Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>, Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka i podstawowa wiedza o funkcjonowaniu gospodarki (w zakresie szkoły średniej) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomnicznych |
C-2 | poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej |
C-3 | zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali |
C-4 | opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych |
C-5 | zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców | 6 |
T-A-2 | Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy. | 6 |
T-A-3 | Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna. | 6 |
T-A-4 | Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie. | 6 |
T-A-5 | Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju. | 5 |
T-W-2 | Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej. Struktury rynkowe. | 6 |
T-W-3 | Podstawy teorii rynku. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji na zadany temat | 10 |
A-A-3 | przygotowanie eseju | 15 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 35 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 35 |
A-W-3 | udział w egzaminie | 2 |
A-W-4 | studia literaturowe | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja |
M-3 | rozwiązywanie zadań |
M-4 | analiza studiów przypadków |
M-5 | przygotowanie eseju |
M-6 | przezentacje studenów |
M-7 | objaśnienie, wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju |
S-4 | Ocena formująca: ocena z prezentacji na zadany temat |
S-5 | Ocena formująca: ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
S-6 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń |
S-7 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B4_W01 student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | TiR_1A_W01 | S1A_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-5, M-6 | S-7, S-1, S-2, S-3, S-6 |
TiR_1A_B4_W02 student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów gospodarczych, w szczególności gospodarki rynkowej | TiR_1A_W02, TiR_1A_W07 | S1A_W02, S1A_W07, S1A_W10 | C-2, C-5 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-6 | S-7, S-1, S-3, S-4, S-6 |
TiR_1A_B4_W03 student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w ujęciu mikro - i makroekonomicznym | TiR_1A_W02, TiR_1A_W08 | S1A_W02, S1A_W08 | C-3 | T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-7 | S-7, S-1, S-2, S-6 |
TiR_1A_B4_W04 student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu gospodarki narodowej i jej problemach ekonomicznych w makroskali | TiR_1A_W01 | S1A_W01 | C-3, C-5 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2, M-4, M-5, M-6 | S-7, S-1, S-2, S-3, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B4_U01 student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi | TiR_1A_U02, TiR_1A_U03 | S1A_U02, S1A_U03 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-7 | S-7, S-1, S-3, S-4, S-6 |
TiR_1A_B4_U02 student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | TiR_1A_U01 | S1A_U01 | C-4, C-5 | T-W-3, T-A-1, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-3, M-5, M-7 | S-7, S-1, S-3, S-4, S-6 |
TiR_1A_B4_U03 student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych | TiR_1A_U06 | S1A_U06 | C-4, C-5 | T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-4, M-7 | S-7, S-1, S-6 |
TiR_1A_B4_U04 student ma umiejętność formułowania w postaci ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych | TiR_1A_U08 | S1A_U09, S1A_U10 | C-4 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2, M-5, M-6, M-7 | S-7, S-1, S-3, S-4 |
TiR_1A_B4_U05 student potrafi w podstawowym stopniu ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych | TiR_1A_U04 | S1A_U04 | C-5 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2, M-5, M-6 | S-7, S-1, S-3, S-4 |
TiR_1A_B4_U06 student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | TiR_1A_U08 | S1A_U09, S1A_U10 | C-3, C-4, C-5 | T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-6 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B4_K01 student potrafi współdziałać i pracować w grupie | TiR_1A_K02, TiR_1A_K03 | S1A_K02, S1A_K03 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-3, M-4, M-6 | S-2 |
TiR_1A_B4_K02 student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | TiR_1A_K01, TiR_1A_K06, TiR_1A_K07 | S1A_K01, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-7, S-1, S-3, S-5, S-6 |
TiR_1A_B4_K03 student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy | TiR_1A_K05, TiR_1A_K07 | S1A_K05, S1A_K07 | C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-4, M-6 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B4_W01 student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy nt. podstawowych problemów ekonomicznych. |
3,0 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna. | |
3,5 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna. | |
4,0 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna. | |
4,5 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie. | |
5,0 | Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie. | |
TiR_1A_B4_W02 student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów gospodarczych, w szczególności gospodarki rynkowej | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o funkcjonowaniu systemów gospodarczych, w szczególności gospodarki rynkowej. |
3,0 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna. | |
3,5 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna. | |
4,5 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie. | |
5,0 | Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie. | |
TiR_1A_B4_W03 student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w ujęciu mikro - i makroekonomicznym | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie funkcjionowania mechanizmów gospodarczych w ujęciu mikro- i makroekonomicznym. |
3,0 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna. | |
3,5 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna. | |
4,5 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie. | |
5,0 | Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie. | |
TiR_1A_B4_W04 student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu gospodarki narodowej i jej problemach ekonomicznych w makroskali | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu gospodarki narodowej i jej problemach ekonomicznych w makroskali. |
3,0 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna. | |
3,5 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna. | |
4,5 | Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie. | |
5,0 | Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B4_U01 student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi | 2,0 | Student nie potrafi sie posługiwać podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. |
3,0 | Student potrafi z wydatąa pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się z pomocą nauczyciela podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. | |
4,0 | Student potrafi samoidzielnie posługiwać sie podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu wiekszym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. | |
5,0 | Student posiada znaczny zakres pojęc i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób swobodny i poprawny. | |
TiR_1A_B4_U02 student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo interpretować zjawisk ekonomicznych. |
3,0 | Student posiada ograniczoną umiejętność interpretacji zjawisk ekonomicznych przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student posiada umiejętność interpretacji zjawisk ekonomicznych na podstawowym poziomie przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student posiada pełną umiejętność interpretacji zjawisk ekonomicznych na podstawowym poziomie bez pomocy nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie interpretować zjawiska ekonomiczne w zakresie całości materiału. | |
5,0 | Student rozumie zjawiska ekonomiczne i potrafi je samodzielnie interpretować, wykraczajac poza materiał programowy. | |
TiR_1A_B4_U03 student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać podstawowej wiedzy teoretycznej oraz pozyskiwanych informacji i danych do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych. |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych, przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych w stopniu wykraczajacym poza program. | |
TiR_1A_B4_U04 student ma umiejętność formułowania w postaci ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych | 2,0 | Student nie posiada umiejętności formułowania w formie ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych. |
3,0 | Student posiada w ograniczonym stopniu umiejętność formułowania w formie ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych, przy wydatnej pomocy nauczyciela | |
3,5 | Student posiada umiejętność formułowania w formie ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie formułować w formie ustnej i pisemnej ogólne wnioski dotyczące podstawowych problemów ekonomicznych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie formułować w formie ustnej i pisemnej ogólne wnioski dotyczące problemów ekonomicznych w zakresie materiału objętego programem. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie formułować w formie ustnej i pisemnej ogólne wnioski dotyczące problemów ekonomicznych w zakresie materiału wykraczającego poza program. | |
TiR_1A_B4_U05 student potrafi w podstawowym stopniu ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych | 2,0 | Student nie potrafi w podstawowym zakresie ocenić zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych. |
3,0 | Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela w ograniczonym stopniu w podstawowym zakresie ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych. | |
3,5 | Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela w średnim stopniu w podstawowym zakresie ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie w zakresie materiału objetego programem ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie w zakresie materiału wykraczającego poza program ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych. | |
TiR_1A_B4_U06 student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | 2,0 | Student nie posiada umiejętności przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
3,0 | Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną. | |
3,5 | Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną, wykorzystując wskazówki nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie, korzystając ze źródeł, przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną dotyczącą materiału objetego programem. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie, korzystając ze źródeł, przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną dotyczącą materiału wykraczającego poza program. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B4_K01 student potrafi współdziałać i pracować w grupie | 2,0 | Student nie posiada kompetencji do współpracy z innymi uczestnikami zajęć, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych w ramach zespołu zadań. |
3,0 | Student w elementarnym, ograniczonym zakresie posiada kompetencje do pracy w grupie. W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowanie wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole. | |
3,5 | Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na kazdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół. | |
4,0 | Student potrafi sprecyzować cele własne pracy i rozdziela lub pomoga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. POtrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdzielaniu zadań i ich realizacji w grupie. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zespołu oraz nad terminowością i sposobem prezentacji wyników. | |
TiR_1A_B4_K02 student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | 2,0 | Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, w ramach obowiązujacego programu. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązujacego programu, kierując się własną ciekawością. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujacy program, kierując się własną ciekawością poznwaczą. | |
TiR_1A_B4_K03 student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student w dosyć ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, inspitrowany przez nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, w zakresie zagadnień objetych programem. | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, w zakresie zagadnień wykraczających poza program. |
Literatura podstawowa
- Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
- Elementarne zagadnienia ekonomii, Milewski R. (red.), PWN, Warszawa, 2008
- Marciniak S. (red.), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa, 2007
- Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
- Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia t. 1 i 2, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2008