Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne metody walki z patogenami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niekonwencjonalne metody walki z patogenami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia ogólna
W-2podstawy genetyki
W-3podstawy biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zaznajomienie studentow z alternatywnymi, dla standardowych-powszechnie stosowanych, metodami eliminacji patogenów z róznych środowisk

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Eliminacja przez konkurencję4
T-A-2Antagonizm2
T-A-3Bakteriofagi w walce z bakteriami4
T-A-4Mozliwości tkwiące w zakłócaniu QS: hamowanie biosyntezy autoinduktorów (AI), inaktywacja AI, rozkład AI - wygaszanie QS, inhibitory QS4
T-A-5wysoce hydrofobowe powierzchnie polimerowe, superhydrofobowe powierzchnie tytanowe w przeciwdziałaniu przytwierdzaniu patogenów2
T-A-6szczepy probiotyczne w walce z patogenami: hodowla, uprawa, akwakultura, przetwórstwo zywnosci6
T-A-7Biopreparaty: rodzaje, skutecznośc bójcza4
T-A-8Niekonwencjonalne procesy technologiczne w walce z patogenami w zywności (HPP, promieniowanie jonizujące, zimna plazma)4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2praca własna - samodzielny przegląd literatury fachowej z omawianego zakresu30
A-A-3bieżące przygotowywanie sie do zajęć30
A-A-4praca w grupach-prezentacje dotyczące wybranych metod walki z patogenami - dyskusja tematyczna30
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1teoretyczne wprowadzenie dotyczące niekonwencjonalnych technologii oraz celowego wykorzystania przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów i ich przyzyciowej aktywnosci w eliminacji patogenów
M-2prezentacje dotyczace niekonwencjonalnych sposobów walki z patogenami połączone z dyskusją tematyczną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania, sposobu prezentacji i dyskusji na omawiany temat
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-2_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat mozliwych sposobów redukcji liczby, eliminacji patogenów w róznego typu srodowiskach
MS_2A_W04, MS_2A_W16P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-1T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-8, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-2_U01
Student potrafi wymienic i omówic alternatywne dla, rutynowo stosowanych, sposoby eliminacji patogenów z okreslonych srodowisk
MS_2A_U01, MS_2A_U04P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U12C-1T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-3, T-A-8M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-2_K01
student ma swiadomość zagrożeń wynikających z obecności patogenów w okreslonych srodowiskach oraz potrzeby stosowania skutecznych metod ich zwalczania, w tym metodami niekonwencjonalnymi
MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-8, T-A-7M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-2_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat mozliwych sposobów redukcji liczby, eliminacji patogenów w róznego typu srodowiskach
2,0
3,0student ma poszerzona wiedzę w zakresie wybranych niekonwencjonalnych sposbów walki z patogenami w wybranych srodowiskach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-2_U01
Student potrafi wymienic i omówic alternatywne dla, rutynowo stosowanych, sposoby eliminacji patogenów z okreslonych srodowisk
2,0
3,0student potrafi wskazać nowatorskie procesy technologiczne skuteczne w eliminacji patogenów oraz omówić niekonwencjonalne metody wykorzystania mikroorganizmów/ ich przyzyciowej aktywnosci w wace z patogenami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-2_K01
student ma swiadomość zagrożeń wynikających z obecności patogenów w okreslonych srodowiskach oraz potrzeby stosowania skutecznych metod ich zwalczania, w tym metodami niekonwencjonalnymi
2,0
3,0przy wiedzy na temat zagrożeń wynikających z obecności okreslonych patogenów w określonego typu środowisku, student jest nie w pełni swiadom alternatywnych, niekonwencjonalnych sposobów walki z nimi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, W-wa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Eliminacja przez konkurencję4
T-A-2Antagonizm2
T-A-3Bakteriofagi w walce z bakteriami4
T-A-4Mozliwości tkwiące w zakłócaniu QS: hamowanie biosyntezy autoinduktorów (AI), inaktywacja AI, rozkład AI - wygaszanie QS, inhibitory QS4
T-A-5wysoce hydrofobowe powierzchnie polimerowe, superhydrofobowe powierzchnie tytanowe w przeciwdziałaniu przytwierdzaniu patogenów2
T-A-6szczepy probiotyczne w walce z patogenami: hodowla, uprawa, akwakultura, przetwórstwo zywnosci6
T-A-7Biopreparaty: rodzaje, skutecznośc bójcza4
T-A-8Niekonwencjonalne procesy technologiczne w walce z patogenami w zywności (HPP, promieniowanie jonizujące, zimna plazma)4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2praca własna - samodzielny przegląd literatury fachowej z omawianego zakresu30
