Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Logistyka w przechowalnictwie i transporcie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka w przechowalnictwie i transporcie żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chłodnictwo żywności
W-2Technologie branżowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zakresu zajęć oraz zapoznanie z warunkami wykonania ćwiczeń1
T-L-2Klimatyczne komory przechowalnicze2
T-L-3Technologia załadunku i wyładunku kontenerów i towarów żywnościowych spakietyzowanych w relacji statek-nabrzeże portowe-transport lądowy.2
T-L-4Kontrola i rejestracja temperatury i wilgotności w czasie transportu i przeładunku. Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przewozu surowców schłodzonych i mrożonych - obliczenia.2
T-L-5Szybkość topnienia i sublimacji lodu w czasie transportu - obliczenia1
8
wykłady
T-W-1Podstawy gospodarki magazynowej. Podatność magazynowo-transportowa dóbr materialnych. Jednostki ładunkowe.1
T-W-2Budowle magazynowe. Magazynowanie i transport wewnętrzny. Klimatologia magazynowania i transportu. Gospodarka zapasami.1
T-W-3Planowanie i realizacja potrzeb magazynowych. Zadania w łańcuchu logistycznym. Elementy techniczne procesu magazynowego.1
T-W-4Technologia magazynowania. Organizacja gospodarki magazynowej. Koszty magazynowania. Metody i mierniki oceny gospodarki magazynowej.1
T-W-5Bezpieczeństwo i higiena pracy w magazynach. Trendy rozwojowe w standaryzacji magazynowania. Warunki przechowywania – wymagania dotyczące obiektu i procesu magazynowania. Obrót i rozliczenie towarów w chłodniach. Procedury i warunki transportu towarów żywnościowych z logistyką organizacyjną.1
T-W-6Wymagania prawne dotyczące transportu chłodniczego i zamrażalniczego żywności. Bezpieczeństwo zdrowotne. Dobre Praktyki Transportowe. Identyfikowalność towarów w łańcuchu żywnościowym. Łańcuch chłodniczy żywności. Przygotowanie żywności do przewozu, załadunek i rozmieszczenie, zabezpieczenie ładunku, czas przewozu, trwałość transportowa żywności.1
T-W-7Zapotrzebowanie chłodu w środkach transportu - obliczenia. Dobór wyposażenia chłodniczego. Eksploatacja środków transportu. Rodzaje środków transportu lądowego. Transport lotniczy, opakowania dla żywności mrożonej. Transport morski: łodzie przybrzeżne, kutry, statki dalekomorskie. Przeładunki w morzu i ich organizacja.1
T-W-8Bezpieczeństwo pracy i transportu żywności. Środki transportu do przewozu czynników chłodniczych, gazów skroplonych, konstrukcja i zachowanie bezpieczeństwa. Jakościowe zmiany przechowalnicze żywności w czasie transportu.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO1-3_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod transportu i przechowywania, w tym chłodniczego i zamrazalniczego, żywności.
TZiZ_1A_W18R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-4, S-2, S-3
TZiZ_1A_PO1-3_W02
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie przechowywania.
TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W07C-1T-L-4, T-W-8M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO1-3_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-4, S-2, S-3
TZiZ_1A_PO1-3_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
TZiZ_1A_U02R1A_U02C-1T-L-2, T-L-4M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO1-3_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-4, S-2, S-3
TZiZ_1A_PO1-3_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
TZiZ_1A_K02R1A_K04C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO1-3_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod transportu i przechowywania, w tym chłodniczego i zamrazalniczego, żywności.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu transportu i przechowywania żywności
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
TZiZ_1A_PO1-3_W02
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie przechowywania.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO1-3_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
TZiZ_1A_PO1-3_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO1-3_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
TZiZ_1A_PO1-3_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie

Literatura podstawowa

  1. Dudziński Z., Kizyn M., Vademecum gospodarki magazynowej, ODDK, Gdańsk, 2002
  2. Gaziński B, Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport., Wyd. Systherm., Poznań, 2011
  3. Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
  4. Postolski J., Gruda Z, Zamrażanie żywności, W-wa, 2002
  5. Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
  6. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
  7. Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977
  8. Horubała A, Podstawy przechowywania żywności., 2011
  9. Lisińka-Kuśmierz M., Cholewa A., Przechowywanie i transport drogowy., Wyd. Ekonomiczne. Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski T., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze - Poradnik, Wyd. Nauk.-Techn, W-wa, 2000
  2. Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych. Miniskrypt, AR Szczecin, Szczecin, 1980
  3. Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych. Tom I., AR Szczecin, Szczecin, 1978
  4. Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności., WNT, W-wa, 1985
  5. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
  6. Majewski J, Informatyka w magazynie, Wyd. Biblioteka. Logistyka, Poznań., 2006
  7. Palich P., Podstawy technologii żywności i przechowalnictwa. Ćwiczenia., WSM, Gdańsk, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zakresu zajęć oraz zapoznanie z warunkami wykonania ćwiczeń1
T-L-2Klimatyczne komory przechowalnicze2
T-L-3Technologia załadunku i wyładunku kontenerów i towarów żywnościowych spakietyzowanych w relacji statek-nabrzeże portowe-transport lądowy.2
T-L-4Kontrola i rejestracja temperatury i wilgotności w czasie transportu i przeładunku. Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przewozu surowców schłodzonych i mrożonych - obliczenia.2
T-L-5Szybkość topnienia i sublimacji lodu w czasie transportu - obliczenia1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy gospodarki magazynowej. Podatność magazynowo-transportowa dóbr materialnych. Jednostki ładunkowe.1
T-W-2Budowle magazynowe. Magazynowanie i transport wewnętrzny. Klimatologia magazynowania i transportu. Gospodarka zapasami.1
T-W-3Planowanie i realizacja potrzeb magazynowych. Zadania w łańcuchu logistycznym. Elementy techniczne procesu magazynowego.1
T-W-4Technologia magazynowania. Organizacja gospodarki magazynowej. Koszty magazynowania. Metody i mierniki oceny gospodarki magazynowej.1
T-W-5Bezpieczeństwo i higiena pracy w magazynach. Trendy rozwojowe w standaryzacji magazynowania. Warunki przechowywania – wymagania dotyczące obiektu i procesu magazynowania. Obrót i rozliczenie towarów w chłodniach. Procedury i warunki transportu towarów żywnościowych z logistyką organizacyjną.1
T-W-6Wymagania prawne dotyczące transportu chłodniczego i zamrażalniczego żywności. Bezpieczeństwo zdrowotne. Dobre Praktyki Transportowe. Identyfikowalność towarów w łańcuchu żywnościowym. Łańcuch chłodniczy żywności. Przygotowanie żywności do przewozu, załadunek i rozmieszczenie, zabezpieczenie ładunku, czas przewozu, trwałość transportowa żywności.1
T-W-7Zapotrzebowanie chłodu w środkach transportu - obliczenia. Dobór wyposażenia chłodniczego. Eksploatacja środków transportu. Rodzaje środków transportu lądowego. Transport lotniczy, opakowania dla żywności mrożonej. Transport morski: łodzie przybrzeżne, kutry, statki dalekomorskie. Przeładunki w morzu i ich organizacja.1
T-W-8Bezpieczeństwo pracy i transportu żywności. Środki transportu do przewozu czynników chłodniczych, gazów skroplonych, konstrukcja i zachowanie bezpieczeństwa. Jakościowe zmiany przechowalnicze żywności w czasie transportu.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO1-3_W01Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod transportu i przechowywania, w tym chłodniczego i zamrazalniczego, żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-3Planowanie i realizacja potrzeb magazynowych. Zadania w łańcuchu logistycznym. Elementy techniczne procesu magazynowego.
T-W-2Budowle magazynowe. Magazynowanie i transport wewnętrzny. Klimatologia magazynowania i transportu. Gospodarka zapasami.
T-W-1Podstawy gospodarki magazynowej. Podatność magazynowo-transportowa dóbr materialnych. Jednostki ładunkowe.
T-W-4Technologia magazynowania. Organizacja gospodarki magazynowej. Koszty magazynowania. Metody i mierniki oceny gospodarki magazynowej.
T-W-7Zapotrzebowanie chłodu w środkach transportu - obliczenia. Dobór wyposażenia chłodniczego. Eksploatacja środków transportu. Rodzaje środków transportu lądowego. Transport lotniczy, opakowania dla żywności mrożonej. Transport morski: łodzie przybrzeżne, kutry, statki dalekomorskie. Przeładunki w morzu i ich organizacja.
T-W-8Bezpieczeństwo pracy i transportu żywności. Środki transportu do przewozu czynników chłodniczych, gazów skroplonych, konstrukcja i zachowanie bezpieczeństwa. Jakościowe zmiany przechowalnicze żywności w czasie transportu.
T-W-5Bezpieczeństwo i higiena pracy w magazynach. Trendy rozwojowe w standaryzacji magazynowania. Warunki przechowywania – wymagania dotyczące obiektu i procesu magazynowania. Obrót i rozliczenie towarów w chłodniach. Procedury i warunki transportu towarów żywnościowych z logistyką organizacyjną.
T-W-6Wymagania prawne dotyczące transportu chłodniczego i zamrażalniczego żywności. Bezpieczeństwo zdrowotne. Dobre Praktyki Transportowe. Identyfikowalność towarów w łańcuchu żywnościowym. Łańcuch chłodniczy żywności. Przygotowanie żywności do przewozu, załadunek i rozmieszczenie, zabezpieczenie ładunku, czas przewozu, trwałość transportowa żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu transportu i przechowywania żywności
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu transportu i przechowywania żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO1-3_W02Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-L-4Kontrola i rejestracja temperatury i wilgotności w czasie transportu i przeładunku. Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przewozu surowców schłodzonych i mrożonych - obliczenia.
T-W-8Bezpieczeństwo pracy i transportu żywności. Środki transportu do przewozu czynników chłodniczych, gazów skroplonych, konstrukcja i zachowanie bezpieczeństwa. Jakościowe zmiany przechowalnicze żywności w czasie transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO1-3_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-3Planowanie i realizacja potrzeb magazynowych. Zadania w łańcuchu logistycznym. Elementy techniczne procesu magazynowego.
T-W-2Budowle magazynowe. Magazynowanie i transport wewnętrzny. Klimatologia magazynowania i transportu. Gospodarka zapasami.
T-W-1Podstawy gospodarki magazynowej. Podatność magazynowo-transportowa dóbr materialnych. Jednostki ładunkowe.
T-W-4Technologia magazynowania. Organizacja gospodarki magazynowej. Koszty magazynowania. Metody i mierniki oceny gospodarki magazynowej.
T-W-5Bezpieczeństwo i higiena pracy w magazynach. Trendy rozwojowe w standaryzacji magazynowania. Warunki przechowywania – wymagania dotyczące obiektu i procesu magazynowania. Obrót i rozliczenie towarów w chłodniach. Procedury i warunki transportu towarów żywnościowych z logistyką organizacyjną.
T-W-6Wymagania prawne dotyczące transportu chłodniczego i zamrażalniczego żywności. Bezpieczeństwo zdrowotne. Dobre Praktyki Transportowe. Identyfikowalność towarów w łańcuchu żywnościowym. Łańcuch chłodniczy żywności. Przygotowanie żywności do przewozu, załadunek i rozmieszczenie, zabezpieczenie ładunku, czas przewozu, trwałość transportowa żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO1-3_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-L-2Klimatyczne komory przechowalnicze
T-L-4Kontrola i rejestracja temperatury i wilgotności w czasie transportu i przeładunku. Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przewozu surowców schłodzonych i mrożonych - obliczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO1-3_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-3Planowanie i realizacja potrzeb magazynowych. Zadania w łańcuchu logistycznym. Elementy techniczne procesu magazynowego.
T-W-2Budowle magazynowe. Magazynowanie i transport wewnętrzny. Klimatologia magazynowania i transportu. Gospodarka zapasami.
T-W-1Podstawy gospodarki magazynowej. Podatność magazynowo-transportowa dóbr materialnych. Jednostki ładunkowe.
T-W-4Technologia magazynowania. Organizacja gospodarki magazynowej. Koszty magazynowania. Metody i mierniki oceny gospodarki magazynowej.
T-W-7Zapotrzebowanie chłodu w środkach transportu - obliczenia. Dobór wyposażenia chłodniczego. Eksploatacja środków transportu. Rodzaje środków transportu lądowego. Transport lotniczy, opakowania dla żywności mrożonej. Transport morski: łodzie przybrzeżne, kutry, statki dalekomorskie. Przeładunki w morzu i ich organizacja.
T-W-8Bezpieczeństwo pracy i transportu żywności. Środki transportu do przewozu czynników chłodniczych, gazów skroplonych, konstrukcja i zachowanie bezpieczeństwa. Jakościowe zmiany przechowalnicze żywności w czasie transportu.
T-W-5Bezpieczeństwo i higiena pracy w magazynach. Trendy rozwojowe w standaryzacji magazynowania. Warunki przechowywania – wymagania dotyczące obiektu i procesu magazynowania. Obrót i rozliczenie towarów w chłodniach. Procedury i warunki transportu towarów żywnościowych z logistyką organizacyjną.
T-W-6Wymagania prawne dotyczące transportu chłodniczego i zamrażalniczego żywności. Bezpieczeństwo zdrowotne. Dobre Praktyki Transportowe. Identyfikowalność towarów w łańcuchu żywnościowym. Łańcuch chłodniczy żywności. Przygotowanie żywności do przewozu, załadunek i rozmieszczenie, zabezpieczenie ładunku, czas przewozu, trwałość transportowa żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO1-3_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-L-2Klimatyczne komory przechowalnicze
T-L-4Kontrola i rejestracja temperatury i wilgotności w czasie transportu i przeładunku. Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przewozu surowców schłodzonych i mrożonych - obliczenia.
T-L-3Technologia załadunku i wyładunku kontenerów i towarów żywnościowych spakietyzowanych w relacji statek-nabrzeże portowe-transport lądowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie