Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologiczne aspekty ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
C-2C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego
C-3C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki3
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek5
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego5
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska5
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie5
T-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie4
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska5
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska4
T-W-9Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska5
T-W-10ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1aktywne uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2czytanie wyznaczonej literatury20
A-W-3udział w konsultacjiach10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna podczas wykładów,
S-2Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O05_W01
Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony
EMO_1A_W20R1A_W02, R1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O05_U01
Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego
EMO_1A_U02R1A_U02, T1A_U05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O05_K01
Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na n ie procesów społecznych
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O05_W01
Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony
2,0nie zna elementarnego aparatu pojeciowego z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw, zachowań mających wpływ na ochronę środowiska
3,0zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska, nie w pełni jednak je rozumiejąc. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach procesach i instytucjach ochrony środowiska ale ma problemy z wyjasnienia zależności mędzy nimi.
4,0opanował wiedzę opisując i wyjaśniając podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5posiada ogólną wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy rozwoju życia społecznego ludzi i p[otrafi opisać i wyjasnić ich rolę w ochronie środowiska
5,0opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społęczne stanowiące podstawy życia społęcznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostki, grup społecznych i instytucji w procesach ochroniy środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O05_U01
Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego
2,0nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawiska społecznych otaczającego. Nie potrafi wskazać społecznych procesów, form ochrony środowiska
3,0dokonuje powierzchownego ogłądu życia społecznnego i aspektów ochrony środowiska
3,5potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre aspekty życia społecznego i form ochrony środowiska
4,0poprawnie identykikuje najważniejsze formalne i społęczne determinanty mające wpływ na życie społeczne i ochronę środowiska
4,5potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na ochronę środowiska oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rostrzyganiu dylematów zawodowych
5,0na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej prpgramem posiada umiejętność dokonywania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na ochronę środowiska i łączących się z nimi procesów społecznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O05_K01
Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na n ie procesów społecznych
2,0nie potrafi wskazać prorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu hierarhii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu
3,0potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej
3,5rozumie konieczność dokształcania się nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatyw. Nie potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu
4,5rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działąnia w tym kierunku
5,0rozumie związek między tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejetności z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej własnej i innnych

Literatura podstawowa

  1. Sztompka P., Socjologia, Socjologia, Znak, Kraków 2002, 2002
  2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Ekorozwój- wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa 2002, 2002
  2. Kalinowska A., Ekologia- wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa 1992, 1992

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki3
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek5
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego5
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska5
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie5
T-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie4
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska5
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska4
T-W-9Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska5
T-W-10ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja4
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1aktywne uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2czytanie wyznaczonej literatury20
A-W-3udział w konsultacjiach10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O05_W01Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W20Ma elementarną wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, managementu środowiskowego oraz ochrony własności intelektualnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
C-2C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego
C-3C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata.
Treści programoweT-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie
T-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska
T-W-9Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska
T-W-10ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna elementarnego aparatu pojeciowego z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw, zachowań mających wpływ na ochronę środowiska
3,0zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska, nie w pełni jednak je rozumiejąc. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach procesach i instytucjach ochrony środowiska ale ma problemy z wyjasnienia zależności mędzy nimi.
4,0opanował wiedzę opisując i wyjaśniając podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5posiada ogólną wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy rozwoju życia społecznego ludzi i p[otrafi opisać i wyjasnić ich rolę w ochronie środowiska
5,0opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społęczne stanowiące podstawy życia społęcznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostki, grup społecznych i instytucji w procesach ochroniy środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O05_U01Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
C-2C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego
C-3C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata.
Treści programoweT-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie
T-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska
T-W-9Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska
T-W-10ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawiska społecznych otaczającego. Nie potrafi wskazać społecznych procesów, form ochrony środowiska
3,0dokonuje powierzchownego ogłądu życia społecznnego i aspektów ochrony środowiska
3,5potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre aspekty życia społecznego i form ochrony środowiska
4,0poprawnie identykikuje najważniejsze formalne i społęczne determinanty mające wpływ na życie społeczne i ochronę środowiska
4,5potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na ochronę środowiska oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rostrzyganiu dylematów zawodowych
5,0na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej prpgramem posiada umiejętność dokonywania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na ochronę środowiska i łączących się z nimi procesów społecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O05_K01Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na n ie procesów społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
Treści programoweT-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie
T-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska
T-W-9Lokalne Grupy Działąnia a ochrona środowiska
T-W-10ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna podczas wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać prorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu hierarhii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu
3,0potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej
3,5rozumie konieczność dokształcania się nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatyw. Nie potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu
4,5rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działąnia w tym kierunku
5,0rozumie związek między tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejetności z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej własnej i innnych