A-A-3bieżące przygotowywanie sie do zajęć30
A-A-4praca w grupach-prezentacje dotyczące wybranych metod walki z patogenami - dyskusja tematyczna30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO5-2_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat mozliwych sposobów redukcji liczby, eliminacji patogenów w róznego typu srodowiskach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_2A_W16Ma wiedzę w zakresie nowoczesnych metod eliminacji drobnoustrojów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zaznajomienie studentow z alternatywnymi, dla standardowych-powszechnie stosowanych, metodami eliminacji patogenów z róznych środowisk
Treści programoweT-A-7Biopreparaty: rodzaje, skutecznośc bójcza
T-A-4Mozliwości tkwiące w zakłócaniu QS: hamowanie biosyntezy autoinduktorów (AI), inaktywacja AI, rozkład AI - wygaszanie QS, inhibitory QS
T-A-5wysoce hydrofobowe powierzchnie polimerowe, superhydrofobowe powierzchnie tytanowe w przeciwdziałaniu przytwierdzaniu patogenów
T-A-2Antagonizm
T-A-6szczepy probiotyczne w walce z patogenami: hodowla, uprawa, akwakultura, przetwórstwo zywnosci
T-A-8Niekonwencjonalne procesy technologiczne w walce z patogenami w zywności (HPP, promieniowanie jonizujące, zimna plazma)
T-A-1Eliminacja przez konkurencję
T-A-3Bakteriofagi w walce z bakteriami
Metody nauczaniaM-1teoretyczne wprowadzenie dotyczące niekonwencjonalnych technologii oraz celowego wykorzystania przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów i ich przyzyciowej aktywnosci w eliminacji patogenów
M-2prezentacje dotyczace niekonwencjonalnych sposobów walki z patogenami połączone z dyskusją tematyczną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania, sposobu prezentacji i dyskusji na omawiany temat
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma poszerzona wiedzę w zakresie wybranych niekonwencjonalnych sposbów walki z patogenami w wybranych srodowiskach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO5-2_U01Student potrafi wymienic i omówic alternatywne dla, rutynowo stosowanych, sposoby eliminacji patogenów z okreslonych srodowisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U04Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Celem jest zaznajomienie studentow z alternatywnymi, dla standardowych-powszechnie stosowanych, metodami eliminacji patogenów z róznych środowisk
Treści programoweT-A-2Antagonizm
T-A-6szczepy probiotyczne w walce z patogenami: hodowla, uprawa, akwakultura, przetwórstwo zywnosci
T-A-5wysoce hydrofobowe powierzchnie polimerowe, superhydrofobowe powierzchnie tytanowe w przeciwdziałaniu przytwierdzaniu patogenów
T-A-4Mozliwości tkwiące w zakłócaniu QS: hamowanie biosyntezy autoinduktorów (AI), inaktywacja AI, rozkład AI - wygaszanie QS, inhibitory QS
T-A-1Eliminacja przez konkurencję
T-A-7Biopreparaty: rodzaje, skutecznośc bójcza
T-A-3Bakteriofagi w walce z bakteriami
T-A-8Niekonwencjonalne procesy technologiczne w walce z patogenami w zywności (HPP, promieniowanie jonizujące, zimna plazma)
Metody nauczaniaM-1teoretyczne wprowadzenie dotyczące niekonwencjonalnych technologii oraz celowego wykorzystania przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów i ich przyzyciowej aktywnosci w eliminacji patogenów
M-2prezentacje dotyczace niekonwencjonalnych sposobów walki z patogenami połączone z dyskusją tematyczną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania, sposobu prezentacji i dyskusji na omawiany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać nowatorskie procesy technologiczne skuteczne w eliminacji patogenów oraz omówić niekonwencjonalne metody wykorzystania mikroorganizmów/ ich przyzyciowej aktywnosci w wace z patogenami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO5-2_K01student ma swiadomość zagrożeń wynikających z obecności patogenów w okreslonych srodowiskach oraz potrzeby stosowania skutecznych metod ich zwalczania, w tym metodami niekonwencjonalnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem jest zaznajomienie studentow z alternatywnymi, dla standardowych-powszechnie stosowanych, metodami eliminacji patogenów z róznych środowisk
Treści programoweT-A-1Eliminacja przez konkurencję
T-A-2Antagonizm
T-A-8Niekonwencjonalne procesy technologiczne w walce z patogenami w zywności (HPP, promieniowanie jonizujące, zimna plazma)
T-A-7Biopreparaty: rodzaje, skutecznośc bójcza
Metody nauczaniaM-2prezentacje dotyczace niekonwencjonalnych sposobów walki z patogenami połączone z dyskusją tematyczną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania, sposobu prezentacji i dyskusji na omawiany temat
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy wiedzy na temat zagrożeń wynikających z obecności okreslonych patogenów w określonego typu środowisku, student jest nie w pełni swiadom alternatywnych, niekonwencjonalnych sposobów walki z nimi
3,5
4,0
4,5
5,0