Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Bioinformatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinformatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu technologii informacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z narzedziami i metodami komputerowymi w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne
C-2Nabycie umiejętności tworzenia modeli matematycznych pozwalających w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych
C-3Zaznajomienie z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Internet - podłączenie i konfiguracja sprzętu2
T-L-2Wprowadzenie do baz danych2
T-L-3Pozyskiwanie informacji i łączność ze zdalną baza danych2
T-L-4Wprowadzanie sekwencji DNA do baz danych4
T-L-5Pobieranie informacji z biologicznych baz danych3
T-L-6Dopasowywanie sekwencji i przeszukiwanie baz danych2
15
wykłady
T-W-1Podstawy Internetu2
T-W-2Protokoły Internetowe2
T-W-3Usługi Internetowe2
T-W-4Bazy danych sekwencji1
T-W-5Bazy danych struktur molekularnych1
T-W-6Mapowanie genów1
T-W-7Bazy danych map1
T-W-8Pobieranie informacji z biologicznych baz danych1
T-W-9Dopasowywanie sekwencji1
T-W-10Analiza porównawcza genomów2
T-W-11Metody przewidywania wykorzystujące sekwencje białek1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2samodzielna praca z wykorzystaniem komputera30
A-L-3konsultacje z prowadzacym5
A-L-4Opanowanie podstaw języka PERL10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratoria komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań samodzielnie wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO4-1_W01
Posiada wiedzę o narzedziach i metodach komputerowych stosowanych w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne
MS_2A_W01P2A_W03, P2A_W06C-1T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-11, T-L-5, T-L-6, T-W-5, T-W-10, T-L-3, T-W-3, T-W-8, T-L-1, T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO4-1_U01
Potrafi tworzyć modele matematyczne pozwalające w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych
MS_2A_U04, MS_2A_U07P2A_U01, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05C-2T-L-4, T-W-3, T-W-8, T-L-5, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-10, T-L-6, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-11, T-L-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
MS_2A_PO4-1_U02
Jest zaznajomiony z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji
MS_2A_U04, MS_2A_U07P2A_U01, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05C-3T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO4-1_K01
Jest zorientowany na ciągłe rozszerzanie zdobytej wiedzy
MS_2A_K01P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-5, T-W-11, T-L-6, T-L-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-L-3, T-L-2, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO4-1_W01
Posiada wiedzę o narzedziach i metodach komputerowych stosowanych w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę o narzedziach i metodach komputerowych stosowanych w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne, ale z licznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO4-1_U01
Potrafi tworzyć modele matematyczne pozwalające w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi tworzyćmodele matematyczne pozwalające w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych, ale z licznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_2A_PO4-1_U02
Jest zaznajomiony z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu jest zaznajomiony z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji, ale z licznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO4-1_K01
Jest zorientowany na ciągłe rozszerzanie zdobytej wiedzy
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu chce rozszerzać zdobytą wiedzę
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baxevanisa A D, Ouellette'a, Bioinformatyka, PWN, Warszawa, 2005
  2. P.G. Higgs, T.K. Attwood, Bioinformatyka i ewolucja molekularna., PWN, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Żródła internetowe podane przez prowadzącego, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Internet - podłączenie i konfiguracja sprzętu2
T-L-2Wprowadzenie do baz danych2
T-L-3Pozyskiwanie informacji i łączność ze zdalną baza danych2
T-L-4Wprowadzanie sekwencji DNA do baz danych4
T-L-5Pobieranie informacji z biologicznych baz danych3
T-L-6Dopasowywanie sekwencji i przeszukiwanie baz danych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy Internetu2
T-W-2Protokoły Internetowe2
T-W-3Usługi Internetowe2
T-W-4Bazy danych sekwencji1
T-W-5Bazy danych struktur molekularnych1
T-W-6Mapowanie genów1
T-W-7Bazy danych map1
T-W-8Pobieranie informacji z biologicznych baz danych1
T-W-9Dopasowywanie sekwencji1
T-W-10Analiza porównawcza genomów2
T-W-11Metody przewidywania wykorzystujące sekwencje białek1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2samodzielna praca z wykorzystaniem komputera30
A-L-3konsultacje z prowadzacym5
A-L-4Opanowanie podstaw języka PERL10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO4-1_W01Posiada wiedzę o narzedziach i metodach komputerowych stosowanych w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę w zakresie metod statystycznych, technik informatycznych i bioinformatyki wykorzystywanych w naukach przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z narzedziami i metodami komputerowymi w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne
Treści programoweT-W-7Bazy danych map
T-W-2Protokoły Internetowe
T-W-9Dopasowywanie sekwencji
T-W-1Podstawy Internetu
T-W-11Metody przewidywania wykorzystujące sekwencje białek
T-L-5Pobieranie informacji z biologicznych baz danych
T-L-6Dopasowywanie sekwencji i przeszukiwanie baz danych
T-W-5Bazy danych struktur molekularnych
T-W-10Analiza porównawcza genomów
T-L-3Pozyskiwanie informacji i łączność ze zdalną baza danych
T-W-3Usługi Internetowe
T-W-8Pobieranie informacji z biologicznych baz danych
T-L-1Internet - podłączenie i konfiguracja sprzętu
T-W-4Bazy danych sekwencji
T-L-2Wprowadzenie do baz danych
T-L-4Wprowadzanie sekwencji DNA do baz danych
T-W-6Mapowanie genów
Metody nauczaniaM-2Laboratoria komputerowe
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań samodzielnie wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę o narzedziach i metodach komputerowych stosowanych w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne, ale z licznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO4-1_U01Potrafi tworzyć modele matematyczne pozwalające w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U04Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_2A_U07Posiada umiejętność wprowadzenia odpowiednich systemów zarządzania i normalizacji w badaniach mikrobiologicznych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne wykorzystane w naukach przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia modeli matematycznych pozwalających w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych
Treści programoweT-L-4Wprowadzanie sekwencji DNA do baz danych
T-W-3Usługi Internetowe
T-W-8Pobieranie informacji z biologicznych baz danych
T-L-5Pobieranie informacji z biologicznych baz danych
T-W-6Mapowanie genów
T-W-5Bazy danych struktur molekularnych
T-L-3Pozyskiwanie informacji i łączność ze zdalną baza danych
T-L-2Wprowadzenie do baz danych
T-W-4Bazy danych sekwencji
T-W-10Analiza porównawcza genomów
T-L-6Dopasowywanie sekwencji i przeszukiwanie baz danych
T-W-1Podstawy Internetu
T-W-9Dopasowywanie sekwencji
T-W-7Bazy danych map
T-W-11Metody przewidywania wykorzystujące sekwencje białek
T-L-1Internet - podłączenie i konfiguracja sprzętu
T-W-2Protokoły Internetowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratoria komputerowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań samodzielnie wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi tworzyćmodele matematyczne pozwalające w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych, ale z licznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO4-1_U02Jest zaznajomiony z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U04Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_2A_U07Posiada umiejętność wprowadzenia odpowiednich systemów zarządzania i normalizacji w badaniach mikrobiologicznych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne wykorzystane w naukach przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji
Treści programoweT-W-4Bazy danych sekwencji
T-L-2Wprowadzenie do baz danych
T-L-4Wprowadzanie sekwencji DNA do baz danych
T-L-6Dopasowywanie sekwencji i przeszukiwanie baz danych
T-L-5Pobieranie informacji z biologicznych baz danych
T-W-7Bazy danych map
T-W-5Bazy danych struktur molekularnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratoria komputerowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań samodzielnie wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu jest zaznajomiony z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji, ale z licznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO4-1_K01Jest zorientowany na ciągłe rozszerzanie zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z narzedziami i metodami komputerowymi w celu uzyskania odpowiedzi na pytania biologiczne
C-2Nabycie umiejętności tworzenia modeli matematycznych pozwalających w precyzyjny sposób przewidzieć zachowania złożonych systemów biologicznych
C-3Zaznajomienie z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji
Treści programoweT-W-10Analiza porównawcza genomów
T-W-5Bazy danych struktur molekularnych
T-W-6Mapowanie genów
T-W-4Bazy danych sekwencji
T-L-5Pobieranie informacji z biologicznych baz danych
T-W-11Metody przewidywania wykorzystujące sekwencje białek
T-L-6Dopasowywanie sekwencji i przeszukiwanie baz danych
T-L-4Wprowadzanie sekwencji DNA do baz danych
T-W-3Usługi Internetowe
T-W-2Protokoły Internetowe
T-W-7Bazy danych map
T-L-3Pozyskiwanie informacji i łączność ze zdalną baza danych
T-L-2Wprowadzenie do baz danych
T-W-9Dopasowywanie sekwencji
T-W-8Pobieranie informacji z biologicznych baz danych
T-W-1Podstawy Internetu
T-L-1Internet - podłączenie i konfiguracja sprzętu
Metody nauczaniaM-2Laboratoria komputerowe
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu chce rozszerzać zdobytą wiedzę
3,5
4,0
4,5
5,0