Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologicznej uprawy warzyw i ziół:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Podstawy ekologicznej uprawy warzyw, ziół i grzybów
Przedmiot Podstawy ekologicznej uprawy warzyw i ziół
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Ewa Rekowska <Ewa.Rekowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW7 23 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1warzywnictwo, uprawa gleby, i roślin ogrodniczych, ochrona środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie potrzeby produkcji żywnosci metodą ekologiczną i integrowaną
C-2Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzacych uprawy ekologiczne
C-3Charakterystyka niekonwencjonalnych systemów gospodarowania
C-4Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem organizacji zrzeszajacych producentów żywności ekologicznej
C-5Zapoznanie studentów z metodami proekologicznej uprawy warzyw i ziół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.6
6
wykłady
T-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego i integrowanego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie.Różnice miedzy systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metody ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.3
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.4
T-W-3Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych.4
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w gospodarrstwie ekologicznym. Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych. Uprawa współrzędna warzyw i ziół - wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw warzywnych i zielarskich.6
T-W-5Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół.6
23

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń7
A-A-3Wykonanie przez studenta prezentacji multimedialnej7
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach23
A-W-2Konsultacje15
A-W-3Gromadzenie i studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie do dyskusji w ramach wykładu konwersatoryjnego12
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia wykładów25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
M-3Metody eksponujace: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-E1_W01
Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywnosci, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym.
OG_1A_W14, OG_1A_W16R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3
OG_1A_O09-E1_W02
Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczacych upraw ekologicznych
OG_1A_W07, OG_1A_W14, OG_1A_W16R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-E1_U01
Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych i integrowanych.
OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-5T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-5M-2S-1
OG_1A_O09-E1_U02
Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać.
OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-1, T-W-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-E1_K01
Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
OG_1A_K01, OG_1A_K03R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3M-2S-1
OG_1A_O09-E1_K02
Jest świadomy zagrożen wynikajacych ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne
OG_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-3T-W-1, T-A-1, T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-E1_W01
Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywnosci, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym.
2,0Nie potrafi scharakteryzować ekologicznego systemu uprawy i nie dostrzega różnic pomiędzy istniejacymi systemami uprawy.
3,0Wskazuje ekologiczny system uprawy jako alternatywę dla produkcji zdrowej żywności. Jest ogólnie zorientowany w różnicach pomiędzy systemami gospodarowania.
3,5Charakteryzuje ekologiczny, integrowany i konwencjonalny system uprawy. Wymienia wiekszość różnic pomiędzy istniejacymi systemami uprawy i potrafi dokonać ich oceny.
4,0Szczegółowo opisuje ekologiczny system gospodarowania. Potrafi krytycznie ocenić wady i zalety poszczególnych systemów gospodarowania.
4,5Dobrze zna uwarunkowania, które skłaniają ogrodników i rolników do zmiany systemu gospodarowania. Posiada bardzo dobrą znajomość zasad rolnictwa ekologicznego, integrowanego i konwencjonalnego oraz potrafi je ocenić.
5,0Jest doskonale zorientowany w alternatywnych metodach gospodarowania. Biegle potrafi wymienić wszystkie różnice pomiędzy systemami uprawy. Wykazuje inicjatywę w poszukiwaniu dodatkowych informacji, rozszerzających wiedzę na temat alternatywnych metod uprawy.
OG_1A_O09-E1_W02
Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczacych upraw ekologicznych
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu organizacji producentów ekologicznych, ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz prawodawstwa ekologicznej produkcji żywności.
3,0Student jest słabo zorientowany w metodach ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz w prawie regulującym tą produkcję.
3,5Posiada wiedzę na temat organizacji producentów żywności ekologicznej. Zna metody ekologicznej uprawy wiekszości gatunków warzyw i ziół. Posiada ogólną wiedzę na temat prawa z zakresu ekologicznej produkcji żywności.
4,0Dobrze zna krajowe i zagraniczne organizacje zrzeszające producentów żywności ekologicznej oraz zasady ich funkcjonowania. Jest dobrze zorientowany w zakresie ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Zna akty prawne obowiazujące w rolnictwie ekologicznym.
4,5Ma ugruntowaną wiedzę o istniejących organizacjach i zrzeszeniach, skupiających producentów żywności ekologicznej w kraju i na świecie. Ocenia ich działanie. Bardzo dobrze poznał metody ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Posiada ugruntowaną wiedzę na temat prawa obowiazującego w produkcji ekologicznej warzyw i ziół.
