Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej |
C-2 | Znajomość funkcji kierowniczych pełnionych przez menedżerów |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Władza w organizacji a przywództwo | 2 |
T-A-2 | Zarządzanie relacjami z otoczeniem | 4 |
T-A-3 | Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej | 8 |
T-A-4 | Zarządzanie relacjami społecznymi i w procesie zmian | 10 |
T-A-5 | Wybrane metody podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, planowania i kontroli | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności. | 2 |
T-W-2 | Koncepcje w zarządzaniu. | 2 |
T-W-3 | Proces planowania. Cele i rodzaje planów. | 2 |
T-W-4 | Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania. | 2 |
T-W-5 | Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi i motywowanie pracowników. | 3 |
T-W-6 | Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli. | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie informacjami i techniką informacyjną | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do dwóch kolokwiów | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania | 10 |
A-A-5 | Przygotowanie zadań domowych i prezentacja na forum grupy | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Egzamin | 2 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 33 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy na temat teorii i praktyki zarządzania w wybranym przedsiębiorstwie | 24 |
A-W-4 | Zaliczenie przygotowanej pracy | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwia z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych w formie testu i zadań problemowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy z zakresu teorii i praktyki zarządzania |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu | TiR_1A_W01, TiR_1A_W02 | S1A_W01, S1A_W02 | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1 | S-5, S-4 |
TiR_1A_B5_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki | TiR_1A_W01 | S1A_W01 | C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-2, M-1 | S-5, S-4 |
TiR_1A_B5_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji | TiR_1A_W07, TiR_1A_W08 | S1A_W07, S1A_W08, S1A_W10 | C-3, C-1 | T-A-4, T-A-2, T-W-2 | M-2, M-1, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania, motywowania i kontrolowania. | TiR_1A_U01, TiR_1A_U02, TiR_1A_U05, TiR_1A_U06 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06 | C-3, C-2 | T-A-4, T-W-3, T-W-6, T-W-4 | M-3, M-4 | S-1, S-4, S-3 |
TiR_1A_B5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, globalny i kulturowy asekt zarządzania. | TiR_1A_U03, TiR_1A_U06 | S1A_U03, S1A_U06 | C-3 | T-A-4, T-A-2 | M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B5_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen z uwzględnieniem zasad etyki. | TiR_1A_K02, TiR_1A_K05 | S1A_K02, S1A_K05 | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu | 2,0 | Student objaśnia teorie w znikomym zakresie. |
3,0 | Student objaśnia podstawoe teorie i poglądy w zarządzaniu. | |
3,5 | Student objaśnia teorie w zarządzaniu, wymienia nazwiska ich głównych przedstawicieli. | |
4,0 | Student nazywa i objaśnia teorie w zarządzaniu, potrafi omówić wyniki badań ich głównych przedstawicieli. | |
4,5 | Student nazywa i objaśnia teorie w zarządzaniu, potrafi omówić wyniki badań ich głównych przedstawicieli oraz wskazać na wybrane możliwości zastosowania w różnych aspektach zarządzania organizacjami. | |
5,0 | Student nazywa i objaśnia teorie w zarządzaniu, potrafi omówić wyniki badań ich głównych przedstawicieli oraz podać przykłady ich zastosowania w różnych aspektach zarządzania organizacjami. | |
TiR_1A_B5_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić istoty funkcji kierowniczych i nie jest w stanie wskazać podstawowych elementów w obszarze każdej z nich. |
3,0 | Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i wskazuje na podstawowe elementy w obszarze każdej z nich. | |
3,5 | Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje charakterystyki wybranych elementów w zakresie każdej z nich. | |
4,0 | Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej chrakterystyki. | |
4,5 | Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki. Dostrzega powiązania pomiędzy wybranymi obszarami funkcji kierowniczych. | |
5,0 | Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki. Potrafi określić i wskazać na przykłady powiązań pomiędzy funkcjami. | |
TiR_1A_B5_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji | 2,0 | Student wymienia i poprawnie charakteryzuje wybrane obszary otoczenia organizacji. |
3,0 | Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, dostrzega również inne konteksty otoczenia. | |
4,0 | Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, dostrzega również inne konteksty otoczenia i wskazuje na znaczenie niektórych z nich w zarządzaniu organizacją. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, dostrzega również inne konteksty otoczenia i potrafi opisać ich znaczenie w zarządzaniu organizacją. | |
5,0 | Sudent zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, również w kontekście społecznym i etycznym, globalnym oraz kulturowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania, motywowania i kontrolowania. | 2,0 | Student nieprawidłowo stosuje poznane procedury i metody. |
3,0 | Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania. | |
3,5 | Student prawidłowo stosuje poznane procedury metody oraz poprawnie interpretuje wybrane wyniki. | |
4,0 | Student prawidłowo stosuje poznane procedury i metody oraz interpretuje wyniki, wskazuje na metody podnoszące sprawność i skuteczność ich zastosowania. | |
4,5 | Student prawidłowo wykorzystuje poznane procedury , identyfikuje i dokonuje wyboru najlepszej metody do skutecznego zastosowania procedury. | |
5,0 | Student prawidłowo wykorzystuje poznane procedury, identyfikuje i dokonuje wyboru najlepszej metody do skutecznego zastosowania procedury oraz uzasadnia swój wybór. | |
TiR_1A_B5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, globalny i kulturowy asekt zarządzania. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować podstawowych metod analizy otoczenia organizacji. |
3,0 | Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji. | |
3,5 | Student stosuje różne metody analizy otoczenia organizacji. | |
4,0 | Student stosuje różne metody analizy otoczenia organizacji, z uwzględnieniem wybranych aspektów: etycznego, globalnego i kulturowego. | |
4,5 | Student dokonuje wyboru i stosuje metody analizy otoczenia organizacji, uwzględniając aspekt etyczny, globalny i kulturowy. | |
5,0 | Student dokonuje wyboru, uzasadniając go i stosuje metody analizy otoczenia organizacji, uwzględniając aspekt etyczny, globalny i kulturowy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B5_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen z uwzględnieniem zasad etyki. | 2,0 | Student nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, nie ocenia propozycji lub ocenia je bez uwględnienia zasad etyki |
3,0 | Student uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje zwłaszcza nieetyczne | |
3,5 | Student uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, poddaje pod dyskusję własne pomysły, ocenia wybrane propozycje zwłaszcza nieetyczne | |
4,0 | Student uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, proponuje rozważenie własnych pomysłów, ocenia pomysły członków grupy, ze względu na ich wpływ na podstawowe zasoby organizacji | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, prezentuje własne pomysły, modyfikując je zgodnie z uzasadnioną krytyką członków grupy. Odrzuca pomysły nieetyczne a pozostałe ocenia ze względu na ich wpływ na zasoby organizacji | |
5,0 | Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, prezentuje własne pomysły, modyfikując je zgodnie z uzasadnioną krytyką członków grupy. Ocenia rozwiązania problemów zgodnie z przyjętymi procedurami, odrzucając pomysły nieetyczne |
Literatura podstawowa
- Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008
- Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
- Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2011
- Błaszczyk Wanda, Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Drucker P., Zarządzanie XXI wieku - wyzwania, Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa, 2009
- Robbins Stephen P., DeCenzo David A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002