Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Praktyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 4 6,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie praktycznych umiejętności, niezbędnych do wykonywania zawodu: organizatora turystyki i rekreacji, menedżera turystyki.
C-2Poznanie procedur zarządzania w podmiotach gospodarki turystycznej, zdobycie praktycznych umiejętności wymaganych w wykonywaniu pracy na określonym stanowisku.
C-3Poznanie techniki organizacji i obsługi ruchu turystycznego, metod zarządzania podmiotami gospodarki turystycznej, a także umiejętności przygotowania oferty turystyczno-rekreacyjnej
C-4Poznanie wymagań niezbędnych do wykonywania zawodu związanych z dyscypliną, odpowiedzialnością, a także kształtowaniem relacji interpersonalnych, poznanie oczekiwanych na danym stanowisku zachowań organizacyjnych, psychosocjologicznych i etycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Podczas praktyki student poznaje poszczególne obszary funkcjonowania jednostki oraz bierze udział w realizacji wykonywanych przez nią zadań z zakresu: 1. Obsługi ruchu turystycznego: 1.1. Organizacja pracy biura podróży. 1.2. Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta. 1.3. Umowy w turystyce krajowej i zagranicznej. 2. Sanatorium, uzdrowisko, ośrodek wypoczynkowy, ośrodek kolonijny: 2.1. Organizacja pracy i działalność placówki. 2.2. Przyjmowanie rezerwacji i meldowanie gości indywidualnych oraz grup. 2.3. Konsumpcja usług rekreacyjnych i rehabilitacyjnych. 2.4. Kultura obsługi klientów. 3. Placówki usług hotelarsko-gastronomicznych: 3.1. Przyjmowanie zamówień, wykonywanie czynności związanych z zameldowaniem gości, 3.2. Przedłużanie-skracanie pobytu. 3.3. Współpraca recepcji z innymi komórkami organizacyjnymi zakładu hotelarskiego. 3.4. Udzielanie informacji – funkcjonowanie punktu informacji turystycznej, zasady opracowywania i dystrybucji materiałów informacyjnych. 4. Gospodarstwo agroturystyczne: 4.1. Organizacja gospodarstwa agroturystycznego. 4.2. Kategoryzacja obiektu. 4.3. Przyjmowanie gości, obsługa pobytu gości, organizacja dodatkowych usług na rzecz klientów i kultura obsługi. 4.4. Działalność promocyjna i reklamowa gospodarstwa. 5. Punkty informacji turystycznej: 5.1. System informacji turystycznej, zakres działania jednostki. 5.2. Organizacja pracy centrum informacyjnego, punktu „it”. 5.3. Obsługa urządzeń biurowych. 5.4. Współpraca z samorządem terytorialnym, stowarzyszeniami, z podmiotami branży turystycznej i mediami.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Rozpoznanie, analiza i ocena rynku usług turystycznych15
A-PR-2Szkolenie bhp8
A-PR-3Wdrożenie w tematykę praktyk8
A-PR-4Realizacja programu praktyk - wykonywanie w zakładzie pracy zadań powierzonych przez opiekuna praktyk zgodnie z ramowym programem praktyk144
A-PR-5Rejestracja przebiegu praktyki w dzienniku praktyk i przygotowanie sprawozdania z przebiegu praktyk4
A-PR-6Ustne złożenie sprawozdania z praktyk wraz z prezentacją uzyskanych efektów1
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Spotkanie informacyjne zaznajamiające studentów z zasadami realizacji praktyk studenckich, obowiazkami i prawami praktykanta i praktykodawcy (zakładu pracy). Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziakana ds. studenckich praktyk zawodowych
M-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dokumentacji przebiegu praktyk, w tym poświadczenia odbycia praktyk i sprawozdania z przebiegu praktyk
S-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_P1_W01
Objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu (zakładu pracy) i wykonywania zadań praktycznych na wybranym obszarze działania podmiotu
TiR_1A_W02, TiR_1A_W04, TiR_1A_W06, TiR_1A_W07, TiR_1A_W08S1A_W02, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11C-1, C-3, C-2, C-4T-PR-1M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_P1_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane w toku zajęć dydaktycznych do wykonania konkretnych czynności zgodnie z ramowym programem praktyk
TiR_1A_U02, TiR_1A_U06S1A_U02, S1A_U06C-1, C-3, C-2, C-4T-PR-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_P1_K01
Ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
TiR_1A_K02, TiR_1A_K03, TiR_1A_K04, TiR_1A_K07S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07C-1, C-3, C-4T-PR-1M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_P1_W01
Objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu (zakładu pracy) i wykonywania zadań praktycznych na wybranym obszarze działania podmiotu
2,0Student nie zna zasad funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,0Student zna niektóre zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
4,0Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego i zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
4,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
5,0Student zna i objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu, objaśnia przebieg zadań prowadzonych na danym stanowisku pracy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_P1_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane w toku zajęć dydaktycznych do wykonania konkretnych czynności zgodnie z ramowym programem praktyk
2,0Student nie odbył praktyk lub nie wykonywał powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,0Student odbył praktyki i wykonywał niektóre z powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk.
4,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
4,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg, wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
5,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg i skutki, planował i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_P1_K01
Ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
2,0Student nie wykazuje chęci podejmowania i wykonywania czynności w zakładzie pracy.
3,0Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania wybranych czynności w zakładzie pracy.
3,5Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania i wykonywania wybranych czynności w zakładzie pracy.
4,0Student wykazuje chęć podejmowania i wykonywania powierzonych czynności w zakładzie pracy.
4,5Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności.
5,0Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności, oczekiwań przełożonego i zespołu, w którym pracuje.

Literatura podstawowa

  1. Marzena Rydzewska-Włodarczyk, http://www.ekonomia.zut.edu.pl/strona-studentow/studia/praktyki-zawodowe.html, 2009, aktualizacja na bieżąco

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Podczas praktyki student poznaje poszczególne obszary funkcjonowania jednostki oraz bierze udział w realizacji wykonywanych przez nią zadań z zakresu: 1. Obsługi ruchu turystycznego: 1.1. Organizacja pracy biura podróży. 1.2. Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta. 1.3. Umowy w turystyce krajowej i zagranicznej. 2. Sanatorium, uzdrowisko, ośrodek wypoczynkowy, ośrodek kolonijny: 2.1. Organizacja pracy i działalność placówki. 2.2. Przyjmowanie rezerwacji i meldowanie gości indywidualnych oraz grup. 2.3. Konsumpcja usług rekreacyjnych i rehabilitacyjnych. 2.4. Kultura obsługi klientów. 3. Placówki usług hotelarsko-gastronomicznych: 3.1. Przyjmowanie zamówień, wykonywanie czynności związanych z zameldowaniem gości, 3.2. Przedłużanie-skracanie pobytu. 3.3. Współpraca recepcji z innymi komórkami organizacyjnymi zakładu hotelarskiego. 3.4. Udzielanie informacji – funkcjonowanie punktu informacji turystycznej, zasady opracowywania i dystrybucji materiałów informacyjnych. 4. Gospodarstwo agroturystyczne: 4.1. Organizacja gospodarstwa agroturystycznego. 4.2. Kategoryzacja obiektu. 4.3. Przyjmowanie gości, obsługa pobytu gości, organizacja dodatkowych usług na rzecz klientów i kultura obsługi. 4.4. Działalność promocyjna i reklamowa gospodarstwa. 5. Punkty informacji turystycznej: 5.1. System informacji turystycznej, zakres działania jednostki. 5.2. Organizacja pracy centrum informacyjnego, punktu „it”. 5.3. Obsługa urządzeń biurowych. 5.4. Współpraca z samorządem terytorialnym, stowarzyszeniami, z podmiotami branży turystycznej i mediami.4
4

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Rozpoznanie, analiza i ocena rynku usług turystycznych15
A-PR-2Szkolenie bhp8
A-PR-3Wdrożenie w tematykę praktyk8
A-PR-4Realizacja programu praktyk - wykonywanie w zakładzie pracy zadań powierzonych przez opiekuna praktyk zgodnie z ramowym programem praktyk144
A-PR-5Rejestracja przebiegu praktyki w dzienniku praktyk i przygotowanie sprawozdania z przebiegu praktyk4
A-PR-6Ustne złożenie sprawozdania z praktyk wraz z prezentacją uzyskanych efektów1
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_P1_W01Objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu (zakładu pracy) i wykonywania zadań praktycznych na wybranym obszarze działania podmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
TiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
TiR_1A_W07Ma ogólną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych
TiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności, niezbędnych do wykonywania zawodu: organizatora turystyki i rekreacji, menedżera turystyki.
C-3Poznanie techniki organizacji i obsługi ruchu turystycznego, metod zarządzania podmiotami gospodarki turystycznej, a także umiejętności przygotowania oferty turystyczno-rekreacyjnej
C-2Poznanie procedur zarządzania w podmiotach gospodarki turystycznej, zdobycie praktycznych umiejętności wymaganych w wykonywaniu pracy na określonym stanowisku.
