Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Florystyka

Sylabus przedmiotu Kompozycje florystyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Florystyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Kompozycje florystyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 28,0 ECTS (formy) 28,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 120 28,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o roślinach ozdobnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapozanie słuchacza z rodzajami kompozycji florystycznej
C-2Zapozanie słuchacza z technikami wykonywania określonych wyrobów florystycznych
C-3Zapozanie słuchacza z zasadami projektowania dekoracji roślinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców. Wieniec żałobny. Profile i proporcje wieńca. Dekoracja wieńca. Dekoracja trumny i urny. Inne dekoracje żałobne: wiązanka, poduszka, serce, krzyż. Bukiety kondolencyjne.22
T-L-2Dekoracje z okazji Adwentu i Świąt Bożego Narodzenia.20
T-L-3Dekoracje z okazji Wielkanocy. Dekoracje walentynkowe i inne dekoracje okolicznościowe. Kompozycje o charakterze rocznicowym. Bukiety gratulacyjne.20
T-L-4Zastosowanie dekoracji z roślin utrwalonych. Sporządzanie kompozycji z roślin utrwalonych.12
T-L-5Zasady wykonywania kompozycji z roślin doniczkowych. Zasady łączenie roślin doniczkowych z kwiatami ciętymi. Sposoby ekspozycji roślin pnących i epifitów. Rodzaje i style dekoracji wnętrz. Stylizacja wnętrza za pomocą roślin i kompozycji florystycznych. Dekoracje kościołów. Dekoracje sal konferencyjnych. Dekoracje sal koncertowych. Dekoracje pomieszczeń firm. Dekoracje na przyjęcia i bale, dekoracje stołów.26
T-L-6Rodzaje nasadzeń. Zasady projektowania i wykonywania dekoracji balkonów i tarasów. Elementy dokumentacji projektowej: projekt koncepcyjny, projekt techniczny, wykaz materiałów, kosztorys, harmonogram realizacji. Prezentacja projektu dekoracji roślinnej.20
120

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział słuchacza w ćwiczeniach120
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń120
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury180
420

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
F_10A_04_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna rodzaje kompozycji florystycznych. Opisuje techniki wykonania dekoracji florystycznych. Ocenia przydatność materiałów do wykonania określonych kompozycji, wskazuje na cechy roślin decydujące o przydatności do wykonania określonych dekoracji.
F_10A_W02, F_10A_W03C-2, C-1, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-6M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
F_10A_04_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie zastosować różnorodne techniki florystyczne. Potrafi dobrać adekwatne techniki do wykonania prac. Wykonuje bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. Projektuje dekoracje florystyczne do okoliczności.
F_10A_U03, F_10A_U04C-3, C-1, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
F_10A_04_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
F_10A_K02C-3, C-2, C-1T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
F_10A_04_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna rodzaje kompozycji florystycznych. Opisuje techniki wykonania dekoracji florystycznych. Ocenia przydatność materiałów do wykonania określonych kompozycji, wskazuje na cechy roślin decydujące o przydatności do wykonania określonych dekoracji.
2,0
3,0Słuchacz w stopniu dostatecznym zna rodzaje kompozycji florystycznych i techniki wykonania dekoracji florystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
F_10A_04_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie zastosować różnorodne techniki florystyczne. Potrafi dobrać adekwatne techniki do wykonania prac. Wykonuje bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. Projektuje dekoracje florystyczne do okoliczności.
2,0
3,0Słuchacz w stopniu dostatecznym umie wykonać bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
F_10A_04_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0
3,0Słuchacz w stopniu dostatecznym ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Korzekwa G., Elementarz florystyki, Śląskie Centrum Kształcenia Florystycznego Firma "Synergia", Tychy, 2014
  2. Benjamin P., Sluis M., De Brudne T., Hochzeitsfloristik, Ulmer, Stuttgart, 2010
  3. Benjamin P., Sluis M., De Brudne T., Trauerfloristik, Ulmer, Stuttgart, 2008
  4. Haake K. lern- und Arbeitsreihe Floristik., Ordnungsarten, Bloom’s Ratingen, 2008
  5. Haake K. lern- und Arbeitsreihe Floristik, Gestaltungsarten, Bloom’s Ratingen, 2008
  6. Lersch G., Florystyczne podstawy komponowania: w oparciu o aranżacje kwiatowe, PSF, Poznań, 2009
  7. Nizińska A., ABC Florystyki, Hortpress, Warszawa, 2008
  8. Nizińska A., Bukieciarstwo i dekoracje roślinne, Hortpress, Warszawa, 2004
  9. Walther B., Kompozycje kwiatowe, KDC, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Wundermann I., Stobbe-Rosenstock F., Der Florist 1 Gestaltungslehre und floristisches Gestalten, Ulmer, Stuttgart, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców. Wieniec żałobny. Profile i proporcje wieńca. Dekoracja wieńca. Dekoracja trumny i urny. Inne dekoracje żałobne: wiązanka, poduszka, serce, krzyż. Bukiety kondolencyjne.22
T-L-2Dekoracje z okazji Adwentu i Świąt Bożego Narodzenia.20
T-L-3Dekoracje z okazji Wielkanocy. Dekoracje walentynkowe i inne dekoracje okolicznościowe. Kompozycje o charakterze rocznicowym. Bukiety gratulacyjne.20
T-L-4Zastosowanie dekoracji z roślin utrwalonych. Sporządzanie kompozycji z roślin utrwalonych.12
T-L-5Zasady wykonywania kompozycji z roślin doniczkowych. Zasady łączenie roślin doniczkowych z kwiatami ciętymi. Sposoby ekspozycji roślin pnących i epifitów. Rodzaje i style dekoracji wnętrz. Stylizacja wnętrza za pomocą roślin i kompozycji florystycznych. Dekoracje kościołów. Dekoracje sal konferencyjnych. Dekoracje sal koncertowych. Dekoracje pomieszczeń firm. Dekoracje na przyjęcia i bale, dekoracje stołów.26
T-L-6Rodzaje nasadzeń. Zasady projektowania i wykonywania dekoracji balkonów i tarasów. Elementy dokumentacji projektowej: projekt koncepcyjny, projekt techniczny, wykaz materiałów, kosztorys, harmonogram realizacji. Prezentacja projektu dekoracji roślinnej.20
120

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział słuchacza w ćwiczeniach120
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń120
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury180
420
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaF_10A_04_W01Słuchacz Studiów Podyplomowych zna rodzaje kompozycji florystycznych. Opisuje techniki wykonania dekoracji florystycznych. Ocenia przydatność materiałów do wykonania określonych kompozycji, wskazuje na cechy roślin decydujące o przydatności do wykonania określonych dekoracji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówF_10A_W02Zna rozwój florystyki na przestrzeni dziejów. Opisuje reguły kompozycji roślinnej. Objaśnia czynniki kształtujące formy i style dekoracji roślinnych. Zna rodzaje kompozycji florystycznych.
F_10A_W03Zna techniki wykonania dekoracji florystycznych. Ocenia przydatność materiałów do wykonania określonych kompozycji. Zna cechy roślin decydujące o przydatności do wykonania określonych dekoracji.
Cel przedmiotuC-2Zapozanie słuchacza z technikami wykonywania określonych wyrobów florystycznych
C-1Zapozanie słuchacza z rodzajami kompozycji florystycznej
C-3Zapozanie słuchacza z zasadami projektowania dekoracji roślinnych
Treści programoweT-L-3Dekoracje z okazji Wielkanocy. Dekoracje walentynkowe i inne dekoracje okolicznościowe. Kompozycje o charakterze rocznicowym. Bukiety gratulacyjne.
T-L-2Dekoracje z okazji Adwentu i Świąt Bożego Narodzenia.
T-L-1Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców. Wieniec żałobny. Profile i proporcje wieńca. Dekoracja wieńca. Dekoracja trumny i urny. Inne dekoracje żałobne: wiązanka, poduszka, serce, krzyż. Bukiety kondolencyjne.
T-L-5Zasady wykonywania kompozycji z roślin doniczkowych. Zasady łączenie roślin doniczkowych z kwiatami ciętymi. Sposoby ekspozycji roślin pnących i epifitów. Rodzaje i style dekoracji wnętrz. Stylizacja wnętrza za pomocą roślin i kompozycji florystycznych. Dekoracje kościołów. Dekoracje sal konferencyjnych. Dekoracje sal koncertowych. Dekoracje pomieszczeń firm. Dekoracje na przyjęcia i bale, dekoracje stołów.
T-L-4Zastosowanie dekoracji z roślin utrwalonych. Sporządzanie kompozycji z roślin utrwalonych.
T-L-6Rodzaje nasadzeń. Zasady projektowania i wykonywania dekoracji balkonów i tarasów. Elementy dokumentacji projektowej: projekt koncepcyjny, projekt techniczny, wykaz materiałów, kosztorys, harmonogram realizacji. Prezentacja projektu dekoracji roślinnej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
M-1Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz w stopniu dostatecznym zna rodzaje kompozycji florystycznych i techniki wykonania dekoracji florystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaF_10A_04_U01Słuchacz Studiów Podyplomowych umie zastosować różnorodne techniki florystyczne. Potrafi dobrać adekwatne techniki do wykonania prac. Wykonuje bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. Projektuje dekoracje florystyczne do okoliczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówF_10A_U03Rozpoznaje historyczne formy dekoracji roślinnych. Potrafi określić proporcję, dobrać barwy, ustalić zasady hierarchii w kompozycji. Dobiera na zasadzie harmonii lub kontrastu elementy składowe kompozycji. Potrafi stosować zasady kompozycji w pracach florystycznych.
F_10A_U04Umie zastosować różnorodne techniki florystyczne. Potrafi dobrać adekwatne techniki do wykonania prac. Wykonuje bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe. Projektuje dekoracje florystyczne do okoliczności.
Cel przedmiotuC-3Zapozanie słuchacza z zasadami projektowania dekoracji roślinnych
C-1Zapozanie słuchacza z rodzajami kompozycji florystycznej
C-2Zapozanie słuchacza z technikami wykonywania określonych wyrobów florystycznych
Treści programoweT-L-6Rodzaje nasadzeń. Zasady projektowania i wykonywania dekoracji balkonów i tarasów. Elementy dokumentacji projektowej: projekt koncepcyjny, projekt techniczny, wykaz materiałów, kosztorys, harmonogram realizacji. Prezentacja projektu dekoracji roślinnej.
T-L-2Dekoracje z okazji Adwentu i Świąt Bożego Narodzenia.
T-L-5Zasady wykonywania kompozycji z roślin doniczkowych. Zasady łączenie roślin doniczkowych z kwiatami ciętymi. Sposoby ekspozycji roślin pnących i epifitów. Rodzaje i style dekoracji wnętrz. Stylizacja wnętrza za pomocą roślin i kompozycji florystycznych. Dekoracje kościołów. Dekoracje sal konferencyjnych. Dekoracje sal koncertowych. Dekoracje pomieszczeń firm. Dekoracje na przyjęcia i bale, dekoracje stołów.
T-L-4Zastosowanie dekoracji z roślin utrwalonych. Sporządzanie kompozycji z roślin utrwalonych.
T-L-1Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców. Wieniec żałobny. Profile i proporcje wieńca. Dekoracja wieńca. Dekoracja trumny i urny. Inne dekoracje żałobne: wiązanka, poduszka, serce, krzyż. Bukiety kondolencyjne.
T-L-3Dekoracje z okazji Wielkanocy. Dekoracje walentynkowe i inne dekoracje okolicznościowe. Kompozycje o charakterze rocznicowym. Bukiety gratulacyjne.
Metody nauczaniaM-1Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz w stopniu dostatecznym umie wykonać bukiety, dekoracje w naczyniu, wiązanki ślubne, wieńce i dekoracje okolicznościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaF_10A_04_K01Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówF_10A_K02Ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu florystyki. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Cel przedmiotuC-3Zapozanie słuchacza z zasadami projektowania dekoracji roślinnych
C-2Zapozanie słuchacza z technikami wykonywania określonych wyrobów florystycznych
C-1Zapozanie słuchacza z rodzajami kompozycji florystycznej
Treści programoweT-L-6Rodzaje nasadzeń. Zasady projektowania i wykonywania dekoracji balkonów i tarasów. Elementy dokumentacji projektowej: projekt koncepcyjny, projekt techniczny, wykaz materiałów, kosztorys, harmonogram realizacji. Prezentacja projektu dekoracji roślinnej.
T-L-2Dekoracje z okazji Adwentu i Świąt Bożego Narodzenia.
T-L-3Dekoracje z okazji Wielkanocy. Dekoracje walentynkowe i inne dekoracje okolicznościowe. Kompozycje o charakterze rocznicowym. Bukiety gratulacyjne.
T-L-1Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców. Wieniec żałobny. Profile i proporcje wieńca. Dekoracja wieńca. Dekoracja trumny i urny. Inne dekoracje żałobne: wiązanka, poduszka, serce, krzyż. Bukiety kondolencyjne.
T-L-4Zastosowanie dekoracji z roślin utrwalonych. Sporządzanie kompozycji z roślin utrwalonych.
T-L-5Zasady wykonywania kompozycji z roślin doniczkowych. Zasady łączenie roślin doniczkowych z kwiatami ciętymi. Sposoby ekspozycji roślin pnących i epifitów. Rodzaje i style dekoracji wnętrz. Stylizacja wnętrza za pomocą roślin i kompozycji florystycznych. Dekoracje kościołów. Dekoracje sal konferencyjnych. Dekoracje sal koncertowych. Dekoracje pomieszczeń firm. Dekoracje na przyjęcia i bale, dekoracje stołów.
Metody nauczaniaM-1Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz w stopniu dostatecznym ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0