Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Bakteryjne grzybicze i wirusowe choroby roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bakteryjne grzybicze i wirusowe choroby roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej oraz mikologii i mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi
C-2Zapoznanie studentów mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wirusy wywołujące choroby roślin2
T-L-2Bakterie wywołujące choroby roślin3
T-L-3Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących4
T-L-4Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-31
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.1. przedstawiciele klas: Taphrinomycetes i Dothideomycetes4
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. przedstawiciele klasy: Leotiomycetes wytwarzający owocniki typu klejstotecjum4
T-L-7Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. przedstawiciele klasy Leotiomycetes wytwarzajacy owocniki typu apotecjum4
T-L-8Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 5-71
T-L-9Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.4. przedstawiciele klasy Sordariomycetes, wytwarzajace owocniki typu perytecjum4
T-L-10Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)4
T-L-11Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)4
T-L-12Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 9-111
T-L-13Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes4
T-L-14Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes4
T-L-15Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-141
45
wykłady
T-W-1Fitopatologia jako nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii i badacze przyczyniający się do rozwoju tej nauki w świecie i Polsce.2
T-W-2Historyczny przegląd osiągnięć w poznawaniu patogenów wywołujących choroby wirusowe, bakteryjne i grzybowe roślin2
T-W-3Znaczenie patogenów wywołujacych choroby roślin: skutki ekonomiczne chorób wywoływanych przez te patogeny na przestrzeni wieków. Choroby roślin a problemy związane z wyżywieniem ludności2
T-W-4Istota i definicja choroby, identyfikacja czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.2
T-W-5Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność: cechy pasożytów rośiln, rodzaje pasożytnictwa, zakres i specjalizacja pasożytnicza2
T-W-6Zmienność wirusowych, bakteryjnych i grzybowych patogenów roślinnych2
T-W-7Infekcja - zakażenia roślin przez wirusy, mikoplazmy i bakterie1
T-W-8Wirusy roślinne i sposoby ich rozprzestrzeniania i identyfikacji1
T-W-9Zewnętrzne i wewnętrzne symptomy zakażeń roślin przez wirusy i bakterie. Sposoby zwalczania wiroz i bakterioz roślinnych2
T-W-10Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny)2
T-W-11Nawiązanie kontaktu pasożytniczego i rozwój patogenów w roślinie.2
T-W-12Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.2
T-W-13Odporność czynna i bierna roślin.2
T-W-14Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roslin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.2
T-W-15Bakterie roślinne i sposoby ich rozprzestrzeniania i identyfikacji1
T-W-16Egzamin pisemny3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie referatu i amodzielnei studiowanie literatury przedmiotu30
A-L-3Przygotowanie zielnika z chorobami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi roślin15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów grzybowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B5_W01
Student definiuje i objaśnia podsatwowe pojęcia mikologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
MS_2A_W16, MS_2A_W10, MS_2A_W06, MS_2A_W18P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-12M-1, M-2S-6, S-7, S-5, S-1, S-2, S-4, S-3
MS_2A_B5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli wystepujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania.
MS_2A_W10, MS_2A_W18, MS_2A_W04, MS_2A_W06P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-2, C-3, C-1T-L-10, T-L-12, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-15, T-L-8, T-L-13, T-L-9, T-L-14, T-L-11, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-5, S-1, S-7, S-4, S-2, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B5_U01
Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i wystepowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców
MS_2A_U03, MS_2A_U05P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04C-2, C-3, C-1T-L-8, T-L-15, T-L-14, T-L-11, T-L-5, T-L-13, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-12, T-L-9, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-10M-4, M-1, M-3, M-2S-7, S-2, S-3, S-6, S-4, S-5, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B5_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
MS_2A_K01, MS_2A_K05P2A_K01, P2A_K03, P2A_K05, P2A_K07C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-14, T-W-13, T-L-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-15, T-W-2, T-L-11, T-L-10, T-L-14, T-L-13M-2, M-3, M-4, M-1S-6, S-3, S-5, S-4, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B5_W01
Student definiuje i objaśnia podsatwowe pojęcia mikologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
2,0
3,0Student rozumie i objasnia podstawowe pojecia z zakresu miikologii i fitopatologii, potrafi scharakteryzować specyfike mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_2A_B5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli wystepujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania.
2,0
3,0Nazywa i rozpoznaje choroby wywoływane przez ważniejsze fitopatogeny a gatunki tych patogenów nazywa w języku łacińskim
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B5_U01
Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i wystepowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców
2,0
3,0Student ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza i diagnozuje stopień zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi nazwać sparwców tych zmian chorobowych oraz scharakteryzować ich rozwój
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B5_K01
Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
2,0
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych w zakresie poznawania fitopatogenów wywołujących choroby różnych grup roślin użytkowych i dziko rosnacych , jest świadomy konieczności propagowania i upowszechniania tej wiedzy i odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.1. Podstawy fitopatologii, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010630
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.2. Choroby roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010777
  3. Kryczyński S., Wirusologia roślinna, PWN S.A, 2010, 9788301161958
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW?., 2003
  5. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów sensu lato ważnych w fitopatologii, PWRiL, Warszawa, 2012
  6. Paduch-Cichal E., Szyndel M,S., Szcholloenberger M., Wakuliński W. (reds.), Fitopatologia szczegółowa. Choroby roślin ogrodniczych ., Wydawnictwo SGGW, 2010
  7. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wyd. SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kryczyński S., Mańka M., Sobiczewski P., Słownik fitopatologiczny., Hortpress, Warszawa, 2002
  2. Sobiczewski P., Schollenberger M., Bakteryjne choroby roślin ogrodniczych., PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW., 2003
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wydawnictwo SGGW., 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wirusy wywołujące choroby roślin2
T-L-2Bakterie wywołujące choroby roślin3
T-L-3Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących4
T-L-4Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-31
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.1. przedstawiciele klas: Taphrinomycetes i Dothideomycetes4
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. przedstawiciele klasy: Leotiomycetes wytwarzający owocniki typu klejstotecjum4
T-L-7Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. przedstawiciele klasy Leotiomycetes wytwarzajacy owocniki typu apotecjum4
T-L-8Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 5-71
T-L-9Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.4. przedstawiciele klasy Sordariomycetes, wytwarzajace owocniki typu perytecjum4
T-L-10Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)4
T-L-11Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)4
T-L-12Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 9-111
T-L-13Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes4
T-L-14Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes4
T-L-15Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-141
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fitopatologia jako nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii i badacze przyczyniający się do rozwoju tej nauki w świecie i Polsce.2
T-W-2Historyczny przegląd osiągnięć w poznawaniu patogenów wywołujących choroby wirusowe, bakteryjne i grzybowe roślin2
T-W-3Znaczenie patogenów wywołujacych choroby roślin: skutki ekonomiczne chorób wywoływanych przez te patogeny na przestrzeni wieków. Choroby roślin a problemy związane z wyżywieniem ludności2
T-W-4Istota i definicja choroby, identyfikacja czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.2
T-W-5Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność: cechy pasożytów rośiln, rodzaje pasożytnictwa, zakres i specjalizacja pasożytnicza2
T-W-6Zmienność wirusowych, bakteryjnych i grzybowych patogenów roślinnych2
T-W-7Infekcja - zakażenia roślin przez wirusy, mikoplazmy i bakterie1
T-W-8Wirusy roślinne i sposoby ich rozprzestrzeniania i identyfikacji1
T-W-9Zewnętrzne i wewnętrzne symptomy zakażeń roślin przez wirusy i bakterie. Sposoby zwalczania wiroz i bakterioz roślinnych2
T-W-10Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny)2
T-W-11Nawiązanie kontaktu pasożytniczego i rozwój patogenów w roślinie.2
T-W-12Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.2
T-W-13Odporność czynna i bierna roślin.2
T-W-14Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roslin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.2
T-W-15Bakterie roślinne i sposoby ich rozprzestrzeniania i identyfikacji1
T-W-16Egzamin pisemny3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie referatu i amodzielnei studiowanie literatury przedmiotu30
A-L-3Przygotowanie zielnika z chorobami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi roślin15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B5_W01Student definiuje i objaśnia podsatwowe pojęcia mikologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W16Ma wiedzę w zakresie nowoczesnych metod eliminacji drobnoustrojów
MS_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności a także zna nowoczesne metody prognozowania mikrobiologicznego
MS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą patogenów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu
MS_2A_W18Ma wiedzę dotyczącą bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych patogenów roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi
C-2Zapoznanie studentów mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
Treści programoweT-W-7Infekcja - zakażenia roślin przez wirusy, mikoplazmy i bakterie
T-W-3Znaczenie patogenów wywołujacych choroby roślin: skutki ekonomiczne chorób wywoływanych przez te patogeny na przestrzeni wieków. Choroby roślin a problemy związane z wyżywieniem ludności
T-W-2Historyczny przegląd osiągnięć w poznawaniu patogenów wywołujących choroby wirusowe, bakteryjne i grzybowe roślin
T-W-11Nawiązanie kontaktu pasożytniczego i rozwój patogenów w roślinie.
T-W-6Zmienność wirusowych, bakteryjnych i grzybowych patogenów roślinnych
T-W-1Fitopatologia jako nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii i badacze przyczyniający się do rozwoju tej nauki w świecie i Polsce.
T-W-4Istota i definicja choroby, identyfikacja czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.
T-W-14Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roslin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.
T-W-13Odporność czynna i bierna roślin.
T-W-5Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność: cechy pasożytów rośiln, rodzaje pasożytnictwa, zakres i specjalizacja pasożytnicza
T-W-12Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie i objasnia podstawowe pojecia z zakresu miikologii i fitopatologii, potrafi scharakteryzować specyfike mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B5_W02Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli wystepujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności a także zna nowoczesne metody prognozowania mikrobiologicznego
MS_2A_W18Ma wiedzę dotyczącą bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych patogenów roślin
MS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą patogenów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi
Treści programoweT-L-10Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-12Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 9-11
T-L-7Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. przedstawiciele klasy Leotiomycetes wytwarzajacy owocniki typu apotecjum
T-L-4Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-3
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.1. przedstawiciele klas: Taphrinomycetes i Dothideomycetes
T-L-15Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-14
T-L-8Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 5-7
T-L-13Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes
T-L-9Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.4. przedstawiciele klasy Sordariomycetes, wytwarzajace owocniki typu perytecjum
T-L-14Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes
T-L-11Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. przedstawiciele klasy: Leotiomycetes wytwarzający owocniki typu klejstotecjum
T-L-2Bakterie wywołujące choroby roślin
T-L-3Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-1Wirusy wywołujące choroby roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów grzybowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nazywa i rozpoznaje choroby wywoływane przez ważniejsze fitopatogeny a gatunki tych patogenów nazywa w języku łacińskim
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B5_U01Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i wystepowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
MS_2A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
C-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi
Treści programoweT-L-8Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 5-7
T-L-15Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-14
T-L-14Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes
T-L-11Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
T-L-5Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.1. przedstawiciele klas: Taphrinomycetes i Dothideomycetes
T-L-13Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes
T-L-4Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-3
T-L-2Bakterie wywołujące choroby roślin
T-L-7Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. przedstawiciele klasy Leotiomycetes wytwarzajacy owocniki typu apotecjum
T-L-12Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 9-11
T-L-9Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.4. przedstawiciele klasy Sordariomycetes, wytwarzajace owocniki typu perytecjum
T-L-1Wirusy wywołujące choroby roślin
T-L-3Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-L-6Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. przedstawiciele klasy: Leotiomycetes wytwarzający owocniki typu klejstotecjum
T-L-10Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
Metody nauczaniaM-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów grzybowych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza i diagnozuje stopień zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi nazwać sparwców tych zmian chorobowych oraz scharakteryzować ich rozwój
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B5_K01Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów
C-2Zapoznanie studentów mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi
Treści programoweT-W-6Zmienność wirusowych, bakteryjnych i grzybowych patogenów roślinnych
T-W-14Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roslin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena.
T-W-13Odporność czynna i bierna roślin.
T-L-3Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących
T-W-10Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny)
T-W-11Nawiązanie kontaktu pasożytniczego i rozwój patogenów w roślinie.
T-W-9Zewnętrzne i wewnętrzne symptomy zakażeń roślin przez wirusy i bakterie. Sposoby zwalczania wiroz i bakterioz roślinnych
T-W-12Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln.
T-W-8Wirusy roślinne i sposoby ich rozprzestrzeniania i identyfikacji
T-W-4Istota i definicja choroby, identyfikacja czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin.
T-W-3Znaczenie patogenów wywołujacych choroby roślin: skutki ekonomiczne chorób wywoływanych przez te patogeny na przestrzeni wieków. Choroby roślin a problemy związane z wyżywieniem ludności
T-L-2Bakterie wywołujące choroby roślin
T-L-1Wirusy wywołujące choroby roślin
T-W-1Fitopatologia jako nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii i badacze przyczyniający się do rozwoju tej nauki w świecie i Polsce.
T-W-5Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność: cechy pasożytów rośiln, rodzaje pasożytnictwa, zakres i specjalizacja pasożytnicza
T-W-7Infekcja - zakażenia roślin przez wirusy, mikoplazmy i bakterie
T-W-15Bakterie roślinne i sposoby ich rozprzestrzeniania i identyfikacji
T-W-2Historyczny przegląd osiągnięć w poznawaniu patogenów wywołujących choroby wirusowe, bakteryjne i grzybowe roślin
T-L-11Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...)
T-L-10Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium)
T-L-14Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes
T-L-13Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe
M-3Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów
M-4Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów grzybowych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów
S-4Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć
S-7Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych w zakresie poznawania fitopatogenów wywołujących choroby różnych grup roślin użytkowych i dziko rosnacych , jest świadomy konieczności propagowania i upowszechniania tej wiedzy i odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0