Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Kultura menedżerska I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kultura menedżerska I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zachowań organizacyjnych i czynników je kształtujących.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia zarządzania4
T-W-2Kultura organizacyjna a kształtowanie zachowań w organizacji3
T-W-3Zachowania jednostek w organizacjach2
T-W-4Władza a przywództwo2
T-W-5Zachowania grupowe w organizacji3
T-W-6Komunikowanie się w organizacji3
T-W-7Korupcja w organizacji2
T-W-8Konflikt w organizacji2
T-W-9Negocjacje2
T-W-10Savoir vivre w biznesie2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Przygotowanie eseju10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Esej przygotowywany indywidualnie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu i pytań problemowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W03S1A_W01, S1A_W03, S1A_W09C-1T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3
TiR_1A_O4_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynniki kultury menedżerskiej
TiR_1A_W05, TiR_1A_W08S1A_W05, S1A_W08C-1T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
TiR_1A_U01, TiR_1A_U02S1A_U01, S1A_U02C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-2S-1, S-2
TiR_1A_O4_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U07S1A_U02, S1A_U07, S1A_U08C-1T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
2,0
3,0Student potrafi definiować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O4_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynniki kultury menedżerskiej
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem kultury organizacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
TiR_1A_O4_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Literatura podstawowa

  1. Alexandre Havard, Etyka przywódcy, Trening doskonalenia osobowości, MSM Studio, Gdańsk, 2011
  2. Marta Juchnowicz, Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Pablo Cardona, Pilar Garcia-Lombardia, Rozwój kompetencji przywódczych, Wydawnictwo M, Kraków, 2008
  2. Bjerke Bjorn, Kultura a style przywództwa, zarządzanie w warunkach globalizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia zarządzania4
T-W-2Kultura organizacyjna a kształtowanie zachowań w organizacji3
T-W-3Zachowania jednostek w organizacjach2
T-W-4Władza a przywództwo2
T-W-5Zachowania grupowe w organizacji3
T-W-6Komunikowanie się w organizacji3
T-W-7Korupcja w organizacji2
T-W-8Konflikt w organizacji2
T-W-9Negocjacje2
T-W-10Savoir vivre w biznesie2
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Przygotowanie eseju10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W03ma ogólną wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zachowań organizacyjnych i czynników je kształtujących.
Treści programoweT-W-9Negocjacje
T-W-7Korupcja w organizacji
T-W-5Zachowania grupowe w organizacji
T-W-2Kultura organizacyjna a kształtowanie zachowań w organizacji
T-W-10Savoir vivre w biznesie
T-W-3Zachowania jednostek w organizacjach
T-W-4Władza a przywództwo
T-W-6Komunikowanie się w organizacji
T-W-8Konflikt w organizacji
T-W-1Historia zarządzania
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu i pytań problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi definiować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynniki kultury menedżerskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
TiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zachowań organizacyjnych i czynników je kształtujących.
Treści programoweT-W-8Konflikt w organizacji
T-W-9Negocjacje
T-W-7Korupcja w organizacji
T-W-3Zachowania jednostek w organizacjach
T-W-2Kultura organizacyjna a kształtowanie zachowań w organizacji
T-W-4Władza a przywództwo
T-W-5Zachowania grupowe w organizacji
T-W-6Komunikowanie się w organizacji
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Esej przygotowywany indywidualnie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu i pytań problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem kultury organizacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zachowań organizacyjnych i czynników je kształtujących.
Treści programoweT-W-6Komunikowanie się w organizacji
T-W-7Korupcja w organizacji
T-W-8Konflikt w organizacji
T-W-9Negocjacje
T-W-5Zachowania grupowe w organizacji
T-W-4Władza a przywództwo
T-W-2Kultura organizacyjna a kształtowanie zachowań w organizacji
T-W-3Zachowania jednostek w organizacjach
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Esej przygotowywany indywidualnie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U07Potrafi wskazać rozwiązania dylematów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zachowań organizacyjnych i czynników je kształtujących.
Treści programoweT-W-3Zachowania jednostek w organizacjach
T-W-4Władza a przywództwo
T-W-9Negocjacje
T-W-2Kultura organizacyjna a kształtowanie zachowań w organizacji
T-W-8Konflikt w organizacji
T-W-5Zachowania grupowe w organizacji
T-W-6Komunikowanie się w organizacji
T-W-7Korupcja w organizacji
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Esej przygotowywany indywidualnie.
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu i pytań problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości