Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Genomika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genomika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii, genetyki molekularnej i inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy i funkcji genomów
C-2Znajomość metod analizy genomu i korzystanie z informacji zdeponowanychj w bankach danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu genomiki, proteomiki, transkryptomiki i metabolomiki mikroorganizmów6
T-A-2Mapy genetyczne i fizyczne – kompleksowa analiza map wybranych mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych6
T-A-3Zasady i metody sekwencjonowania fragmentów DNA i genomów3
T-A-4Projekty analiz genomowych3
T-A-5Bioinformatyka wspomagająca poznanie pełnego zapisu informacji genetycznej mikrooranizmów; poznanie działania baz danych sekwencji i oprogramowania wspomagającego6
T-A-6Monitorowanie ekspresji genów – symulacja komputerowa2
T-A-7Możliwe i stosowane manipulacje genetyczne mikroorganizmów oraz ich oddziaływanie w obszarach: zdrowie, żywność, środowisko.4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do genomiki mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych2
T-W-2Struktura genomów bakteryjnych (mapy genetyczne, fizyczne), dostępne przeglądarki genomowe3
T-W-3Struktura i funkcja genomu modelowego Escherichia coli oraz Saccharomyces cerevisiae3
T-W-4Tworzenie bibliotek, biblioteki metagenomowe jako zródło genów przydatnych w biotechnologii2
T-W-5Znaczenie proteomiki, transkryptomiki i metaboleomiki w analizie funkcji genów3
T-W-6Genomika mikroorganizmów w produkcji i przetwarzaniu żywności2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie temtycznej literatury przedmiotu20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Zaliczenie materiału5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym15
A-W-3Samodzielne przygotowanie się do egzaminu końcowego30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacja multimedialną związany z zaplanowanymi treściami
M-2Dyskusja dydaktyczna z symulacją komputerową
M-3Praca w grupach audytoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania na zajecia audytoryjne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdobytej wiedzy z zakresu przedstawionych informacji na wykładach i ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B1_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęć z zakresu genomiki mikroorganizmow. Zna budowę i funkcję genomów bakteryjnych. Potrafi objaśnić i wytłumaczyć działanie mechanizmów ewolucji genomów na tle właściwości biologicznych wybranych gatunków. Wskazuje najwazniejsze osiągnięcia genomiki strukturalnej, funkcjonalnej i porównawczej na tle zagrożeń dla człowieka i środowiska. Na podstawie zdobytej wiedzy umie wybrać gatunki mikroorganizmów o cennych właściwościach biologicznych w ujęciu wykorzystania do poprawy życia, zdrowia człowieka, zwierząt i roślin.
MS_2A_W19, MS_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-A-6, T-W-6, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-A-7, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B1_U01
Potrafi interpretować pojęcia z zakresu genomiki mikroorganizmów oraz ocenić bieżące doniesienia o odkryciach i aplikacjach z zakresu genomiki strukturalnej i funkcjonalnej drobnoustrojów. Potrafi teoretycznie i praktycznie zaprojektowanie doświadczenie z wykorzystaniem narzędzi molekularnych. Ptrafi zinterpretować wyniki analiz, podejmować decyzję w przypadku trudności otrzymania porządanego efektu, oraz zpobiegać powstawaniu błędów analitycznych. Umien łączyć podejście metodyczne i koncepcyjne w ramach multidyscypliny genomika.
MS_2A_U08P2A_U01, P2A_U04C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-7M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B1_K01
Samodzielnie projektuje, modeluje i ocenia efektów doświadczeń z wykorzystaniem technik i narzędzi molekularnych. Postępuje zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. Świadomie wykorzystuje wiedzę w praktyce laboratoryjnej podczas pozyskiwania informacji o genach, sekwencjach i wynikach doświadczeń, z zachowaniem zasad własności intelektualnej
MS_2A_K01, MS_2A_K03P2A_K01, P2A_K02, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1, C-2T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-W-3, T-W-6, T-A-6, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-A-4M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B1_W01
Potrafi definiować podstawowe pojęć z zakresu genomiki mikroorganizmow. Zna budowę i funkcję genomów bakteryjnych. Potrafi objaśnić i wytłumaczyć działanie mechanizmów ewolucji genomów na tle właściwości biologicznych wybranych gatunków. Wskazuje najwazniejsze osiągnięcia genomiki strukturalnej, funkcjonalnej i porównawczej na tle zagrożeń dla człowieka i środowiska. Na podstawie zdobytej wiedzy umie wybrać gatunki mikroorganizmów o cennych właściwościach biologicznych w ujęciu wykorzystania do poprawy życia, zdrowia człowieka, zwierząt i roślin.
2,0
3,0Student posiada podstawoe pojęcia z zakresu genomiki mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B1_U01
Potrafi interpretować pojęcia z zakresu genomiki mikroorganizmów oraz ocenić bieżące doniesienia o odkryciach i aplikacjach z zakresu genomiki strukturalnej i funkcjonalnej drobnoustrojów. Potrafi teoretycznie i praktycznie zaprojektowanie doświadczenie z wykorzystaniem narzędzi molekularnych. Ptrafi zinterpretować wyniki analiz, podejmować decyzję w przypadku trudności otrzymania porządanego efektu, oraz zpobiegać powstawaniu błędów analitycznych. Umien łączyć podejście metodyczne i koncepcyjne w ramach multidyscypliny genomika.
2,0
3,0Potrafi interpretować podstawowe dane z zakresu genomiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B1_K01
Samodzielnie projektuje, modeluje i ocenia efektów doświadczeń z wykorzystaniem technik i narzędzi molekularnych. Postępuje zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. Świadomie wykorzystuje wiedzę w praktyce laboratoryjnej podczas pozyskiwania informacji o genach, sekwencjach i wynikach doświadczeń, z zachowaniem zasad własności intelektualnej
2,0
3,0Ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat genomiki mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Primrose S. B., Zasady analizy genomu - przewodnik do mapowania i sekwencjonowania DNA różnych organizmów, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999, 1
  2. Brown T.A., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i ewolucja molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Artykuły popularno naukowe w czasopismach krajowych “Świat Nauki”, „Wiedza i Życie”, „Kosmos”, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu genomiki, proteomiki, transkryptomiki i metabolomiki mikroorganizmów6
T-A-2Mapy genetyczne i fizyczne – kompleksowa analiza map wybranych mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych6
T-A-3Zasady i metody sekwencjonowania fragmentów DNA i genomów3
T-A-4Projekty analiz genomowych3
T-A-5Bioinformatyka wspomagająca poznanie pełnego zapisu informacji genetycznej mikrooranizmów; poznanie działania baz danych sekwencji i oprogramowania wspomagającego6
T-A-6Monitorowanie ekspresji genów – symulacja komputerowa2
T-A-7Możliwe i stosowane manipulacje genetyczne mikroorganizmów oraz ich oddziaływanie w obszarach: zdrowie, żywność, środowisko.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do genomiki mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych2
T-W-2Struktura genomów bakteryjnych (mapy genetyczne, fizyczne), dostępne przeglądarki genomowe3
T-W-3Struktura i funkcja genomu modelowego Escherichia coli oraz Saccharomyces cerevisiae3
T-W-4Tworzenie bibliotek, biblioteki metagenomowe jako zródło genów przydatnych w biotechnologii2
T-W-5Znaczenie proteomiki, transkryptomiki i metaboleomiki w analizie funkcji genów3
T-W-6Genomika mikroorganizmów w produkcji i przetwarzaniu żywności2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie temtycznej literatury przedmiotu20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Zaliczenie materiału5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym15
A-W-3Samodzielne przygotowanie się do egzaminu końcowego30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B1_W01Potrafi definiować podstawowe pojęć z zakresu genomiki mikroorganizmow. Zna budowę i funkcję genomów bakteryjnych. Potrafi objaśnić i wytłumaczyć działanie mechanizmów ewolucji genomów na tle właściwości biologicznych wybranych gatunków. Wskazuje najwazniejsze osiągnięcia genomiki strukturalnej, funkcjonalnej i porównawczej na tle zagrożeń dla człowieka i środowiska. Na podstawie zdobytej wiedzy umie wybrać gatunki mikroorganizmów o cennych właściwościach biologicznych w ujęciu wykorzystania do poprawy życia, zdrowia człowieka, zwierząt i roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W19Ma wiedzę na temat inżynierii genetycznej i możliwości wykorzystania organizmów modyfikowanych w różnych dziedzinach życia
MS_2A_W17Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i funkcji genomów
C-2Znajomość metod analizy genomu i korzystanie z informacji zdeponowanychj w bankach danych
Treści programoweT-A-6Monitorowanie ekspresji genów – symulacja komputerowa
T-W-6Genomika mikroorganizmów w produkcji i przetwarzaniu żywności
T-A-3Zasady i metody sekwencjonowania fragmentów DNA i genomów
T-W-3Struktura i funkcja genomu modelowego Escherichia coli oraz Saccharomyces cerevisiae
T-A-4Projekty analiz genomowych
T-A-5Bioinformatyka wspomagająca poznanie pełnego zapisu informacji genetycznej mikrooranizmów; poznanie działania baz danych sekwencji i oprogramowania wspomagającego
T-W-1Wprowadzenie do genomiki mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych
T-W-2Struktura genomów bakteryjnych (mapy genetyczne, fizyczne), dostępne przeglądarki genomowe
T-A-2Mapy genetyczne i fizyczne – kompleksowa analiza map wybranych mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu genomiki, proteomiki, transkryptomiki i metabolomiki mikroorganizmów
T-W-4Tworzenie bibliotek, biblioteki metagenomowe jako zródło genów przydatnych w biotechnologii
T-A-7Możliwe i stosowane manipulacje genetyczne mikroorganizmów oraz ich oddziaływanie w obszarach: zdrowie, żywność, środowisko.
T-W-5Znaczenie proteomiki, transkryptomiki i metaboleomiki w analizie funkcji genów
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna z symulacją komputerową
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacja multimedialną związany z zaplanowanymi treściami
M-3Praca w grupach audytoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania na zajecia audytoryjne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zdobytej wiedzy z zakresu przedstawionych informacji na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawoe pojęcia z zakresu genomiki mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B1_U01Potrafi interpretować pojęcia z zakresu genomiki mikroorganizmów oraz ocenić bieżące doniesienia o odkryciach i aplikacjach z zakresu genomiki strukturalnej i funkcjonalnej drobnoustrojów. Potrafi teoretycznie i praktycznie zaprojektowanie doświadczenie z wykorzystaniem narzędzi molekularnych. Ptrafi zinterpretować wyniki analiz, podejmować decyzję w przypadku trudności otrzymania porządanego efektu, oraz zpobiegać powstawaniu błędów analitycznych. Umien łączyć podejście metodyczne i koncepcyjne w ramach multidyscypliny genomika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U08Posiada umiejętności pracy z materiałem genetycznym. Potrafi ocenić efekty pozytywne i negatywne modyfikacji genetycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i funkcji genomów
C-2Znajomość metod analizy genomu i korzystanie z informacji zdeponowanychj w bankach danych
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu genomiki, proteomiki, transkryptomiki i metabolomiki mikroorganizmów
T-A-2Mapy genetyczne i fizyczne – kompleksowa analiza map wybranych mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych
T-A-5Bioinformatyka wspomagająca poznanie pełnego zapisu informacji genetycznej mikrooranizmów; poznanie działania baz danych sekwencji i oprogramowania wspomagającego
T-A-3Zasady i metody sekwencjonowania fragmentów DNA i genomów
T-A-6Monitorowanie ekspresji genów – symulacja komputerowa
T-A-4Projekty analiz genomowych
T-A-7Możliwe i stosowane manipulacje genetyczne mikroorganizmów oraz ich oddziaływanie w obszarach: zdrowie, żywność, środowisko.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna z symulacją komputerową
M-3Praca w grupach audytoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania na zajecia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi interpretować podstawowe dane z zakresu genomiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B1_K01Samodzielnie projektuje, modeluje i ocenia efektów doświadczeń z wykorzystaniem technik i narzędzi molekularnych. Postępuje zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. Świadomie wykorzystuje wiedzę w praktyce laboratoryjnej podczas pozyskiwania informacji o genach, sekwencjach i wynikach doświadczeń, z zachowaniem zasad własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i funkcji genomów
C-2Znajomość metod analizy genomu i korzystanie z informacji zdeponowanychj w bankach danych
Treści programoweT-A-2Mapy genetyczne i fizyczne – kompleksowa analiza map wybranych mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych
T-A-7Możliwe i stosowane manipulacje genetyczne mikroorganizmów oraz ich oddziaływanie w obszarach: zdrowie, żywność, środowisko.
T-A-3Zasady i metody sekwencjonowania fragmentów DNA i genomów
T-W-3Struktura i funkcja genomu modelowego Escherichia coli oraz Saccharomyces cerevisiae
T-W-6Genomika mikroorganizmów w produkcji i przetwarzaniu żywności
T-A-6Monitorowanie ekspresji genów – symulacja komputerowa
T-W-5Znaczenie proteomiki, transkryptomiki i metaboleomiki w analizie funkcji genów
T-W-4Tworzenie bibliotek, biblioteki metagenomowe jako zródło genów przydatnych w biotechnologii
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu genomiki, proteomiki, transkryptomiki i metabolomiki mikroorganizmów
T-A-5Bioinformatyka wspomagająca poznanie pełnego zapisu informacji genetycznej mikrooranizmów; poznanie działania baz danych sekwencji i oprogramowania wspomagającego
T-W-1Wprowadzenie do genomiki mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych
T-W-2Struktura genomów bakteryjnych (mapy genetyczne, fizyczne), dostępne przeglądarki genomowe
T-A-4Projekty analiz genomowych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna z symulacją komputerową
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacja multimedialną związany z zaplanowanymi treściami
M-3Praca w grupach audytoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania na zajecia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat genomiki mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0