Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo surowców pomocniczych i dodatków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo surowców pomocniczych i dodatków
Specjalność Towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Bednarczyk <Bozena.Bednarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej surowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Klasyfikacja i oznaczanie wybranych dodatków do żywności w wybranych produktach spożywczych.2
T-L-2Otrzymywanie naturalnych olejków aromatycznych z wybranych części anatomicznych roślin.2
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnętrznych (pH, światło, temperatura) na stabilność barwników naturalnych.2
T-L-4Badanie właściwości funkcjonalnych surowców pomocniczych i dodatków do żywności.1
T-L-5Badanie wpływu dodatku surowców pomocniczych na właściwości sensoryczne, reologiczne żywności.2
9
wykłady
T-W-1Klasyfikacja, podział towaroznawczy oraz formy handlowe surowców pomocniczych i dodatków do żywności.1
T-W-2Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.1
T-W-3Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków kształtujących cechy sensoryczne żywności.1
T-W-4W łaściwości funkcjoanalne i charakterystyka dodatków kształtujących teksturę w żywności.1
T-W-5Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków uzupełniających stosowanych w żywności.1
T-W-6Właściwości funkcjonalne i charakterystyka surowców pomocniczych stosowanych w prztwórstwie żywności.2
T-W-7Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków przedłużających trwałość żywności.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Samodzielne wykonanie ćwiczeń.9
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów10
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń4
A-L-4Analiza wskazanej literatury8
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Analiza wskazanej literatury13
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalona na podstawie ocen cząstkowych z trzech kolokwiów pisemnych uzyskanych przez studenta w czasie trwania zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Wykłady - egzamin w formie opisowej (ilość zagadnień - 5).
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B5tz_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B5tz_U01
Umie wykorzystać potrzebne iformacje z zakresu towaroznawstwa z różnych źródeł dla potrzeb orgabizacji przedsiębiorstw.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U05, TOW_2A_U09S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B5tz_K01
Potrafi planować i realizować własny rozwój, ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia.
TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3
TOW_2A_B5tz_K02
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, potrafi wykorzystać potencjał ludzki, rozumie poza technoczne aspekty działalności inżynierskiej
TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K03, TOW_2A_K04S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B5tz_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B5tz_U01
Umie wykorzystać potrzebne iformacje z zakresu towaroznawstwa z różnych źródeł dla potrzeb orgabizacji przedsiębiorstw.
2,0Umiejętność wykorzystania potrzebnych iformacji z zakresu towaroznawstwa z różnych źródeł dla potrzeb orgabizacji przedsiębiorstw jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B5tz_K01
Potrafi planować i realizować własny rozwój, ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia.
2,0Planowanie i realizacja własnego rozwoju, oraz świadomość potrzeby dalszego kształcenia jest niewystarczające.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TOW_2A_B5tz_K02
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, potrafi wykorzystać potencjał ludzki, rozumie poza technoczne aspekty działalności inżynierskiej
2,0Rozumienie potrzeb uczenia się przez całe życie, myślenie i działanie w sposób kreatywny, umiejętność wykorzystania potencjału ludzkiego jest niewystarczające.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie sągeneralnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski A. i in., Substancje dodatkowe i składniki funkcjonalne żywności, AgroFood Technology, Czeladź, 1997
  2. Kołakowski E., Właściwości funkcjonalne hydrokoloidów i ich wykorzystanie w technologii żywności, Materiały konferencyjne. Polskie Towarzystwo Technologów żywności Oddział Wrocław, Wrocław, 1992
  3. Kołakowski E., Substancje konserwujące żywność, Magazyn Przemysłu Rybnego, 1999, 2, s. 18-20
  4. Kołakowski E., Substancje konsewujące żywność. Część I, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2011, tom 54 nr 4, s. 46-52
  5. Kołakowski E., Substancje konserwujące żywność. Część II. Stosowanie konserwantów w świetle prawa żywnościowego w Polsce i Unii Europejskiej, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2000, Tom 54 nr 5, s.39-41
  6. Wiśniowski K., Surowce i materiały pomocnicze w przemyśle spożywczym, PWSZ, Warszawa, 1977
  7. Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Branen A.L.,DavidsinP.M.,Salmine S., Food Additives, Marcel Dekker INC, New York, 2002, Second Edition

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacja i oznaczanie wybranych dodatków do żywności w wybranych produktach spożywczych.2
T-L-2Otrzymywanie naturalnych olejków aromatycznych z wybranych części anatomicznych roślin.2
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnętrznych (pH, światło, temperatura) na stabilność barwników naturalnych.2
T-L-4Badanie właściwości funkcjonalnych surowców pomocniczych i dodatków do żywności.1
T-L-5Badanie wpływu dodatku surowców pomocniczych na właściwości sensoryczne, reologiczne żywności.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja, podział towaroznawczy oraz formy handlowe surowców pomocniczych i dodatków do żywności.1
T-W-2Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.1
T-W-3Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków kształtujących cechy sensoryczne żywności.1
T-W-4W łaściwości funkcjoanalne i charakterystyka dodatków kształtujących teksturę w żywności.1
T-W-5Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków uzupełniających stosowanych w żywności.1
T-W-6Właściwości funkcjonalne i charakterystyka surowców pomocniczych stosowanych w prztwórstwie żywności.2
T-W-7Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków przedłużających trwałość żywności.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Samodzielne wykonanie ćwiczeń.9
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów10
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń4
A-L-4Analiza wskazanej literatury8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Analiza wskazanej literatury13
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5tz_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-11. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja, podział towaroznawczy oraz formy handlowe surowców pomocniczych i dodatków do żywności.