5,0Ma pogłebioną wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej. Szczegółowo orientuje się w zakresie metod ekologicznej uprawy wszystkich gatunków warzyw i ziół opracowanych przez PIORiN oraz dodatkowo pogłębia tematykę w oparciu o literaturę uzupełniającą. Bardzo dobrze zna i interpretuje akty prawne z zakresu rolnictwa ekologicznego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-E1_U01
Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych i integrowanych.
2,0Ma trudności ze wskazaniem metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
3,0Potrafi wskazać podstawowe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
3,5Potrafi dobrać właściwe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
4,0Bardzo trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. Dobrze zna terminy uprawy, zalecane odmiany, normy siewu, rozstawę różnych gatunków warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych.
4,5Wykazuje dużą samodzielność w trafnym doborze metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych, wykazując przy tym biegłą znajomość agrotechniki tych gatunków.
5,0Student samodzielnie i trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwie ekolologicznym, prawidłowo stosuje dane agrotechniczne. Wyszukuje i przedstawia dodatkowe informacje na temat nowych rozwiazań, z zamiarem wdrożenia ich do praktyki ogrodniczej.
OG_1A_O09-E1_U02
Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać.
2,0Nie orientuje się w regulacjach prawnych i nie potrafi skorzystać ze środków unijnych wspierajacych produkcję żywności ekologicznej.
3,0Zna podstawowe akty prawne i próbuje je wykorzystać do pozyskania funduszy wsparcia.
3,5Wykorzystuje w praktyce wiekszość aktów prawnych i potrafi aplikować o dotacje do produkcji ekologicznej warzyw i ziół i się z nich rozliczyć.
4,0Potrafi na bazie znajomości aktów prawnych, prowadzic produkcję i zbyt. Aplikuje o fundusze wsparcia i je rozlicza.
4,5Bardzo dobrze posługuje sie aktami prawnymi w zakresie ekologicznej uprawy roślin i posiada umiejętność korzystania z funduszy na dofinansowanie upraw ekologicznych i je rozlicza.
5,0Samodzielnie wyszukuje nowych aktów prawnych. Zasięga informacji, w jaki sposób efektywnie wykorzystać środki na dotacje do upraw ekologicznych i jak je rozliczyć.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-E1_K01
Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
2,0Nie widzi potrzeby dokształcania się w zakresie ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
3,0W ograniczonym zakresie uzupełnia swoją wiedzę na temat ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
3,5Ma świadomość dokształcania się w ramach przynależności do organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej.
4,0Wykazuje pełną świadomość potrzeby samodoskonalenia, aktualizacji danych agrotechnicznych.
4,5Student, na bazie zebranych przez siebie materiałów, aktywnie uczestniczy w dyskusji i jest w pełni przekonany o potrzebie dokształcania się.
5,0Student świadomie analizuje i ocenia stan upraw ekologicznych. Jest w pełni świadomy potrzeby dokształcania się, angażuje się w wyszukiwanie aktualnych informacji, monitoruje zachodzące zmiany i dyskutuje te problemy z innymi.
OG_1A_O09-E1_K02
Jest świadomy zagrożen wynikajacych ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne
2,0Student nie dostrzega skażenia środowiska przyrodniczego i nie jest zainteresowany dbałością o środowisko naturalne.
3,0Student dostrzega skutki skażenia środowiska przyrodniczego.
3,5Wykazuje świadomość skażenia środowiska i dbałość o nie.
4,0Uzasadnia przyczyny skażenia środowiska przyrodniczego i będzie przeciwdziałał tym skutkom.
4,5Bedac w pełni świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego, wykazuje inicjatywę i dbałość o środowisko.
5,0Posiada ugruntowaną świadomość stopnia skażenia środowiska przyrodniczego, uświadamia też inne osoby. Odpowiedzialnie podejmuje kroki związane z poprawą warunków wzrostu i rozwoju roślin oraz z wprowadzeniem na rynek zdrowej żywności.

Literatura podstawowa

  1. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Rolnictwo ekologiczne, http://www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne, 2012
  2. Ustawa z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym, Dz.U. 09. Nr 116, poz. 975, 2009
  3. Sołtysiak. U.(red)., Rolnictwo ekologiczne od teorii do praktyki., Stowarzyszenie EKOLAND, Stiftung LEBEN & UMWELT., Warszawa, 1993
  4. Szymona J., Studzinska B., ABC ogrodnictwa ekologicznego, Agencja Wydaw.-Rekl. EMES, Kielce, 1994
  5. Kołodziej B., Uprawa ziół. Poradnik dla plantatorów., PWRiL, Poznań, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Sołtysiak U., Rolnictwo ekologiczne od producenta do konsumenta, Stowarzyszenie EKOLAND, Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1995
  2. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Wyniki badań z zakresu rolnictwa ekologicznego, Wydawnictwo ITP, Warszawa - Falenty, 2010
  3. Mika B., Zioła w ogrodzie, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2011
  4. Kreuter M. L., Ogród w zgodzie z naturą, ELIPSA, Warszawa, 1998
  5. Bartosik W., Zasady prawidłowego prowadzenia gospodarstwa ekologicznego, Urzad Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, ZODR w Barzkowicach, Barzkowice, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego i integrowanego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie.Różnice miedzy systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metody ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.3
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.4
T-W-3Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych.4
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w gospodarrstwie ekologicznym. Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych. Uprawa współrzędna warzyw i ziół - wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw warzywnych i zielarskich.6
T-W-5Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół.6
23

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń7
A-A-3Wykonanie przez studenta prezentacji multimedialnej7
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach23
A-W-2Konsultacje15
A-W-3Gromadzenie i studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie do dyskusji w ramach wykładu konwersatoryjnego12
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia wykładów25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-E1_W01Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywnosci, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby produkcji żywnosci metodą ekologiczną i integrowaną
C-3Charakterystyka niekonwencjonalnych systemów gospodarowania
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego i integrowanego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie.Różnice miedzy systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metody ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
T-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować ekologicznego systemu uprawy i nie dostrzega różnic pomiędzy istniejacymi systemami uprawy.
3,0Wskazuje ekologiczny system uprawy jako alternatywę dla produkcji zdrowej żywności. Jest ogólnie zorientowany w różnicach pomiędzy systemami gospodarowania.
3,5Charakteryzuje ekologiczny, integrowany i konwencjonalny system uprawy. Wymienia wiekszość różnic pomiędzy istniejacymi systemami uprawy i potrafi dokonać ich oceny.
4,0Szczegółowo opisuje ekologiczny system gospodarowania. Potrafi krytycznie ocenić wady i zalety poszczególnych systemów gospodarowania.
4,5Dobrze zna uwarunkowania, które skłaniają ogrodników i rolników do zmiany systemu gospodarowania. Posiada bardzo dobrą znajomość zasad rolnictwa ekologicznego, integrowanego i konwencjonalnego oraz potrafi je ocenić.
5,0Jest doskonale zorientowany w alternatywnych metodach gospodarowania. Biegle potrafi wymienić wszystkie różnice pomiędzy systemami uprawy. Wykazuje inicjatywę w poszukiwaniu dodatkowych informacji, rozszerzających wiedzę na temat alternatywnych metod uprawy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-E1_W02Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczacych upraw ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzacych uprawy ekologiczne
C-4Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem organizacji zrzeszajacych producentów żywności ekologicznej
C-5Zapoznanie studentów z metodami proekologicznej uprawy warzyw i ziół
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego i integrowanego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie.Różnice miedzy systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metody ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.
T-W-3Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych.
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w gospodarrstwie ekologicznym. Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych. Uprawa współrzędna warzyw i ziół - wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw warzywnych i zielarskich.
T-W-5Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
M-3Metody eksponujace: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu organizacji producentów ekologicznych, ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz prawodawstwa ekologicznej produkcji żywności.
3,0Student jest słabo zorientowany w metodach ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz w prawie regulującym tą produkcję.
3,5Posiada wiedzę na temat organizacji producentów żywności ekologicznej. Zna metody ekologicznej uprawy wiekszości gatunków warzyw i ziół. Posiada ogólną wiedzę na temat prawa z zakresu ekologicznej produkcji żywności.
4,0Dobrze zna krajowe i zagraniczne organizacje zrzeszające producentów żywności ekologicznej oraz zasady ich funkcjonowania. Jest dobrze zorientowany w zakresie ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Zna akty prawne obowiazujące w rolnictwie ekologicznym.
4,5Ma ugruntowaną wiedzę o istniejących organizacjach i zrzeszeniach, skupiających producentów żywności ekologicznej w kraju i na świecie. Ocenia ich działanie. Bardzo dobrze poznał metody ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Posiada ugruntowaną wiedzę na temat prawa obowiazującego w produkcji ekologicznej warzyw i ziół.
5,0Ma pogłebioną wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej. Szczegółowo orientuje się w zakresie metod ekologicznej uprawy wszystkich gatunków warzyw i ziół opracowanych przez PIORiN oraz dodatkowo pogłębia tematykę w oparciu o literaturę uzupełniającą. Bardzo dobrze zna i interpretuje akty prawne z zakresu rolnictwa ekologicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-E1_U01Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych i integrowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z metodami proekologicznej uprawy warzyw i ziół
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego i integrowanego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie.Różnice miedzy systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metody ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
T-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.
