Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy automatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,67zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, rachunek macierzowy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.2
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.2
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.2
T-L-5Programowanie sterowników PLC2
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.2
T-L-7Modelowanie ruchu statku. Symulacja stabilizacji kursu statku.2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.3
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.3
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.4
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.2
T-W-5Statek jako obiekt regulacji.2
T-W-6zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników.7
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B12_W01
ma wiedzę na temat liniowych układów regulacji, cyfrowych układów sterowania, monitoringu i wizualizacji
O_1A_W10T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1
O_1A_B12_W02
ma wiedzę na temat statku jako obiektu regulacji
O_1A_W17, O_1A_W21T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-L-2M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B12_U01
Potrafi przeprowadzić symulację układu regulacji i monitoringu dla wybranego obiektu lub procesu.
O_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B12_K01
Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
O_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B12_W01
ma wiedzę na temat liniowych układów regulacji, cyfrowych układów sterowania, monitoringu i wizualizacji
2,0nie posiada wiedzy na temat liniowych układów automatyki.
3,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Nie posiada wiedzy na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym.
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Posiada niekompletną wiedzę na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym i cyfrowych układów sterowania i monitoringu.
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 4,5.
5,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Posiada kompletną wiedzę na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym i cyfrowych układów sterowania i monitoringu.
O_1A_B12_W02
ma wiedzę na temat statku jako obiektu regulacji
2,0nie posiada wiedzy na temat liniowych modeli statku jako obiektu sterowania
3,0posiada wiedzę na temat liniowych modeli statku jako obiektu sterowania. Nie posiada wiedzy na temat metod tworzenia liniowych modeli statku.
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0posiada wiedzę na temat liniowych modeli statku jako obiektu sterowania. Posiada niekompletną wiedzę na temat metod tworzenia liniowych modeli statku.
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0posiada wiedzę na temat liniowych modeli statku jako obiektu sterowania. Posiada kompletną wiedzę na temat metod tworzenia liniowych modeli statku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B12_U01
Potrafi przeprowadzić symulację układu regulacji i monitoringu dla wybranego obiektu lub procesu.
2,0nie potrafi utworzyć modelu liniowego układu regulacji.
3,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji.
3,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji. Potrafi wstępnie sformułować zadanie sterowania i monitoringu z wykorzystanie współczesnych narzędzi i metod.
4,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji. Potrafi w sposób zaawansowany sformułować zadanie sterowania i monitoringu z wykorzystanie współczesnych narzędzi i metod.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B12_K01
Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
2,0Nie jest w stanie określić dynamiki obiektu lub procesu.
3,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki.
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki. Przeciętnie orientuje się we współczesnych metodach sterowania.
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki. Dobrze orientuje się we współczesnych metodach sterowania.

Literatura podstawowa

  1. Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Drianikov D., Hellendoorn H., Reinfrank M., Wprowadzenie do sterowania rozmytego, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 1996
  3. Domachowski Z., Ghaemi M. H., Okrętowe układy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek B., Mrozek Z., Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, PLJ, Warszawa, 1996, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.2
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.2
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.2
T-L-5Programowanie sterowników PLC2
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.2
T-L-7Modelowanie ruchu statku. Symulacja stabilizacji kursu statku.2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.3
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.3
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.4
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.2
T-W-5Statek jako obiekt regulacji.2
T-W-6zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników.7
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B12_W01ma wiedzę na temat liniowych układów regulacji, cyfrowych układów sterowania, monitoringu i wizualizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat liniowych układów automatyki.
3,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Nie posiada wiedzy na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym.
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Posiada niekompletną wiedzę na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym i cyfrowych układów sterowania i monitoringu.
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 4,5.
5,0Ma podstawową wiedzę o liniowych obiektach automatyki. Posiada kompletną wiedzę na temat liniowych układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym i cyfrowych układów sterowania i monitoringu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B12_W02ma wiedzę na temat statku jako obiektu regulacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
Treści programoweT-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-5Statek jako obiekt regulacji.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-3metody programowane
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat liniowych modeli statku jako obiektu sterowania
3,0posiada wiedzę na temat liniowych modeli statku jako obiektu sterowania. Nie posiada wiedzy na temat metod tworzenia liniowych modeli statku.
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0posiada wiedzę na temat liniowych modeli statku jako obiektu sterowania. Posiada niekompletną wiedzę na temat metod tworzenia liniowych modeli statku.
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0posiada wiedzę na temat liniowych modeli statku jako obiektu sterowania. Posiada kompletną wiedzę na temat metod tworzenia liniowych modeli statku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B12_U01Potrafi przeprowadzić symulację układu regulacji i monitoringu dla wybranego obiektu lub procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi utworzyć modelu liniowego układu regulacji.
3,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji.
3,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji. Potrafi wstępnie sformułować zadanie sterowania i monitoringu z wykorzystanie współczesnych narzędzi i metod.
4,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi zamodelować prosty liniowy układ regulacji, sprawdzić stabilność układu regulacji. Potrafi w sposób zaawansowany sformułować zadanie sterowania i monitoringu z wykorzystanie współczesnych narzędzi i metod.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B12_K01Rozumie potrzebę identyfikacji obiektów sterowania, orientuje się we współczesnych układach sterowania i monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie określić dynamiki obiektu lub procesu.
3,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki.
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki. Przeciętnie orientuje się we współczesnych metodach sterowania.
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Jest w stanie określić dynamikę obiektu lub procesu, poprawnie sklasyfikować go w grupie liniowych układów automatyki. Dobrze orientuje się we współczesnych metodach sterowania.