Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Ekonomia i zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia i zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z funkcjami gospodarowania w procesie wzrostu i narzędzami polityki ekonomicznej
C-4Umiejętność przygotowania biznes planu nowego przedsięwzięcia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy2
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju. Mierniki procesów gospodarowania. Innowacje2
T-W-3PKB i model wzrostuy gospodarczego2
T-W-4Polityki ekonomiczne rządu. Europejski System Walutowy4
T-W-5Zasady i metody stosowane w planowaniu, organizowaniu, zatrudnianiu. kierowaniu i kontroli procesu zarządzania. Style zarządzania4
T-W-6Zasady i metody sporządzania biznesplanu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Konsultacje do wykładu3
A-W-2Praca własna (czytanie literatury)4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Obecność na zaliczeniu15
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
M-2M-2 Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacja, metoda przypadków)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_BO1_W01
Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii i zarządzania
O_1A_W02T1A_W08, T1A_W09InzA_W04C-1, C-2, C-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_BO1_U01
Umiejętność rozrózniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
O_1A_U14T1A_U10InzA_U03C-1, C-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_BO1_K01
Zobobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
O_1A_K05T1A_K06InzA_K02C-1, C-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_BO1_W01
Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii i zarządzania
2,0Student nie podstawowycy pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student definiuje niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie kluczowe problemy w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problermu, z uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_BO1_U01
Umiejętność rozrózniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
2,0Student nie posiada niezbędnych umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student niezbyt umiejętnie definiuje pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania
3,5Student poprawnie definiuje więkość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,5Student umiejętne wykorzystuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_BO1_K01
Zobobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
2,0Student nie posiada kompetenecji w zakresie ekonomii i zarządzania
3,0Kompetenecje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie ekonomii i zarządzania
4,0Kompetencje student anie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie ekonomii i zarządzania
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowanie, jednak dobrze radzi sobie z zagadnieniami w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 1994
  2. Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 1998
  3. Kostera M., Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010
  2. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizację. Zarys teoriii i praktyki., Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizm rynkowy2
T-W-2Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju. Mierniki procesów gospodarowania. Innowacje2
T-W-3PKB i model wzrostuy gospodarczego2
T-W-4Polityki ekonomiczne rządu. Europejski System Walutowy4
T-W-5Zasady i metody stosowane w planowaniu, organizowaniu, zatrudnianiu. kierowaniu i kontroli procesu zarządzania. Style zarządzania4
T-W-6Zasady i metody sporządzania biznesplanu1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje do wykładu3
A-W-2Praca własna (czytanie literatury)4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Obecność na zaliczeniu15
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_BO1_W01Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii i zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W02ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-4Umiejętność przygotowania biznes planu nowego przedsięwzięcia
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie podstawowycy pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student definiuje niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie kluczowe problemy w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problermu, z uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_BO1_U01Umiejętność rozrózniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U14potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-3Zapoznanie studentów z funkcjami gospodarowania w procesie wzrostu i narzędzami polityki ekonomicznej
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada niezbędnych umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student niezbyt umiejętnie definiuje pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania
3,5Student poprawnie definiuje więkość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,5Student umiejętne wykorzystuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_BO1_K01Zobobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetenecji w zakresie ekonomii i zarządzania
3,0Kompetenecje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie ekonomii i zarządzania
4,0Kompetencje student anie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie ekonomii i zarządzania
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowanie, jednak dobrze radzi sobie z zagadnieniami w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie