Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Synteza biopolimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Synteza biopolimerów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biochemii, fizyki, mikrobiologii i biotechnologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących najważniejszych grup biopolimerów oraz procesów ich produkcji, poznanie metod doboru właściwych organizmów żywych, ich pozyskiwania i modyfikacji w kierunku efektywnej produkcji biopolimerów, regulacji i optymalizacji warunków biosyntezy biopolimerów przez drobnoustroje, poznanie najważniejszych kierunków wykorzystania biopolimerów i metod ich charakteryzacji, poznanie metod wykorzystywanych w procesach biodegradacji biopolimerów oraz metodyki oceny ich biodegradowalności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Synteza celulozy bakteryjnej, oczyszczanie produktu i jego charakterystyka4
T-L-2Synteza egzopolisacharydów, oczyszczanie produktów i ich charakterystyka3
T-L-3Produkcja PHA, oczyszczanie produktu, charakterystyka3
T-L-4Biologiczna synteza kwasów wykorzystywanych do otrzymywania polimerów biodegradowalnych, oczyszczanie produktu3
T-L-5kolokwium2
15
wykłady
T-W-1Budowa i główne rodzaje biopolimerów2
T-W-2Budowa i główne rodzaje biopolimerów.2
T-W-3Biotechnologiczne przekształcanie węgla w kierunku surowców i półproduktów wykorzystywanych w procesach biochemicznych.2
T-W-4Biosynteza ligniny w transgenicznych i zmutowanych roślinach i jej biodegradacja w obecności grzybów. Biochemia naturalnego lateksu. Poliestry: polihydroksykwasy PHA – metaboliczne przemiany i bioinżynieria biosyntezy PHA, produkcja PHA w transgenicznych roślinach, ukierunkowane procesy fermentacji jako źródło komonomerów do chemicznej produkcji poliestrów.2
T-W-5Polisacharydy, egzopolisacharydy produkowane przez bakterie kwasu mlekowego, skleroglukan, bioemulgatory polisacharydowe.2
T-W-6Poliamidy i kompleksy białkowe, biologia i technologia produkcji jedwabiu w tym zastosowanie transgenicznych roślin, manipulacja strukturalna kwasów nukleinowych i białek jako metoda modyfikacji procesów biotechnologicznych.1
T-W-7Inne polimery pochodzenia naturalnego: biofosforany i poli(tioestry).2
T-W-8Proces biotechnologiczny w produkcji monomerów służących do produkcji polimerów. Syntetyczne nośniki DNA stosowane m.in. w terapii genowej. Najważniejsze kierunki wykorzystania biopolimerów i metody ich charakteryzacji oraz aspekty ekonomiczne biotechnologicznej produkcji biopolimerów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2wykonywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń15
A-L-3samodzielne studiowanie literatury30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Samodzielne powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B8_W01
Ma wiedzę odnośnie najważniejszych grup biopolimerów oraz procesów ich produkcji, Zna metody doboru właściwych organizmów żywych i ich pozyskiwania i modyfikacji w kierunku efektywnej produkcji biopolimerów oraz regulacji i optymalizacji warunków biosyntezy biopolimerów przez drobnoustroje,Ma wiedzę o najważniejszych kierunkach wykorzystania biopolimerów i metodach ich charakteryzacji oraz metodach stosowanych w procesach biodegradacji biopolimerów i metodach oceny ich biodegradowalności
MS_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B8_U01
Potrafi zastosować różne metody w produkcji biopolimerów oraz dobrać i pozyskać właściwe organizmy żywe w celu efektywnej ich produkcji, Umie scharakteryzować biopolimery i ocenić stopień ich biodegradowalności.
MS_2A_U03, MS_2A_U02, MS_2A_U01P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U12C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B8_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
MS_2A_K04, MS_2A_K02, MS_2A_K01, MS_2A_K03P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B8_W01
Ma wiedzę odnośnie najważniejszych grup biopolimerów oraz procesów ich produkcji, Zna metody doboru właściwych organizmów żywych i ich pozyskiwania i modyfikacji w kierunku efektywnej produkcji biopolimerów oraz regulacji i optymalizacji warunków biosyntezy biopolimerów przez drobnoustroje,Ma wiedzę o najważniejszych kierunkach wykorzystania biopolimerów i metodach ich charakteryzacji oraz metodach stosowanych w procesach biodegradacji biopolimerów i metodach oceny ich biodegradowalności
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B8_U01
Potrafi zastosować różne metody w produkcji biopolimerów oraz dobrać i pozyskać właściwe organizmy żywe w celu efektywnej ich produkcji, Umie scharakteryzować biopolimery i ocenić stopień ich biodegradowalności.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B8_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2,0student nie potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium,nie potrafi współpracować w grupie
3,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium, potrafi współpracować w grupie
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (z niewielką pomocą potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować swoją pracę
5,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować pracę w grupie

Literatura podstawowa

  1. Steinbuchel A., Doi Y., Biotechnology of biopolymers: from synthesis to patents, Wiley, 2004, 2
  2. Steinbuchel A., Biopolymers, John Wiley & Sons, Kanada, 2002, 1-10
  3. Blake R.D., Informational Biopolymers of Genes and Gene Expression: Properties and Evolution, University Science Books, 2005
  4. Carraher Jr. C.E., Gebelein C.G., Biotechnology and Bioactive Polymers, Springer, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Manssur Yalpani, Biomedical Functions and Biotechnology of Natural and Artificial Polymers, A T L Pr Scientific Pub, 1996
  2. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Synteza celulozy bakteryjnej, oczyszczanie produktu i jego charakterystyka4
T-L-2Synteza egzopolisacharydów, oczyszczanie produktów i ich charakterystyka3
T-L-3Produkcja PHA, oczyszczanie produktu, charakterystyka3
T-L-4Biologiczna synteza kwasów wykorzystywanych do otrzymywania polimerów biodegradowalnych, oczyszczanie produktu3
T-L-5kolokwium2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i główne rodzaje biopolimerów2
T-W-2Budowa i główne rodzaje biopolimerów.2
T-W-3Biotechnologiczne przekształcanie węgla w kierunku surowców i półproduktów wykorzystywanych w procesach biochemicznych.2
T-W-4Biosynteza ligniny w transgenicznych i zmutowanych roślinach i jej biodegradacja w obecności grzybów. Biochemia naturalnego lateksu. Poliestry: polihydroksykwasy PHA – metaboliczne przemiany i bioinżynieria biosyntezy PHA, produkcja PHA w transgenicznych roślinach, ukierunkowane procesy fermentacji jako źródło komonomerów do chemicznej produkcji poliestrów.2
T-W-5Polisacharydy, egzopolisacharydy produkowane przez bakterie kwasu mlekowego, skleroglukan, bioemulgatory polisacharydowe.2
T-W-6Poliamidy i kompleksy białkowe, biologia i technologia produkcji jedwabiu w tym zastosowanie transgenicznych roślin, manipulacja strukturalna kwasów nukleinowych i białek jako metoda modyfikacji procesów biotechnologicznych.1
T-W-7Inne polimery pochodzenia naturalnego: biofosforany i poli(tioestry).2
T-W-8Proces biotechnologiczny w produkcji monomerów służących do produkcji polimerów. Syntetyczne nośniki DNA stosowane m.in. w terapii genowej. Najważniejsze kierunki wykorzystania biopolimerów i metody ich charakteryzacji oraz aspekty ekonomiczne biotechnologicznej produkcji biopolimerów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2wykonywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń15
A-L-3samodzielne studiowanie literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Samodzielne powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B8_W01Ma wiedzę odnośnie najważniejszych grup biopolimerów oraz procesów ich produkcji, Zna metody doboru właściwych organizmów żywych i ich pozyskiwania i modyfikacji w kierunku efektywnej produkcji biopolimerów oraz regulacji i optymalizacji warunków biosyntezy biopolimerów przez drobnoustroje,Ma wiedzę o najważniejszych kierunkach wykorzystania biopolimerów i metodach ich charakteryzacji oraz metodach stosowanych w procesach biodegradacji biopolimerów i metodach oceny ich biodegradowalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów z udziałem mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących najważniejszych grup biopolimerów oraz procesów ich produkcji, poznanie metod doboru właściwych organizmów żywych, ich pozyskiwania i modyfikacji w kierunku efektywnej produkcji biopolimerów, regulacji i optymalizacji warunków biosyntezy biopolimerów przez drobnoustroje, poznanie najważniejszych kierunków wykorzystania biopolimerów i metod ich charakteryzacji, poznanie metod wykorzystywanych w procesach biodegradacji biopolimerów oraz metodyki oceny ich biodegradowalności.
Treści programoweT-W-2Budowa i główne rodzaje biopolimerów.
T-W-3Biotechnologiczne przekształcanie węgla w kierunku surowców i półproduktów wykorzystywanych w procesach biochemicznych.
T-W-4Biosynteza ligniny w transgenicznych i zmutowanych roślinach i jej biodegradacja w obecności grzybów. Biochemia naturalnego lateksu. Poliestry: polihydroksykwasy PHA – metaboliczne przemiany i bioinżynieria biosyntezy PHA, produkcja PHA w transgenicznych roślinach, ukierunkowane procesy fermentacji jako źródło komonomerów do chemicznej produkcji poliestrów.
T-W-5Polisacharydy, egzopolisacharydy produkowane przez bakterie kwasu mlekowego, skleroglukan, bioemulgatory polisacharydowe.
T-W-6Poliamidy i kompleksy białkowe, biologia i technologia produkcji jedwabiu w tym zastosowanie transgenicznych roślin, manipulacja strukturalna kwasów nukleinowych i białek jako metoda modyfikacji procesów biotechnologicznych.
T-W-7Inne polimery pochodzenia naturalnego: biofosforany i poli(tioestry).
T-W-8Proces biotechnologiczny w produkcji monomerów służących do produkcji polimerów. Syntetyczne nośniki DNA stosowane m.in. w terapii genowej. Najważniejsze kierunki wykorzystania biopolimerów i metody ich charakteryzacji oraz aspekty ekonomiczne biotechnologicznej produkcji biopolimerów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B8_U01Potrafi zastosować różne metody w produkcji biopolimerów oraz dobrać i pozyskać właściwe organizmy żywe w celu efektywnej ich produkcji, Umie scharakteryzować biopolimery i ocenić stopień ich biodegradowalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim
MS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących najważniejszych grup biopolimerów oraz procesów ich produkcji, poznanie metod doboru właściwych organizmów żywych, ich pozyskiwania i modyfikacji w kierunku efektywnej produkcji biopolimerów, regulacji i optymalizacji warunków biosyntezy biopolimerów przez drobnoustroje, poznanie najważniejszych kierunków wykorzystania biopolimerów i metod ich charakteryzacji, poznanie metod wykorzystywanych w procesach biodegradacji biopolimerów oraz metodyki oceny ich biodegradowalności.
Treści programoweT-W-2Budowa i główne rodzaje biopolimerów.
T-W-3Biotechnologiczne przekształcanie węgla w kierunku surowców i półproduktów wykorzystywanych w procesach biochemicznych.
T-W-4Biosynteza ligniny w transgenicznych i zmutowanych roślinach i jej biodegradacja w obecności grzybów. Biochemia naturalnego lateksu. Poliestry: polihydroksykwasy PHA – metaboliczne przemiany i bioinżynieria biosyntezy PHA, produkcja PHA w transgenicznych roślinach, ukierunkowane procesy fermentacji jako źródło komonomerów do chemicznej produkcji poliestrów.
T-W-5Polisacharydy, egzopolisacharydy produkowane przez bakterie kwasu mlekowego, skleroglukan, bioemulgatory polisacharydowe.
T-W-6Poliamidy i kompleksy białkowe, biologia i technologia produkcji jedwabiu w tym zastosowanie transgenicznych roślin, manipulacja strukturalna kwasów nukleinowych i białek jako metoda modyfikacji procesów biotechnologicznych.
T-W-7Inne polimery pochodzenia naturalnego: biofosforany i poli(tioestry).
T-W-8Proces biotechnologiczny w produkcji monomerów służących do produkcji polimerów. Syntetyczne nośniki DNA stosowane m.in. w terapii genowej. Najważniejsze kierunki wykorzystania biopolimerów i metody ich charakteryzacji oraz aspekty ekonomiczne biotechnologicznej produkcji biopolimerów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B8_K01Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
MS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw teoretycznych dotyczących najważniejszych grup biopolimerów oraz procesów ich produkcji, poznanie metod doboru właściwych organizmów żywych, ich pozyskiwania i modyfikacji w kierunku efektywnej produkcji biopolimerów, regulacji i optymalizacji warunków biosyntezy biopolimerów przez drobnoustroje, poznanie najważniejszych kierunków wykorzystania biopolimerów i metod ich charakteryzacji, poznanie metod wykorzystywanych w procesach biodegradacji biopolimerów oraz metodyki oceny ich biodegradowalności.
Treści programoweT-W-2Budowa i główne rodzaje biopolimerów.
T-W-3Biotechnologiczne przekształcanie węgla w kierunku surowców i półproduktów wykorzystywanych w procesach biochemicznych.
T-W-4Biosynteza ligniny w transgenicznych i zmutowanych roślinach i jej biodegradacja w obecności grzybów. Biochemia naturalnego lateksu. Poliestry: polihydroksykwasy PHA – metaboliczne przemiany i bioinżynieria biosyntezy PHA, produkcja PHA w transgenicznych roślinach, ukierunkowane procesy fermentacji jako źródło komonomerów do chemicznej produkcji poliestrów.
T-W-5Polisacharydy, egzopolisacharydy produkowane przez bakterie kwasu mlekowego, skleroglukan, bioemulgatory polisacharydowe.
T-W-6Poliamidy i kompleksy białkowe, biologia i technologia produkcji jedwabiu w tym zastosowanie transgenicznych roślin, manipulacja strukturalna kwasów nukleinowych i białek jako metoda modyfikacji procesów biotechnologicznych.
T-W-7Inne polimery pochodzenia naturalnego: biofosforany i poli(tioestry).
T-W-8Proces biotechnologiczny w produkcji monomerów służących do produkcji polimerów. Syntetyczne nośniki DNA stosowane m.in. w terapii genowej. Najważniejsze kierunki wykorzystania biopolimerów i metody ich charakteryzacji oraz aspekty ekonomiczne biotechnologicznej produkcji biopolimerów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium,nie potrafi współpracować w grupie
3,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium, potrafi współpracować w grupie
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (z niewielką pomocą potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować swoją pracę
5,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować pracę w grupie