T-W-2Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
T-W-3Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków kształtujących cechy sensoryczne żywności.
T-W-4W łaściwości funkcjoanalne i charakterystyka dodatków kształtujących teksturę w żywności.
T-W-5Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków uzupełniających stosowanych w żywności.
T-L-1Klasyfikacja i oznaczanie wybranych dodatków do żywności w wybranych produktach spożywczych.
T-L-2Otrzymywanie naturalnych olejków aromatycznych z wybranych części anatomicznych roślin.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnętrznych (pH, światło, temperatura) na stabilność barwników naturalnych.
T-L-4Badanie właściwości funkcjonalnych surowców pomocniczych i dodatków do żywności.
T-L-5Badanie wpływu dodatku surowców pomocniczych na właściwości sensoryczne, reologiczne żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalona na podstawie ocen cząstkowych z trzech kolokwiów pisemnych uzyskanych przez studenta w czasie trwania zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Wykłady - egzamin w formie opisowej (ilość zagadnień - 5).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5tz_U01Umie wykorzystać potrzebne iformacje z zakresu towaroznawstwa z różnych źródeł dla potrzeb orgabizacji przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-11. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja, podział towaroznawczy oraz formy handlowe surowców pomocniczych i dodatków do żywności.
T-W-2Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
T-W-3Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków kształtujących cechy sensoryczne żywności.
T-W-4W łaściwości funkcjoanalne i charakterystyka dodatków kształtujących teksturę w żywności.
T-W-5Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków uzupełniających stosowanych w żywności.
T-W-6Właściwości funkcjonalne i charakterystyka surowców pomocniczych stosowanych w prztwórstwie żywności.
T-W-7Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków przedłużających trwałość żywności.
T-L-1Klasyfikacja i oznaczanie wybranych dodatków do żywności w wybranych produktach spożywczych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wykorzystania potrzebnych iformacji z zakresu towaroznawstwa z różnych źródeł dla potrzeb orgabizacji przedsiębiorstw jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5tz_K01Potrafi planować i realizować własny rozwój, ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-11. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja, podział towaroznawczy oraz formy handlowe surowców pomocniczych i dodatków do żywności.
T-W-2Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
T-W-3Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków kształtujących cechy sensoryczne żywności.
T-W-4W łaściwości funkcjoanalne i charakterystyka dodatków kształtujących teksturę w żywności.
T-W-5Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków uzupełniających stosowanych w żywności.
T-W-6Właściwości funkcjonalne i charakterystyka surowców pomocniczych stosowanych w prztwórstwie żywności.
T-W-7Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków przedłużających trwałość żywności.
T-L-1Klasyfikacja i oznaczanie wybranych dodatków do żywności w wybranych produktach spożywczych.
T-L-2Otrzymywanie naturalnych olejków aromatycznych z wybranych części anatomicznych roślin.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnętrznych (pH, światło, temperatura) na stabilność barwników naturalnych.
T-L-4Badanie właściwości funkcjonalnych surowców pomocniczych i dodatków do żywności.
T-L-5Badanie wpływu dodatku surowców pomocniczych na właściwości sensoryczne, reologiczne żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Planowanie i realizacja własnego rozwoju, oraz świadomość potrzeby dalszego kształcenia jest niewystarczające.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B5tz_K02Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, potrafi wykorzystać potencjał ludzki, rozumie poza technoczne aspekty działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-11. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja, podział towaroznawczy oraz formy handlowe surowców pomocniczych i dodatków do żywności.
T-W-2Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
T-W-3Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków kształtujących cechy sensoryczne żywności.
T-W-4W łaściwości funkcjoanalne i charakterystyka dodatków kształtujących teksturę w żywności.
T-W-5Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków uzupełniających stosowanych w żywności.
T-W-6Właściwości funkcjonalne i charakterystyka surowców pomocniczych stosowanych w prztwórstwie żywności.
T-W-7Właściwości funkcjonalne i charakterystyka dodatków przedłużających trwałość żywności.
T-L-1Klasyfikacja i oznaczanie wybranych dodatków do żywności w wybranych produktach spożywczych.
T-L-2Otrzymywanie naturalnych olejków aromatycznych z wybranych części anatomicznych roślin.
T-L-3Wpływ wybranych czynników zewnętrznych (pH, światło, temperatura) na stabilność barwników naturalnych.
T-L-4Badanie właściwości funkcjonalnych surowców pomocniczych i dodatków do żywności.
T-L-5Badanie wpływu dodatku surowców pomocniczych na właściwości sensoryczne, reologiczne żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Rozumienie potrzeb uczenia się przez całe życie, myślenie i działanie w sposób kreatywny, umiejętność wykorzystania potencjału ludzkiego jest niewystarczające.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie sągeneralnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej standardu.