Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,50,33zaliczenie
wykładyW1 18 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie ochrony środowiska wyniesiona z zajęć pierwszego stopnia studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju.
C-2Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
C-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska1
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji1
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew1
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów1
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru1
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze1
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim2
T-A-8Podsumowanie1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy1
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.1
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.1
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.1
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.1
T-W-6Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska.1
T-W-7Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.1
T-W-8Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,1
T-W-9Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.1
T-W-10System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce1
T-W-11Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych1
T-W-12Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska1
T-W-13Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.2
T-W-14Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie literatury15
A-A-3przygotowanie saię do zajęć15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja panelowa
M-3Zajęcia w grupach
M-4Metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_W01
Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
ROL_2A_W03, ROL_2A_W10R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07C-4, C-3, C-1, C-2T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-2, T-W-3M-2, M-1, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_U01
Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
ROL_2A_U03R2A_U04, R2A_U05C-4, C-3, C-1, C-2T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-3, M-2S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C04_K01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04R2A_K01, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-4, C-3T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-3, M-4S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_W01
Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
2,0student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i wykazuję chęć jej poszerzenia
5,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i znacznie ją poszerzył

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_U01
Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
2,0student nie jest w stanie prawidłowo interpretować zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C04_K01
Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
2,0student nie zdobył kompetencji z zakresu przedmiotu i nie wykazuje chęci ich nabycia
3,0student w stopniu zadowalającym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski S., Ekorowój, PWN, Warszawa, 2008
  2. Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627), 2001
  3. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717), 2003
  4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880), 2004

Literatura dodatkowa

  1. Richling. A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska1
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji1
T-A-3Wniosek na wycinkę drzew1
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów1
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru1
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze1
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim2
T-A-8Podsumowanie1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy1
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.1
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.1
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.1
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.1
T-W-6Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska.1
T-W-7Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.1
T-W-8Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,1
T-W-9Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.1
T-W-10System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce1
T-W-11Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych1
T-W-12Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska1
T-W-13Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.2
T-W-14Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie literatury15
A-A-3przygotowanie saię do zajęć15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C04_W01Student po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu nabędzie wiedzę z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, waloryzacji przyrodniczej oraz funkcjonowania ekosystemów, oraz będzie znał aspekty prawne w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony krajobrazu oraz planowania i wykorzystania użytków ekologicznych dla wzmocnienia stabilności biocenoz
ROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
C-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju.
C-2Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
Treści programoweT-W-9Rola i zadania administracji w kształtowaniu środowiska.
T-W-10System ochrony środowiska i ochrony przyrody w Polsce
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z ochroną i kształtowaniem środowiska – rekapitulacja wiedzy
T-W-4Hydrosfera. Gospodarowanie zasobami wodnymi i ich ochrona. Woda w krajobrazie wiejskim.
T-W-5Litosfera. Przekształcenia powierzchni ziemi. Degradacja gleb, gospodarowanie zasobami.
T-W-13Kształtowanie krajobrazu i przestrzeni rolniczej w oparciu o lokalne wymogi ochrony przyrody.
T-W-6Globalne problemy rozwoju i ochrony środowiska.
T-W-7Odnawialne źródła energii w krajobrazie rolniczym.
T-W-8Prawne i ekonomiczne instrumenty kształtowania środowiska,
T-W-11Ochrona bioróżnorodności biologicznej - znaczenie bioróżnorodności w ochronie krajobrazów rolniczych
T-W-12Waloryzacja przyrodnicza jako metoda kształtowania strategii ochrony i kształtowania środowiska
T-W-14Proces inwestycyjny na obszarach chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000.
T-W-2Biosfera. Obieg najważniejszych pierwiastków w przyrodzie. Rola wielkich ekosystemów (leśnych, bagiennych, oceanicznych) w kształtowaniu warunków życia na Ziemi.
T-W-3Atmosfera. Źródła i stan zanieczyszczenia atmosfery. Antropogeniczne zmiany klimatu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja panelowa
M-1Wykład, prezentacja multimedialna
M-4Metoda projektowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i wykazuję chęć jej poszerzenia
5,0student w stopniu dobrym opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i znacznie ją poszerzył
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C04_U01Po zrealizowaniu treśi programowej przedmiotu student nabędzie umiejętność analizy problemów związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
C-1Poznanie zasad planowania i kształtowania środowiska zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju.
C-2Poznanie system ochrony przyrody i jej znaczenie społeczeństwa i gospodarki.
Treści programoweT-A-3Wniosek na wycinkę drzew
T-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów
Metody nauczaniaM-3Zajęcia w grupach
M-2Dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie prawidłowo interpretować zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0student w stopniu zadowalającym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył umiejętności i interpretuje zagadnienia z zakresu przedmiotu i potrafi je argumentować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C04_K01Po zrealizowaniu treści programowej przedmiotu student nabędzie kompetencje z zakresu podejmowania decyzji w gopodarowaniu środowiskiem oraz roli administracji w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-4Poznanie i zrozumienie funkcjonowania rolniczego krajobrazu kulturowego, potrzeb i sposobów jego ochrony
C-3Zrozumienie zagrożeń związanych z intensyfikacją produkcji rolniczej oraz rozszerzaniem rolniczej przestrzeni produkcyjnej
Treści programoweT-A-5Waloryzacja przyrodnicza obszaru
T-A-6Inwentaryzacja zagrożeń środowiska na wybranym obszarze
T-A-7Rolnictwo ekologiczne i agroturyzm jako przykłady zrównoważonego rozwoju w środowisku wiejskim
T-A-1Gminne dokumenty planistyczne związane z kształtowaniem i ochroną środowiska
T-A-2Projekt karty informacyjnej inwestycji
T-A-4Zagadnienia gospodarki odpadami. Obowiązki związane z systemem ewidencji odpadów
Metody nauczaniaM-3Zajęcia w grupach
M-4Metoda projektowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdań z zajęć
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zdobył kompetencji z zakresu przedmiotu i nie wykazuje chęci ich nabycia
3,0student w stopniu zadowalającym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student w stopniu dostatecznym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu
4,5student w stopniu dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student w stopniu bardzo dobrym nabył kompetencje z zakresu przedmiotu i jest aktywny na zajęciach