C-4Poznanie wymagań niezbędnych do wykonywania zawodu związanych z dyscypliną, odpowiedzialnością, a także kształtowaniem relacji interpersonalnych, poznanie oczekiwanych na danym stanowisku zachowań organizacyjnych, psychosocjologicznych i etycznych.
Treści programoweT-PR-1Podczas praktyki student poznaje poszczególne obszary funkcjonowania jednostki oraz bierze udział w realizacji wykonywanych przez nią zadań z zakresu: 1. Obsługi ruchu turystycznego: 1.1. Organizacja pracy biura podróży. 1.2. Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta. 1.3. Umowy w turystyce krajowej i zagranicznej. 2. Sanatorium, uzdrowisko, ośrodek wypoczynkowy, ośrodek kolonijny: 2.1. Organizacja pracy i działalność placówki. 2.2. Przyjmowanie rezerwacji i meldowanie gości indywidualnych oraz grup. 2.3. Konsumpcja usług rekreacyjnych i rehabilitacyjnych. 2.4. Kultura obsługi klientów. 3. Placówki usług hotelarsko-gastronomicznych: 3.1. Przyjmowanie zamówień, wykonywanie czynności związanych z zameldowaniem gości, 3.2. Przedłużanie-skracanie pobytu. 3.3. Współpraca recepcji z innymi komórkami organizacyjnymi zakładu hotelarskiego. 3.4. Udzielanie informacji – funkcjonowanie punktu informacji turystycznej, zasady opracowywania i dystrybucji materiałów informacyjnych. 4. Gospodarstwo agroturystyczne: 4.1. Organizacja gospodarstwa agroturystycznego. 4.2. Kategoryzacja obiektu. 4.3. Przyjmowanie gości, obsługa pobytu gości, organizacja dodatkowych usług na rzecz klientów i kultura obsługi. 4.4. Działalność promocyjna i reklamowa gospodarstwa. 5. Punkty informacji turystycznej: 5.1. System informacji turystycznej, zakres działania jednostki. 5.2. Organizacja pracy centrum informacyjnego, punktu „it”. 5.3. Obsługa urządzeń biurowych. 5.4. Współpraca z samorządem terytorialnym, stowarzyszeniami, z podmiotami branży turystycznej i mediami.
Metody nauczaniaM-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk
M-1Spotkanie informacyjne zaznajamiające studentów z zasadami realizacji praktyk studenckich, obowiazkami i prawami praktykanta i praktykodawcy (zakładu pracy). Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziakana ds. studenckich praktyk zawodowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,0Student zna niektóre zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
4,0Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego i zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
4,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
5,0Student zna i objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu, objaśnia przebieg zadań prowadzonych na danym stanowisku pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_P1_U01Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane w toku zajęć dydaktycznych do wykonania konkretnych czynności zgodnie z ramowym programem praktyk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności, niezbędnych do wykonywania zawodu: organizatora turystyki i rekreacji, menedżera turystyki.
C-3Poznanie techniki organizacji i obsługi ruchu turystycznego, metod zarządzania podmiotami gospodarki turystycznej, a także umiejętności przygotowania oferty turystyczno-rekreacyjnej
C-2Poznanie procedur zarządzania w podmiotach gospodarki turystycznej, zdobycie praktycznych umiejętności wymaganych w wykonywaniu pracy na określonym stanowisku.
C-4Poznanie wymagań niezbędnych do wykonywania zawodu związanych z dyscypliną, odpowiedzialnością, a także kształtowaniem relacji interpersonalnych, poznanie oczekiwanych na danym stanowisku zachowań organizacyjnych, psychosocjologicznych i etycznych.
Treści programoweT-PR-1Podczas praktyki student poznaje poszczególne obszary funkcjonowania jednostki oraz bierze udział w realizacji wykonywanych przez nią zadań z zakresu: 1. Obsługi ruchu turystycznego: 1.1. Organizacja pracy biura podróży. 1.2. Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta. 1.3. Umowy w turystyce krajowej i zagranicznej. 2. Sanatorium, uzdrowisko, ośrodek wypoczynkowy, ośrodek kolonijny: 2.1. Organizacja pracy i działalność placówki. 2.2. Przyjmowanie rezerwacji i meldowanie gości indywidualnych oraz grup. 2.3. Konsumpcja usług rekreacyjnych i rehabilitacyjnych. 2.4. Kultura obsługi klientów. 3. Placówki usług hotelarsko-gastronomicznych: 3.1. Przyjmowanie zamówień, wykonywanie czynności związanych z zameldowaniem gości, 3.2. Przedłużanie-skracanie pobytu. 3.3. Współpraca recepcji z innymi komórkami organizacyjnymi zakładu hotelarskiego. 3.4. Udzielanie informacji – funkcjonowanie punktu informacji turystycznej, zasady opracowywania i dystrybucji materiałów informacyjnych. 4. Gospodarstwo agroturystyczne: 4.1. Organizacja gospodarstwa agroturystycznego. 4.2. Kategoryzacja obiektu. 4.3. Przyjmowanie gości, obsługa pobytu gości, organizacja dodatkowych usług na rzecz klientów i kultura obsługi. 4.4. Działalność promocyjna i reklamowa gospodarstwa. 5. Punkty informacji turystycznej: 5.1. System informacji turystycznej, zakres działania jednostki. 5.2. Organizacja pracy centrum informacyjnego, punktu „it”. 5.3. Obsługa urządzeń biurowych. 5.4. Współpraca z samorządem terytorialnym, stowarzyszeniami, z podmiotami branży turystycznej i mediami.
Metody nauczaniaM-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dokumentacji przebiegu praktyk, w tym poświadczenia odbycia praktyk i sprawozdania z przebiegu praktyk
S-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odbył praktyk lub nie wykonywał powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,0Student odbył praktyki i wykonywał niektóre z powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk.
4,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
4,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg, wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
5,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg i skutki, planował i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_P1_K01Ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż szkoła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności, niezbędnych do wykonywania zawodu: organizatora turystyki i rekreacji, menedżera turystyki.
C-3Poznanie techniki organizacji i obsługi ruchu turystycznego, metod zarządzania podmiotami gospodarki turystycznej, a także umiejętności przygotowania oferty turystyczno-rekreacyjnej
C-4Poznanie wymagań niezbędnych do wykonywania zawodu związanych z dyscypliną, odpowiedzialnością, a także kształtowaniem relacji interpersonalnych, poznanie oczekiwanych na danym stanowisku zachowań organizacyjnych, psychosocjologicznych i etycznych.
Treści programoweT-PR-1Podczas praktyki student poznaje poszczególne obszary funkcjonowania jednostki oraz bierze udział w realizacji wykonywanych przez nią zadań z zakresu: 1. Obsługi ruchu turystycznego: 1.1. Organizacja pracy biura podróży. 1.2. Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta. 1.3. Umowy w turystyce krajowej i zagranicznej. 2. Sanatorium, uzdrowisko, ośrodek wypoczynkowy, ośrodek kolonijny: 2.1. Organizacja pracy i działalność placówki. 2.2. Przyjmowanie rezerwacji i meldowanie gości indywidualnych oraz grup. 2.3. Konsumpcja usług rekreacyjnych i rehabilitacyjnych. 2.4. Kultura obsługi klientów. 3. Placówki usług hotelarsko-gastronomicznych: 3.1. Przyjmowanie zamówień, wykonywanie czynności związanych z zameldowaniem gości, 3.2. Przedłużanie-skracanie pobytu. 3.3. Współpraca recepcji z innymi komórkami organizacyjnymi zakładu hotelarskiego. 3.4. Udzielanie informacji – funkcjonowanie punktu informacji turystycznej, zasady opracowywania i dystrybucji materiałów informacyjnych. 4. Gospodarstwo agroturystyczne: 4.1. Organizacja gospodarstwa agroturystycznego. 4.2. Kategoryzacja obiektu. 4.3. Przyjmowanie gości, obsługa pobytu gości, organizacja dodatkowych usług na rzecz klientów i kultura obsługi. 4.4. Działalność promocyjna i reklamowa gospodarstwa. 5. Punkty informacji turystycznej: 5.1. System informacji turystycznej, zakres działania jednostki. 5.2. Organizacja pracy centrum informacyjnego, punktu „it”. 5.3. Obsługa urządzeń biurowych. 5.4. Współpraca z samorządem terytorialnym, stowarzyszeniami, z podmiotami branży turystycznej i mediami.
Metody nauczaniaM-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dokumentacji przebiegu praktyk, w tym poświadczenia odbycia praktyk i sprawozdania z przebiegu praktyk
S-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci podejmowania i wykonywania czynności w zakładzie pracy.
3,0Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania wybranych czynności w zakładzie pracy.
3,5Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania i wykonywania wybranych czynności w zakładzie pracy.
4,0Student wykazuje chęć podejmowania i wykonywania powierzonych czynności w zakładzie pracy.
4,5Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności.
5,0Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności, oczekiwań przełożonego i zespołu, w którym pracuje.