Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Rośliny na suche bukiety:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny na suche bukiety | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowego asortymentu roślin ozdobnych |
W-2 | znajomość metod uprawy roślin w gruncie i pod osłonami, |
W-3 | znajomość podstaw rozmnażania roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z asortymentem roślin uprawianych na suche bukiety oraz metodami ich uprawy, pielęgnacji i zbioru |
C-2 | zapoznanie studenta z różnymi metodami suszenia i utrwalania roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zbiór i przygotowanie roślin do suszenia i utrwalania | 2 |
T-A-2 | Metody i techniki suszenia roślin | 6 |
T-A-3 | Asortyment roślin przeznaczonych do suszenia i utrwalania | 12 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie suchych roślin w produkcji roślin ozdobnych | 2 |
T-W-2 | Wpływ czynników agrotechnicznych na produkcję suszonych roślin ozdobnych; rozmnażanie roślin uprawianych na suche bukiety | 4 |
T-W-3 | Rośliny ozdobne uprawiane na suche (utrwalone) bukiety – wymagania, uprawa w gruncie i pod osłonami | 9 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 20 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie treści ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie treści wykładów | 4 |
A-W-3 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-3 | metody praktyczne - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny ze znajomości asortymentu roślin uprawianych na suche bukiety oraz metod ich uprawy |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie z przebiegu przeprowadzonych ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych ze znajomości metod suszenia i utrwalania roślin |
S-3 | Ocena podsumowująca: praca kontrolna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O01-R_W01 Zna asortyment roślin stosowanych do zasuszania | OG_2A_W10 | R2A_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-A-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
OG_2A_O01-R_W02 Charakteryzuje podstawowe metody uprawy oraz suszenia roślin | OG_2A_W06, OG_2A_W10 | R2A_W01, R2A_W05 | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O01-R_U01 Dobiera odpowiednie metody uprawy oraz traktowania pozbiorczego roślin przeznaczonych na suche bukiety | OG_2A_U03, OG_2A_U07 | R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O01-R_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości | OG_2A_K01, OG_2A_K03 | R2A_K01, R2A_K05, R2A_K07 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-1, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O01-R_W01 Zna asortyment roślin stosowanych do zasuszania | 2,0 | student nie zna asortymentu roślin stosowanych do zasuszania |
3,0 | student zna podstawowe gatunków z asortymentu roślin stosowanych do zasuszania | |
3,5 | student zna podstawowe gatunki oraz odmiany z asortymentu roślin stosowanych do zasuszania | |
4,0 | student wykazuje sie znajomością asortymentu roślin stosowanych do zasuszania | |
4,5 | student wykazuje sie znajomością asortymentu roślin stosowanych do zasuszania, potrafi scharakteryzować poszczególne taksony | |
5,0 | student wykazuje sie znajomością asortymentu roślin stosowanych do zasuszania, potrafi scharakteryzować poszczególne taksony, zna ich zastosowanie i wymagania | |
OG_2A_O01-R_W02 Charakteryzuje podstawowe metody uprawy oraz suszenia roślin | 2,0 | student nie zna podstawowych metod uprawy roślin przeznaczonych do zasuszania, nie zna metod ich suszenia i utrwalania |
3,0 | student zna metody uprawy podstawowych gatunków roślin przeznaczonych do zasuszania, potrafi wymienić metody suszenia roślin | |
3,5 | student zna metody uprawy podstawowych gatunków i odmian roślin przeznaczonych do zasuszania, potrafi wymienić wszystkie metody suszenia roślin, opisuje podstawowe metody | |
4,0 | student zna metody uprawy podstawowych gatunków i odmian roślin przeznaczonych do zasuszania, potrafi wymienić i opisać metody suszenia roślin | |
4,5 | student zna metody uprawy podstawowych oraz uzupełniających gatunków i odmian roślin przeznaczonych do zasuszania, zna wszystkie metody suszenia roślin, dobiera odpowiednie metody do poszczególnych grup roślin | |
5,0 | student zna metody uprawy podstawowych oraz uzupełniających gatunków i odmian roślin przeznaczonych do zasuszania, zna wszystkie metody suszenia roślin, potrafi dobrać metody suszenia do poszczególnych grup roślin, uzasadnia swój wybór, stosuje alternatywne rozwiązania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O01-R_U01 Dobiera odpowiednie metody uprawy oraz traktowania pozbiorczego roślin przeznaczonych na suche bukiety | 2,0 | nie potrafi dobrać odpowiednich metod uprawy oraz traktowania pozbiorczego roślin przeznaczonych na suche bukiety |
3,0 | potrafi dobrać metodę uprawy oraz traktowania pozbiorczego dla podstawowych gatunków roślin przeznaczonych na suche bukiety | |
3,5 | potrafi dobrać metodę uprawy oraz traktowania pozbiorczego dla podstawowych gatunków i odmian roślin przeznaczonych na suche bukiety | |
4,0 | potrafi dobrać metodę uprawy oraz traktowania pozbiorczego dla wszystkich poznanych gatunków i odmian roślin przeznaczonych na suche bukiety | |
4,5 | potrafi dobrać metodę uprawy oraz traktowania pozbiorczego dla wszystkich poznanych gatunków i odmian roślin przeznaczonych na suche bukiety, potrafi uzasadnić swój wybór | |
5,0 | potrafi dobrać metodę uprawy oraz traktowania pozbiorczegodla wszystkich poznanych gatunków roślin przeznaczonych na suche bukiety, proponuje rozwiązania alternatywne, uzasadnia swoje wybory |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O01-R_K01 Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie nowych technologii oraz produkcji ogrodniczej wysokiej jakości | 2,0 | nie ma świadomości ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii |
3,0 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii | |
3,5 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii, uwzględnia ich pozytywne i negatywne aspekty | |
4,0 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii, uwzględnia ich pozytywne i negatywne aspekty, potrafi o nich dyskutować | |
4,5 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii, uwzględnia ich pozytywne i negatywne aspekty, potrafi o nich dyskutować, ma zdolność analitycznego myślenia, potrafi szukać źródeł informacji dotyczących tematu | |
5,0 | ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii, uwzględnia ich pozytywne i negatywne aspekty, potrafi o nich dyskutować, ma zdolność analitycznego myślenia, potrafi szukać źródeł informacji dotyczących tematu zarówno w języku polskim jak i w obcym |
Literatura podstawowa
- J. Nowak, Rośliny na suche bukiety: uprawa, suszenie, farbowanie, preparowanie, Hortpress Sp. z .o.o., 2000
- A. Krzymińska, M. Siwulski, Piękno suchych roślin, Wydawnictwo KURPISZ, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- J. Tonecki, A.J. Łukaszewska, Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1996, II, materiały do ćwiczeń
- H. Chmiel, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000, IV, Podręcznik