Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Łowiectwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Łowiectwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt występujących na terenie Polski na poziomie wiadomości ze szkoły średniej
W-2Podstawowa wiedza z zakresu ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
C-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
C-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań2
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)2
T-W-3Przegląd zwierzyny łownej grubej i drobnej, opis gatunku i zachowania (sarna, jeleń europejski, jeleń sika, łoś, dzik, lis pospolity, borsuk, kuna leśna i domowa, itp.)3
T-W-4Kynologia myśliwska, opis ras psów użytkowanych w myślistwie, szkolenia i konkursy psów myśliwskich2
T-W-5Ptactwo łowne, opis gatunku i zachowania (cietrzew, głuszec, przepiórka, łyska, bażant, kuropatwa, itp.)2
T-W-6Tropy myśliwskie, opis i rozpoznawanie. Rodzaje poroży u zwierzyny płowej, opis i klasyfikacja oraz rozwój.3
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Prezentacja zbiorów łowieckich, poroża, tropy, szkielety zwierząt, broń myśliwska.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną
BL_1A_W11, BL_1A_W15, BL_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2, C-4T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-5M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2
BL_1A_BL-S-O1.4_W02
Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kluturze Polski
BL_1A_W23P1A_W01, P1A_W05C-1, C-3T-W-2, T-W-7, T-W-1M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_U01
Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce
BL_1A_U03, BL_1A_U18P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-3T-W-2, T-W-7, T-W-1M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2
BL_1A_BL-S-O1.4_U02
Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny
BL_1A_U08P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2, C-4T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_K01
Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
BL_1A_K06, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-7, T-W-1M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2
BL_1A_BL-S-O1.4_K02
Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną
2,0Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego
3,0Zna i definiuje połowę pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwa łowieckiego.
3,5Zna i definiuje ponad połowę pojęć z zakresu łowiectwa.
4,0Zna i definiuje 2/3 pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwo łowieckie.
4,5Zna i definiuje większość pojęć z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
5,0Zna i definiuje wszystkie pojęcia z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
BL_1A_BL-S-O1.4_W02
Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kluturze Polski
2,0Nie zna roli łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej, nie zna ceremoniału ani tradycji łowieckich
3,0Potrafi wymienić połowę tradycji łowieckich
3,5Potrafi wymienić i opisać połowę ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa o ochronie świata ożywionego
4,0Potrafi wymienić i opisać większość ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. Potrafi wyminić 3 sygnały łowieckie
4,5Potrafi wymienić i opisać prawie cały ceremoniał łowiecki, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. i rozpoznać. Potrafi wyminić połowę sygnałów łowieckich
5,0Potrafi wymienić i opisać cały ceremoniał łowiecki i tradycje łowieckie. Potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego i scharakteryzować jego wartość dla kultury Polski. Potrafi wyminić wszystkie sygnały łowieckie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_U01
Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce
2,0Student nie analizuje roli łowiectwa i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,0Student podejmuje próby analizowania roli łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga prawie odpowiednie wnioski
4,0Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga około połowy odpowiednich wniosków
4,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga odpowiednie wnioski
5,0Student doskonale potrafi przeanalizować rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
BL_1A_BL-S-O1.4_U02
Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny
2,0Student nie potrafi rozpoznać żadnych gatunków i tropów zwierzyny łownej
3,0Student potrafi rozpoznać kilka gatunków i tropów zwierzyny łownej
3,5Student potrafi rozpoznać około 1/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej
4,0Student potrafi rozpoznać około połowy gatunków i tropów zwierzyny łownej
4,5Student potrafi rozpoznać około 2/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej
5,0Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki i tropy zwierzyny łownej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.4_K01
Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
2,0Student w ogóle nie jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,0Student jest minimalnie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,5Student jest w 1/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,0Student jest w połowie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,5Student jest w 2/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
5,0Student jest doskonale zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
BL_1A_BL-S-O1.4_K02
Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
2,0Student nie jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
3,0Student podejmuje próby propagowania wiedzy na temat łowiectwa
3,5Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie podstawowym
4,0Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie ponad podstawowym
4,5Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie bardzo rozwiniętym
5,0Student jest doskonale przygotowany do propagowania wiedzy na temat łowiectwa

Literatura podstawowa

  1. Bohm T., Ceremoniał łowiecki, Zachodni Poradnik Łowiecki, 2010, tom 2
  2. Nusslein F., Łowiectwo, Galaktyka, Łódź, 2011
  3. Przybylski A., Łabudzki L., Kędzierski M., Ocena wieku zwierzyny grubej przed strzałem, Zachodni Poradnik łowiecki, 2010, 1
  4. Radecki W., Prawo łowieckie. Komentarz, Difin, 2012, 4

