Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy chemii organicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy chemii organicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Slawomir Westerlich <Slawomir.Westerlich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>, Slawomir Westerlich <Slawomir.Westerlich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 18 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie podstawowej wiedzy z chemii organicznej z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.2
T-L-2Destylacja acetonu, jako prosta operacja jednostkowa, mająca na celu oczyszczanie i oznaczanie temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.3
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.3
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu. Krystalizacja z wody jako metoda oczyszczania stałych związków organicznych.5
T-L-5Ocena stopnia czystości związku organicznego na podstawie pomiaru jego temperatury topnienia. Identyfikacja nieznanej substancji na podstawie oznaczenia temperatury topnienia.2
T-L-6Destylacja wody pod obniżonym ciśnieniem, jako przykład oczyszczania cieczy wysokowrzących.3
18
wykłady
T-W-1Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja, heterolityczny i homolityczny rozpad wiązania atomowego. Reakcje jonowe i wolnorodnikowe. Izomeria i podział związków organicznych.2
T-W-2Produkty przetwórstwa ropy naftowej. Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Reakcje substytucji rodnikowej.1
T-W-3Nazewnictwo alkenów i alkinów. Reakcje addycji elektofilowej. Reakcje polimeryzacji. Kwasowość alkinów.2
T-W-4Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym. Definicja odczynnika elektrofilowego i nukleofilowego. Przykładowe reakcje substytucji nukleofilowej węglowodorów aromatycznych - mechanizmy addycji-eliminacji (A-E) i eliminacji-addycji (E-A).2
T-W-5Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Związki magnezoorganiczne (związki Grignarda).2
T-W-6Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych.1
T-W-7Nazewnictwo, otrzymywanie i reaktywność alkoholi, fenoli i eterów. Estry kwasów nieorganicznych (siarczany i azotany). Etery koronowe.2
T-W-8Metody otrzymywania aldehydów i ketonów oraz ich reakcje z pochodnymi amin oraz ze związkami Grignarda.2
T-W-9Synteza kwasów karboksylowych i ich pochodnych. Mechanizm reakcji estryfikacji. Tłuszcze i mydła.2
T-W-10Wybrane zagadnienia z chemii biocząsteczek - tłuszcze i woski, węglowodany, białka i aminokwasy.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do wykonania poszczególnych operacji jednostkowych i preparatów.20
A-L-3Zaliczenie preparatów wykonanych w ramach zajęć laboratoryjnych.5
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń wykonywanych w laboratorium.5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Praca z literaturą zalecaną przez prowadzącego zajęcia.18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu.19
A-W-4Sprawdzian zaliczający zajęcia.4
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanych zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B05_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
ICHP_1A_W03T1A_W01C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1
ICHP_1A_B05_W02
Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
ICHP_1A_W03, ICHP_1A_W08T1A_W01, T1A_W03C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1
ICHP_1A_B05_W03
Student ma wiedzę na temat rozdziału mieszanin związków organicznych.
ICHP_1A_W03, ICHP_1A_W09T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04C-4, C-6, C-5T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-5
ICHP_1A_B05_W04
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii.
ICHP_1A_W03, ICHP_1A_W08T1A_W01, T1A_W03C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B05_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych.
ICHP_1A_U01T1A_U01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
ICHP_1A_B05_U02
Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków organicznych oraz przedstawić reakcje , którym one ulegają.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U05T1A_U01, T1A_U05C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1
ICHP_1A_B05_U03
Student potrafi przeprowadzić jednoetapową syntezę związku organicznego.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U08, ICHP_1A_U12T1A_U01, T1A_U08, T1A_U11InzA_U01C-4, C-6, C-5T-L-4, T-L-1M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-5, S-3
ICHP_1A_B05_U04
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U08, ICHP_1A_U12T1A_U01, T1A_U08, T1A_U11InzA_U01C-4, C-6, C-5T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-2, S-4, S-5, S-3
ICHP_1A_B05_U05
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje to doświadczenia.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U12T1A_U01, T1A_U11C-4, C-6, C-5T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-4, S-5, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B05_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K03T1A_K01, T1A_K03InzA_K02C-4, C-6, C-2, C-5, C-1, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-3, M-2S-4, S-5, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B05_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
2,0Student nie zna systematyki związków organicznych i nie rozróżnia podstawowych grup funkcyjnych w związkach organicznych.
