ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W13T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09a_U01
Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku.
ICHP_1A_U02, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U16T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15InzA_U07C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09a_K01
Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku.
ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03T1A_K02, T1A_K03InzA_K01, InzA_K02C-4T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2M-3, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09a_W01
Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym.
2,0
3,0Student potrafi definiować podstawowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09a_U01
Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku.
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać typowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09a_K01
Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku.
2,0
3,0Student jest nakierowany na samodzielne rozwiązywanie podstawowych problemów transportowych w biośrodowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Zarzycki, M. Imbierowicz , M. Stelmachowski, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska Część 2: Fizykochemiczne podstawy inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2007
  2. A.K. Datta, Biological and Bioenvironmental Heat and Mass Transfer, Marcel Dekker, Inc., New York, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Welty, C.E. Wicks, R,E, Wilson, G. Rorrer, Fundamentals of Momentum, Heat and Mass Transfer, John Wiley Sons, 2001, New York

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia komputerowe współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym.7
T-A-2Obliczenia komputerowe współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatury).8
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary laboratoryjne współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym.6
T-L-2Pomiary laboratoryjne współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatur).9
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości fizyczne i chemiczne materii: gazy, ciecze i ciała stałe.3
T-W-2Przenoszenie pędu, ciepła i masy.3
T-W-3Ruch ciepła przez przewodzenie, konwekcję, promieniowanie oraz z towarzyszącą przemianą fazową.8
T-W-4Równowaga i kinetyka ruchu masy. Dyfuzyjny ruch masy, dyspersyjny i konwekcyjny ruch masy.5
T-W-5Dyfuzyjny ruch masy w stanie ustalonym i nieustalonym.3
T-W-6Kinetyka reakcji chemicznych i biochemicznych.3
T-W-7Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie. Równowaga termodynamiczna, podstawy bilansowania procesów.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia13
A-A-4zaliczenie praktyczne przy komputerze.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach11
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4zaliczenie praktyczne przy komputerze.4
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2egzamin pisemny2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09a_W01Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W05zna zasady ochrony środowiska i gospodarki odpadami
ICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W13ma wiedzę o obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych w kraju i na świecie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przenoszenia ciepła i masy w procesach biologicznych i biośrodowiskowych.
Treści programoweT-W-1Właściwości fizyczne i chemiczne materii: gazy, ciecze i ciała stałe.
T-W-2Przenoszenie pędu, ciepła i masy.
T-W-4Równowaga i kinetyka ruchu masy. Dyfuzyjny ruch masy, dyspersyjny i konwekcyjny ruch masy.
T-W-3Ruch ciepła przez przewodzenie, konwekcję, promieniowanie oraz z towarzyszącą przemianą fazową.
T-W-5Dyfuzyjny ruch masy w stanie ustalonym i nieustalonym.
T-W-6Kinetyka reakcji chemicznych i biochemicznych.
T-W-7Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie. Równowaga termodynamiczna, podstawy bilansowania procesów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny; objaśnienia i wyjaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi definiować podstawowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09a_U01Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach używając różnych technik przekazu informacji, w tym w języku obcym
ICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
ICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla inżynierii chemicznej i procesowej, wybrać i zastosować właściwą metodę wykonania oraz wybrać narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Dostarczenie praktycznych zastosowań procesów transportowych w inżynieri biologicznej, biomedycznej, przetwórstwie spożywczym. kontroli środowiska i gospodarki odpadami.
C-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeniowymi dotyczącymi przewidywania ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym
Treści programoweT-A-1Obliczenia komputerowe współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym.
T-A-2Obliczenia komputerowe współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatury).
T-L-1Pomiary laboratoryjne współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym.
T-L-2Pomiary laboratoryjne współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatur).
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń audytoryjnych z użyciem komputera.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne laboratorium z użyciem komputera.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać typowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09a_K01Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie postawy na samodzielne rozwiązywanie problemów transportu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
Treści programoweT-A-1Obliczenia komputerowe współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym.
T-A-2Obliczenia komputerowe współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatury).
T-L-1Pomiary laboratoryjne współczynników przewodzenia ciepła oraz dyfuzyjności cieplnej wybranych materiałów pochodzenia rolniczego i spożywczego występujących w środowisku naturalnym.
T-L-2Pomiary laboratoryjne współczynników dyfuzji w wodzie wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym (wpływ temperatur).
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń audytoryjnych z użyciem komputera.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne laboratorium z użyciem komputera.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest nakierowany na samodzielne rozwiązywanie podstawowych problemów transportowych w biośrodowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0