Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Turystyka różnych grup społecznych i wiekowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka różnych grup społecznych i wiekowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 15 0,50,50zaliczenie
wykładyW4 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień z podstaw turystyki i rekreacji z podziałem na różne grupy społeczne i wiekowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie zjawiska turystyki społecznej i jej znaczenie
C-2znajomość organizacji pozarządowych działających na rzecz seniorów i osób wykluczonych
C-3umiejętność doboru wyjazdu turystycznego do różnych grup społecznych i wiekowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Turystyka dzieci i młodzieży. Turystyka ludzi w starszym wieku (seniorzy).4
T-K-2Zasady prowadzenia działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami niepełnosprawnymi. Podstawowe formy działalności turystycznej i rekreacyjnej osób niepełnosprawnych. Bariery turystyki osób niepełnosprawnych .4
T-K-3Turystyka mieszkańców wsi. Turystyka społeczna inspiracją dla turystyki wiejskiej. Turystyka społeczna w wioskach tematycznych.3
T-K-4Turystyka społeczna w doświadczeniach państw Unii. Programy Unii Europejskiej dotyczące rozwoju turystyki społecznej. Planowanie zajęć rekreacyjnych z ludźmi o odmiennych potrzebach i możliwościach.4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki społecznej.Zjawisko turystyki społecznej i jej znaczenie. Podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej.4
T-W-2Potrzeby rekreacyjne młodzieży.. Wpływ mediów na kreowanie sposobu spędzania czasu wolnego przez młodzież Działalność turystyczna różnych organizacji pozarządowych4
T-W-3Dofinansowanie działalności organizacji pozarządowych przez administrację państwową i samorządową Skala uczestnictwa wybranych grup odbiorców turystyki społecznej, aktywność różnych grup społecznych5
T-W-4Analiza tendencji rozwojowych turystyki społecznej na świecie i w Europie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Praca własna studenta i przygotowanie do kolokwiów3
A-K-2Udział w cwiczeniach.12
15
wykłady
A-W-1udział w zajęciach12
A-W-2Praca własna studenta ze wskazaną literatura3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad z prezentacją multimedialną
M-2film
M-3prezentacje studentow
M-4dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności pracy własnej - prezentacje studentów
S-3Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E10_W01
ma podstawy z polityki społecznej na temat różnych grup społecznych
TiR_1A_W01S1A_W01C-1T-K-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-4S-1, S-4
TiR_1A_E10_W02
wie jak podzielić grupy społeczne dla potrzeb analiz w turystyce
TiR_1A_W06S1A_W06C-1T-K-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-3, S-2
TiR_1A_E10_W03
wie co to jest zjawisko turystyki społecznej, potrafi wymienić podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej
TiR_1A_W05S1A_W05C-1, C-2T-K-4, T-W-4M-1, M-2, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E10_U01
Ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych.
TiR_1A_U03S1A_U03C-1, C-3T-K-3, T-K-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E10_K01
ma świadomość problemów współczesnej turystyki i rekreacji
TiR_1A_K04S1A_K04C-1, C-2, C-3T-K-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-4S-1, S-4
TiR_1A_E10_K02
Jest świadomy cech dobrego organizatora imprez turystycznych i rekreacyjnych
TiR_1A_K05S1A_K05C-2T-K-4, T-W-4M-1, M-4S-1, S-4
TiR_1A_E10_K03
potrafi współdziałać i pracować w grupie
TiR_1A_K02S1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-4M-1, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E10_W01
ma podstawy z polityki społecznej na temat różnych grup społecznych
2,0Student nie potrafi zdefiniować politykę i turystykę społeczną, ani jej poszczególnych form, bądź wymienia formy nie umiejąc ich opisać.
3,0Student pobieżnie definiuje pojęcie turystyki społecznej i poszczególnych jej form, nie wymienia wszystkich form hipoterapii, nie umie ich w pełni opisać.
3,5Student definiuje pojęcie turystyki społecznej i poszczególnych jej form, wymienia i opisuje wszystkie jej formy, popełnia drobne błędy.
4,0Student bezbłędnie definiuje pojęcia
4,5Student bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie turystyki społecznej, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii.
5,0Student swobodnie, bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie turystyki społeczne, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach.
TiR_1A_E10_W02
wie jak podzielić grupy społeczne dla potrzeb analiz w turystyce
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać wskazań, bądź wymienia i opisuje tylko część z nich, popełnia liczne błędy.
3,0Student wymienia większość wskazań do uprawiania turystyki i rekreacji
3,5Student wymienia wskazania, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student bezbłędnie wymienia wskazania i bezbłędnie opisuje najważniejsze z nich.
4,5Student bezbłędnie wymienia wskazania i bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich.
5,0Student swobodnie i bezbłędnie wymienia wskazania i bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza informacje objęte programem zajęć.
TiR_1A_E10_W03
wie co to jest zjawisko turystyki społecznej, potrafi wymienić podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej
2,0Student nie zna zasad organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
3,0Student zna niektóre zasady organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
3,5Student zna większość zasad organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
4,0Student zna zasady prowadzenia organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
4,5Student zna zasady organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
5,0Student zna wszystkie zasady organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E10_U01
Ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych.
2,0Student nie potrafi ocenić przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych.
3,0Student ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych.popełnia błędy.
3,5Student ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych, dopuszczalne drobne błędy.
4,0Student bezbłędnie ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych.
4,5Student bezbłędnie i szczegółowo ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych.
5,0Student swobodnie i bezbłędnie ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał programowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E10_K01
ma świadomość problemów współczesnej turystyki i rekreacji
2,0student nie wykazuje zainteresowania problemami współczesnej turystyki i rekreacji, nie ma świadomości w tym zakresie
3,0student nie wykazuje zainteresowania problematyką współczesnej rekreacji osób starszych, niepełnosprawnych, ma podstawową świadomość w tym zakresie
3,5student wykazuje mierne zainteresowanie problematyką współczesnej turystyki różnych grup społecznych i wiekowych i ma umiarkowaną świadomość w tym zakresie
4,0student wykazuje średnie zainteresowanie problematyką i posiada średnią świadomość w tym zakresie
4,5student wykazuje duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki przedmiotu
5,0student wykazuje bardzo duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki przedmiotu
TiR_1A_E10_K02
Jest świadomy cech dobrego organizatora imprez turystycznych i rekreacyjnych
2,0student nie jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych
3,0student jest świadomy cech dobrego organizatora w stopniu podstawowym
3,5student jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych w stopniu umiarkowanym
4,0student jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych w stopniu umiarkowanym
4,5student jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych w stopniu wysokim
5,0student jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych w stopniu bardzo wysokim
TiR_1A_E10_K03
potrafi współdziałać i pracować w grupie
2,0student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, nie wykazuje aktywności,
3,0student potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazuje umiarkowaną aktywność, potrzebuje licznych wskazówek
3,5student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak samodzielnie nie podejmuje się realizacji zadań
4,0student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań
4,5student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi przejąć kierowanie grupą
5,0student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi kierować grupą i swobodnie prezentować wyniki pracy

Literatura podstawowa

  1. Krasiński Z., Rynek usług uzdrowiskowych w Polsce, Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu, Poznań, 2001
  2. Łobożewicz T., Bieńczyk G., Podstawy turystyki, WSE, Warszawa, 2001
  3. Łobożewicz T., (red.), Turystyka i rekreacja osób niepełnosprawnych, WSE, Warszawa, 2000
  4. Jakubowski R., Turystyka osó niepełnosprawnych w aspekcie integracji społecznej, Problemy turystyki i hotelarstwa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Puchnarewicz E., Wpływ turystyki na społeczności lokalne. Doświadczenia krajów rozwijających się w: Turystyka i rekreacja, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, Warszawa, 2008, 1 (1)

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Turystyka dzieci i młodzieży. Turystyka ludzi w starszym wieku (seniorzy).4
T-K-2Zasady prowadzenia działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami niepełnosprawnymi. Podstawowe formy działalności turystycznej i rekreacyjnej osób niepełnosprawnych. Bariery turystyki osób niepełnosprawnych .4
T-K-3Turystyka mieszkańców wsi. Turystyka społeczna inspiracją dla turystyki wiejskiej. Turystyka społeczna w wioskach tematycznych.3
T-K-4Turystyka społeczna w doświadczeniach państw Unii. Programy Unii Europejskiej dotyczące rozwoju turystyki społecznej. Planowanie zajęć rekreacyjnych z ludźmi o odmiennych potrzebach i możliwościach.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki społecznej.Zjawisko turystyki społecznej i jej znaczenie. Podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej.4
T-W-2Potrzeby rekreacyjne młodzieży.. Wpływ mediów na kreowanie sposobu spędzania czasu wolnego przez młodzież Działalność turystyczna różnych organizacji pozarządowych4
T-W-3Dofinansowanie działalności organizacji pozarządowych przez administrację państwową i samorządową Skala uczestnictwa wybranych grup odbiorców turystyki społecznej, aktywność różnych grup społecznych5
T-W-4Analiza tendencji rozwojowych turystyki społecznej na świecie i w Europie2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Praca własna studenta i przygotowanie do kolokwiów3
A-K-2Udział w cwiczeniach.12
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach12
A-W-2Praca własna studenta ze wskazaną literatura3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_W01ma podstawy z polityki społecznej na temat różnych grup społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1poznanie zjawiska turystyki społecznej i jej znaczenie
Treści programoweT-K-1Turystyka dzieci i młodzieży. Turystyka ludzi w starszym wieku (seniorzy).
T-W-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki społecznej.Zjawisko turystyki społecznej i jej znaczenie. Podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej.
T-W-2Potrzeby rekreacyjne młodzieży.. Wpływ mediów na kreowanie sposobu spędzania czasu wolnego przez młodzież Działalność turystyczna różnych organizacji pozarządowych
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacją multimedialną
M-2film
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować politykę i turystykę społeczną, ani jej poszczególnych form, bądź wymienia formy nie umiejąc ich opisać.
3,0Student pobieżnie definiuje pojęcie turystyki społecznej i poszczególnych jej form, nie wymienia wszystkich form hipoterapii, nie umie ich w pełni opisać.
3,5Student definiuje pojęcie turystyki społecznej i poszczególnych jej form, wymienia i opisuje wszystkie jej formy, popełnia drobne błędy.
4,0Student bezbłędnie definiuje pojęcia
4,5Student bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie turystyki społecznej, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii.
5,0Student swobodnie, bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie turystyki społeczne, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_W02wie jak podzielić grupy społeczne dla potrzeb analiz w turystyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1poznanie zjawiska turystyki społecznej i jej znaczenie
Treści programoweT-K-2Zasady prowadzenia działalności turystycznej i rekreacyjnej z osobami niepełnosprawnymi. Podstawowe formy działalności turystycznej i rekreacyjnej osób niepełnosprawnych. Bariery turystyki osób niepełnosprawnych .
T-W-3Dofinansowanie działalności organizacji pozarządowych przez administrację państwową i samorządową Skala uczestnictwa wybranych grup odbiorców turystyki społecznej, aktywność różnych grup społecznych
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacją multimedialną
M-2film
M-3prezentacje studentow
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
S-3Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności pracy własnej - prezentacje studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać wskazań, bądź wymienia i opisuje tylko część z nich, popełnia liczne błędy.
3,0Student wymienia większość wskazań do uprawiania turystyki i rekreacji
3,5Student wymienia wskazania, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student bezbłędnie wymienia wskazania i bezbłędnie opisuje najważniejsze z nich.
4,5Student bezbłędnie wymienia wskazania i bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich.
5,0Student swobodnie i bezbłędnie wymienia wskazania i bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza informacje objęte programem zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_W03wie co to jest zjawisko turystyki społecznej, potrafi wymienić podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1poznanie zjawiska turystyki społecznej i jej znaczenie
C-2znajomość organizacji pozarządowych działających na rzecz seniorów i osób wykluczonych
Treści programoweT-K-4Turystyka społeczna w doświadczeniach państw Unii. Programy Unii Europejskiej dotyczące rozwoju turystyki społecznej. Planowanie zajęć rekreacyjnych z ludźmi o odmiennych potrzebach i możliwościach.
