Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zajęcia praktyczne z roślin ozdobnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zajęcia praktyczne z roślin ozdobnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu uprawy roślin ozdobnych w gruncie odkrytym i pod osłonami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z funkcjonowaniem, obsługą, konserwacją urządzeń i instalacji w uprawach gruntowych i pod osłonami
C-2Nabycie umiejętności pobierania prób, interpretacji wyników i formułowania zaleceń nawozowych
C-3Nabycie umiejętności wegetatywnego rozmnażania roślin
C-4Zapoznanie z aktualnie oferowanym na rynku kwiaciarskim materiałem roślinnym
C-5Zaznajomienie z zasadami i regułami obowiązującymi w punktach sprzedaży roślin ozdobnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Funkcjonowanie obiektów szklarniowych, bloków cieplarnianych i tuneli foliowych. Obsługa urządzeń: sterujących klimatem (ogrzewanie, wietrzenie, kurtyny termoizolacyjne, komputer klimatyczny), obsługa i konserwacja instalacji do fertygacji (komputer nawożeniowy). Obsługa i konserwacja urządzeń i instalacji do nawadniania upraw gruntowych i pod osłonami. Gospodarstwo produkcyjne2
T-T-2Technika pobierania prób jednostkowych i zbiorczych z upraw gruntowych i pojemnikowych. Właściwe przechowywanie i oznakowanie prób gleby, podłoża i materiału roślinnego do analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań i przygotowanie zaleceń nawozowych. Stacja Chemiczno-Rolnicza2
T-T-3Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych – przygotowanie roślin matecznych, stosowanie różnych technik rozmnażania. Przygotowanie mnożarki do ukorzeniania roślin. Obsługa instalacji grzewczej i nawodnieniowej w obiekcie. Hala wegetacyjna ZUT4
T-T-4Aktualnie oferowane do sprzedaży gatunki i odmiany roślin jednorocznych, dwuletnich, bylin, kwiatów i zieleni ciętej pochodzenia krajowego i zagranicznego. Hurtownie i punkty sprzedaży roślin ozdobnych2
T-T-5Zarządzanie sprzedażą i kontakt z klientem. Pola konkurencyjności – asortyment i wartość dodana. Obsługa klienta (utrata klientów, powody niezadowolenia, oczekiwania). Etapy procesu kupowania. Zarządzanie ruchem klientów w punkcie sprzedaży. Zabezpieczanie roślin przed utratą wartości dekoracyjnej. Hurtownie i punkty sprzedaży roślin ozdobnych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Ćwiczenia terenowe12
A-T-2Przygotowanie do ćwiczeń terenowych9
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (ryciny, tablice, kolekcje roślin ozdobnych, próbki materiałów i środków)
M-3Metody praktyczne (pokaz, prezentacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności obsługi urządzeń
S-2Ocena formująca: ocena doboru i techniki wykonania rozmnażania wegetatywnego
S-3Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C16_W01
Proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania materiału roślinnego w punktach sprzedaży
OG_1A_W07R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-5T-T-5M-1, M-2, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C16_U01
Potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje w uprawach gruntowych i pod osłonami
OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-T-1M-1, M-2, M-3S-1
OG_1A_C16_U02
Interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe
OG_1A_U11R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2T-T-2M-1, M-2, M-3S-4
OG_1A_C16_U03
Potrafi zastosowaćw praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego
OG_1A_U07, OG_1A_U15R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-T-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C16_K01
Jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych
OG_1A_K07R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-4T-T-5M-2, M-3S-4, S-3
OG_1A_C16_K02
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-T-1M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C16_W01
Proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania materiału roślinnego w punktach sprzedaży
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania podstawowego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży.
3,5Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży.
4,0Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży. Wyjaśnia współzależności między rośliną a miejscem eksponowania i sposobami zabezpieczania materiału roślinnego.
4,5Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży. Wyjaśnia współzależności między rośliną a miejscem eksponowania i sposobami zabezpieczania materiału roślinnego oraz dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu doboru metod eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Samodzielnie proponuje i dobiera odpowiednie metody eksponowania i zabezpieczania poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C16_U01
Potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje w uprawach gruntowych i pod osłonami
2,0Student nie potrafi obsługiwać urządzeń i instalacji w wybranych uprawach gruntowych i pod osłonami.
3,0Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje w wybranych uprawach gruntowych i pod osłonami.
3,5Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami.
4,0Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. Wyjaśnia wspołzależności między rośliną a warunkami uprawy.
4,5Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. Wyjaśnia wspołzależności między rośliną a warunkami uprawy. Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębione umiejętności obsługi urządzeń i instalacji we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. Wyjaśnia wspołzależności między rośliną a warunkami uprawy. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
OG_1A_C16_U02
Interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe
2,0Student nie potrafi dokonać interpretacji wyników analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i nie umie sporządzić zalecenia nawozowgo.
3,0Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych.
3,5Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych.
4,0Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności zachodzące między rośliną a miejscem uprawy.
4,5Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności zachodzące między rośliną a miejscem uprawy. Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębione umiejętności interpretacji wyników analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności zachodzące między rośliną a miejscem uprawy. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji i zaproponować właściwe rozwiązanie.
OG_1A_C16_U03
Potrafi zastosowaćw praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej właściwych metod rozmnażania roślin ozdobnych.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między gatunkiem a zastosowaną metodą i warunkami przeprowadzenia zabiegu.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między gatunkiem a zastosowaną metodą i warunkami przeprowadzenia zabiegu. Student dostrzega efekty przyczynowo skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębione umiejętności stosowania w praktyce ogrodniczej metod rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między gatunkiem a zastosowaną metodą i warunkami przeprowadzenia zabiegu. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo skutkowe podejmowanych decyzji i zaproponować właściwe rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C16_K01
Jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych
2,0Student nie jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych.
3,0Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych na rynku regionalnym.
3,5Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce.
4,0Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce i rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany.
4,5Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce i rozpoznaje wszystkie poznane rodzae, gatunki i odmiany.
5,0Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce i rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany. Jest zorientowany w lokalizacji rynków hurtowych i detalicznych.
OG_1A_C16_K02
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji.
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji.
3,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym.
4,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce.
4,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie.
5,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie. Jest zorientowany w lokalizacji gospodarstw produkcyjnych, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. Czekalski M., Rośliny uprawiane na zieleń ciętą, PWRiL, Poznań, 2006
  2. Jerzy M. (red.)., Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, PWRiL, Poznań, 2006
  3. Jerzy M., Krzymińska A., Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych, PWRiL, Poznań, 2005
  4. Praca zbiorowa pod red. H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  5. Praca zbiorowa, Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Chohura P., Podłoża ogrodnicze, Plantpress, Kraków, 2007
  2. Haynes B., Bird R., Podstawy ogrodnictwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2003
  3. Strojny Z., Nawożenie roślin ozdobnych pod osłonami, Centrum Ogrodnicze, Skierniewice, 1993

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Funkcjonowanie obiektów szklarniowych, bloków cieplarnianych i tuneli foliowych. Obsługa urządzeń: sterujących klimatem (ogrzewanie, wietrzenie, kurtyny termoizolacyjne, komputer klimatyczny), obsługa i konserwacja instalacji do fertygacji (komputer nawożeniowy). Obsługa i konserwacja urządzeń i instalacji do nawadniania upraw gruntowych i pod osłonami. Gospodarstwo produkcyjne2
T-T-2Technika pobierania prób jednostkowych i zbiorczych z upraw gruntowych i pojemnikowych. Właściwe przechowywanie i oznakowanie prób gleby, podłoża i materiału roślinnego do analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań i przygotowanie zaleceń nawozowych. Stacja Chemiczno-Rolnicza2
T-T-3Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych – przygotowanie roślin matecznych, stosowanie różnych technik rozmnażania. Przygotowanie mnożarki do ukorzeniania roślin. Obsługa instalacji grzewczej i nawodnieniowej w obiekcie. Hala wegetacyjna ZUT4
T-T-4Aktualnie oferowane do sprzedaży gatunki i odmiany roślin jednorocznych, dwuletnich, bylin, kwiatów i zieleni ciętej pochodzenia krajowego i zagranicznego. Hurtownie i punkty sprzedaży roślin ozdobnych2
T-T-5Zarządzanie sprzedażą i kontakt z klientem. Pola konkurencyjności – asortyment i wartość dodana. Obsługa klienta (utrata klientów, powody niezadowolenia, oczekiwania). Etapy procesu kupowania. Zarządzanie ruchem klientów w punkcie sprzedaży. Zabezpieczanie roślin przed utratą wartości dekoracyjnej. Hurtownie i punkty sprzedaży roślin ozdobnych2
12

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Ćwiczenia terenowe12
A-T-2Przygotowanie do ćwiczeń terenowych9
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C16_W01Proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania materiału roślinnego w punktach sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-5Zaznajomienie z zasadami i regułami obowiązującymi w punktach sprzedaży roślin ozdobnych
Treści programoweT-T-5Zarządzanie sprzedażą i kontakt z klientem. Pola konkurencyjności – asortyment i wartość dodana. Obsługa klienta (utrata klientów, powody niezadowolenia, oczekiwania). Etapy procesu kupowania. Zarządzanie ruchem klientów w punkcie sprzedaży. Zabezpieczanie roślin przed utratą wartości dekoracyjnej. Hurtownie i punkty sprzedaży roślin ozdobnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (ryciny, tablice, kolekcje roślin ozdobnych, próbki materiałów i środków)
M-3Metody praktyczne (pokaz, prezentacja)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania podstawowego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży.
3,5Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży.
4,0Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży. Wyjaśnia współzależności między rośliną a miejscem eksponowania i sposobami zabezpieczania materiału roślinnego.
4,5Student proponuje właściwe metody eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży. Wyjaśnia współzależności między rośliną a miejscem eksponowania i sposobami zabezpieczania materiału roślinnego oraz dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu doboru metod eksponowania i zabezpieczania całego poznanego materiału roślinnego. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Samodzielnie proponuje i dobiera odpowiednie metody eksponowania i zabezpieczania poznanego materiału roślinnego w zróżnicowanych punktach sprzedaży.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C16_U01Potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje w uprawach gruntowych i pod osłonami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjonowaniem, obsługą, konserwacją urządzeń i instalacji w uprawach gruntowych i pod osłonami
Treści programoweT-T-1Funkcjonowanie obiektów szklarniowych, bloków cieplarnianych i tuneli foliowych. Obsługa urządzeń: sterujących klimatem (ogrzewanie, wietrzenie, kurtyny termoizolacyjne, komputer klimatyczny), obsługa i konserwacja instalacji do fertygacji (komputer nawożeniowy). Obsługa i konserwacja urządzeń i instalacji do nawadniania upraw gruntowych i pod osłonami. Gospodarstwo produkcyjne
Metody nauczaniaM-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (ryciny, tablice, kolekcje roślin ozdobnych, próbki materiałów i środków)
M-3Metody praktyczne (pokaz, prezentacja)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności obsługi urządzeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obsługiwać urządzeń i instalacji w wybranych uprawach gruntowych i pod osłonami.
3,0Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje w wybranych uprawach gruntowych i pod osłonami.
3,5Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami.
4,0Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. Wyjaśnia wspołzależności między rośliną a warunkami uprawy.
4,5Student potrafi obsługiwać urządzenia i instalacje we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. Wyjaśnia wspołzależności między rośliną a warunkami uprawy. Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębione umiejętności obsługi urządzeń i instalacji we wszystkich poznanych uprawach gruntowych i pod osłonami. Wyjaśnia wspołzależności między rośliną a warunkami uprawy. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C16_U02Interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności pobierania prób, interpretacji wyników i formułowania zaleceń nawozowych
Treści programoweT-T-2Technika pobierania prób jednostkowych i zbiorczych z upraw gruntowych i pojemnikowych. Właściwe przechowywanie i oznakowanie prób gleby, podłoża i materiału roślinnego do analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań i przygotowanie zaleceń nawozowych. Stacja Chemiczno-Rolnicza
Metody nauczaniaM-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (ryciny, tablice, kolekcje roślin ozdobnych, próbki materiałów i środków)
M-3Metody praktyczne (pokaz, prezentacja)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać interpretacji wyników analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i nie umie sporządzić zalecenia nawozowgo.
3,0Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych.
3,5Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych.
4,0Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności zachodzące między rośliną a miejscem uprawy.
4,5Student właściwie interpretuje wyniki analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności zachodzące między rośliną a miejscem uprawy. Student dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębione umiejętności interpretacji wyników analiz chemicznych gleb, podłoży, materiału roślinnego i sporządza zalecenia nawozowe dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności zachodzące między rośliną a miejscem uprawy. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji i zaproponować właściwe rozwiązanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C16_U03Potrafi zastosowaćw praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U07student potrafi założyć i prowadzić szkółkę drzew i krzewów ozdobnych oraz sadowniczych, posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod rozmnażania roślin
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności wegetatywnego rozmnażania roślin
Treści programoweT-T-3Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych – przygotowanie roślin matecznych, stosowanie różnych technik rozmnażania. Przygotowanie mnożarki do ukorzeniania roślin. Obsługa instalacji grzewczej i nawodnieniowej w obiekcie. Hala wegetacyjna ZUT
Metody nauczaniaM-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (ryciny, tablice, kolekcje roślin ozdobnych, próbki materiałów i środków)
M-3Metody praktyczne (pokaz, prezentacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena doboru i techniki wykonania rozmnażania wegetatywnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej właściwych metod rozmnażania roślin ozdobnych.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między gatunkiem a zastosowaną metodą i warunkami przeprowadzenia zabiegu.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce ogrodniczej metody rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między gatunkiem a zastosowaną metodą i warunkami przeprowadzenia zabiegu. Student dostrzega efekty przyczynowo skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębione umiejętności stosowania w praktyce ogrodniczej metod rozmnażania wegetatywnego dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między gatunkiem a zastosowaną metodą i warunkami przeprowadzenia zabiegu. Student potrafi przewidzieć efekty przyczynowo skutkowe podejmowanych decyzji i zaproponować właściwe rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C16_K01Jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z aktualnie oferowanym na rynku kwiaciarskim materiałem roślinnym
Treści programoweT-T-5Zarządzanie sprzedażą i kontakt z klientem. Pola konkurencyjności – asortyment i wartość dodana. Obsługa klienta (utrata klientów, powody niezadowolenia, oczekiwania). Etapy procesu kupowania. Zarządzanie ruchem klientów w punkcie sprzedaży. Zabezpieczanie roślin przed utratą wartości dekoracyjnej. Hurtownie i punkty sprzedaży roślin ozdobnych
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące (ryciny, tablice, kolekcje roślin ozdobnych, próbki materiałów i środków)
M-3Metody praktyczne (pokaz, prezentacja)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych.
3,0Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych na rynku regionalnym.
3,5Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce.
4,0Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce i rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany.
4,5Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce i rozpoznaje wszystkie poznane rodzae, gatunki i odmiany.
5,0Student jest zorientowany w aktualnie dostępnym asortymencie roślin ozdobnych w Polsce i rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany. Jest zorientowany w lokalizacji rynków hurtowych i detalicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C16_K02Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjonowaniem, obsługą, konserwacją urządzeń i instalacji w uprawach gruntowych i pod osłonami
Treści programoweT-T-1Funkcjonowanie obiektów szklarniowych, bloków cieplarnianych i tuneli foliowych. Obsługa urządzeń: sterujących klimatem (ogrzewanie, wietrzenie, kurtyny termoizolacyjne, komputer klimatyczny), obsługa i konserwacja instalacji do fertygacji (komputer nawożeniowy). Obsługa i konserwacja urządzeń i instalacji do nawadniania upraw gruntowych i pod osłonami. Gospodarstwo produkcyjne
Metody nauczaniaM-1Metody podające (omówienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (ryciny, tablice, kolekcje roślin ozdobnych, próbki materiałów i środków)
M-3Metody praktyczne (pokaz, prezentacja)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji.
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji.
3,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym.
4,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce.
4,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie.
5,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin ozdobnych pod osłonami i w gruncie odkrytym. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie. Jest zorientowany w lokalizacji gospodarstw produkcyjnych, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania.