Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N3)

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy i umiejętności wyniesione ze szkoły wyższej po ukończeniu studiów drugiego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pokazanie aktywności badawczej w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
C-2Ukształtowanie umiejętności przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
C-3Rozwinięcie umiejętności twórczego myślenia i postępowania zgodnego z zasadami etyki w badaniach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Badania naukowe i problemy badawcze1
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce1
T-K-3Metoda naukowa1
T-K-4Systemowe ujęcie badań w nauce1
T-K-5Wiedza, nauka, umiejętność, inżynieria1
T-K-6Od informacji do mądrości1
T-K-7Modelowanie - symulacja1
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje1
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów1
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2Przygotowanie referatów i prezentacji20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe i aktywizujące w oparciu o prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na konwersatoriach i referatów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_E.9_W01
Rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
RYBN3_3A_W04C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_E.9_U01
Posiada umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
RYBN3_3A_U01, RYBN3_3A_U02C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_E.9_K01
Potrafi twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
RYBN3_3A_K01, RYBN3_3A_K02, RYBN3_3A_K04C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_E.9_W01
Rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_E.9_U01
Posiada umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
2,0
3,0Student posiada dostateczną umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_E.9_K01
Potrafi twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967
  2. Cempel C., Nowoczesne zagadnienia metodologii i filozofii badań, 2002, http://neur.am.put.poznan.pl/skrypty.htm

Literatura dodatkowa

  1. Coveney P., Highfield R., Granice Złożoności, w poszukiwaniu porządku w chaotycznym świecie, Prószyński i Ska, Warszawa, 1997
  2. Hajduk Z., Ogólna metodologia Nauk, Wyd. KUL, Lublin, 2001

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Badania naukowe i problemy badawcze1
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce1
T-K-3Metoda naukowa1
T-K-4Systemowe ujęcie badań w nauce1
T-K-5Wiedza, nauka, umiejętność, inżynieria1
T-K-6Od informacji do mądrości1
T-K-7Modelowanie - symulacja1
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje1
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów1
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje1
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2Przygotowanie referatów i prezentacji20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_E.9_W01Rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Pokazanie aktywności badawczej w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
Treści programoweT-K-1Badania naukowe i problemy badawcze
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce
T-K-3Metoda naukowa
T-K-4Systemowe ujęcie badań w nauce
T-K-5Wiedza, nauka, umiejętność, inżynieria
T-K-6Od informacji do mądrości
T-K-7Modelowanie - symulacja
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe i aktywizujące w oparciu o prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na konwersatoriach i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie aktywność badawczą w szerszym kontekście aktywności ludzkości i postępu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_E.9_U01Posiada umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
RYBN3_3A_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
Treści programoweT-K-1Badania naukowe i problemy badawcze
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce
T-K-3Metoda naukowa
T-K-7Modelowanie - symulacja
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe i aktywizujące w oparciu o prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na konwersatoriach i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną umiejętność przygotowywania i wykonywania projektu badawczego zgodnie z procedurą badawczą; określania celu badań i problemów badawczych; doboru metod, technik i narzędzi badawczych; oceny wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_E.9_K01Potrafi twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
RYBN3_3A_K02Ma samokrytycyzm w pracy twórczej
RYBN3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-3Rozwinięcie umiejętności twórczego myślenia i postępowania zgodnego z zasadami etyki w badaniach
Treści programoweT-K-1Badania naukowe i problemy badawcze
T-K-2Źródła błędów i pułapki w nauce
T-K-3Metoda naukowa
T-K-4Systemowe ujęcie badań w nauce
T-K-5Wiedza, nauka, umiejętność, inżynieria
T-K-6Od informacji do mądrości
T-K-7Modelowanie - symulacja
T-K-8Problemy oceny, optymalizacja, decyzje
T-K-9Naukowe i innowacyjne rozwiązanie problemów
T-K-10Eksternalizacja wiedzy i nauki - publikacje
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe i aktywizujące w oparciu o prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na konwersatoriach i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie twórczo myśleć i postępuje zgodnie z zasadami etyki w badaniach
3,5
4,0
4,5
5,0