3,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 55-69 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
3,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 70-79 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
4,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 80-89 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
4,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 90-95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
5,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać powyżej 95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
ICHP_1A_B05_W02
Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Student nie potrafi wykorzystać tych reakcji w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
ICHP_1A_B05_W03
Student ma wiedzę na temat rozdziału mieszanin związków organicznych.
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy na temat rozdziału mieszanin zwiazków organicznych.
3,0Student posiada 55-69 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
3,5Student posiada 70-79 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
4,0Student posiada 80-89 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
4,5Student posiada 90-95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
5,0Student posiada powyżej 95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
ICHP_1A_B05_W04
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii.
2,0Student w ogóle nie rozpoznaje podstawowych typów izomerii i nie potrafi wytłumaczyć podstawowych zagadnień stereochemii.
3,0Student rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,5Student rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii.
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i stereochemii.
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii.
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B05_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych.
2,0Student nie potrafi zastosować zasad nomenklatury zwiazków organicznych.
3,0Student w 55-69 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95 procent) potrafi zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
ICHP_1A_B05_U02
Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków organicznych oraz przedstawić reakcje , którym one ulegają.
2,0Student nie potrafi nawet krótko scharakteryzować poszczególnych klas związków organicznych, ani przedstawić jakiejkolwiek reakcji, której dana klasa związków ulega.
3,0Student wymienia nieliczne grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje, bez podawania reakcji jakim dana klasa związków ulega.
3,5Student wymienia grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje. Potrafi z pomocą nauczyciela podać kilka reakcji jakim dana klasa związków ulega.
4,0Student wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz potrafi z niewielką pomocą nauczyciela podać reakcje jakim dana klasa związków ulega.
4,5Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne i z nielicznymi błędami potrafi samodzielnie podać reakcje jakim dana klasa związków ulega.
5,0Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz samodzielnie podaje reakcje jakim dana klasa związków organicznych ulega.
ICHP_1A_B05_U03
Student potrafi przeprowadzić jednoetapową syntezę związku organicznego.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić jednoetapowej syntezy prostego związku organicznego nawet w oparciu o przewodnik do zajęć.
3,0Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza ze znaczną pomoca prowadzącego zajęcia syntezę prostego związku organicznego.
3,5Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza przy niewielkiej pomocy prowadzacego zajęcia syntezę prostego związku organicznego.
4,0Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
4,5Student, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
5,0Student samodzielnie i bezbłędnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
ICHP_1A_B05_U04
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w doborze podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,5Student popełnia liczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,0Student popełnia nieliczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,5Student popełnia sporadycznie błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
5,0Student bezbłędnie stosuje podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału o oczyszczania związków organicznych.
ICHP_1A_B05_U05
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje to doświadczenia.
2,0Student nie potrafi opisać doświadczenia chemicznego ani zintepretować jego wyników.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w interpretacji wyników i opisie doświadczenia chemicznego.
3,5Student samodzielnie opisuje doświadczenie chemiczne, ale wymaga pomocy przy interpretowaniu jego wyników.
4,0Student samodzielnie interpretuje wyniki doświadczenia ale popełnia błędy w opisie doświadczenia.
4,5Student popełnia drobne błędy podczas opisu doświadczenia chemicznego oraz podczas interpretacji wyników tego doświadczenia.
5,0Student samodzielnie interpretuje wyniki i bezbłędnie opisuje doswiadczenie chemiczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B05_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować w zespole, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym mu zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi z dobrym skutkiem pracować zarówno samodzielnie jak i w zespole nad powierzonym mu zadaniem.

