Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Prawo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl>, Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>, Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o panstwie i prawie w zakresie nauczania maturalnego. |
W-2 | Wiedza z zakresu problematyki nauk humanistycznych, nauk prawnych na poziomie absolwenta szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie ogólnych wiadomości o prawie. |
C-2 | Opanowanie elementarnych pojęć z zakresu prawa konstytucyjnego i administarcyjnego. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z prawem karnym gospodarczym. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi instytucjami prawa cywilnego, klauzulami i podmiotami w obrocie cywilnym. |
C-5 | Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą z zakresu prawa pracy. |
C-6 | Zapewnienie studentom znajomości problematyki prawnej jako kluczowej dla osób zatrudnionych w gospodarce. |
C-7 | Przedstawienie zasad prawa jako przesłanek podejmowania prawidłowych decyzji gospodarczych. |
C-8 | Zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie wymaganym od ekonomistów wykonujących czynności menadżerskie, handlowe i in. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne wiadomosci o prawie: istota prawa, normy prawne, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, zródła prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa; | 4 |
T-W-2 | Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwosci; | 2 |
T-W-3 | Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne; | 2 |
T-W-4 | Prawo karne: zakres obowiązywania prawa karnego, pojęcie przestępstwa jego rodzaje oraz formy popełnienia, wina, okoliczności uchylające karną bezprawność czynu, zbieg przestępstw i zbieg przepisów ustawy, przestępstwo ciagłe a ciag przestępstw, kary i środki karne, środki probacyjne; | 2 |
T-W-5 | Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważnosci, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń; | 4 |
T-W-6 | Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własnosci - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie; | 5 |
T-W-7 | Prawo cywilne cz. zobowiazania: istota zobowiazania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśniecie zobowiazań, przejście praw i obowiazków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika; | 5 |
T-W-8 | Prawo spadkowe: spadek, dziedziczenie ustawowe, dziedziczenie testamentowe, nabycie spadku; | 4 |
T-W-9 | Prawo pracy: stosunek pracy, umowa o prace, urlopy wypoczynkowe, ochrona pracy. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | opracowywanie projektów odpowiedzi na pozew przez studentów | 30 |
A-W-3 | Uczestnictwo w projekcie rozprawy | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Praca własna studentów z odpowiedzią na pozew. |
M-3 | Prezentacje i prace studentów. |
M-4 | Wykład informacyjny. |
M-5 | Wykład konwersatoryjny. |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sposobu i metod zdobywania wiedzy i zdolności jej prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sposobu rozumowania i wykorzystania zdobytej wiedzy - rozwiązywanie kazusów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu - elementy testowo-opisowe oraz praktyczne (kazusy) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B6_W01 Ma podstawowa wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego i karnego. | TiR_1A_W01, TiR_1A_W02, TiR_1A_W03 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W09 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
TiR_1A_B6_W02 Ma podstawowa wiedze w zakresie instytucji prawa cywilnego. | TiR_1A_W07 | S1A_W07, S1A_W10 | C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TiR_1A_B6_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych. | TiR_1A_W07, TiR_1A_W08 | S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10 | C-4 | T-W-1, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B6_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł. | TiR_1A_U01, TiR_1A_U02, TiR_1A_U03 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
TiR_1A_B6_U02 Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów. | TiR_1A_U01, TiR_1A_U02, TiR_1A_U03 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
TiR_1A_B6_U03 Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawa. | TiR_1A_U05, TiR_1A_U06 | S1A_U05, S1A_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B6_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | TiR_1A_K01, TiR_1A_K06 | S1A_K01, S1A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-3 |
TiR_1A_B6_K02 Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. | TiR_1A_K01, TiR_1A_K06, TiR_1A_K07 | S1A_K01, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-3, M-6 | S-2, S-3 |
TiR_1A_B6_K03 Potrafi pracować zespołowo. | TiR_1A_K02, TiR_1A_K03 | S1A_K02, S1A_K03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-3, M-6 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B6_W01 Ma podstawowa wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego i karnego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu wiekszym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu wiekszym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego oraz karnego w stopniu bardzo dobrym. | |
TiR_1A_B6_W02 Ma podstawowa wiedze w zakresie instytucji prawa cywilnego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu instytucji prawa cywilnego. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu wiekszym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu wiekszym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie instytucji prawa cywilnego w stopniu bardzo dobrym. | |
TiR_1A_B6_W03 Zna podstawowe normy i reguły prawno - organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie norm i reguł prawno - organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B6_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnorodnych zródeł. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejetności korzystając z różnorodnych zródeł w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejetności korzystając z różnorodnych zródeł w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejetności korzystając z różnorodnych zródeł w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejetności korzystając z różnorodnych zródeł w stopniu bardzo dobrym. | |
TiR_1A_B6_U02 Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów. | 2,0 | Student nie posiada elementarnych umiejętności badawczych pozwalających na analizowanie przykładów. |
3,0 | Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów. | |
3,5 | Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów w stopniu bardzo dobrym. | |
TiR_1A_B6_U03 Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawa. | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych instytucji prawnych. |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawnych na poziomie wyższym niż dostateczny. | |
3,5 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawnych w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawnych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawnych w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji prawnych w stopniu większym niż bardzo dobry. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B6_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | 2,0 | Student nie rozumie ograniczeń własnej wiedzy i nie rozumie potrzeby dalszego kształcenia |
3,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w stopniu bardzo dobrym | |
TiR_1A_B6_K02 Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji w literaturze |
3,0 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu wyższym niż dostateczny | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu wyższym niż dobry | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w stopniu bardzo dobrym | |
TiR_1A_B6_K03 Potrafi pracować zespołowo. | 2,0 | Student nie potrafi pracować samodzielnie ani w zespole. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować samodzielnie ani w zespole. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi pracować samodzielnie ani w zespole. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi pracować samodzielnie ani w zespole. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry potrafi pracować samodzielnie ani w zespole. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować samodzielnie ani w zespole. |
Literatura podstawowa
- Kucinski J., Zarys prawa, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- S. Wójcik (red.), Podstawy prawa cywilnego, Warszawa, 2002
- Nowak M., Podstawy prawa w Polsce. Prawo dla nieprawników, CeDeWu, Warszawa, 2009
- J. Ignatowicz, Prawo rzeczowe, Warszawa, 1994
- Siuda W., Elementy prawa dla ekonomistów, ESTETEIA, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- G. Bieniek, S. Rudnicki, Nieruchomosci. Problematyka prawna, Warszawa, 2007
- R. Zróbek (red.), Gospodarka Nieruchomosciami, Olsztyn, 2000
- Kruczulak K., Prawo handlowe. Zarys wykładu, Lexis Nexis, Warszawa, 2008
- Czasopismo, Edukacja Prawnicza, CH Beck, 2011
- Czasopismo, Monitor Prawniczy, CH Beck, 2011