T-W-4Analiza tendencji rozwojowych turystyki społecznej na świecie i w Europie
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacją multimedialną
M-2film
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
3,0Student zna niektóre zasady organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
3,5Student zna większość zasad organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
4,0Student zna zasady prowadzenia organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
4,5Student zna zasady organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych
5,0Student zna wszystkie zasady organizowania turystyki i rekreacji dla różnych grup społecznych i wiekowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_U01Ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie zjawiska turystyki społecznej i jej znaczenie
C-3umiejętność doboru wyjazdu turystycznego do różnych grup społecznych i wiekowych
Treści programoweT-K-3Turystyka mieszkańców wsi. Turystyka społeczna inspiracją dla turystyki wiejskiej. Turystyka społeczna w wioskach tematycznych.
T-K-4Turystyka społeczna w doświadczeniach państw Unii. Programy Unii Europejskiej dotyczące rozwoju turystyki społecznej. Planowanie zajęć rekreacyjnych z ludźmi o odmiennych potrzebach i możliwościach.
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacją multimedialną
M-2film
M-3prezentacje studentow
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
S-3Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych.
3,0Student ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych.popełnia błędy.
3,5Student ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych, dopuszczalne drobne błędy.
4,0Student bezbłędnie ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych.
4,5Student bezbłędnie i szczegółowo ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych.
5,0Student swobodnie i bezbłędnie ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_K01ma świadomość problemów współczesnej turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1poznanie zjawiska turystyki społecznej i jej znaczenie
C-2znajomość organizacji pozarządowych działających na rzecz seniorów i osób wykluczonych
C-3umiejętność doboru wyjazdu turystycznego do różnych grup społecznych i wiekowych
Treści programoweT-K-1Turystyka dzieci i młodzieży. Turystyka ludzi w starszym wieku (seniorzy).
T-W-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki społecznej.Zjawisko turystyki społecznej i jej znaczenie. Podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej.
T-W-2Potrzeby rekreacyjne młodzieży.. Wpływ mediów na kreowanie sposobu spędzania czasu wolnego przez młodzież Działalność turystyczna różnych organizacji pozarządowych
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacją multimedialną
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zainteresowania problemami współczesnej turystyki i rekreacji, nie ma świadomości w tym zakresie
3,0student nie wykazuje zainteresowania problematyką współczesnej rekreacji osób starszych, niepełnosprawnych, ma podstawową świadomość w tym zakresie
3,5student wykazuje mierne zainteresowanie problematyką współczesnej turystyki różnych grup społecznych i wiekowych i ma umiarkowaną świadomość w tym zakresie
4,0student wykazuje średnie zainteresowanie problematyką i posiada średnią świadomość w tym zakresie
4,5student wykazuje duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki przedmiotu
5,0student wykazuje bardzo duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_K02Jest świadomy cech dobrego organizatora imprez turystycznych i rekreacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2znajomość organizacji pozarządowych działających na rzecz seniorów i osób wykluczonych
Treści programoweT-K-4Turystyka społeczna w doświadczeniach państw Unii. Programy Unii Europejskiej dotyczące rozwoju turystyki społecznej. Planowanie zajęć rekreacyjnych z ludźmi o odmiennych potrzebach i możliwościach.
T-W-4Analiza tendencji rozwojowych turystyki społecznej na świecie i w Europie
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacją multimedialną
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych
3,0student jest świadomy cech dobrego organizatora w stopniu podstawowym
3,5student jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych w stopniu umiarkowanym
4,0student jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych w stopniu umiarkowanym
4,5student jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych w stopniu wysokim
5,0student jest świadomy cech dobrego organizatora turystyki różnych grup wiekowych i społecznych w stopniu bardzo wysokim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E10_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1poznanie zjawiska turystyki społecznej i jej znaczenie
C-2znajomość organizacji pozarządowych działających na rzecz seniorów i osób wykluczonych
C-3umiejętność doboru wyjazdu turystycznego do różnych grup społecznych i wiekowych
Treści programoweT-W-4Analiza tendencji rozwojowych turystyki społecznej na świecie i w Europie
Metody nauczaniaM-1wyklad z prezentacją multimedialną
M-3prezentacje studentow
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności pracy własnej - prezentacje studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, nie wykazuje aktywności,
3,0student potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazuje umiarkowaną aktywność, potrzebuje licznych wskazówek
3,5student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak samodzielnie nie podejmuje się realizacji zadań
4,0student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań
4,5student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi przejąć kierowanie grupą
5,0student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi kierować grupą i swobodnie prezentować wyniki pracy