Literatura podstawowa

  1. Przemysław Mastalerz, Podręcznik chemii organicznej, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 1997
  2. John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnitwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  3. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  4. Artur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1984
  5. Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
  6. Jerzy T. Wróbel, Preparatyka i elementy syntezy organicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1983

Literatura dodatkowa

  1. H. Hart, L.E. Craine, D.J. Hart, Chemia organiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. B. Bobrański, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992
  3. E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  4. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej, techniki pracy i przepisy BHP, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.2
T-L-2Destylacja acetonu, jako prosta operacja jednostkowa, mająca na celu oczyszczanie i oznaczanie temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.3
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.3
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu. Krystalizacja z wody jako metoda oczyszczania stałych związków organicznych.5
T-L-5Ocena stopnia czystości związku organicznego na podstawie pomiaru jego temperatury topnienia. Identyfikacja nieznanej substancji na podstawie oznaczenia temperatury topnienia.2
T-L-6Destylacja wody pod obniżonym ciśnieniem, jako przykład oczyszczania cieczy wysokowrzących.3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja, heterolityczny i homolityczny rozpad wiązania atomowego. Reakcje jonowe i wolnorodnikowe. Izomeria i podział związków organicznych.2
T-W-2Produkty przetwórstwa ropy naftowej. Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Reakcje substytucji rodnikowej.1
T-W-3Nazewnictwo alkenów i alkinów. Reakcje addycji elektofilowej. Reakcje polimeryzacji. Kwasowość alkinów.2
T-W-4Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym. Definicja odczynnika elektrofilowego i nukleofilowego. Przykładowe reakcje substytucji nukleofilowej węglowodorów aromatycznych - mechanizmy addycji-eliminacji (A-E) i eliminacji-addycji (E-A).2
T-W-5Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Związki magnezoorganiczne (związki Grignarda).2
T-W-6Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych.1
T-W-7Nazewnictwo, otrzymywanie i reaktywność alkoholi, fenoli i eterów. Estry kwasów nieorganicznych (siarczany i azotany). Etery koronowe.2
T-W-8Metody otrzymywania aldehydów i ketonów oraz ich reakcje z pochodnymi amin oraz ze związkami Grignarda.2
T-W-9Synteza kwasów karboksylowych i ich pochodnych. Mechanizm reakcji estryfikacji. Tłuszcze i mydła.2
T-W-10Wybrane zagadnienia z chemii biocząsteczek - tłuszcze i woski, węglowodany, białka i aminokwasy.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do wykonania poszczególnych operacji jednostkowych i preparatów.20
A-L-3Zaliczenie preparatów wykonanych w ramach zajęć laboratoryjnych.5
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń wykonywanych w laboratorium.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Praca z literaturą zalecaną przez prowadzącego zajęcia.18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu.19
A-W-4Sprawdzian zaliczający zajęcia.4
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_W01Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii obejmującą podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii organicznej, chemii fizycznej i chemii analitycznej, przydatną do rozwiązywania podstawowych zadań z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
Treści programoweT-W-2Produkty przetwórstwa ropy naftowej. Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Reakcje substytucji rodnikowej.
T-W-7Nazewnictwo, otrzymywanie i reaktywność alkoholi, fenoli i eterów. Estry kwasów nieorganicznych (siarczany i azotany). Etery koronowe.
T-W-3Nazewnictwo alkenów i alkinów. Reakcje addycji elektofilowej. Reakcje polimeryzacji. Kwasowość alkinów.
T-W-5Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Związki magnezoorganiczne (związki Grignarda).
T-W-10Wybrane zagadnienia z chemii biocząsteczek - tłuszcze i woski, węglowodany, białka i aminokwasy.
T-W-8Metody otrzymywania aldehydów i ketonów oraz ich reakcje z pochodnymi amin oraz ze związkami Grignarda.
T-W-9Synteza kwasów karboksylowych i ich pochodnych. Mechanizm reakcji estryfikacji. Tłuszcze i mydła.
T-W-6Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna systematyki związków organicznych i nie rozróżnia podstawowych grup funkcyjnych w związkach organicznych.
3,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 55-69 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
3,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 70-79 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
4,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 80-89 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
4,5Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać 90-95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
5,0Student zna zasady systematyki zwiazków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać powyżej 95 procent spośród omawianych na zajęciach zwiazków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_W02Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii obejmującą podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii organicznej, chemii fizycznej i chemii analitycznej, przydatną do rozwiązywania podstawowych zadań z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
Treści programoweT-W-4Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym. Definicja odczynnika elektrofilowego i nukleofilowego. Przykładowe reakcje substytucji nukleofilowej węglowodorów aromatycznych - mechanizmy addycji-eliminacji (A-E) i eliminacji-addycji (E-A).
T-W-2Produkty przetwórstwa ropy naftowej. Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Reakcje substytucji rodnikowej.
T-W-7Nazewnictwo, otrzymywanie i reaktywność alkoholi, fenoli i eterów. Estry kwasów nieorganicznych (siarczany i azotany). Etery koronowe.
T-W-3Nazewnictwo alkenów i alkinów. Reakcje addycji elektofilowej. Reakcje polimeryzacji. Kwasowość alkinów.
T-W-5Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Związki magnezoorganiczne (związki Grignarda).
T-W-10Wybrane zagadnienia z chemii biocząsteczek - tłuszcze i woski, węglowodany, białka i aminokwasy.
T-W-8Metody otrzymywania aldehydów i ketonów oraz ich reakcje z pochodnymi amin oraz ze związkami Grignarda.
T-W-9Synteza kwasów karboksylowych i ich pochodnych. Mechanizm reakcji estryfikacji. Tłuszcze i mydła.
T-W-6Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych.
T-W-1Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja, heterolityczny i homolityczny rozpad wiązania atomowego. Reakcje jonowe i wolnorodnikowe. Izomeria i podział związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Student nie potrafi wykorzystać tych reakcji w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje jedynie niektóre grupy funkcyjne pod kątem reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji. Charakteryzuje większość grup funkcyjnych pod kątem ich reaktywności. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_W03Student ma wiedzę na temat rozdziału mieszanin związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii obejmującą podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii organicznej, chemii fizycznej i chemii analitycznej, przydatną do rozwiązywania podstawowych zadań z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
Treści programoweT-L-5Ocena stopnia czystości związku organicznego na podstawie pomiaru jego temperatury topnienia. Identyfikacja nieznanej substancji na podstawie oznaczenia temperatury topnienia.
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu. Krystalizacja z wody jako metoda oczyszczania stałych związków organicznych.
T-L-6Destylacja wody pod obniżonym ciśnieniem, jako przykład oczyszczania cieczy wysokowrzących.
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.
T-L-2Destylacja acetonu, jako prosta operacja jednostkowa, mająca na celu oczyszczanie i oznaczanie temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy na temat rozdziału mieszanin zwiazków organicznych.
3,0Student posiada 55-69 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
3,5Student posiada 70-79 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
4,0Student posiada 80-89 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
4,5Student posiada 90-95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
5,0Student posiada powyżej 95 procent wiedzy dotyczącej rozdziału mieszanin związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_W04Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii obejmującą podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii organicznej, chemii fizycznej i chemii analitycznej, przydatną do rozwiązywania podstawowych zadań z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
Treści programoweT-W-4Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym. Definicja odczynnika elektrofilowego i nukleofilowego. Przykładowe reakcje substytucji nukleofilowej węglowodorów aromatycznych - mechanizmy addycji-eliminacji (A-E) i eliminacji-addycji (E-A).
T-W-2Produkty przetwórstwa ropy naftowej. Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Reakcje substytucji rodnikowej.
T-W-7Nazewnictwo, otrzymywanie i reaktywność alkoholi, fenoli i eterów. Estry kwasów nieorganicznych (siarczany i azotany). Etery koronowe.
T-W-3Nazewnictwo alkenów i alkinów. Reakcje addycji elektofilowej. Reakcje polimeryzacji. Kwasowość alkinów.
T-W-5Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Związki magnezoorganiczne (związki Grignarda).
T-W-10Wybrane zagadnienia z chemii biocząsteczek - tłuszcze i woski, węglowodany, białka i aminokwasy.
T-W-8Metody otrzymywania aldehydów i ketonów oraz ich reakcje z pochodnymi amin oraz ze związkami Grignarda.
T-W-9Synteza kwasów karboksylowych i ich pochodnych. Mechanizm reakcji estryfikacji. Tłuszcze i mydła.
T-W-6Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych.
T-W-1Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja, heterolityczny i homolityczny rozpad wiązania atomowego. Reakcje jonowe i wolnorodnikowe. Izomeria i podział związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w ogóle nie rozpoznaje podstawowych typów izomerii i nie potrafi wytłumaczyć podstawowych zagadnień stereochemii.
3,0Student rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,5Student rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii.
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i stereochemii.
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii.
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_U01Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
Treści programoweT-W-4Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym. Definicja odczynnika elektrofilowego i nukleofilowego. Przykładowe reakcje substytucji nukleofilowej węglowodorów aromatycznych - mechanizmy addycji-eliminacji (A-E) i eliminacji-addycji (E-A).
T-W-2Produkty przetwórstwa ropy naftowej. Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Reakcje substytucji rodnikowej.
T-W-7Nazewnictwo, otrzymywanie i reaktywność alkoholi, fenoli i eterów. Estry kwasów nieorganicznych (siarczany i azotany). Etery koronowe.
T-W-3Nazewnictwo alkenów i alkinów. Reakcje addycji elektofilowej. Reakcje polimeryzacji. Kwasowość alkinów.
T-W-5Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Związki magnezoorganiczne (związki Grignarda).
T-W-10Wybrane zagadnienia z chemii biocząsteczek - tłuszcze i woski, węglowodany, białka i aminokwasy.
T-W-8Metody otrzymywania aldehydów i ketonów oraz ich reakcje z pochodnymi amin oraz ze związkami Grignarda.
T-W-9Synteza kwasów karboksylowych i ich pochodnych. Mechanizm reakcji estryfikacji. Tłuszcze i mydła.
T-W-6Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych.
T-W-1Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja, heterolityczny i homolityczny rozpad wiązania atomowego. Reakcje jonowe i wolnorodnikowe. Izomeria i podział związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować zasad nomenklatury zwiazków organicznych.
3,0Student w 55-69 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
3,5Student w 70-79 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
4,0Student w 80-89 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
4,5Student w 90-95 procentach potrafi prawidłowo zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95 procent) potrafi zastosować zasady nomenklatury związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_U02Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków organicznych oraz przedstawić reakcje , którym one ulegają.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
Treści programoweT-W-4Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym. Definicja odczynnika elektrofilowego i nukleofilowego. Przykładowe reakcje substytucji nukleofilowej węglowodorów aromatycznych - mechanizmy addycji-eliminacji (A-E) i eliminacji-addycji (E-A).
T-W-2Produkty przetwórstwa ropy naftowej. Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Reakcje substytucji rodnikowej.
T-W-7Nazewnictwo, otrzymywanie i reaktywność alkoholi, fenoli i eterów. Estry kwasów nieorganicznych (siarczany i azotany). Etery koronowe.
T-W-3Nazewnictwo alkenów i alkinów. Reakcje addycji elektofilowej. Reakcje polimeryzacji. Kwasowość alkinów.
T-W-5Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Związki magnezoorganiczne (związki Grignarda).
T-W-10Wybrane zagadnienia z chemii biocząsteczek - tłuszcze i woski, węglowodany, białka i aminokwasy.
