Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Organizmy wodne zagrażające zdrowiu i życiu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizmy wodne zagrażające zdrowiu i życiu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z dziedziny zoologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
C-2Przedstawienie studentom taksonów hydrobiontów, ze szczególnym uwzględnieniem ryb, które mają wpływ na zdrowie i życie człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przegląd taksonomiczny gatunków należych do bezkręgowców wodnych: Cnidaria - parzydełkowców, Molusca - mięczaków i Echinoderma - szkarłupni. Określenie zagrożenia ze strony tych zwierząt dla zdrowia ludzkiego.6
T-L-2Określenie rodzaju zagrożeń ze strony ryb jadowitych - przegląd taksonomiczny gatunków z rzędów Perciformes, Scorpaeniformes, Siluriformes (Actinopterygii) oraz z gromady chrzęstników (Chondrichthys).6
T-L-3Ryby trujące z rzędu Tetraodontiformes oraz zawierające składniki niestrawialne dla człowieka - okoniokształtne Perciformes i beryksokształtne Beryciformes. Prezentacja gatunków i czynników zagrażających zdrowiu człowieka.6
T-L-4Przegląd taksonomiczny gatunków podatnych na działanie mikroorganizmów - z podrzędu Scombroidei - makrelowców. Określenie możliwości zapobiegania pojawienia się czynników zagrożenia.4
T-L-5Gatunki ryb agresywne wobec człowieka - z gromady chrzęstników Chondrichtyes i ryb promieniopłetwych Actinopterygii. Rodzaje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka.4
T-L-6Prezentacja ryb i bezkręgowców morskich zawierających silne alergeny dla człowieka. Określenie ich wpływu na zdrowie człowieka.2
T-L-7Prezentacja gatunków płazów (Amphibia) i gadów morskich (Reptilia), z określeniem czynników zagrożenia biologicznego dla człowieka.2
30
wykłady
T-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.4
T-W-2Sposób odżywiania się i korzystanie z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym a zdrowie i funkcjonowanie organizmu ludzkiego2
T-W-3Czynniki zagrożenia biologicznego w kategorii taksonomicznej bezkręgowców i ich wpływ na stan zdrowia czowieka - charakterystyka parzydełkowców (Cnidaria), skorupiaków (Crustacea), małży (Bivalvia), jamochłonów (Coelenterata), parzydełkowców (Cnidaria) i szkarłupni (Echinodermata)4
T-W-4Ryby (Chondrostei, Actinopterygii), oraz płazy i gady wodne (Amphibia, Reptilia) zagrażające życiu i dla zdrowiu człowieka.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć14
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie prezentacji6
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczeń wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-1_W01
Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
MS_2A_W05, MS_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-1T-W-1, T-L-5, T-W-2, T-L-1M-2, M-3S-3, S-1
MS_2A_PO3-1_W02
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
MS_2A_W17P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-1_U01
Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
MS_2A_U01, MS_2A_U03P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U12C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-L-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-1_K01
Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
MS_2A_K01, MS_2A_K05P2A_K01, P2A_K03, P2A_K05, P2A_K07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-1_W01
Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym ani hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
3,0Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania bardzo małej liczby gatunków hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma rozległą wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
MS_2A_PO3-1_W02
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
3,0Student ma bardzo małą wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania niektórym skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma bogatą wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania najważniejszym skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-1_U01
Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
2,0Student nie ma żadnych umiejętności określania jakiegokolwiek wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz nie umie dobrać odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
3,0Student ma podstawowe umiejętności określenia wpływu niektórych hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-1_K01
Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
2,0Student nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy sposobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
3,0Student ma kompetencje w zakresie określenia małej liczby związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka

Literatura podstawowa

  1. Więcaszek Beata, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  2. Wolska-Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Część I.: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń., Akademii Rolniczej w Szczecinie, 2006
  3. Dr. Nancy Knowlton, Citizens of the Sea. Wondrous Creatures From the Census of Marine Life, National Geographic, Washington D.C., 2010

Literatura dodatkowa

  1. Błaszk Cz., Zoologia - Bezkregowce T.1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Halstead B.W., Aurebach P.S., Campbell D., Dangerous Marine Animals. A Color Atlas., CRC Press, Inc. Boca Raton, Florida, Ipswich, England, 1990
  3. Pigulaevskii S.W., Ryby opasnyie dla cheloveka, Izdatelstvo Meditsina, Leningrad, 1964

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przegląd taksonomiczny gatunków należych do bezkręgowców wodnych: Cnidaria - parzydełkowców, Molusca - mięczaków i Echinoderma - szkarłupni. Określenie zagrożenia ze strony tych zwierząt dla zdrowia ludzkiego.6
T-L-2Określenie rodzaju zagrożeń ze strony ryb jadowitych - przegląd taksonomiczny gatunków z rzędów Perciformes, Scorpaeniformes, Siluriformes (Actinopterygii) oraz z gromady chrzęstników (Chondrichthys).6
T-L-3Ryby trujące z rzędu Tetraodontiformes oraz zawierające składniki niestrawialne dla człowieka - okoniokształtne Perciformes i beryksokształtne Beryciformes. Prezentacja gatunków i czynników zagrażających zdrowiu człowieka.6
T-L-4Przegląd taksonomiczny gatunków podatnych na działanie mikroorganizmów - z podrzędu Scombroidei - makrelowców. Określenie możliwości zapobiegania pojawienia się czynników zagrożenia.4
T-L-5Gatunki ryb agresywne wobec człowieka - z gromady chrzęstników Chondrichtyes i ryb promieniopłetwych Actinopterygii. Rodzaje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka.4
T-L-6Prezentacja ryb i bezkręgowców morskich zawierających silne alergeny dla człowieka. Określenie ich wpływu na zdrowie człowieka.2
T-L-7Prezentacja gatunków płazów (Amphibia) i gadów morskich (Reptilia), z określeniem czynników zagrożenia biologicznego dla człowieka.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.4
T-W-2Sposób odżywiania się i korzystanie z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym a zdrowie i funkcjonowanie organizmu ludzkiego2
T-W-3Czynniki zagrożenia biologicznego w kategorii taksonomicznej bezkręgowców i ich wpływ na stan zdrowia czowieka - charakterystyka parzydełkowców (Cnidaria), skorupiaków (Crustacea), małży (Bivalvia), jamochłonów (Coelenterata), parzydełkowców (Cnidaria) i szkarłupni (Echinodermata)4
T-W-4Ryby (Chondrostei, Actinopterygii), oraz płazy i gady wodne (Amphibia, Reptilia) zagrażające życiu i dla zdrowiu człowieka.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć14
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie prezentacji6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczeń wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-1_W01Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzących w pedosferze, hydrosferze i biosferze
MS_2A_W17Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie studentom taksonów hydrobiontów, ze szczególnym uwzględnieniem ryb, które mają wpływ na zdrowie i życie człowieka
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
Treści programoweT-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.
T-L-5Gatunki ryb agresywne wobec człowieka - z gromady chrzęstników Chondrichtyes i ryb promieniopłetwych Actinopterygii. Rodzaje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka.
T-W-2Sposób odżywiania się i korzystanie z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym a zdrowie i funkcjonowanie organizmu ludzkiego
T-L-1Przegląd taksonomiczny gatunków należych do bezkręgowców wodnych: Cnidaria - parzydełkowców, Molusca - mięczaków i Echinoderma - szkarłupni. Określenie zagrożenia ze strony tych zwierząt dla zdrowia ludzkiego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym ani hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
3,0Student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania bardzo małej liczby gatunków hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma rozległą wiedzę w zakresie funkcjonowania hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym oraz hydrobiontów niebezpiecznych dla zdrowia i życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-1_W02Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W17Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
C-2Przedstawienie studentom taksonów hydrobiontów, ze szczególnym uwzględnieniem ryb, które mają wpływ na zdrowie i życie człowieka
Treści programoweT-W-4Ryby (Chondrostei, Actinopterygii), oraz płazy i gady wodne (Amphibia, Reptilia) zagrażające życiu i dla zdrowiu człowieka.
T-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania i zapobiegania skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
3,0Student ma bardzo małą wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania niektórym skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma bogatą wiedzę w zakresie rozpoznawania i zapobiegania najważniejszym skutkom niebezpiecznego wpływu organizmów wodnych na zdrowie człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-1_U01Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
C-2Przedstawienie studentom taksonów hydrobiontów, ze szczególnym uwzględnieniem ryb, które mają wpływ na zdrowie i życie człowieka
Treści programoweT-L-1Przegląd taksonomiczny gatunków należych do bezkręgowców wodnych: Cnidaria - parzydełkowców, Molusca - mięczaków i Echinoderma - szkarłupni. Określenie zagrożenia ze strony tych zwierząt dla zdrowia ludzkiego.
T-L-3Ryby trujące z rzędu Tetraodontiformes oraz zawierające składniki niestrawialne dla człowieka - okoniokształtne Perciformes i beryksokształtne Beryciformes. Prezentacja gatunków i czynników zagrażających zdrowiu człowieka.
T-W-3Czynniki zagrożenia biologicznego w kategorii taksonomicznej bezkręgowców i ich wpływ na stan zdrowia czowieka - charakterystyka parzydełkowców (Cnidaria), skorupiaków (Crustacea), małży (Bivalvia), jamochłonów (Coelenterata), parzydełkowców (Cnidaria) i szkarłupni (Echinodermata)
T-L-2Określenie rodzaju zagrożeń ze strony ryb jadowitych - przegląd taksonomiczny gatunków z rzędów Perciformes, Scorpaeniformes, Siluriformes (Actinopterygii) oraz z gromady chrzęstników (Chondrichthys).
T-W-4Ryby (Chondrostei, Actinopterygii), oraz płazy i gady wodne (Amphibia, Reptilia) zagrażające życiu i dla zdrowiu człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności określania jakiegokolwiek wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz nie umie dobrać odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
3,0Student ma podstawowe umiejętności określenia wpływu niektórych hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka oraz doboru odpowiednich technik zapobiegania negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-1_K01Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem organizmów wodnych dla zdrowia człowieka, oraz przedstawienie zagrożeń związanych z różnymi właściwosciami surowców pochodzenia wodnego
Treści programoweT-W-2Sposób odżywiania się i korzystanie z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym a zdrowie i funkcjonowanie organizmu ludzkiego
T-W-1Funkcjonowanie hydrobiontów o znaczeniu gospodarczym na rynku krajowym i światowym. Niebezpieczne hydrobionty w otoczeniu człowieka. Specyficzne właściwości technologiczne surowców pochodzenia wodnego, wpływające na życie i zdrowie człoieka.
T-W-3Czynniki zagrożenia biologicznego w kategorii taksonomicznej bezkręgowców i ich wpływ na stan zdrowia czowieka - charakterystyka parzydełkowców (Cnidaria), skorupiaków (Crustacea), małży (Bivalvia), jamochłonów (Coelenterata), parzydełkowców (Cnidaria) i szkarłupni (Echinodermata)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy sposobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
3,0Student ma kompetencje w zakresie określenia małej liczby związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje w zakresie określenia związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy spsobem odżywiania się i korzystaniem z usług turystycznych związanych ze środowiskiem wodnym, a zdrowiem i życiem człowieka