T-W-4Zmianowanie i płodozmian w gospodarrstwie ekologicznym. Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych. Uprawa współrzędna warzyw i ziół - wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw warzywnych i zielarskich.
T-W-5Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma trudności ze wskazaniem metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
3,0Potrafi wskazać podstawowe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
3,5Potrafi dobrać właściwe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych.
4,0Bardzo trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. Dobrze zna terminy uprawy, zalecane odmiany, normy siewu, rozstawę różnych gatunków warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych.
4,5Wykazuje dużą samodzielność w trafnym doborze metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych, wykazując przy tym biegłą znajomość agrotechniki tych gatunków.
5,0Student samodzielnie i trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwie ekolologicznym, prawidłowo stosuje dane agrotechniczne. Wyszukuje i przedstawia dodatkowe informacje na temat nowych rozwiazań, z zamiarem wdrożenia ich do praktyki ogrodniczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-E1_U02Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzacych uprawy ekologiczne
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego i integrowanego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie.Różnice miedzy systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metody ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
M-3Metody eksponujace: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie orientuje się w regulacjach prawnych i nie potrafi skorzystać ze środków unijnych wspierajacych produkcję żywności ekologicznej.
3,0Zna podstawowe akty prawne i próbuje je wykorzystać do pozyskania funduszy wsparcia.
3,5Wykorzystuje w praktyce wiekszość aktów prawnych i potrafi aplikować o dotacje do produkcji ekologicznej warzyw i ziół i się z nich rozliczyć.
4,0Potrafi na bazie znajomości aktów prawnych, prowadzic produkcję i zbyt. Aplikuje o fundusze wsparcia i je rozlicza.
4,5Bardzo dobrze posługuje sie aktami prawnymi w zakresie ekologicznej uprawy roślin i posiada umiejętność korzystania z funduszy na dofinansowanie upraw ekologicznych i je rozlicza.
5,0Samodzielnie wyszukuje nowych aktów prawnych. Zasięga informacji, w jaki sposób efektywnie wykorzystać środki na dotacje do upraw ekologicznych i jak je rozliczyć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-E1_K01Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby produkcji żywnosci metodą ekologiczną i integrowaną
C-2Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzacych uprawy ekologiczne
C-4Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem organizacji zrzeszajacych producentów żywności ekologicznej
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego i integrowanego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie.Różnice miedzy systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metody ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
T-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.
T-W-3Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie widzi potrzeby dokształcania się w zakresie ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
3,0W ograniczonym zakresie uzupełnia swoją wiedzę na temat ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół.
3,5Ma świadomość dokształcania się w ramach przynależności do organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej.
4,0Wykazuje pełną świadomość potrzeby samodoskonalenia, aktualizacji danych agrotechnicznych.
4,5Student, na bazie zebranych przez siebie materiałów, aktywnie uczestniczy w dyskusji i jest w pełni przekonany o potrzebie dokształcania się.
5,0Student świadomie analizuje i ocenia stan upraw ekologicznych. Jest w pełni świadomy potrzeby dokształcania się, angażuje się w wyszukiwanie aktualnych informacji, monitoruje zachodzące zmiany i dyskutuje te problemy z innymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-E1_K02Jest świadomy zagrożen wynikajacych ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie potrzeby produkcji żywnosci metodą ekologiczną i integrowaną
C-3Charakterystyka niekonwencjonalnych systemów gospodarowania
Treści programoweT-W-1Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego i integrowanego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie.Różnice miedzy systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metody ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej.
T-A-1Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych.
T-W-2Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega skażenia środowiska przyrodniczego i nie jest zainteresowany dbałością o środowisko naturalne.
3,0Student dostrzega skutki skażenia środowiska przyrodniczego.
3,5Wykazuje świadomość skażenia środowiska i dbałość o nie.
4,0Uzasadnia przyczyny skażenia środowiska przyrodniczego i będzie przeciwdziałał tym skutkom.
4,5Bedac w pełni świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego, wykazuje inicjatywę i dbałość o środowisko.
5,0Posiada ugruntowaną świadomość stopnia skażenia środowiska przyrodniczego, uświadamia też inne osoby. Odpowiedzialnie podejmuje kroki związane z poprawą warunków wzrostu i rozwoju roślin oraz z wprowadzeniem na rynek zdrowej żywności.