Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Synteza systemów rekonfigurowalnych - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Synteza systemów rekonfigurowalnych - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu architektur systemów komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna język Verilog w stopniu zaawansowanym. |
C-2 | Student zna języki VHDL oraz SystemVerilog w stopniu podstawowym/średnio zaawansowanym. |
C-3 | Student ma wiedzę o budowie i działaniu układów FPGA oraz o warunkach opłacalności ich stosowania. |
C-4 | Student zna terminologie oraz podstawy metodyczne pracy z dziedziny syntezy układów rekonfigurowalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | FPGA Editor i reczna edycja struktury FPGA, zaznajomienie się z wewnętrzną organizacją układu FPGA | 2 |
T-L-2 | Verilog - podstawowy program do generowania przebiegów czasowych | 2 |
T-L-3 | Prosta karta graficzna - obsługa interfejsu VGA i generowanie obrazu przez FPGA - w języku Verilog | 2 |
T-L-4 | Przypisania blokujące i nieblokujące, funkcje i zaawansowane konstrukcje języka Verilog | 2 |
T-L-5 | Zagadnienia mocy zużywanej przez procesor i samodzielna optymalizacja zużycia mocy przez strukturę zaimplementowaną w CPLD | 2 |
T-L-6 | Kod mikroprocesora proceduralnego w strukturze FPGA i ewentualne własne modyfikacje architektury procesora | 2 |
T-L-7 | Projekt indywidualny studenta, typu nadajnik/odbiornik RS-232. | 2 |
T-L-8 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i rodzaje układów FPGA, CPLD oraz FPAA | 2 |
T-W-2 | Język Verilog | 4 |
T-W-3 | Język VHDL, przypomnienie i porównanie z Verilogiem | 2 |
T-W-4 | Synteza wyzszego poziomu: architektury oraz TLM | 2 |
T-W-5 | Język SystemVerilog | 2 |
T-W-6 | RISP, Procesory o rekonfigurowalnej liście instrukcji | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajec | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-L-4 | Konkurs | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajec | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
29 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Laboratoria - pisanie kodu na układy Xilinx Spartan3. |
M-2 | Laboratoria - pisanie kodu naukłady Xilinx Virtex 5 zapewniające dynamiczną rekonfigurowalność. |
M-3 | Wykład informacyjny z elementami dyskusji. |
M-4 | Projekt pozwalający studentowi wykazać się samodzielną inicjatywą, zakończony konkursem na najlepszą pracę. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów w formie prezentacji i omówienia swoich kodów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Omówienie i zaprezentowanie projektów własnych wraz z konkusem na najlepszy projekt. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej jako odpowiedź na wybrane pytanie z listy wcześniej przygotowanych i przedstawionych studentom. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-1_W01 Student zna języki opisu sprzętu jak Verilog, VHDL oraz SystemVerilog. Zna także podstawowe narzędzia tworzenia struktury procesorów dostosowanych do aplikacji. Rozumie także, że istnieje alternatywa w stosunku do architektur von Neumannowskich. | I_2A_W04, I_2A_W06, I_2A_W10 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-2, C-1 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-1_U01 Student umie samodzielnie napisać kod i uruchomić system z wykorzystaniem układów FPGA i CPLD. | I_2A_U08, I_2A_U12 | T2A_U07, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U18 | C-1 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-1_W01 Student zna języki opisu sprzętu jak Verilog, VHDL oraz SystemVerilog. Zna także podstawowe narzędzia tworzenia struktury procesorów dostosowanych do aplikacji. Rozumie także, że istnieje alternatywa w stosunku do architektur von Neumannowskich. | 2,0 | |
3,0 | Student zna język Verilog/VHDL i umie omówić kody w nim napisane. W szczególności umie narysować strukturę odpowiadającemu danemu kodowi. | |
3,5 | Student zna zaawansowane konstrukcje językowe Verilog/VHDL i odpowiadające im struktury. Umie wymienić także kilka narzędzi tworzenie struktur procesorów i umie używać przynajmniej jedno z nich. | |
4,0 | Student umie wykorzystać gotowe IPcory/ soft processory do realizacji swojego zadania. | |
4,5 | Student umie przedstawić publicznie własny oryginalny kod wybranego zagadnienia. Możliwe są tutaj drobne błędy. | |
5,0 | Student umie przedstawić publicznie własny oryginalny kod wybranego zagadnienia i przedstawić go w kontekście istniejących rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-1_U01 Student umie samodzielnie napisać kod i uruchomić system z wykorzystaniem układów FPGA i CPLD. | 2,0 | |
3,0 | Student umie wykonać kody na układy FPGA na laboratoriach przy pomocy prowadzącego i popełniając drobne błędy. | |
3,5 | Student umie wykonać bezbłędnie kod z laboratoriów i omówić jego działanie. | |
4,0 | Student umie zaproponować własne modyfikacje i rozszerzenia do kodu z laboratoriów. | |
4,5 | Student wykonał i omówił swoje własne rozwiązanie niebanalnego kodu na FPGA. Możliwe są tutaj drobne błędy. | |
5,0 | Student bezbłędnie wykonał i omówił swoje własne rozwiązanie niebanalnego kodu na FPGA. |
Literatura podstawowa
- Maxfield, The Design Warrior's Guide to FPGAs, Linacre house, 2004
- G. De Micheli, Synteza i optymalizacja układów cyfrowych, WNT, 1998
- S. Sutherland, S. Davidmann, P. Flake, SystemVerilog for Design, A Guide to Using SystemVerilog for Hadrware Desing and Modeling, Sprinter, 2011
- J. Nurmi, rocessor Design, System-on-Chip Computing for ASICs and FPGAs, Springer, 2007