Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Choroby tropikalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby tropikalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zoologii, mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentom zagrożeń związanych z zakażeniami patogenami występującymi w środowisku, w kontakcie ze zwierzętami i pokarmem w klimacie tropikalnym
C-2Zapoznanie studentów z zasadami profilaktyki chorób tropikalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie inwazji pasożytniczych w skali globalnej. Medycyna tropikalna i zdrowie międzynarodowe. Ocena sytuacji epidemiologicznej2
T-A-2Tropikalne inwazje i choroby wywołane przez pierwotniaki.4
T-A-3Inwazje nicieni pasożytujących u człowieka. Zespół larwy migrującej4
T-A-4Zakażenia robakami płaskimi2
T-A-5Drogi szerzenia się pasożytniczych chorób tropikalnych. Profilaktyka zdrowotna przed wyjazdem do krajów tropikalnych3
T-A-6Bakteryjne antropozoonozy: bruceloza, dżuma, melioidoza, bartoneloza, dur brzuszny i dury rzekome2
T-A-7Wirusowe antropozoonozy: wścieklizna, polio, żółta gorączka itd.-profilaktyka zakażeń.2
T-A-8Zakażenia prątkami i bakteriami wysokoopornymi (operacje plastyczne): tbc, tbc MDR owrzodzenie Buruli, trąd, pałeczki G(-) New Delhi itd.2
T-A-9Krętkowice: Pinta, Frambezja. Błonica i tężec jako choroby tropikalne–przebieg, zapobieganie, leczenie2
T-A-10Cholera i inne zakażenia przenoszone przez wodę.2
T-A-11Gorączki krwotoczne. SARS. Ptasia grypa.2
T-A-12Chlamydiozy, AIDS2
T-A-13Choroby prionowe –czy tylko w tropikach?1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu30
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca wyrywkowa ocena pracy studenta
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie: patogenów stref tropikalnych, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm, zródła zarażenia i drogi transmisji
MS_2A_W06P2A_W05, P2A_W07C-2, C-1T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-13, T-A-5, T-A-7, T-A-12, T-A-1, T-A-2, T-A-9, T-A-11, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_U01
Student posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią oraz wyszukiwania, analizy i wykorzystywania informacji, pochodzących z fachowych źródeł
MS_2A_U03P2A_U02, P2A_U03C-2, C-1T-A-1, T-A-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_K01
Student ma świadomość: wagi i konieczności korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń chorobowych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem w tropikach
MS_2A_K05P2A_K03, P2A_K07C-2, C-1T-A-5, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie: patogenów stref tropikalnych, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm, zródła zarażenia i drogi transmisji
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_U01
Student posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią oraz wyszukiwania, analizy i wykorzystywania informacji, pochodzących z fachowych źródeł
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią dotyczącą chorób tropikalnych
3,0Student właściwie dobiera i stosuje pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu chorób tropikalnych
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu chorób tropikalnych, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu chorób tropikalnych, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów
4,5Student zna i rozumie pojęcia opisujące choroby tropikalne, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu owiększość wybranych przez nauczyciela przykładów
5,0Student właściwie interpretuje wiekszość pojęć z zakresu programu nauczania, potrafi je wykorzystać. Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_K01
Student ma świadomość: wagi i konieczności korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń chorobowych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem w tropikach
2,0Student wykazuje brak zainteresowania przedmiotem
3,0Student wykazuje zrozumienie wagi posiadanej wiedzy w zapobieganiu zagrożeniom związanym z kontaktem z patogenami w tropikalnej strefie klimatycznej
3,5Student przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu, wykazuje zainteresowanie przedmiotem
4,5Student opanował cały materiał programowy,wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela
5,0Student wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu. Wykazuje inicjatywę, kierując sie przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela

Literatura podstawowa

  1. Dziubek Z., Choroby zakaźne i pasożytnicze, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012, IV

Literatura dodatkowa

  1. Pawłowski Z.S. i Stefaniak J., Parazytologia kliniczna, wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa, 2004, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie inwazji pasożytniczych w skali globalnej. Medycyna tropikalna i zdrowie międzynarodowe. Ocena sytuacji epidemiologicznej2
T-A-2Tropikalne inwazje i choroby wywołane przez pierwotniaki.4
T-A-3Inwazje nicieni pasożytujących u człowieka. Zespół larwy migrującej4
T-A-4Zakażenia robakami płaskimi2
T-A-5Drogi szerzenia się pasożytniczych chorób tropikalnych. Profilaktyka zdrowotna przed wyjazdem do krajów tropikalnych3
T-A-6Bakteryjne antropozoonozy: bruceloza, dżuma, melioidoza, bartoneloza, dur brzuszny i dury rzekome2
T-A-7Wirusowe antropozoonozy: wścieklizna, polio, żółta gorączka itd.-profilaktyka zakażeń.2
T-A-8Zakażenia prątkami i bakteriami wysokoopornymi (operacje plastyczne): tbc, tbc MDR owrzodzenie Buruli, trąd, pałeczki G(-) New Delhi itd.2
T-A-9Krętkowice: Pinta, Frambezja. Błonica i tężec jako choroby tropikalne–przebieg, zapobieganie, leczenie2
T-A-10Cholera i inne zakażenia przenoszone przez wodę.2
T-A-11Gorączki krwotoczne. SARS. Ptasia grypa.2
T-A-12Chlamydiozy, AIDS2
T-A-13Choroby prionowe –czy tylko w tropikach?1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu30
A-A-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-1_W01Student posiada wiedzę w zakresie: patogenów stref tropikalnych, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm, zródła zarażenia i drogi transmisji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą patogenów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami profilaktyki chorób tropikalnych.
C-1Uświadomienie studentom zagrożeń związanych z zakażeniami patogenami występującymi w środowisku, w kontakcie ze zwierzętami i pokarmem w klimacie tropikalnym
Treści programoweT-A-10Cholera i inne zakażenia przenoszone przez wodę.
T-A-3Inwazje nicieni pasożytujących u człowieka. Zespół larwy migrującej
T-A-4Zakażenia robakami płaskimi
T-A-6Bakteryjne antropozoonozy: bruceloza, dżuma, melioidoza, bartoneloza, dur brzuszny i dury rzekome
T-A-13Choroby prionowe –czy tylko w tropikach?
T-A-5Drogi szerzenia się pasożytniczych chorób tropikalnych. Profilaktyka zdrowotna przed wyjazdem do krajów tropikalnych
T-A-7Wirusowe antropozoonozy: wścieklizna, polio, żółta gorączka itd.-profilaktyka zakażeń.
T-A-12Chlamydiozy, AIDS
T-A-1Znaczenie inwazji pasożytniczych w skali globalnej. Medycyna tropikalna i zdrowie międzynarodowe. Ocena sytuacji epidemiologicznej
T-A-2Tropikalne inwazje i choroby wywołane przez pierwotniaki.
T-A-9Krętkowice: Pinta, Frambezja. Błonica i tężec jako choroby tropikalne–przebieg, zapobieganie, leczenie
T-A-11Gorączki krwotoczne. SARS. Ptasia grypa.
T-A-8Zakażenia prątkami i bakteriami wysokoopornymi (operacje plastyczne): tbc, tbc MDR owrzodzenie Buruli, trąd, pałeczki G(-) New Delhi itd.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca wyrywkowa ocena pracy studenta
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-1_U01Student posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią oraz wyszukiwania, analizy i wykorzystywania informacji, pochodzących z fachowych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami profilaktyki chorób tropikalnych.
C-1Uświadomienie studentom zagrożeń związanych z zakażeniami patogenami występującymi w środowisku, w kontakcie ze zwierzętami i pokarmem w klimacie tropikalnym
Treści programoweT-A-1Znaczenie inwazji pasożytniczych w skali globalnej. Medycyna tropikalna i zdrowie międzynarodowe. Ocena sytuacji epidemiologicznej
T-A-5Drogi szerzenia się pasożytniczych chorób tropikalnych. Profilaktyka zdrowotna przed wyjazdem do krajów tropikalnych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią dotyczącą chorób tropikalnych
3,0Student właściwie dobiera i stosuje pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu chorób tropikalnych
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu chorób tropikalnych, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu chorób tropikalnych, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów
4,5Student zna i rozumie pojęcia opisujące choroby tropikalne, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu owiększość wybranych przez nauczyciela przykładów
5,0Student właściwie interpretuje wiekszość pojęć z zakresu programu nauczania, potrafi je wykorzystać. Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-1_K01Student ma świadomość: wagi i konieczności korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń chorobowych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem w tropikach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami profilaktyki chorób tropikalnych.
C-1Uświadomienie studentom zagrożeń związanych z zakażeniami patogenami występującymi w środowisku, w kontakcie ze zwierzętami i pokarmem w klimacie tropikalnym
Treści programoweT-A-5Drogi szerzenia się pasożytniczych chorób tropikalnych. Profilaktyka zdrowotna przed wyjazdem do krajów tropikalnych
T-A-1Znaczenie inwazji pasożytniczych w skali globalnej. Medycyna tropikalna i zdrowie międzynarodowe. Ocena sytuacji epidemiologicznej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca wyrywkowa ocena pracy studenta
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak zainteresowania przedmiotem
3,0Student wykazuje zrozumienie wagi posiadanej wiedzy w zapobieganiu zagrożeniom związanym z kontaktem z patogenami w tropikalnej strefie klimatycznej
3,5Student przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu, wykazuje zainteresowanie przedmiotem
4,5Student opanował cały materiał programowy,wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela
5,0Student wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu. Wykazuje inicjatywę, kierując sie przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela