Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena podróżnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i higiena podróżnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: mikrobiologia, biologia zakażeń, patofizjologia, mikrobiologia lekarska, parazytologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie higieny i bezpieczeństwa podróżnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ryzyko podróży lotniczych.2
T-A-2Ryzyko podróży morskich.2
T-A-3Zespoły gorączkowe, biegunki, śmiertelność jako ryzyko podróży.2
T-A-4Szczepionki i surowice.2
T-A-5Szczepienia przed podróżą.2
T-A-6Zapobieganie powikłaniom cukrzycy w podróży2
T-A-7Zapobieganie uogólnionym odczynom alergicznym w podróży.2
T-A-8Zapobieganie konsekwencjom pogryzienia przez żmije.1
T-A-9Kosmopolityczne i tropikalne inwazje i choroby pasożytnicze.1
T-A-10Inwazje pierwotniaków przewodu pokarmowego.3
T-A-11Inwazje pierwotniaków krwi i tkanek. Inwazje pełzaków pierwotnie wolno żyjących.3
T-A-12Inwazje obleńców pasożytujących u człowieka.3
T-A-13Inwazje robaków płaskich - tasiemczyce i przywrzyce.4
T-A-14Choroba wysokościowa, wychłodzenie i odmrożenie, udar cieplny, apteczka turysty1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Analiza wskazanej literatury20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-A-4Konsultacje z prowadzącym20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związna z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-2_W01
Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie mikroorganizmów, ich specyfiki i wpływie na zdrowie człowieka.Student definiuje i charakteryzuje najczęściej występujące w podróży choroby pasożytnicze, ich źródła i sposoby zapobiegania. Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie prawidłowych zachowań człowieka w kontekście wybranych obszarów aktywności w tym podróży.
MS_2A_W04P2A_W04, P2A_W05C-1T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-A-14, T-A-11, T-A-12, T-A-9, T-A-13M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-2_U01
Student potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka. Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym.
MS_2A_U02, MS_2A_U05P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U07, P2A_U08C-1T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-14, T-A-10, T-A-12, T-A-9, T-A-11, T-A-13M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-2_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma odpowiedzialność za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_2A_K01, MS_2A_K03P2A_K01, P2A_K02, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1T-A-6, T-A-1, T-A-8, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-11, T-A-10, T-A-12, T-A-9, T-A-14, T-A-13M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-2_W01
Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie mikroorganizmów, ich specyfiki i wpływie na zdrowie człowieka.Student definiuje i charakteryzuje najczęściej występujące w podróży choroby pasożytnicze, ich źródła i sposoby zapobiegania. Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie prawidłowych zachowań człowieka w kontekście wybranych obszarów aktywności w tym podróży.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błedy.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-2_U01
Student potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka. Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym.
2,0Nie posiada umiejetności zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Nie posiada umiejętności prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków.
3,0Posiada dostateczną umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
3,5Posiada dostateczną umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
4,0Posiada dobrą umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Nie popełnia błedów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem.
4,5Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Nie popełnia błedów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wnioskowaniu.
5,0Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Potrafi wykorzystać poszerzoną poza ramy programu wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-2_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma odpowiedzialność za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania sie, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania sie, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2004
  2. Cianciara J., Juszczyk J., Choroby zakaźne i pasożytnicze, Lublin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Virella G./tłum. Piotr Heczko, Mikrobiologia i choroby zakaźne, Wrocław, 1999
  2. Pawłowski S., Stefaniak J., Parazytologia kliniczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ryzyko podróży lotniczych.2
T-A-2Ryzyko podróży morskich.2
T-A-3Zespoły gorączkowe, biegunki, śmiertelność jako ryzyko podróży.2
T-A-4Szczepionki i surowice.2
T-A-5Szczepienia przed podróżą.2
T-A-6Zapobieganie powikłaniom cukrzycy w podróży2
T-A-7Zapobieganie uogólnionym odczynom alergicznym w podróży.2
T-A-8Zapobieganie konsekwencjom pogryzienia przez żmije.1
T-A-9Kosmopolityczne i tropikalne inwazje i choroby pasożytnicze.1
T-A-10Inwazje pierwotniaków przewodu pokarmowego.3
T-A-11Inwazje pierwotniaków krwi i tkanek. Inwazje pełzaków pierwotnie wolno żyjących.3
T-A-12Inwazje obleńców pasożytujących u człowieka.3
T-A-13Inwazje robaków płaskich - tasiemczyce i przywrzyce.4
T-A-14Choroba wysokościowa, wychłodzenie i odmrożenie, udar cieplny, apteczka turysty1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Analiza wskazanej literatury20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-A-4Konsultacje z prowadzącym20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-2_W01Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie mikroorganizmów, ich specyfiki i wpływie na zdrowie człowieka.Student definiuje i charakteryzuje najczęściej występujące w podróży choroby pasożytnicze, ich źródła i sposoby zapobiegania. Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie prawidłowych zachowań człowieka w kontekście wybranych obszarów aktywności w tym podróży.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie higieny i bezpieczeństwa podróżnych.
Treści programoweT-A-5Szczepienia przed podróżą.
T-A-3Zespoły gorączkowe, biegunki, śmiertelność jako ryzyko podróży.
T-A-7Zapobieganie uogólnionym odczynom alergicznym w podróży.
T-A-2Ryzyko podróży morskich.
T-A-6Zapobieganie powikłaniom cukrzycy w podróży
T-A-1Ryzyko podróży lotniczych.
T-A-4Szczepionki i surowice.
T-A-8Zapobieganie konsekwencjom pogryzienia przez żmije.
T-A-10Inwazje pierwotniaków przewodu pokarmowego.
T-A-14Choroba wysokościowa, wychłodzenie i odmrożenie, udar cieplny, apteczka turysty
T-A-11Inwazje pierwotniaków krwi i tkanek. Inwazje pełzaków pierwotnie wolno żyjących.
T-A-12Inwazje obleńców pasożytujących u człowieka.
T-A-9Kosmopolityczne i tropikalne inwazje i choroby pasożytnicze.
T-A-13Inwazje robaków płaskich - tasiemczyce i przywrzyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związna z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błedy.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-2_U01Student potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka. Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim
MS_2A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie higieny i bezpieczeństwa podróżnych.
Treści programoweT-A-6Zapobieganie powikłaniom cukrzycy w podróży
T-A-8Zapobieganie konsekwencjom pogryzienia przez żmije.
T-A-4Szczepionki i surowice.
T-A-5Szczepienia przed podróżą.
T-A-7Zapobieganie uogólnionym odczynom alergicznym w podróży.
T-A-2Ryzyko podróży morskich.
T-A-1Ryzyko podróży lotniczych.
T-A-3Zespoły gorączkowe, biegunki, śmiertelność jako ryzyko podróży.
T-A-14Choroba wysokościowa, wychłodzenie i odmrożenie, udar cieplny, apteczka turysty
T-A-10Inwazje pierwotniaków przewodu pokarmowego.
T-A-12Inwazje obleńców pasożytujących u człowieka.
T-A-9Kosmopolityczne i tropikalne inwazje i choroby pasożytnicze.
T-A-11Inwazje pierwotniaków krwi i tkanek. Inwazje pełzaków pierwotnie wolno żyjących.
T-A-13Inwazje robaków płaskich - tasiemczyce i przywrzyce.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związna z wykładem.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejetności zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Nie posiada umiejętności prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków.
3,0Posiada dostateczną umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
3,5Posiada dostateczną umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków.
4,0Posiada dobrą umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Nie popełnia błedów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem.
4,5Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Nie popełnia błedów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wnioskowaniu.
5,0Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Potrafi wykorzystać poszerzoną poza ramy programu wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-2_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma odpowiedzialność za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie higieny i bezpieczeństwa podróżnych.
Treści programoweT-A-6Zapobieganie powikłaniom cukrzycy w podróży
T-A-1Ryzyko podróży lotniczych.
T-A-8Zapobieganie konsekwencjom pogryzienia przez żmije.
T-A-5Szczepienia przed podróżą.
T-A-4Szczepionki i surowice.
T-A-2Ryzyko podróży morskich.
T-A-3Zespoły gorączkowe, biegunki, śmiertelność jako ryzyko podróży.
T-A-7Zapobieganie uogólnionym odczynom alergicznym w podróży.
T-A-11Inwazje pierwotniaków krwi i tkanek. Inwazje pełzaków pierwotnie wolno żyjących.
T-A-10Inwazje pierwotniaków przewodu pokarmowego.
T-A-12Inwazje obleńców pasożytujących u człowieka.
T-A-9Kosmopolityczne i tropikalne inwazje i choroby pasożytnicze.
T-A-14Choroba wysokościowa, wychłodzenie i odmrożenie, udar cieplny, apteczka turysty
T-A-13Inwazje robaków płaskich - tasiemczyce i przywrzyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związna z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania sie, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania sie, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.