T-W-8Metody otrzymywania aldehydów i ketonów oraz ich reakcje z pochodnymi amin oraz ze związkami Grignarda.
T-W-9Synteza kwasów karboksylowych i ich pochodnych. Mechanizm reakcji estryfikacji. Tłuszcze i mydła.
T-W-6Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych.
T-W-1Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja, heterolityczny i homolityczny rozpad wiązania atomowego. Reakcje jonowe i wolnorodnikowe. Izomeria i podział związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet krótko scharakteryzować poszczególnych klas związków organicznych, ani przedstawić jakiejkolwiek reakcji, której dana klasa związków ulega.
3,0Student wymienia nieliczne grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje, bez podawania reakcji jakim dana klasa związków ulega.
3,5Student wymienia grupy funkcyjne i krótko je charakteryzuje. Potrafi z pomocą nauczyciela podać kilka reakcji jakim dana klasa związków ulega.
4,0Student wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz potrafi z niewielką pomocą nauczyciela podać reakcje jakim dana klasa związków ulega.
4,5Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne i z nielicznymi błędami potrafi samodzielnie podać reakcje jakim dana klasa związków ulega.
5,0Student bezbłędnie wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy funkcyjne oraz samodzielnie podaje reakcje jakim dana klasa związków organicznych ulega.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_U03Student potrafi przeprowadzić jednoetapową syntezę związku organicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty procesowe, w tym pomiary, symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ICHP_1A_U12potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP obowiązujących w przemyśle, potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
Treści programoweT-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu. Krystalizacja z wody jako metoda oczyszczania stałych związków organicznych.
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanych zajęć.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić jednoetapowej syntezy prostego związku organicznego nawet w oparciu o przewodnik do zajęć.
3,0Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza ze znaczną pomoca prowadzącego zajęcia syntezę prostego związku organicznego.
3,5Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, przeprowadza przy niewielkiej pomocy prowadzacego zajęcia syntezę prostego związku organicznego.
4,0Student, w oparciu o przewodnik do zajęć, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
4,5Student, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, samodzielnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
5,0Student samodzielnie i bezbłędnie przeprowadza syntezę prostego związku organicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_U04Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty procesowe, w tym pomiary, symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ICHP_1A_U12potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP obowiązujących w przemyśle, potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
Treści programoweT-L-5Ocena stopnia czystości związku organicznego na podstawie pomiaru jego temperatury topnienia. Identyfikacja nieznanej substancji na podstawie oznaczenia temperatury topnienia.
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu. Krystalizacja z wody jako metoda oczyszczania stałych związków organicznych.
T-L-6Destylacja wody pod obniżonym ciśnieniem, jako przykład oczyszczania cieczy wysokowrzących.
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.
T-L-2Destylacja acetonu, jako prosta operacja jednostkowa, mająca na celu oczyszczanie i oznaczanie temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwia ustne.
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanych zajęć.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w doborze podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
3,5Student popełnia liczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,0Student popełnia nieliczne błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
4,5Student popełnia sporadycznie błędy w doborze i zastosowaniu podstawowych operacji jednostkowych do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
5,0Student bezbłędnie stosuje podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału o oczyszczania związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_U05Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje to doświadczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U12potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP obowiązujących w przemyśle, potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
Treści programoweT-L-5Ocena stopnia czystości związku organicznego na podstawie pomiaru jego temperatury topnienia. Identyfikacja nieznanej substancji na podstawie oznaczenia temperatury topnienia.
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu. Krystalizacja z wody jako metoda oczyszczania stałych związków organicznych.
T-L-6Destylacja wody pod obniżonym ciśnieniem, jako przykład oczyszczania cieczy wysokowrzących.
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.
T-L-2Destylacja acetonu, jako prosta operacja jednostkowa, mająca na celu oczyszczanie i oznaczanie temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanych zajęć.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać doświadczenia chemicznego ani zintepretować jego wyników.
3,0Student wymaga dużej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia w interpretacji wyników i opisie doświadczenia chemicznego.