Literatura dodatkowa

  1. Woźniak J., Poszukujemy postrzałki zwierzyny grubej, Zachodnik Poradnik Łowiecki, Piła, 2010, 1
  2. Szczepocki J., Poradnik mysliwski. Ptawctwo łowne, Bellona, 2011, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań2
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)2
T-W-3Przegląd zwierzyny łownej grubej i drobnej, opis gatunku i zachowania (sarna, jeleń europejski, jeleń sika, łoś, dzik, lis pospolity, borsuk, kuna leśna i domowa, itp.)3
T-W-4Kynologia myśliwska, opis ras psów użytkowanych w myślistwie, szkolenia i konkursy psów myśliwskich2
T-W-5Ptactwo łowne, opis gatunku i zachowania (cietrzew, głuszec, przepiórka, łyska, bażant, kuropatwa, itp.)2
T-W-6Tropy myśliwskie, opis i rozpoznawanie. Rodzaje poroży u zwierzyny płowej, opis i klasyfikacja oraz rozwój.3
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.4_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
C-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.
Treści programoweT-W-6Tropy myśliwskie, opis i rozpoznawanie. Rodzaje poroży u zwierzyny płowej, opis i klasyfikacja oraz rozwój.
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)
T-W-4Kynologia myśliwska, opis ras psów użytkowanych w myślistwie, szkolenia i konkursy psów myśliwskich
T-W-3Przegląd zwierzyny łownej grubej i drobnej, opis gatunku i zachowania (sarna, jeleń europejski, jeleń sika, łoś, dzik, lis pospolity, borsuk, kuna leśna i domowa, itp.)
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań
T-W-5Ptactwo łowne, opis gatunku i zachowania (cietrzew, głuszec, przepiórka, łyska, bażant, kuropatwa, itp.)
Metody nauczaniaM-2Prezentacja zbiorów łowieckich, poroża, tropy, szkielety zwierząt, broń myśliwska.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego
3,0Zna i definiuje połowę pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwa łowieckiego.
3,5Zna i definiuje ponad połowę pojęć z zakresu łowiectwa.
4,0Zna i definiuje 2/3 pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwo łowieckie.
4,5Zna i definiuje większość pojęć z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
5,0Zna i definiuje wszystkie pojęcia z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.4_W02Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kluturze Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W23zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna roli łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej, nie zna ceremoniału ani tradycji łowieckich
3,0Potrafi wymienić połowę tradycji łowieckich
3,5Potrafi wymienić i opisać połowę ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa o ochronie świata ożywionego
4,0Potrafi wymienić i opisać większość ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. Potrafi wyminić 3 sygnały łowieckie
4,5Potrafi wymienić i opisać prawie cały ceremoniał łowiecki, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. i rozpoznać. Potrafi wyminić połowę sygnałów łowieckich
5,0Potrafi wymienić i opisać cały ceremoniał łowiecki i tradycje łowieckie. Potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego i scharakteryzować jego wartość dla kultury Polski. Potrafi wyminić wszystkie sygnały łowieckie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.4_U01Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U18potrafi określić możliwości utrzymania zwierząt w różnych systemach ekologicznych; umie ocenić dobrostan zwierząt; umie scharakteryzować i zinterpretować podstawowe zasady i typy zachowań zwierząt;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje roli łowiectwa i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,0Student podejmuje próby analizowania roli łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
3,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga prawie odpowiednie wnioski
4,0Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga około połowy odpowiednich wniosków
4,5Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga odpowiednie wnioski
5,0Student doskonale potrafi przeanalizować rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.4_U02Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
C-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.
Treści programoweT-W-6Tropy myśliwskie, opis i rozpoznawanie. Rodzaje poroży u zwierzyny płowej, opis i klasyfikacja oraz rozwój.
T-W-4Kynologia myśliwska, opis ras psów użytkowanych w myślistwie, szkolenia i konkursy psów myśliwskich
T-W-3Przegląd zwierzyny łownej grubej i drobnej, opis gatunku i zachowania (sarna, jeleń europejski, jeleń sika, łoś, dzik, lis pospolity, borsuk, kuna leśna i domowa, itp.)
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-5Ptactwo łowne, opis gatunku i zachowania (cietrzew, głuszec, przepiórka, łyska, bażant, kuropatwa, itp.)
Metody nauczaniaM-2Prezentacja zbiorów łowieckich, poroża, tropy, szkielety zwierząt, broń myśliwska.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać żadnych gatunków i tropów zwierzyny łownej
3,0Student potrafi rozpoznać kilka gatunków i tropów zwierzyny łownej
3,5Student potrafi rozpoznać około 1/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej
4,0Student potrafi rozpoznać około połowy gatunków i tropów zwierzyny łownej
4,5Student potrafi rozpoznać około 2/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej
5,0Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki i tropy zwierzyny łownej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.4_K01Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
C-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
C-4Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań.
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań
Metody nauczaniaM-2Prezentacja zbiorów łowieckich, poroża, tropy, szkielety zwierząt, broń myśliwska.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w ogóle nie jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,0Student jest minimalnie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
3,5Student jest w 1/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,0Student jest w połowie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
4,5Student jest w 2/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
5,0Student jest doskonale zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.4_K02Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich
C-2Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów
C-3Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej
Treści programoweT-W-6Tropy myśliwskie, opis i rozpoznawanie. Rodzaje poroży u zwierzyny płowej, opis i klasyfikacja oraz rozwój.
T-W-2Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał)
T-W-4Kynologia myśliwska, opis ras psów użytkowanych w myślistwie, szkolenia i konkursy psów myśliwskich
T-W-3Przegląd zwierzyny łownej grubej i drobnej, opis gatunku i zachowania (sarna, jeleń europejski, jeleń sika, łoś, dzik, lis pospolity, borsuk, kuna leśna i domowa, itp.)
T-W-1Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań
T-W-5Ptactwo łowne, opis gatunku i zachowania (cietrzew, głuszec, przepiórka, łyska, bażant, kuropatwa, itp.)
Metody nauczaniaM-2Prezentacja zbiorów łowieckich, poroża, tropy, szkielety zwierząt, broń myśliwska.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa
3,0Student podejmuje próby propagowania wiedzy na temat łowiectwa
3,5Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie podstawowym
4,0Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie ponad podstawowym
4,5Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie bardzo rozwiniętym
5,0Student jest doskonale przygotowany do propagowania wiedzy na temat łowiectwa