Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N3)

Sylabus przedmiotu Pracownia specjalistyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Pracownia specjalistyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 5 1,01,00zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,01,00egzamin
laboratoriaL3 5 1,01,00zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,01,00egzamin
laboratoriaL5 5 1,01,00zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,01,00egzamin
laboratoriaL7 5 2,01,00zaliczenie
laboratoriaL8 10 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1opanowanie w stopniu zadawalającym wiedzy dotyczącej podstaw metod badawczych i zasad technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie prac eksperymentalnych i laboratoryjnych, bardzo dobre opanowanie metod badawczych i technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej, nabycie kompetencji społecznych i umiejętności ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej5
5
laboratoria
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej5
5
laboratoria
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10
laboratoria
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10
laboratoria
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10
laboratoria
T-L-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej5
5
laboratoria
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10
laboratoria
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do zajęć30
A-L-3samodzielne poszerzanie wiedzy po odbytych zajęciach25
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-3ugruntowywanie wiedzy10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowywanie się do zajęć na podstawie piśmiennictwa20
30
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach10
A-L-2przygotowywanie się do zajęć10
A-L-3przygotowywanie się do egzaminu40
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne studiowanie piśmiennicwa i przygotowawanie się do zajęć15
A-L-3ugruntowywanie wiedzy5
30
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach5
A-L-2samodzielne przygotowywanie się do zajęć15
A-L-3ugruntowywanie i poszerzanie zagadnień omawianych na zajęciach10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne studiowane literatury przedmiotu i przygotowawanie się do zajęć20
30
laboratoria
A-L-1ucestnictwo w zajęciach5
A-L-2samodzielne studiowanie piśmiennicwa i przygotowawanie się do zajęć15
A-L-3ugruntowywanie wiedzy10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody problemowe,
M-2metody projektowe
M-3dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-S-A17_W01
opanowanie wiedzy dotyczącej metod i technik analitycznych z zakresu realizowanej pracy doktorskiej, z wykorzystaniem organizmów żywych
ZO_3A_W05C-1T-L-1, T-L-1M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-S-A17_U01
nabycie umiejętności samodzielnego i profesjonalnego prowadzenia eksperymentu z wykorzystaniem żywych organizmów lub materiału biologicznego, ze świadomością odpowiedzialności za dobrostan zwierząt eksperymentalnych oraz nienagannego jakościowo prowadzenia prac analitycznych
ZO_3A_U01, ZO_3A_U04, ZO_3A_U05C-1T-L-1, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-S-A17_K01
posiada kompetencje zawodowe i społeczne umożliwiające pozytywny wpływ na otoczenie, jest kreatywny i świadomy roli w kształtowaniu swojego otoczenia a także ciągłego doskonalenia własnej osobowości
ZO_3A_K03, ZO_3A_K07, ZO_3A_K06C-1T-L-1, T-L-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-S-A17_W01
opanowanie wiedzy dotyczącej metod i technik analitycznych z zakresu realizowanej pracy doktorskiej, z wykorzystaniem organizmów żywych
2,0
3,0Potrafi właściwie przygotować materiał badawczy do wykonywania analiz laboratoryjnych. Posiada wiedzę co do zasad i warunków przechowywania materiału badawczego. Posiada dostateczną wiedzę z zakresu technik badawczych i metod analitycznych z zakresu tematycznego pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-S-A17_U01
nabycie umiejętności samodzielnego i profesjonalnego prowadzenia eksperymentu z wykorzystaniem żywych organizmów lub materiału biologicznego, ze świadomością odpowiedzialności za dobrostan zwierząt eksperymentalnych oraz nienagannego jakościowo prowadzenia prac analitycznych
2,0
3,0Posiada dostateczne umiejętności w zakresie planowanie, wykorzystywania i mdyfikacji specjalistycznych metod badawczych. Przy nieznacznej pomocy promotora posiada umiejętność interpretowania wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-S-A17_K01
posiada kompetencje zawodowe i społeczne umożliwiające pozytywny wpływ na otoczenie, jest kreatywny i świadomy roli w kształtowaniu swojego otoczenia a także ciągłego doskonalenia własnej osobowości
2,0
3,0Jest kreatywny, potrafi podejmować decyzje dotyczące planowania, wykonywania i ewentualnego dostosowywanie warunków eksperymentu do zakładanego celu. Posiada umiejętność pracy zespołowej i jest świadomy roli zawodowej i społecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dembińska-Kieć A., Naskalski W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Urban and Partner, Wrocław, 2008, ISBN 83-87944-33-5
  2. Piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego emestru zajęć