3,5Student samodzielnie opisuje doświadczenie chemiczne, ale wymaga pomocy przy interpretowaniu jego wyników.
4,0Student samodzielnie interpretuje wyniki doświadczenia ale popełnia błędy w opisie doświadczenia.
4,5Student popełnia drobne błędy podczas opisu doświadczenia chemicznego oraz podczas interpretacji wyników tego doświadczenia.
5,0Student samodzielnie interpretuje wyniki i bezbłędnie opisuje doswiadczenie chemiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_B05_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami jednostkowymi w laboratorium chemii organicznej.
C-6Ugruntowanie znajomości podstawowych zagadnień techniki laboratoryjnej.
C-2Zapoznanie studentów z reakcjami wynikającymi z budowy związków organicznych.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą chemiczną, sposobami jego montażu i obsługi.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania równań i podstawowych mechanizmów reakcji w chemii organicznej.
Treści programoweT-W-4Reakcje substytucji elektrofilowej w szeregu aromatycznym. Definicja odczynnika elektrofilowego i nukleofilowego. Przykładowe reakcje substytucji nukleofilowej węglowodorów aromatycznych - mechanizmy addycji-eliminacji (A-E) i eliminacji-addycji (E-A).
T-W-2Produkty przetwórstwa ropy naftowej. Alkany o budowie łańcuchowej i cyklicznej. Reakcje substytucji rodnikowej.
T-W-7Nazewnictwo, otrzymywanie i reaktywność alkoholi, fenoli i eterów. Estry kwasów nieorganicznych (siarczany i azotany). Etery koronowe.
T-W-3Nazewnictwo alkenów i alkinów. Reakcje addycji elektofilowej. Reakcje polimeryzacji. Kwasowość alkinów.
T-W-5Chlorowcopochodne alifatyczne i aromatyczne - reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Związki magnezoorganiczne (związki Grignarda).
T-W-10Wybrane zagadnienia z chemii biocząsteczek - tłuszcze i woski, węglowodany, białka i aminokwasy.
T-W-8Metody otrzymywania aldehydów i ketonów oraz ich reakcje z pochodnymi amin oraz ze związkami Grignarda.
T-W-9Synteza kwasów karboksylowych i ich pochodnych. Mechanizm reakcji estryfikacji. Tłuszcze i mydła.
T-W-6Nazewnictwo, metody otrzymywania i reakcje amin alifatycznych i aromatycznych.
T-W-1Wstęp do chemii organicznej - hybrydyzacja, heterolityczny i homolityczny rozpad wiązania atomowego. Reakcje jonowe i wolnorodnikowe. Izomeria i podział związków organicznych.
T-L-5Ocena stopnia czystości związku organicznego na podstawie pomiaru jego temperatury topnienia. Identyfikacja nieznanej substancji na podstawie oznaczenia temperatury topnienia.
T-L-4Acylowanie amin aromatycznych na przykładzie otrzymywania acetanilidu. Krystalizacja z wody jako metoda oczyszczania stałych związków organicznych.
T-L-6Destylacja wody pod obniżonym ciśnieniem, jako przykład oczyszczania cieczy wysokowrzących.
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP i PPOŻ obowiązującymi w pracowni chemii organicznej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lokalizację pojemników na odpady niebezpieczne, rozmieszczenie gaśnic i kocy gaśnicznych. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.
T-L-2Destylacja acetonu, jako prosta operacja jednostkowa, mająca na celu oczyszczanie i oznaczanie temperatury wrzenia ciekłych związków organicznych.
T-L-3Destylacja frakcyjna, jako podstawowa metoda rozdzielania mieszanin dwuskładnikowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-3Metody praktyczne: pokaz z użyciem modeli chemicznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna, seminarium.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanych zajęć.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować w zespole, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym mu zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi z dobrym skutkiem pracować zarówno samodzielnie jak i w zespole nad powierzonym mu zadaniem.