Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w ogrodach świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne w ogrodach świata
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii i systematyce roślin wyższych, geografia roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
C-2Zapoznanie studentów z wykorzystaniem roślin ozdobnych w poszczególnych ogrodach europejskich i amerykańskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.4
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.2
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, Hiszpania.1
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.2
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.1
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.2
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2analiza literatury14
A-W-3konsultacje14
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O04-R_W01
Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O04-R_U01
Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
OG_1A_U06, OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2
OG_1A_O04-R_U02
Umie dobierać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
OG_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O04-R_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w poznawaniu nowych roślin ozdobnych i ogrodów
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O04-R_W01
Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
2,0student nie zna roślinności typowej dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,0student popełnia błędy w charakterystyce roślinności typowej dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student umie scharakteryzować roślinność typową dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student dobrze charakteryzuje typową roślinność dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student bardzo dobrze charakteryzuje typową roślinność i najważniejsze gatunki roślin ozdobnych dla wszystkich poznanych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student ma kompleksowa wiedzę na temat znajomości roślin ozdobnych dla wszystkich poznanych ogrodów europejskich i amerykańskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O04-R_U01
Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
2,0student nie potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,0student dostatecznie potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student zadawalająco potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0dobrze potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student nie potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
OG_1A_O04-R_U02
Umie dobierać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
2,0student nie potrafi dobrać poszczególnych roślin ozdobnych do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi dobrać poszczególne rośliny ozdobnych do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
3,5student w stopniu zadawalającym potrafi dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
4,0student potrafi dobrze dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
4,5student potrafi w stopniu więcej niż dobrym dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
5,0student potrafi bardzo dobrze dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O04-R_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w poznawaniu nowych roślin ozdobnych i ogrodów
2,0student nie ma świadomości samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata

Literatura podstawowa

  1. Olfield S., Najpiękniejsze ogrody botaniczne świata, Elipsa, Warszawa, 2008
  2. Praca zbiorowa, Najpiękniejsze ogrody Europy, Świat Książki, Warszawa, 2007
  3. Hageman J. Zepereuick B., The Berlin – Dahlem Botanic Garden, BGBM, Berlin, 1993
  4. Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.4
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.2
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, Hiszpania.1
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.2
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.1
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.2
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych6
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2analiza literatury14
A-W-3konsultacje14
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-R_W01Wymienia rośliny ozdobne typowe dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
C-2Zapoznanie studentów z wykorzystaniem roślin ozdobnych w poszczególnych ogrodach europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna roślinności typowej dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,0student popełnia błędy w charakterystyce roślinności typowej dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student umie scharakteryzować roślinność typową dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0student dobrze charakteryzuje typową roślinność dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5student bardzo dobrze charakteryzuje typową roślinność i najważniejsze gatunki roślin ozdobnych dla wszystkich poznanych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student ma kompleksowa wiedzę na temat znajomości roślin ozdobnych dla wszystkich poznanych ogrodów europejskich i amerykańskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-R_U01Potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
C-2Zapoznanie studentów z wykorzystaniem roślin ozdobnych w poszczególnych ogrodach europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,0student dostatecznie potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
3,5student zadawalająco potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,0dobrze potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
4,5w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
5,0student nie potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować zastosowanie roślin ozdobnych typowych dla poszczególnych ogrodów europejskich i amerykańskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-R_U02Umie dobierać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
C-2Zapoznanie studentów z wykorzystaniem roślin ozdobnych w poszczególnych ogrodach europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobrać poszczególnych roślin ozdobnych do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi dobrać poszczególne rośliny ozdobnych do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
3,5student w stopniu zadawalającym potrafi dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
4,0student potrafi dobrze dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
4,5student potrafi w stopniu więcej niż dobrym dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
5,0student potrafi bardzo dobrze dobrać poszczególne rośliny ozdobne do ogrodów w zależności od warunków klimatycznych i charakteru miejsca
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O04-R_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w poznawaniu nowych roślin ozdobnych i ogrodów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi roślinami ozdobnymi typowymi dla znanych ogrodów europejskich i amerykańskich
C-2Zapoznanie studentów z wykorzystaniem roślin ozdobnych w poszczególnych ogrodach europejskich i amerykańskich
Treści programoweT-W-1Rośliny ozdobne w wybranych ogrodach europejskich.
T-W-2Cebulowe rośliny ozdobne w ogrodzie Keukenhof, Holandia.
T-W-3Śródziemnomorskie rośliny ozdobne w ogrodach Guell i Marimutra, Hiszpania.
T-W-4Rośliny ozdobne w parku Ogrody Świata, Niemcy.
T-W-5Rośliny ozdobne w ogrodach Rzymu i Paryża.
T-W-6Afrykańskie rośliny ozdobne w ogrodach Wysp Kanaryjskich.
T-W-7Rośliny ozdobne w amerykańskich ogrodach botanicznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania sie w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się w zakresie wiedzy na temat roślin ozdobnych w ogrodach świata