Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Podstawy fizjologii żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy fizjologii żywienia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej, biochemii, budowy ustroju ludzkiego, fizjologii człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej i w żołądku.3
T-L-2Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-3Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.1
T-L-4Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.2
T-L-5Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-6Gospodarka lipidowa.2
T-L-7Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.1
T-L-8Antropometryczna ocena stanu odżywienia.2
15
wykłady
T-W-1Podstawy fizjologii układu pokarmowego. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Głód, sytość.1
T-W-2Białka - trawienie, wchłanianie, degradacja, przemiany puli aminokwasów. Specyficzne funkcje aminokwasów. Metabolizm białek.2
T-W-3Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.1
T-W-4Tłuszczowce - trawienie, wchłanianie. Przemiany lipidów (utlenianie i synteza kwasów tłuszczowych, lipidy osocza i ich transport, lipidy komórkowe i brunatna tkanka tłuszczowa, metabolizm WKT i cholesterolu).2
T-W-5Tłuszczowce - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola, eikozanoidy. Fizjologiczna rola lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.1
T-W-6Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm ( glikoliza, glukoneogeneza, cykl kwasu cytrynowego, wytwarzanie energii). Hormonalna regulacja stężenia glukozy.2
T-W-7Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy i jego rola. Indeks i ładunek glikemiczny.1
T-W-8Rola fizjologiczna wybranych witamin3
T-W-9Rola fizjologiczna wybranych składników mineralnych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3przygotowywanie się do kolokwiów10
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-5Analiza wskazanej literatury10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2analiza wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprwdzające wiedzę z poszczególnych działów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_B203_W01
Ma wiedzę dotyczącą roli i przemian metabolicznych głównych składników odżywczych
C-1T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_B203_U01
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie fizjologii żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
C-1T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-7M-2, M-1S-1, S-3, S-2
TZiZ_2A_B203_U02
Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie i powiązania pomiędzy nimi.
C-1T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_B203_K01
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
C-1T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-1S-1
TZiZ_2A_B203_K02
Ma świadomość konieczności dokształcania się i potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie.
C-1T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_B203_W01
Ma wiedzę dotyczącą roli i przemian metabolicznych głównych składników odżywczych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_B203_U01
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie fizjologii żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
2,0Student nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie fizjologii żywienia człowieka.
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego.
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych oraz o nich dyskutować.
TZiZ_2A_B203_U02
Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie i powiązania pomiędzy nimi.
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_B203_K01
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu dietetyka.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
TZiZ_2A_B203_K02
Ma świadomość konieczności dokształcania się i potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie.
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Keller J., Podstawy fizjoilogii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., WN PWN, Warszawa, 2011
  3. Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
  4. Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Szczygieł A., Podstawy fizjologii żywienia, PZWL, Warszawa, 1975
  2. Friedrich M. (red.), Fizjologia żywienia człowieka skrypt do ćwiczeń., Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006
  3. Traczyk W., Trzebski A (red.), Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009, III
  4. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2005, VIII

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej i w żołądku.3
T-L-2Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-3Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.1
T-L-4Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.2
T-L-5Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-6Gospodarka lipidowa.2
T-L-7Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.1
T-L-8Antropometryczna ocena stanu odżywienia.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy fizjologii układu pokarmowego. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Głód, sytość.1
T-W-2Białka - trawienie, wchłanianie, degradacja, przemiany puli aminokwasów. Specyficzne funkcje aminokwasów. Metabolizm białek.2
T-W-3Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.1
T-W-4Tłuszczowce - trawienie, wchłanianie. Przemiany lipidów (utlenianie i synteza kwasów tłuszczowych, lipidy osocza i ich transport, lipidy komórkowe i brunatna tkanka tłuszczowa, metabolizm WKT i cholesterolu).2
T-W-5Tłuszczowce - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola, eikozanoidy. Fizjologiczna rola lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.1
T-W-6Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm ( glikoliza, glukoneogeneza, cykl kwasu cytrynowego, wytwarzanie energii). Hormonalna regulacja stężenia glukozy.2
T-W-7Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy i jego rola. Indeks i ładunek glikemiczny.1
T-W-8Rola fizjologiczna wybranych witamin3
T-W-9Rola fizjologiczna wybranych składników mineralnych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-3przygotowywanie się do kolokwiów10
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-5Analiza wskazanej literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2analiza wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_B203_W01Ma wiedzę dotyczącą roli i przemian metabolicznych głównych składników odżywczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-1Podstawy fizjologii układu pokarmowego. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Głód, sytość.
T-W-6Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm ( glikoliza, glukoneogeneza, cykl kwasu cytrynowego, wytwarzanie energii). Hormonalna regulacja stężenia glukozy.
T-W-9Rola fizjologiczna wybranych składników mineralnych
T-W-5Tłuszczowce - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola, eikozanoidy. Fizjologiczna rola lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-3Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-4Tłuszczowce - trawienie, wchłanianie. Przemiany lipidów (utlenianie i synteza kwasów tłuszczowych, lipidy osocza i ich transport, lipidy komórkowe i brunatna tkanka tłuszczowa, metabolizm WKT i cholesterolu).
T-W-2Białka - trawienie, wchłanianie, degradacja, przemiany puli aminokwasów. Specyficzne funkcje aminokwasów. Metabolizm białek.
T-W-8Rola fizjologiczna wybranych witamin
T-W-7Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy i jego rola. Indeks i ładunek glikemiczny.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprwdzające wiedzę z poszczególnych działów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_B203_U01Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie fizjologii żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-3Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.
T-L-1Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej i w żołądku.
T-L-5Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-6Gospodarka lipidowa.
T-L-4Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-2Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-8Antropometryczna ocena stanu odżywienia.
T-L-7Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprwdzające wiedzę z poszczególnych działów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie fizjologii żywienia człowieka.
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego.
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych oraz o nich dyskutować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_B203_U02Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie i powiązania pomiędzy nimi.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-1Podstawy fizjologii układu pokarmowego. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Głód, sytość.
T-W-6Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm ( glikoliza, glukoneogeneza, cykl kwasu cytrynowego, wytwarzanie energii). Hormonalna regulacja stężenia glukozy.
T-W-9Rola fizjologiczna wybranych składników mineralnych
T-W-5Tłuszczowce - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola, eikozanoidy. Fizjologiczna rola lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-3Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-4Tłuszczowce - trawienie, wchłanianie. Przemiany lipidów (utlenianie i synteza kwasów tłuszczowych, lipidy osocza i ich transport, lipidy komórkowe i brunatna tkanka tłuszczowa, metabolizm WKT i cholesterolu).
T-W-2Białka - trawienie, wchłanianie, degradacja, przemiany puli aminokwasów. Specyficzne funkcje aminokwasów. Metabolizm białek.
T-W-8Rola fizjologiczna wybranych witamin
T-W-7Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy i jego rola. Indeks i ładunek glikemiczny.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_B203_K01Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-1Podstawy fizjologii układu pokarmowego. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Głód, sytość.
T-W-6Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm ( glikoliza, glukoneogeneza, cykl kwasu cytrynowego, wytwarzanie energii). Hormonalna regulacja stężenia glukozy.
T-W-9Rola fizjologiczna wybranych składników mineralnych
T-W-5Tłuszczowce - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola, eikozanoidy. Fizjologiczna rola lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-3Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-4Tłuszczowce - trawienie, wchłanianie. Przemiany lipidów (utlenianie i synteza kwasów tłuszczowych, lipidy osocza i ich transport, lipidy komórkowe i brunatna tkanka tłuszczowa, metabolizm WKT i cholesterolu).
T-W-2Białka - trawienie, wchłanianie, degradacja, przemiany puli aminokwasów. Specyficzne funkcje aminokwasów. Metabolizm białek.
T-W-8Rola fizjologiczna wybranych witamin
T-W-7Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy i jego rola. Indeks i ładunek glikemiczny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu dietetyka.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_B203_K02Ma świadomość konieczności dokształcania się i potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-1Podstawy fizjologii układu pokarmowego. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Głód, sytość.
T-W-6Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm ( glikoliza, glukoneogeneza, cykl kwasu cytrynowego, wytwarzanie energii). Hormonalna regulacja stężenia glukozy.
T-W-9Rola fizjologiczna wybranych składników mineralnych
T-W-5Tłuszczowce - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola, eikozanoidy. Fizjologiczna rola lipidów. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-3Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-4Tłuszczowce - trawienie, wchłanianie. Przemiany lipidów (utlenianie i synteza kwasów tłuszczowych, lipidy osocza i ich transport, lipidy komórkowe i brunatna tkanka tłuszczowa, metabolizm WKT i cholesterolu).
T-W-2Białka - trawienie, wchłanianie, degradacja, przemiany puli aminokwasów. Specyficzne funkcje aminokwasów. Metabolizm białek.
T-W-8Rola fizjologiczna wybranych witamin
T-W-7Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy i jego rola. Indeks i ładunek glikemiczny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.