Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Społeczne i zawodowe problemy informatyki - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne i zawodowe problemy informatyki - Przedmiot obieralny I
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 0,90,62zaliczenie
laboratoriaL5 10 1,10,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć ogólną orientację w zakresie podstaw informatyki i interesować sie problematyką lokalnego i globalnego rynku pracy. Wskazane, by rozumiał definicje społeczeństwa informacyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projekt zespołowy własny lub wynikajacy z kontaktów z przedsiebiorstwami informatycznymi Szczecina.8
T-L-2Poszukiwanie na rynku szczecińskim podmiotu gospodarczego, który byłby zainteresowany uczestnictwem w dydaktyce - wystapieniem w danym przedmiocie. Wymagany kontakt z przedsiębiorstwami informatycznymi Szczecina ew. z RCIiTT. Wskazany kontakt z biznesem informatycznym za granicą. Poszukiwanie kontaktu z kandydatami na studia informatyczne. Przygotowanie i wygłoszenie prelekcji.2
10
wykłady
T-W-1Wykłady: Proces boloński i jego znaczenie dla wzajemnych relacji pomiędzy środowiskiem akademickim i biznesowym. Proces boloński w ujeciu historycznym. Znaczenie kolejnych spotkań. Humboldtowski i amerykański model szkoły wyzszej i jej wpływ na kształtowanie postaw absolwentów informatyki.4
T-W-2Historia informatyki na tle fal Tofflera, historia Internetu. Prognozy rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego wg Kurzweila. Idee transhumanizmu.1
T-W-3Społeczne znaczenie informatyki – szanse i zagrożenia. Informatyka a rozwój nauki. Informatyka w krajowym programie rozwoju nauki. Gospodarcze znaczenie informatyki. Znaczenie innowacji w informatyce. Informatyka w przestrzeni edukacji i ochrony zdrowia. Społeczne znaczenie komunikacji. Społeczne znaczenie komunikacji. Idee LLL.3
T-W-4Klasyfikacja informatyki. Odpowiedzialność zawodowa i etyczna informatyka, ryzyko i bezpieczeństwo w informatyce (bezpieczeństwo danych, oszustwa internetowe, spam, NLP) . Podstawowe regulacje prawne w informatyce, Internecie, e-gospodarce, e-medycynie, e-learningu (ochrona danych, bezpieczeństwo zasobów, sprzedaż na odległość, nieuczciwa konkurencja, ochrona konkurencji i konsumenta). Prawa autorskie, licencja oprogramowania, dozwolony użytek.1
T-W-5Globalizacja gospodarki. Przedsiębiorczość informatyka, szczególne cechy małych i średnich przedsiębiorstwa informatycznych, szanse pozyskiwania dotacji w działalności informatycznej, znaczenie innowacyjności w gospodarce. Kompetencja społeczne informatyka na różnych stanowiskach pracy. Praca zespołowa a indywidualna. Testy MBTI dla informatyków. Pracobiorca a pracodawca w przedsiębiorstwach sektora ICT.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca zespołowa w ramach projektu w warunkach audytoryjnych. Przyswajanie kompetencji zarzadzania projektem i odnajdywania własnej roli w zespole.10
A-L-2Praca z młodzieżą szkół średnich. Przygotowanie własnej prelecji. Znalezienie zainteresowanych.5
A-L-3Zajęcia audytoryjne w ramach laboratoriów - praca zespołowa oraz poszukiwania podmiotu gospodarczego dla wprowadzenia do dydaktyki15
30
wykłady
A-W-1Poszukiwanie na rynku szczecińskim podmiotu gospodarczego, który byłby zainteresowany uczestnictwem w dydaktyce - wystapieniem w danym przedmiocie. Wymagany kontakt z przedsiębiorstwami informatycznymi Szczecina ew. z RCIiTT. Wskazany kontakt z biznesem informatycznym za granicą.5
A-W-2Przygotowanie prezentacji wspólnie z pracownikiem znalezionego podmiotu gospodarczego. Prezentacja winna dotyczyć podstawowych problemów startu na rynku pracy.10
A-W-3Zajęcia audytoryjne w formie wykładów i laboratoriów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O/1/6_W01
Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole;
I_1A_W15, I_1A_W02, I_1A_W11, I_1A_W16T1A_W01, T1A_W04, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O/1/6_U01
Umiejętności: Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci.
I_1A_U17, I_1A_U12, I_1A_U15, I_1A_U16, I_1A_U19T1A_U01, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-4, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O/1/6_K01
Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych.
I_1A_K02, I_1A_K01, I_1A_K05, I_1A_K03, I_1A_K07, I_1A_K04T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O/1/6_W01
Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole;
2,0Student nie rozumie idei społeczeństwa informacyjnego.
3,0Student zna i rozumie podstawowe idee społeczeństwa informacyjnego, potrafi na ich temat dyskutować, ma w niektórych sprawach odrebne zdanie, które uzasadnia. Rozumie znaczenie pracy zespołowej. Rozumie znaczenie kompetencji społecznych. Potrafi je wymienic.
3,5Student zna i aprobuje znaczenie kompetencji społecznych, potrafi je scharkteryzować
4,0Student zna i aprobuje znaczenie kompetencji społecznych, potrafi je scharkteryzować, ma swoje dominujace kompetencje i potrafi je eksponować, dawac przykład
4,5Student zna i aprobuje znaczenie kompetencji społecznych, potrafi je scharakteryzować, ma swoje dominujace kompetencje i potrafi je eksponować, dawac przykład, potrafi opisać role przedsiebiorczosci i jest jej zwolennikiem
5,0Student jest propagatorem idei społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny w srodowisku, mobilny, tolerancyjny, wystepuje publicznie, ma cechy przedsiebiorcy. Umie znależć żródła finansowania dla środowiska naukowego i biznesowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O/1/6_U01
Umiejętności: Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci.
2,0Student nie ma umiejetnosci posługiwania sie aplikacjami i technologiami IT
3,0Student ma umiejetnosci posługiwania sie najwazniejszymi aplikacjami i technologiami IT
3,5Student ma umiejetnosci posługiwania się wieloma, w tym najwazniejszymi aplikacjami i technologiami IT
4,0Student ma umiejetnosci posługiwania się wieloma, w tym najwazniejszymi aplikacjami i technologiami IT, umie je klasyfikować, uczy sie nowych, zna wybrane jezyki programowania w stopniu bardzo dobrym
4,5Student ma umiejetnosci posługiwania się wieloma aplikacjami i technologiami IT, umie je klasyfikować, uczy się nowych, uczy innych, jest mobilny, aktywny
5,0Student biegle posługuje sie wieloma aplikacjami, zna jezyki programowania, umie ucvzyć, nawiazuje praktycznie komunikację w biznesie IT, ma cechy mobilności w skali globalnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O/1/6_K01
Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych.
2,0Student nie ma i nie rozumie znaczenia cech członka społeczeństwa informacyjnego
3,0Student ma podstawowe cechy kompetencji społecznych, rozumie ich znaczenie
3,5Student posiada cechy członka społeczeństwa informacyjnego, jest mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporządkować sie liderowi.
4,0Student w dobrym stopniu posiada cechy członka społeczeństwa informacyjnego, rozumie konieczność uczenia sie przez całe życie, jest aktywny, mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporządkować sie liderowi.
4,5Student w wysokim stopniu posiada cechy członka społeczeństwa informacyjnego, uczy się, jest aktywny, mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporządkować sie liderowi.
5,0Student w wysokim stopniu jest wzorcem członka społeczeństwa informacyjnego, uczy się, jest aktywny, mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporzadkować sie liderowi, rozwiazuje problemy w spsób twórczy.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt zespołowy własny lub wynikajacy z kontaktów z przedsiebiorstwami informatycznymi Szczecina.8
T-L-2Poszukiwanie na rynku szczecińskim podmiotu gospodarczego, który byłby zainteresowany uczestnictwem w dydaktyce - wystapieniem w danym przedmiocie. Wymagany kontakt z przedsiębiorstwami informatycznymi Szczecina ew. z RCIiTT. Wskazany kontakt z biznesem informatycznym za granicą. Poszukiwanie kontaktu z kandydatami na studia informatyczne. Przygotowanie i wygłoszenie prelekcji.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykłady: Proces boloński i jego znaczenie dla wzajemnych relacji pomiędzy środowiskiem akademickim i biznesowym. Proces boloński w ujeciu historycznym. Znaczenie kolejnych spotkań. Humboldtowski i amerykański model szkoły wyzszej i jej wpływ na kształtowanie postaw absolwentów informatyki.4
T-W-2Historia informatyki na tle fal Tofflera, historia Internetu. Prognozy rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego wg Kurzweila. Idee transhumanizmu.1
T-W-3Społeczne znaczenie informatyki – szanse i zagrożenia. Informatyka a rozwój nauki. Informatyka w krajowym programie rozwoju nauki. Gospodarcze znaczenie informatyki. Znaczenie innowacji w informatyce. Informatyka w przestrzeni edukacji i ochrony zdrowia. Społeczne znaczenie komunikacji. Społeczne znaczenie komunikacji. Idee LLL.3
T-W-4Klasyfikacja informatyki. Odpowiedzialność zawodowa i etyczna informatyka, ryzyko i bezpieczeństwo w informatyce (bezpieczeństwo danych, oszustwa internetowe, spam, NLP) . Podstawowe regulacje prawne w informatyce, Internecie, e-gospodarce, e-medycynie, e-learningu (ochrona danych, bezpieczeństwo zasobów, sprzedaż na odległość, nieuczciwa konkurencja, ochrona konkurencji i konsumenta). Prawa autorskie, licencja oprogramowania, dozwolony użytek.1
T-W-5Globalizacja gospodarki. Przedsiębiorczość informatyka, szczególne cechy małych i średnich przedsiębiorstwa informatycznych, szanse pozyskiwania dotacji w działalności informatycznej, znaczenie innowacyjności w gospodarce. Kompetencja społeczne informatyka na różnych stanowiskach pracy. Praca zespołowa a indywidualna. Testy MBTI dla informatyków. Pracobiorca a pracodawca w przedsiębiorstwach sektora ICT.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca zespołowa w ramach projektu w warunkach audytoryjnych. Przyswajanie kompetencji zarzadzania projektem i odnajdywania własnej roli w zespole.10
A-L-2Praca z młodzieżą szkół średnich. Przygotowanie własnej prelecji. Znalezienie zainteresowanych.5
A-L-3Zajęcia audytoryjne w ramach laboratoriów - praca zespołowa oraz poszukiwania podmiotu gospodarczego dla wprowadzenia do dydaktyki15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Poszukiwanie na rynku szczecińskim podmiotu gospodarczego, który byłby zainteresowany uczestnictwem w dydaktyce - wystapieniem w danym przedmiocie. Wymagany kontakt z przedsiębiorstwami informatycznymi Szczecina ew. z RCIiTT. Wskazany kontakt z biznesem informatycznym za granicą.5
A-W-2Przygotowanie prezentacji wspólnie z pracownikiem znalezionego podmiotu gospodarczego. Prezentacja winna dotyczyć podstawowych problemów startu na rynku pracy.10
A-W-3Zajęcia audytoryjne w formie wykładów i laboratoriów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O/1/6_W01Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
I_1A_W02ma wiedzę z fizyki, ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów z zakresu informatyki
I_1A_W11ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania przedsięwzięciami (projektami) informatycznymi
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego.
Treści programoweT-W-3Społeczne znaczenie informatyki – szanse i zagrożenia. Informatyka a rozwój nauki. Informatyka w krajowym programie rozwoju nauki. Gospodarcze znaczenie informatyki. Znaczenie innowacji w informatyce. Informatyka w przestrzeni edukacji i ochrony zdrowia. Społeczne znaczenie komunikacji. Społeczne znaczenie komunikacji. Idee LLL.
T-W-4Klasyfikacja informatyki. Odpowiedzialność zawodowa i etyczna informatyka, ryzyko i bezpieczeństwo w informatyce (bezpieczeństwo danych, oszustwa internetowe, spam, NLP) . Podstawowe regulacje prawne w informatyce, Internecie, e-gospodarce, e-medycynie, e-learningu (ochrona danych, bezpieczeństwo zasobów, sprzedaż na odległość, nieuczciwa konkurencja, ochrona konkurencji i konsumenta). Prawa autorskie, licencja oprogramowania, dozwolony użytek.
T-W-2Historia informatyki na tle fal Tofflera, historia Internetu. Prognozy rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego wg Kurzweila. Idee transhumanizmu.
T-W-1Wykłady: Proces boloński i jego znaczenie dla wzajemnych relacji pomiędzy środowiskiem akademickim i biznesowym. Proces boloński w ujeciu historycznym. Znaczenie kolejnych spotkań. Humboldtowski i amerykański model szkoły wyzszej i jej wpływ na kształtowanie postaw absolwentów informatyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie idei społeczeństwa informacyjnego.
3,0Student zna i rozumie podstawowe idee społeczeństwa informacyjnego, potrafi na ich temat dyskutować, ma w niektórych sprawach odrebne zdanie, które uzasadnia. Rozumie znaczenie pracy zespołowej. Rozumie znaczenie kompetencji społecznych. Potrafi je wymienic.
3,5Student zna i aprobuje znaczenie kompetencji społecznych, potrafi je scharkteryzować
4,0Student zna i aprobuje znaczenie kompetencji społecznych, potrafi je scharkteryzować, ma swoje dominujace kompetencje i potrafi je eksponować, dawac przykład
4,5Student zna i aprobuje znaczenie kompetencji społecznych, potrafi je scharakteryzować, ma swoje dominujace kompetencje i potrafi je eksponować, dawac przykład, potrafi opisać role przedsiebiorczosci i jest jej zwolennikiem
5,0Student jest propagatorem idei społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny w srodowisku, mobilny, tolerancyjny, wystepuje publicznie, ma cechy przedsiebiorcy. Umie znależć żródła finansowania dla środowiska naukowego i biznesowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O/1/6_U01Umiejętności: Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
I_1A_U16ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego.
Treści programoweT-W-4Klasyfikacja informatyki. Odpowiedzialność zawodowa i etyczna informatyka, ryzyko i bezpieczeństwo w informatyce (bezpieczeństwo danych, oszustwa internetowe, spam, NLP) . Podstawowe regulacje prawne w informatyce, Internecie, e-gospodarce, e-medycynie, e-learningu (ochrona danych, bezpieczeństwo zasobów, sprzedaż na odległość, nieuczciwa konkurencja, ochrona konkurencji i konsumenta). Prawa autorskie, licencja oprogramowania, dozwolony użytek.
T-L-1Projekt zespołowy własny lub wynikajacy z kontaktów z przedsiebiorstwami informatycznymi Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejetnosci posługiwania sie aplikacjami i technologiami IT
3,0Student ma umiejetnosci posługiwania sie najwazniejszymi aplikacjami i technologiami IT
3,5Student ma umiejetnosci posługiwania się wieloma, w tym najwazniejszymi aplikacjami i technologiami IT
4,0Student ma umiejetnosci posługiwania się wieloma, w tym najwazniejszymi aplikacjami i technologiami IT, umie je klasyfikować, uczy sie nowych, zna wybrane jezyki programowania w stopniu bardzo dobrym
4,5Student ma umiejetnosci posługiwania się wieloma aplikacjami i technologiami IT, umie je klasyfikować, uczy się nowych, uczy innych, jest mobilny, aktywny
5,0Student biegle posługuje sie wieloma aplikacjami, zna jezyki programowania, umie ucvzyć, nawiazuje praktycznie komunikację w biznesie IT, ma cechy mobilności w skali globalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O/1/6_K01Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K02świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
I_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
I_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
I_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego.
Treści programoweT-L-2Poszukiwanie na rynku szczecińskim podmiotu gospodarczego, który byłby zainteresowany uczestnictwem w dydaktyce - wystapieniem w danym przedmiocie. Wymagany kontakt z przedsiębiorstwami informatycznymi Szczecina ew. z RCIiTT. Wskazany kontakt z biznesem informatycznym za granicą. Poszukiwanie kontaktu z kandydatami na studia informatyczne. Przygotowanie i wygłoszenie prelekcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma i nie rozumie znaczenia cech członka społeczeństwa informacyjnego
3,0Student ma podstawowe cechy kompetencji społecznych, rozumie ich znaczenie
3,5Student posiada cechy członka społeczeństwa informacyjnego, jest mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporządkować sie liderowi.
4,0Student w dobrym stopniu posiada cechy członka społeczeństwa informacyjnego, rozumie konieczność uczenia sie przez całe życie, jest aktywny, mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporządkować sie liderowi.
4,5Student w wysokim stopniu posiada cechy członka społeczeństwa informacyjnego, uczy się, jest aktywny, mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporządkować sie liderowi.
5,0Student w wysokim stopniu jest wzorcem członka społeczeństwa informacyjnego, uczy się, jest aktywny, mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporzadkować sie liderowi, rozwiazuje problemy w spsób twórczy.