Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 1,50,47egzamin
laboratoriaL3 6 1,50,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się studentów z podstawowymi procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Poznanie i umięjętne wykorzystanie czynników wewnętrznych umożliwiających skoordynowany wzrost i rozwój roślin
C-4Zdobycie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie2
T-A-2Objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych dla roślin ogrodniczych2
T-A-3Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji ogrodniczej2
T-A-4Reakcje roślin ogrodniczych na czynniki abiotyczne2
T-A-5Reakcje ruchowe roślin1
9
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji2
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobii w miękiszu asymilacyjnym oraz oznaczanie intensywności oddychania2
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy1
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin1
6
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin2
T-W-2Gospodarka mineralna roślin oraz transport wody i soli mineralnych2
T-W-3Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-4Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki fotosyntezy i oddychania1
T-W-5Regulacja hormonalna roślin (stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin)2
T-W-6Procesy wzrostu i rozoju roślin2
T-W-7Klasyfikacja ruchów roślinnych i ich znaczenie1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Studiowanie fachowej literatury4
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie się do wejściówki4
A-L-4Opracowanie wyników z zajęć laboratoryjnych8
A-L-5Dokończenie konspektów z zajęć laboratoryjnych9
A-L-6Czytanie wskazanej literatury4
45
wykłady
A-W-1Przygotowanie do pisemnego egzaminu10
A-W-2Przygotowanie pracy na wybrany temat12
A-W-3Studiowanie fachowej literatury6
A-W-4konsultacje4
A-W-5uczestnictwo w zajęciach12
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Pokaz, demonstracja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B08_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
OG_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-4
OG_1A_B08_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
OG_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-2T-A-5, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3
OG_1A_B08_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną
OG_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-3T-A-2, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-5S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B08_U01
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego tematu z zakresu fizjologii roślin ogrodniczych
OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-A-5, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
OG_1A_B08_U02
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin ogrodniczych, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-A-1, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-4S-3, S-2
OG_1A_B08_U03
analizuje i interpretuje wpływ poszczególnych regulatorów wzrostu na wywołanie określonego efektu fizjologicznego u roślin ogrodniczych
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-3, T-L-4M-1, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B08_K01
Potrafi współpracować w grupie i brać odpowiedzialność za wykonane zadanie
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B08_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0Student nie zna, nie definiuje i nie rozróżnia procesów fizycznych od fizjologicznych zachodzących w roślinach
3,0Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna, definiuje i rozróznia wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach
4,0Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów.
OG_1A_B08_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0Student nie zna podstawowych czynników oraz ich wpływu na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5Student zna większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie wyjaśnić ich wpływ na te procesy
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem różnych czynników.
OG_1A_B08_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną
2,0nie zna składników niezbędnych dla roślin i ich roli fizjologicznej
3,0zna nie wszystkie składniki niezbędne dla roślin i wyjaśnia podstawową rolę niektórych z nich
3,5zna składniki niezbędne dla roślin i wyjaśnia ich podstawową rolę
4,0zna składniki niezbędne dla roślin i wyjaśnia ich rolę fizjologiczną w większym zakresie ,
4,5zna składniki niezbędne dla roślin, i wyjaśnia ich rolę fizjologiczną w szerokim zakresie, ponadto zna ich formy występowania
5,0zna składniki niezbędne dla roślin, i wyjaśnia ich rolę fizjologiczną w szerokim zakresie, ponadto zna ich formy występowania tych zwiąków, diagnozuje choroby związane z brakiem tych składników

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B08_U01
Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego tematu z zakresu fizjologii roślin ogrodniczych
2,0nie korzysta ze źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu
3,0korzysta z nielicznych źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu
3,5korzysta z licznych źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu
4,0korzysta z licznych źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu, robi porównania
4,5korzysta z licznych źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu, robi porównania i prowadzi dyskuję
5,0korzysta z różnych licznych źródeł informacji , w tym zagranicznych w celu opracowania konkretnie zadanego tematu, robi porównania, prowadzi dyskuję i wyciąga konkretne wnioski
OG_1A_B08_U02
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin ogrodniczych, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
2,0Student nie potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić pomiarów podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz zanalizować wyniki tych pomiarów
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5Student poprawnie przeprowadza pomiary większości cech i procesów fizjologicznych oraz dość efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,0Student dość sprawnie przeprowadza pomiary analizowanych wszystkich cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,5Student sprawnie przeprowadza pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów. Potrafi zinterpretować wyniki tych badań
5,0Student bardzo sprawnie przeprowadza, zarówno pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych, jak i dokonuje sprawnej i prawidłowej analizy uzyskanych wyników. Potrafi wyciągnąć prawidłowe wnioski.
OG_1A_B08_U03
analizuje i interpretuje wpływ poszczególnych regulatorów wzrostu na wywołanie określonego efektu fizjologicznego u roślin ogrodniczych
2,0nie analizuje i nie interpretuje wpływu regualtorów wzrostu na podstawowe procey fizjologiczne
3,0poprawnie analizuje i interpretuje wpływ niektórych regualtorów wzrostu na podstawowe procey fizjologiczne
3,5poprawnie analizuje i interpretuje wpływ większości regualtorów wzrostu na podstawowe procey fizjologiczne
4,0sprawnie analizuje i interpretuje wpływ większości regualtorów wzrostu na procey fizjologiczne
4,5bez problemu analizuje i interpretuje wpływ omawianych na zajęciach regualtorów wzrostu na procey fizjologiczne, porównuje ich działanie na rośliny
5,0bez problemu analizuje i interpretuje wpływ omawianych na zajęciach regualtorów wzrostu na procey fizjologiczne, porównuje ich działanie na rośliny, uzasadnia dobór regulatorów w konkretnych procesach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B08_K01
Potrafi współpracować w grupie i brać odpowiedzialność za wykonane zadanie
2,0nie umie współpracować w grupie i nie bierze odpowiedzialności za wykonane zadanie
3,0stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i brać częściową odpowiedzialność za wykonane zadanie
3,5współpracuje z grupą w czasie zajęć i bierze częściową odpowiedzialność za wykonane zadanie
4,0sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć , bierze odpowiedzialność za wykonane zadanie
4,5sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć , bierze pełną odpowiedzialność, korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi,
5,0bez problemu współpracuje z grupą w czasie zajęć , bierze pełną odpowiedzialność,korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi, wyjaśnia sparwy problematyczne, jest dominująca

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Naukowe AR Szczecin, Szczecin, 2002
  3. Piskornik Z., Fizjologia roślin dla wydziałów ogrodniczych. Cz i i II, Wydawnictwo AR Kraków, Kraków, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Jankiewicz L.(praca zbiorowa), Regulatory wzrostu i rozoju roślin, t. 1 i t. 2, PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie2
T-A-2Objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych dla roślin ogrodniczych2
T-A-3Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji ogrodniczej2
T-A-4Reakcje roślin ogrodniczych na czynniki abiotyczne2
T-A-5Reakcje ruchowe roślin1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji2
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobii w miękiszu asymilacyjnym oraz oznaczanie intensywności oddychania2
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy1
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin2
T-W-2Gospodarka mineralna roślin oraz transport wody i soli mineralnych2
T-W-3Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-4Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki fotosyntezy i oddychania1
T-W-5Regulacja hormonalna roślin (stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin)2
T-W-6Procesy wzrostu i rozoju roślin2
T-W-7Klasyfikacja ruchów roślinnych i ich znaczenie1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Studiowanie fachowej literatury4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie się do wejściówki4
A-L-4Opracowanie wyników z zajęć laboratoryjnych8
A-L-5Dokończenie konspektów z zajęć laboratoryjnych9
A-L-6Czytanie wskazanej literatury4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do pisemnego egzaminu10
A-W-2Przygotowanie pracy na wybrany temat12
A-W-3Studiowanie fachowej literatury6
A-W-4konsultacje4
A-W-5uczestnictwo w zajęciach12
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_W01Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się studentów z podstawowymi procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
Treści programoweT-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin
T-W-3Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)
T-W-6Procesy wzrostu i rozoju roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-4Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, nie definiuje i nie rozróżnia procesów fizycznych od fizjologicznych zachodzących w roślinach
3,0Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna, definiuje i rozróznia wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach
4,0Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_W02Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
Treści programoweT-A-5Reakcje ruchowe roślin
T-W-4Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki fotosyntezy i oddychania
T-W-7Klasyfikacja ruchów roślinnych i ich znaczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych czynników oraz ich wpływu na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5Student zna większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie wyjaśnić ich wpływ na te procesy
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem różnych czynników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_W03Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie i umięjętne wykorzystanie czynników wewnętrznych umożliwiających skoordynowany wzrost i rozwój roślin
Treści programoweT-A-2Objawy niedoborów pierwiastków niezbędnych dla roślin ogrodniczych
T-W-2Gospodarka mineralna roślin oraz transport wody i soli mineralnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna składników niezbędnych dla roślin i ich roli fizjologicznej
3,0zna nie wszystkie składniki niezbędne dla roślin i wyjaśnia podstawową rolę niektórych z nich
3,5zna składniki niezbędne dla roślin i wyjaśnia ich podstawową rolę
4,0zna składniki niezbędne dla roślin i wyjaśnia ich rolę fizjologiczną w większym zakresie ,
4,5zna składniki niezbędne dla roślin, i wyjaśnia ich rolę fizjologiczną w szerokim zakresie, ponadto zna ich formy występowania
5,0zna składniki niezbędne dla roślin, i wyjaśnia ich rolę fizjologiczną w szerokim zakresie, ponadto zna ich formy występowania tych zwiąków, diagnozuje choroby związane z brakiem tych składników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_U01Korzysta z różnych źródeł informacji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego tematu z zakresu fizjologii roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się studentów z podstawowymi procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Poznanie i umięjętne wykorzystanie czynników wewnętrznych umożliwiających skoordynowany wzrost i rozwój roślin
Treści programoweT-A-5Reakcje ruchowe roślin
T-W-4Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki fotosyntezy i oddychania
T-W-5Regulacja hormonalna roślin (stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie korzysta ze źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu
3,0korzysta z nielicznych źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu
3,5korzysta z licznych źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu
4,0korzysta z licznych źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu, robi porównania
4,5korzysta z licznych źródeł informacji w celu opracowania konkretnie zadanego tematu, robi porównania i prowadzi dyskuję
5,0korzysta z różnych licznych źródeł informacji , w tym zagranicznych w celu opracowania konkretnie zadanego tematu, robi porównania, prowadzi dyskuję i wyciąga konkretne wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_U02Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin ogrodniczych, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Poznanie i umięjętne wykorzystanie czynników wewnętrznych umożliwiających skoordynowany wzrost i rozwój roślin
Treści programoweT-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie
T-A-4Reakcje roślin ogrodniczych na czynniki abiotyczne
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobii w miękiszu asymilacyjnym oraz oznaczanie intensywności oddychania
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić pomiarów podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz zanalizować wyniki tych pomiarów
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5Student poprawnie przeprowadza pomiary większości cech i procesów fizjologicznych oraz dość efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,0Student dość sprawnie przeprowadza pomiary analizowanych wszystkich cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,5Student sprawnie przeprowadza pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów. Potrafi zinterpretować wyniki tych badań
5,0Student bardzo sprawnie przeprowadza, zarówno pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych, jak i dokonuje sprawnej i prawidłowej analizy uzyskanych wyników. Potrafi wyciągnąć prawidłowe wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_U03analizuje i interpretuje wpływ poszczególnych regulatorów wzrostu na wywołanie określonego efektu fizjologicznego u roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Poznanie i umięjętne wykorzystanie czynników wewnętrznych umożliwiających skoordynowany wzrost i rozwój roślin
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie biostymulatorów w produkcji ogrodniczej
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie analizuje i nie interpretuje wpływu regualtorów wzrostu na podstawowe procey fizjologiczne
3,0poprawnie analizuje i interpretuje wpływ niektórych regualtorów wzrostu na podstawowe procey fizjologiczne
3,5poprawnie analizuje i interpretuje wpływ większości regualtorów wzrostu na podstawowe procey fizjologiczne
4,0sprawnie analizuje i interpretuje wpływ większości regualtorów wzrostu na procey fizjologiczne
4,5bez problemu analizuje i interpretuje wpływ omawianych na zajęciach regualtorów wzrostu na procey fizjologiczne, porównuje ich działanie na rośliny
5,0bez problemu analizuje i interpretuje wpływ omawianych na zajęciach regualtorów wzrostu na procey fizjologiczne, porównuje ich działanie na rośliny, uzasadnia dobór regulatorów w konkretnych procesach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_K01Potrafi współpracować w grupie i brać odpowiedzialność za wykonane zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobii w miękiszu asymilacyjnym oraz oznaczanie intensywności oddychania
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie współpracować w grupie i nie bierze odpowiedzialności za wykonane zadanie
3,0stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i brać częściową odpowiedzialność za wykonane zadanie
3,5współpracuje z grupą w czasie zajęć i bierze częściową odpowiedzialność za wykonane zadanie
4,0sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć , bierze odpowiedzialność za wykonane zadanie
4,5sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć , bierze pełną odpowiedzialność, korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi,
5,0bez problemu współpracuje z grupą w czasie zajęć , bierze pełną odpowiedzialność,korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi, wyjaśnia sparwy problematyczne, jest dominująca