Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien wykazać się znajomością fizjologii roślin, przebiegu morfogenezy, działania roślinnych regulatorów wzrostu. Powinien znać metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego oraz hodowli twórczej nowych gatunków roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie sobie wiedzy teoretycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro. |
C-2 | Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro. |
C-3 | Nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych. |
C-4 | Nabycie umiejętności oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady organizacji laboratorium kultur tkankowych: organizacja laboratorium kultur tkankowych, wyposażenie laboratorium, odczynniki wykorzystywane do prowadzenia kultur tkankowych i ich zasady przechowywania, zasady bezpieczeństwa i higieny podczas pracy w laboratorium. | 1 |
T-A-2 | Składniki pożywek stosowanych do rozmnażania roślin, składy pożywek odpowiednie do namnażania wybranych grup roslin. | 2 |
3 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek). | 2 |
T-L-2 | Odkażanie eksplantatów pierwotnych w trakcie inicjacji kultur. Inicjacja kultur wybranej rośliny ogrodniczej. | 2 |
T-L-3 | Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Roślinne kultury in vitro: zarys historii badań, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce ogrodniczej. | 2 |
T-W-2 | Główne etapy mikrorozmnażania. Czynniki oddziaływujące na poszczególne stadia mikropropagacji. | 2 |
T-W-3 | Roślinne regulatory wzrostu stosowane w kulturach in vitro i ich wpływ na rozwój roślin. | 2 |
T-W-4 | Problemy związane z zakażeniami w kulturach in vitro. Uwalnianie roślin od wirusów i patogenów metodą kultur merystemów wierzchołkowych. | 2 |
T-W-5 | Metody komercyjnego namnażania w kulturach in vitro różnych grup roślin ogrodniczych. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo z zajęciach. | 3 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie do kolokwium. | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu laboratorium. | 3 |
9 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-L-2 | Samodzielne podsumowanie wyników badań i przygotowanie prezentacji. | 10 |
A-L-3 | Samodzielne opracowywanie składów pozywek do namnażania wybranych grup roślin. | 5 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zaleconej literatury. | 11 |
A-W-3 | Przygotowywanie do kolokwium. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne zakładanie kultur |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanego projektu laboratorium |
S-3 | Ocena formująca: ocena przygotowanych konspektów i sprawozdań |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej |
S-5 | Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C10_W01 Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro. | OG_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09 | InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C10_U01 Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
OG_1A_C10_U02 Student opisuje i prezentuje publicznie wyniki badań. | OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
OG_1A_C10_U03 Student posiada umiejętność dobrania odpowiedniego podłoża wzrostowage do danego gatunku roślin i ich fazy rozwoju. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-4 | T-W-3, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C10_K01 Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3 | T-A-1 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
OG_1A_C10_K02 Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne. | OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-1 | S-1, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C10_W01 Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro. | 2,0 | niezadowalająca wiedza |
3,0 | zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami | |
3,5 | zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami | |
4,0 | dobra wiedza | |
4,5 | bardzo dobra wiedza | |
5,0 | znakomita wiedza |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C10_U01 Potrafi korzytając z wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro | 2,0 | Student nie potrafi w przygotować podłoży wzrostowych, ani założyć sterylnych kultur. |
3,0 | Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu. | |
4,0 | Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Popełnia nieliczne błędy przy zakładaniu kultur - conajmniej 50% kultur jest sterylnych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Niemal nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - conajmniej 80% kultur jest sterylnych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników, samodzielnie wylicza zawartości substancji w pozywce, potrafi dobrać skład podłoża do etapu wzrostu i gatunku rośliny. Nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - wszystkie są sterylne. | |
OG_1A_C10_U02 Student opisuje i prezentuje publicznie wyniki badań. | 2,0 | Student nie potrafi analizować uzyskanych informacji i ich prezentować. |
3,0 | Student popełnia liczne błedy analizując usyskane informacje i je prezentując. | |
3,5 | Student popełnia nieliczne błedy analizując usyskane informacje i prezentując wyniki badań. | |
4,0 | Student w większości przypadków prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną, popełniając przy tym nieliczne błedy. | |
4,5 | Student prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną. | |
5,0 | Student w sposób doskonały analizuje usyskane informacje, potrafi odnieść je do obecnego stanu wiedzy. W sposób interesujacy prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną. | |
OG_1A_C10_U03 Student posiada umiejętność dobrania odpowiedniego podłoża wzrostowage do danego gatunku roślin i ich fazy rozwoju. | 2,0 | Student nie zna składów podłoży wzrostowych ani wymagań żywieniowych roślin. |
3,0 | Student zna podstawowe wymagania najpopularniejszych roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. | |
3,5 | Student zna wymagania roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Potrafi dobrać skład pożywek minerlnych bazując na wcześniej stosowanych pożywkach. | |
4,0 | Student zna podstawowe wymagania rzadkich roślin w odniesieniu do ich żywienia na poszczególnych etapach kultur in vitro. Jest w stanie dobrać niestandarodowe pozyki do ich namnażania. | |
4,5 | Student potrafi analizować osiągniete efakty, zaplanować doświadczenia i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w stosowanych wczesniej pożywkach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C10_K01 Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro | 2,0 | Student nie potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro. |
3,0 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy. | |
3,5 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia nieliczne błędy. | |
4,0 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako członek zespołu, wykazuje inicjactywę w zakresie powierzonych mu obowiązków, ale nie potrafi kierować pracą jako przywódca zespołu. | |
4,5 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. | |
5,0 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. Potrafi w sposób doskonały kierować pracą kolegów i rozwiązywać powstające konflikty. | |
OG_1A_C10_K02 Student zna zasady przechowywania substancji toksycznych w laboratorium oraz ma świadomość ich wpływu na środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. |
3,0 | Student w stopniu ograniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. | |
3,5 | Student w stopniu ogroaniczonym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro, ale zna ich wpływ na środowisko naturalne. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Nie zna zasad prowadzenia dokumentacji. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie pod nadzorem prowadzić dokumentację z tym związaną. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę właściwego przechowywania i transpotrowania środków toksycznych stosowanych w laboratorium kultur in vitro. Jest w stanie samodzielnie prowadzić dokumentację z tym związaną. |
Literatura podstawowa
- Zenkteler M., Hodowla komórek i tkanek roślinnych., PWN, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roslin., PWN, Warszawa, 2011, 2