Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Sylabus przedmiotu Podstawy oceanotechniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy oceanotechniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki i z fizyki z zakresu szkoły średniej. |
W-2 | Wiadomości z ekologii i ochrony środowiska morskiego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacją i funkcjonowaniem stoczni. |
C-2 | Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz urządzeń i wyposażenia pokładowego, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i specyfikowania prostych praktycznych zadań inżynierskich dotyczących eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających. | 1 |
T-W-3 | Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba. | 2 |
T-W-4 | Pojęcia pływalności i stateczności. | 2 |
T-W-5 | Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich. | 2 |
T-W-6 | Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne. | 2 |
T-W-7 | Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich. | 2 |
T-W-8 | Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów. | 2 |
T-W-9 | Technika podwodna – nurkowanie, aparaty podwodne załogowe i bezzałogowe, hydroakustyka. | 4 |
T-W-10 | Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych. | 3 |
T-W-11 | Instalacje siłowni okrętowych – rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa. | 2 |
T-W-12 | Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej. | 2 |
T-W-13 | Urządzenia i wyposażenie pokładowe. | 2 |
T-W-14 | Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim. | 3 |
T-W-15 | Metody i urządzenia do eksploatacji surowców oceanicznych. | 3 |
T-W-16 | Obiekty stałe i pływające górnictwa morskiego. Specjalistyczne wyposażenie. Jednostki techniczne i pomocnicze dla górnictwa morskiego. | 4 |
T-W-17 | Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania. | 4 |
T-W-18 | Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K10_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni. | EMO_1A_W08, EMO_1A_W12 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-16 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
EMO_1A_K10_W02 Student zna i potrafi scharakteryzować ogólną budowę i zastosowanie układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz urządzeń i wyposażenia pokładowego, jak również zna i rozumie główne zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice. | EMO_1A_W08, EMO_1A_W12 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-2 | T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-18 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
EMO_1A_K10_W03 Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów. | EMO_1A_W08, EMO_1A_W12 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K10_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikowania i rozwiązywania prostych praktycznych zadań inżynierskich dotyczących eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów. | EMO_1A_U01, EMO_1A_U09, EMO_1A_U11, EMO_1A_U22 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U12, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K10_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju. | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K10_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
EMO_1A_K10_W02 Student zna i potrafi scharakteryzować ogólną budowę i zastosowanie układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz urządzeń i wyposażenia pokładowego, jak również zna i rozumie główne zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru | |
EMO_1A_K10_W03 Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K10_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikowania i rozwiązywania prostych praktycznych zadań inżynierskich dotyczących eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi analizować i formułować opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i formułować opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów | |
3,5 | Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów | |
4,0 | Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować i rozwiązywać proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów | |
4,5 | Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować i rozwiązywać proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów, a także potrafi ocenić efektywność ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować i rozwiązywać proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów, a także potrafi ocenić efektywność ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko; student ponadto potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K10_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju. | 2,0 | Student nie rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju | |
4,0 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju oraz potrafi wyznaczyć sobie kierunki samokształcenia i rozwoju |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
- Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
- Depowski S., Kotliński R., Ruhle E., Szamałek K., Surowce mineralne mórz i oceanów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 1998
- Grzywaczewski S., Kolicki S., Kruszewski J., Nocoń P., Okręty i żegluga, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1977
- Karlic S., Zarys górnictwa morskiego, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1983
- Szarejko J., Roguski R., Zarys budowy okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
- Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986
Literatura dodatkowa
- Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
- Duron M., Rougeron R., Encyclopédie des bâteaux, Editions de la Courtille, Paris, 1978
- Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009
- Subrata C., Handbook of Offshore Engineering, Volumes 1-2, Elsevier, Amsterdam, 2005