Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Antybiotyki i lekooporność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antybiotyki i lekooporność
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia ogólna
W-2Podstawy genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z działaniem antybiotyków i chemioterapeutyków na mikroorganizmy oraz przyczynami ewolucji lekooporności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podatność bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki metodami testów dyfuzyjnych3
T-L-2Testy rozcień (MIC) jako standartowa metoda wyznaczania wrażliwości mikroorganizmów na laki3
T-L-3Metody molekularne w oznaczaniu oporności drobnoustrojów na antybiotyki i chemioterapeutyki3
T-L-4Oporność mikrobiologiczna, farmakologiczna i kliniczna - wybrane aspekty3
T-L-5Alternatywne metody ograniczania rozwoju drobnoustrojów3
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja antybiotyków i chemioterapeutyków2
T-W-2Mechanizmy działania antybiotyków i chemioterapeutyków oraz uboczne skutki ich działania6
T-W-3Oporność mikroorganizmów na antybiotyki i przyczyny ewolucji lekooporności2
T-W-4Leki nowej generacji i alternatywne metody walki z mikroorganizmami3
T-W-5Metody poszukiwania i otrzymywania leków2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych15
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia7
A-L-4Przegląd literatury8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielny przegłąd literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej zajęć15
A-W-4Samodzielna analiza treści przekazanych na zajęciach10
A-W-5Konsultacje z prowadzącym10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B2_W01
Student ma wiedze na temat grup antybiotyków i ich działania oraz przyczyn lekooporności
MS_2A_W07P2A_W02, P2A_W05C-1T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-L-2, T-W-2, T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-3M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B2_U01
Student potrafi wyróznić grupy antybiotyków i okreslić skuteczność ich działania oraz wskazać przyczyny lekooporności mikroorganizmów
MS_2A_U04, MS_2A_U01P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U12C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B2_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie leków nowej generacji oraz ma świadomośc ich pozytywnych i negatywnych skutków działania
MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-1, T-W-4, T-L-1M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B2_W01
Student ma wiedze na temat grup antybiotyków i ich działania oraz przyczyn lekooporności
2,0
3,0Ma wiedzę na temat grup antybiotyków oraz ich negatywnego i pozytywnego działania na określone mikroorganizmy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B2_U01
Student potrafi wyróznić grupy antybiotyków i okreslić skuteczność ich działania oraz wskazać przyczyny lekooporności mikroorganizmów
2,0
3,0Ma swiadomość różnych grup antybiotyków oraz ich negatywnego i pozytywnego działania na określone mikroorganizmy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B2_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie leków nowej generacji oraz ma świadomośc ich pozytywnych i negatywnych skutków działania
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na antybiotyków i ich pozytywnego i negatywnego działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz Z, Kwiatkowski .A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, PWN, Warszawa, 2012
  2. Kayser F. H., Bienz K. A., Eckert J., Zinkernagel R. M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Murray P. R., Rosenthal K. S., Pfaller M.l A., Mikrobiologia, Urban & Partner Wydawnictwo Medyczne, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podatność bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki metodami testów dyfuzyjnych3
T-L-2Testy rozcień (MIC) jako standartowa metoda wyznaczania wrażliwości mikroorganizmów na laki3
T-L-3Metody molekularne w oznaczaniu oporności drobnoustrojów na antybiotyki i chemioterapeutyki3
T-L-4Oporność mikrobiologiczna, farmakologiczna i kliniczna - wybrane aspekty3
T-L-5Alternatywne metody ograniczania rozwoju drobnoustrojów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja antybiotyków i chemioterapeutyków2
T-W-2Mechanizmy działania antybiotyków i chemioterapeutyków oraz uboczne skutki ich działania6
T-W-3Oporność mikroorganizmów na antybiotyki i przyczyny ewolucji lekooporności2
T-W-4Leki nowej generacji i alternatywne metody walki z mikroorganizmami3
T-W-5Metody poszukiwania i otrzymywania leków2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych15
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia7
A-L-4Przegląd literatury8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielny przegłąd literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej zajęć15
A-W-4Samodzielna analiza treści przekazanych na zajęciach10
A-W-5Konsultacje z prowadzącym10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B2_W01Student ma wiedze na temat grup antybiotyków i ich działania oraz przyczyn lekooporności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą biotechnologii antybiotyków i lekooporności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z działaniem antybiotyków i chemioterapeutyków na mikroorganizmy oraz przyczynami ewolucji lekooporności
Treści programoweT-L-4Oporność mikrobiologiczna, farmakologiczna i kliniczna - wybrane aspekty
T-L-5Alternatywne metody ograniczania rozwoju drobnoustrojów
T-W-5Metody poszukiwania i otrzymywania leków
T-L-2Testy rozcień (MIC) jako standartowa metoda wyznaczania wrażliwości mikroorganizmów na laki
T-W-2Mechanizmy działania antybiotyków i chemioterapeutyków oraz uboczne skutki ich działania
T-L-1Podatność bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki metodami testów dyfuzyjnych
T-W-3Oporność mikroorganizmów na antybiotyki i przyczyny ewolucji lekooporności
T-W-1Klasyfikacja antybiotyków i chemioterapeutyków
T-W-4Leki nowej generacji i alternatywne metody walki z mikroorganizmami
T-L-3Metody molekularne w oznaczaniu oporności drobnoustrojów na antybiotyki i chemioterapeutyki
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę na temat grup antybiotyków oraz ich negatywnego i pozytywnego działania na określone mikroorganizmy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B2_U01Student potrafi wyróznić grupy antybiotyków i okreslić skuteczność ich działania oraz wskazać przyczyny lekooporności mikroorganizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U04Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z działaniem antybiotyków i chemioterapeutyków na mikroorganizmy oraz przyczynami ewolucji lekooporności
Treści programoweT-L-4Oporność mikrobiologiczna, farmakologiczna i kliniczna - wybrane aspekty
T-L-1Podatność bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki metodami testów dyfuzyjnych
T-L-2Testy rozcień (MIC) jako standartowa metoda wyznaczania wrażliwości mikroorganizmów na laki
T-L-3Metody molekularne w oznaczaniu oporności drobnoustrojów na antybiotyki i chemioterapeutyki
T-L-5Alternatywne metody ograniczania rozwoju drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma swiadomość różnych grup antybiotyków oraz ich negatywnego i pozytywnego działania na określone mikroorganizmy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B2_K01Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie leków nowej generacji oraz ma świadomośc ich pozytywnych i negatywnych skutków działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z działaniem antybiotyków i chemioterapeutyków na mikroorganizmy oraz przyczynami ewolucji lekooporności
Treści programoweT-L-2Testy rozcień (MIC) jako standartowa metoda wyznaczania wrażliwości mikroorganizmów na laki
T-W-2Mechanizmy działania antybiotyków i chemioterapeutyków oraz uboczne skutki ich działania
T-W-5Metody poszukiwania i otrzymywania leków
T-W-3Oporność mikroorganizmów na antybiotyki i przyczyny ewolucji lekooporności
T-L-4Oporność mikrobiologiczna, farmakologiczna i kliniczna - wybrane aspekty
T-L-5Alternatywne metody ograniczania rozwoju drobnoustrojów
T-L-3Metody molekularne w oznaczaniu oporności drobnoustrojów na antybiotyki i chemioterapeutyki
T-W-1Klasyfikacja antybiotyków i chemioterapeutyków
T-W-4Leki nowej generacji i alternatywne metody walki z mikroorganizmami
T-L-1Podatność bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki metodami testów dyfuzyjnych
Metody nauczaniaM-2metoda projeków
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na antybiotyków i ich pozytywnego i negatywnego działania
3,5
4,0
4,5
5,0