Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Krajoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Krajoznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Dobromilski <macieja dobromilski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotów: geografia i przyroda na poziomie szkoły śreniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojetym krajoznawstwem |
C-2 | Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych |
C-3 | Zapoznaie studentów z metodyka działalności krajoznawczej w różnych etapach życia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Inwentaryzacja krajoznawcza Polski w programach działań statutowych PTTK | 2 |
T-A-2 | Sposoby ratowania narodowych i etnicznych tradycji ludowych i religijnych. Rola krajoznawców. | 3 |
T-A-3 | Kolekcjonerstwo krajoznawcze. Dziedzictwo kulturowe. | 2 |
T-A-4 | Rola i znaczenie krajoznawstwa w budowaniu krajowego, regionalnego i lokalnego produktu turystycznego. | 3 |
T-A-5 | Regionalizm i jego znaczenie w kultywowaniu regionalnych tradycji ludowych. | 2 |
T-A-6 | Etnografia wybranych regionów Polski jako element regionalnego i lokalnego produktu turystycznego. | 4 |
T-A-7 | Związki krajoznawstwa z turystyk. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa. | 2 |
T-A-8 | Dziedzictwo na szlaku tematycznym. Szlaki turystyczne w Polsce. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i podmiot krajoznawstwa. | 2 |
T-W-2 | Krajoznawstwo a nauka i turystyka komercyjna. | 3 |
T-W-3 | Region/gmina jako podmiot poznawczej działalności turystycznej. | 3 |
T-W-4 | Geneza polskiego krajoznawstwa. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w cwiczeniach. | 20 |
A-A-2 | Realizacja indywidualnych projektów. | 4 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach zwiazanych z przygotowaniem indywidualnych projektów. | 2 |
A-A-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury. | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 8 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Dyskusja. |
M-3 | Analiza studiów przypadków. |
M-4 | Prezentacje studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kompetencji wspołdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena kompetencji wspołdzialania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadku. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętnosci logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów. |
S-6 | Ocena formująca: Ocena umiejętności i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa. |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących) |
S-8 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C8_W01 Uzyskał podstawową wiedzę o roli krajoznawstwa w turystyce | TiR_1A_W01, TiR_1A_W09 | P1A_W01, S1A_W01 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1 | S-7, S-8 |
TiR_1A_C8_W02 Ma wiedzę o metodyce stosowanej w krajoznawstwie | TiR_1A_W11, TiR_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W06 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-4, S-7, S-8, S-1 |
TiR_1A_C8_W04 Potrafi kojarzyć komercyjny charakter turystyki z zasobami tradycji | TiR_1A_W04 | S1A_W04, S1A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-A-8, T-A-5 | M-2, M-4 | S-6, S-7, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C8_U01 Potrafi oceniać zjawiska gospodarcze w regionie i kraju. | TiR_1A_U02, TiR_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U02 | C-1, C-2 | T-W-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-4 | S-6, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C8_K01 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. | TiR_1A_K01, TiR_1A_K04, TiR_1A_K05, TiR_1A_K08 | P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K01, S1A_K04, S1A_K05 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-6, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C8_W01 Uzyskał podstawową wiedzę o roli krajoznawstwa w turystyce | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C8_W02 Ma wiedzę o metodyce stosowanej w krajoznawstwie | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C8_W04 Potrafi kojarzyć komercyjny charakter turystyki z zasobami tradycji | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C8_U01 Potrafi oceniać zjawiska gospodarcze w regionie i kraju. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne) | |
4,5 | Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C8_K01 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne) | |
4,5 | Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie. |
Literatura podstawowa
- Kruczek Z., Kruczek A., Nowacki M., Krajoznawstwo, PROKSENIA, Kraków, 2003
- Gordon A. i inni, Cudze chwalicie..., Agencja Wydawniczo - Reklamowa DINO, Warszawa, 1994
- PTTK, Krajoznawstwo i turystyka w szkole, ZG PTTK, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Czamowski A., Krajoznawstwo - poradnik metodyczny dla instruktorów krajoznawstwa, ZG PTTK, Warszawa, 1979
- Kruczek Z, Metodyka krajoznawstwa, skrypt., AWF, Kraków, 1979
- Harajda R., Zarys metodyki kształcenia turystyczno - krajoznawczego, Wydawnictwo "Kraj", Warszawa, 1982
- PTTK, Inwentaryzacja Krajoznawcza Polski, ZG PTTK Komisja Krajoznawcza, Warszawa, 1990