Literatura dodatkowa

  1. Piśmiennictwopodaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej5
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do zajęć30
A-L-3samodzielne poszerzanie wiedzy po odbytych zajęciach25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-3ugruntowywanie wiedzy10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowywanie się do zajęć na podstawie piśmiennictwa20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach10
A-L-2przygotowywanie się do zajęć10
A-L-3przygotowywanie się do egzaminu40
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne studiowanie piśmiennicwa i przygotowawanie się do zajęć15
A-L-3ugruntowywanie wiedzy5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach5
A-L-2samodzielne przygotowywanie się do zajęć15
A-L-3ugruntowywanie i poszerzanie zagadnień omawianych na zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne studiowane literatury przedmiotu i przygotowawanie się do zajęć20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1ucestnictwo w zajęciach5
A-L-2samodzielne studiowanie piśmiennicwa i przygotowawanie się do zajęć15
A-L-3ugruntowywanie wiedzy10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-S-A17_W01opanowanie wiedzy dotyczącej metod i technik analitycznych z zakresu realizowanej pracy doktorskiej, z wykorzystaniem organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_W05ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystywania zwierząt w celach gospodarczych, z uwzględnieniem aspektów etycznych
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie prac eksperymentalnych i laboratoryjnych, bardzo dobre opanowanie metod badawczych i technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej, nabycie kompetencji społecznych i umiejętności ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego
Treści programoweT-L-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej
Metody nauczaniaM-3dyskusja problemowa
M-1metody problemowe,
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi właściwie przygotować materiał badawczy do wykonywania analiz laboratoryjnych. Posiada wiedzę co do zasad i warunków przechowywania materiału badawczego. Posiada dostateczną wiedzę z zakresu technik badawczych i metod analitycznych z zakresu tematycznego pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-S-A17_U01nabycie umiejętności samodzielnego i profesjonalnego prowadzenia eksperymentu z wykorzystaniem żywych organizmów lub materiału biologicznego, ze świadomością odpowiedzialności za dobrostan zwierząt eksperymentalnych oraz nienagannego jakościowo prowadzenia prac analitycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_U01posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk przyrodniczych
ZO_3A_U04posiada rozwinięte umiejętności badawcze, w tym potrafi formułować problemy badawcze i dostosowywać metodykę i techniki analityczne do ich rozwiązywania; posiada pogłębione umiejętności wnioskowania i interpretacji wyników badań
ZO_3A_U05ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wynikających z pracy ze zwierzętami, kierując się przy tym zasadami etycznymi
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie prac eksperymentalnych i laboratoryjnych, bardzo dobre opanowanie metod badawczych i technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej, nabycie kompetencji społecznych i umiejętności ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego
Treści programoweT-L-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej
Metody nauczaniaM-2metody projektowe
M-1metody problemowe,
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczne umiejętności w zakresie planowanie, wykorzystywania i mdyfikacji specjalistycznych metod badawczych. Przy nieznacznej pomocy promotora posiada umiejętność interpretowania wyników badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-S-A17_K01posiada kompetencje zawodowe i społeczne umożliwiające pozytywny wpływ na otoczenie, jest kreatywny i świadomy roli w kształtowaniu swojego otoczenia a także ciągłego doskonalenia własnej osobowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_K03odnosi zdobytą wiedzę do projektowania pracy zawodowej w przekonaniu o sensie i potrzebie podejmowania działań w środowisku społecznym
ZO_3A_K07jest świadomy swojej roli społecznej i znaczenia prowadzonej działalności dla rozwoju społecznego i kształtowania społeczeństwa obywatelskiego
ZO_3A_K06jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w pracy organizacji i instytucji realizujących działania prospołeczne
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie prac eksperymentalnych i laboratoryjnych, bardzo dobre opanowanie metod badawczych i technik analitycznych specyficznych do zakresu realizacji pracy doktorskiej, nabycie kompetencji społecznych i umiejętności ciągłego doskonalenia warsztatu badawczego
Treści programoweT-L-1zapoznanie doktoranta z najnowszymi kierunkami badań w zakresie planowanej pracy dktorskiej
T-L-1dyskusja problemowa nad wybranymi i podanymi wcześniej doktorantowi zagadnieniami metodycznymi planowanych badań w ramach pracy doktorskiej
Metody nauczaniaM-2metody projektowe
M-3dyskusja problemowa
M-1metody problemowe,
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest kreatywny, potrafi podejmować decyzje dotyczące planowania, wykonywania i ewentualnego dostosowywanie warunków eksperymentu do zakładanego celu. Posiada umiejętność pracy zespołowej i jest świadomy roli zawodowej i społecznej.
3,5
4,0
4,5
5,0