Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fitopatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitopatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 12 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin
W-2umiejętność rozpoznawania gatunków roślin rolniczych i ogrodniczych
W-3umiejętność posługiwania się mikroskopem świetlnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych
C-2przybliżenie zasad rozróżniania i rozpoznawania gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz etiologii tych organizmów
C-3zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych
C-4wykształcenie umiejętności podajmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska, a zarazem skutecznych w walce z chorobą
C-5wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii
C-6wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.1
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.1
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.1
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).6
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).2
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.1
12
wykłady
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.3
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.3
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.2
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).5
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokwiów20
A-A-3udział w konsultacjach11
A-A-4studiowanie podanej literatury9
A-A-5samodzielne wykonanie zilnika z okazami chorującyh roślin8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do egzaminu i udział w nim17
A-W-3konsultacje12
A-W-4studiowanie podanej literatury12
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych i pokazy z użyciem sprzętu optycznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_W01
potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze grupy chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
OG_1A_C09_W02
potrafi wskazać i rozpoznać gatunki grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz zna ich etiologię i warunki sprzyjające występowaniu
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
OG_1A_C09_W03
potrafi wskazać, dobrać i scharakteryzować właściwe metody zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych i sadowniczych
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_U01
posiada umiejętność dobierania właściwych metod zwalczania najważniejszych chorób roślin ogrodniczych i sadowniczych
OG_1A_U04, OG_1A_U13R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-2, S-3
OG_1A_C09_U02
potrafi analizować i interpretować wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na występowanie choroby i pojawianie się epidemii chorób
OG_1A_U04R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-4S-2, S-3
OG_1A_C09_U03
potrafi podejmować decyzję o konieczności zastosowania chemicznych metod ochroby roślin oraz odpowiednio dobrać skuteczne i bezpieczne środki ochrony roślin
OG_1A_U04, OG_1A_U13R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_K01
wyrobienie świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-4, C-6T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2
OG_1A_C09_K02
wykształcenie świadomości ryzyka i umiejętności oceny skutków wykonywanych zabiegów chemicznych na rośliny uprawne i środowisko, w tym na organizmy pozyteczne
OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_W01
potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze grupy chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
OG_1A_C09_W02
potrafi wskazać i rozpoznać gatunki grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz zna ich etiologię i warunki sprzyjające występowaniu
2,0nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby wybranej rośliny ogrodniczej i sadowniczej
3,0potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, ale nie zna ich etiologii
3,5potrafi wymienić nazwy ważniejszych chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, nie zawsze trafnie podaje ich etiologię
4,0potrafi wymienić nazwy ważniejszych chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, poprawnie podaje ich etiologię
4,5potrafi wymienić nazwy ważniejszych chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, poprawnie podaje ich etiologię, potrafi podać warunki sprzyjające występowaniu wybranej choroby
5,0potrafi wymienić nazwy ważniejszych chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, poprawnie podaje ich etiologię, potrafi podać warunki sprzyjające występowaniu wybranej choroby i powiązać je z nasileniem choroby
OG_1A_C09_W03
potrafi wskazać, dobrać i scharakteryzować właściwe metody zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych i sadowniczych
2,0nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób; nie potrafi wymienić typów odporności roślin
3,0potrafi wymienić metody zwalczania chorób; potrafi wymienić typy odporności roślin
3,5potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób; potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności roślin
4,0potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób; potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności roślin
4,5potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób; potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności roślin, potrafi wymienić ich wady i zalety
5,0potrafi wymienić, dobrać i zaproponować właściwe, skuteczne i bezpieczne dla środowiska metody zwalczania chorób; potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności roślin, potrafi wymienić ich wady i zalety

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_U01
posiada umiejętność dobierania właściwych metod zwalczania najważniejszych chorób roślin ogrodniczych i sadowniczych
2,0nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin, nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin ogrodniczych
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, umie samodzielnie ułożyć plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin ogrodniczych
OG_1A_C09_U02
potrafi analizować i interpretować wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na występowanie choroby i pojawianie się epidemii chorób
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie szacować przebiegu chorób lub epidemii w określonych warunkach pogodowych; nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie kilku chorób
3,5umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg chorób w określonych warunkach pogodowych
4,0umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg chorób i epidemii w określonych warunkach pogodowych
4,5umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg chorób i epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacowac moment krytyczny dla rozwoju choroby
5,0umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg chorób i epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacowac moment krytyczny dla rozwoju choroby; umie nakreślać wykres przebiegu choroby i epidemii
OG_1A_C09_U03
potrafi podejmować decyzję o konieczności zastosowania chemicznych metod ochroby roślin oraz odpowiednio dobrać skuteczne i bezpieczne środki ochrony roślin
2,0nie potrafi określić momentu, w którym konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin; nie wie gdzie wyszukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin
3,0potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, nie wie gdzie wyszukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin
3,5potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, wie gdzie szukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin, ale nie zawsze potrafi je wyszukać
4,0potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, wie gdzie szukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin, potrafi je wyszukać, ale nie zawsze są one trafnie dobrane
4,5potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, wie gdzie szukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin, potrafi je wyszukać, dobiera je trafnie, ale nie zna środków alternatywnych
5,0potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, wie gdzie szukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin, potrafi je wyszukać, dobiera je trafnie, potrafi zaproponować alternatywne, a zarazem skuteczne środki zapewniające bezpieczeństwo dla środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_K01
wyrobienie świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami
2,0nie ma świadomości konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie
3,0ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie, ale rzadko ją praktykuje
3,5ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie i często ją praktykuje
4,0ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie i zwykle ją praktykuje
4,5ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie i prawie zawsze ją praktykuje
5,0ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie
OG_1A_C09_K02
wykształcenie świadomości ryzyka i umiejętności oceny skutków wykonywanych zabiegów chemicznych na rośliny uprawne i środowisko, w tym na organizmy pozyteczne
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
  3. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2011
  4. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., ZIoło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Borecki Z., Choroby drzew i krzewów owocowych i roslin jagodowych., Wyd. SGGW-AR, Warszawa, 1990
  2. Grabowski M., Choroby drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
  3. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 2011
  4. Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.1
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.1
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.1
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).6
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).2
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.3
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.3
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.2
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).5
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.3
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokwiów20
A-A-3udział w konsultacjach11
A-A-4studiowanie podanej literatury9
A-A-5samodzielne wykonanie zilnika z okazami chorującyh roślin8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do egzaminu i udział w nim17
A-W-3konsultacje12
A-W-4studiowanie podanej literatury12
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_W01potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze grupy chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych i pokazy z użyciem sprzętu optycznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych
3,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale
3,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale
4,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, charakteryzuje choć nie zawsze prawidłowo podstawowe grupy chorób
4,5rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, z pomocą nazywa sprawców chorób rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
5,0rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy ważniejszych grup chorób i dopasować je do objawów etiologicznych na materiale, rozpoznaje ważniejsze choroby po oznakach chorobowych, samodzielnie nazywa sprawców choroby rozpoznanych na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych, umie scharakteryzować podstawowe grupy chorób
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_W02potrafi wskazać i rozpoznać gatunki grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz zna ich etiologię i warunki sprzyjające występowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2przybliżenie zasad rozróżniania i rozpoznawania gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz etiologii tych organizmów
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych i pokazy z użyciem sprzętu optycznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby wybranej rośliny ogrodniczej i sadowniczej
3,0potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, ale nie zna ich etiologii
3,5potrafi wymienić nazwy ważniejszych chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, nie zawsze trafnie podaje ich etiologię
4,0potrafi wymienić nazwy ważniejszych chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, poprawnie podaje ich etiologię
4,5potrafi wymienić nazwy ważniejszych chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, poprawnie podaje ich etiologię, potrafi podać warunki sprzyjające występowaniu wybranej choroby
5,0potrafi wymienić nazwy ważniejszych chorób występujących na roślinach ogrodniczych i sadowniczych, poprawnie podaje ich etiologię, potrafi podać warunki sprzyjające występowaniu wybranej choroby i powiązać je z nasileniem choroby
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_W03potrafi wskazać, dobrać i scharakteryzować właściwe metody zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych i sadowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób; nie potrafi wymienić typów odporności roślin
3,0potrafi wymienić metody zwalczania chorób; potrafi wymienić typy odporności roślin
3,5potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób; potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności roślin
4,0potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób; potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności roślin
4,5potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób; potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności roślin, potrafi wymienić ich wady i zalety
5,0potrafi wymienić, dobrać i zaproponować właściwe, skuteczne i bezpieczne dla środowiska metody zwalczania chorób; potrafi wymienić, rozróżnić i scharakteryzować typy odporności roślin, potrafi wymienić ich wady i zalety
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_U01posiada umiejętność dobierania właściwych metod zwalczania najważniejszych chorób roślin ogrodniczych i sadowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
OG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin, nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób
3,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami
3,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin
4,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować
4,5dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin ogrodniczych
5,0dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, umie samodzielnie ułożyć plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin ogrodniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_U02potrafi analizować i interpretować wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na występowanie choroby i pojawianie się epidemii chorób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie szacować przebiegu chorób lub epidemii w określonych warunkach pogodowych; nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby
3,0umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie kilku chorób
3,5umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg chorób w określonych warunkach pogodowych
4,0umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg chorób i epidemii w określonych warunkach pogodowych
4,5umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg chorób i epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacowac moment krytyczny dla rozwoju choroby
5,0umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg chorób i epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacowac moment krytyczny dla rozwoju choroby; umie nakreślać wykres przebiegu choroby i epidemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_U03potrafi podejmować decyzję o konieczności zastosowania chemicznych metod ochroby roślin oraz odpowiednio dobrać skuteczne i bezpieczne środki ochrony roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
OG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4wykształcenie umiejętności podajmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska, a zarazem skutecznych w walce z chorobą
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności praktycznych (samodzielna diagnoza choroby i zaproponowanie metod i środków do jej zwalczania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić momentu, w którym konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin; nie wie gdzie wyszukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin
3,0potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, nie wie gdzie wyszukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin
3,5potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, wie gdzie szukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin, ale nie zawsze potrafi je wyszukać
4,0potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, wie gdzie szukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin, potrafi je wyszukać, ale nie zawsze są one trafnie dobrane
4,5potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, wie gdzie szukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin, potrafi je wyszukać, dobiera je trafnie, ale nie zna środków alternatywnych
5,0potrafi określić kiedy konieczne jest zastosowanie chemicznych metod ochrony roślin, wie gdzie szukać informacji o dostępnych środkach ochrony roślin, potrafi je wyszukać, dobiera je trafnie, potrafi zaproponować alternatywne, a zarazem skuteczne środki zapewniające bezpieczeństwo dla środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_K01wyrobienie świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin ogrodniczych
C-4wykształcenie umiejętności podajmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska, a zarazem skutecznych w walce z chorobą
C-6wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych i pokazy z użyciem sprzętu optycznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie
3,0ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie, ale rzadko ją praktykuje
3,5ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie i często ją praktykuje
4,0ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie i zwykle ją praktykuje
4,5ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie i prawie zawsze ją praktykuje
5,0ma świadomość konieczności dokształcania i samokształcenia przez całe życie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_K02wykształcenie świadomości ryzyka i umiejętności oceny skutków wykonywanych zabiegów chemicznych na rośliny uprawne i środowisko, w tym na organizmy pozyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii
Treści programoweT-A-1Objawy, szkodliwosć, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób abiotycznych i wirusowych roślin ogrodniczych i sadowniczych.
T-A-2Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez bakterie i organizmy z gromady Plasmodiophoromycota.
T-A-3Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez organizmy z gromady Oomycota.
T-A-4Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Hypocreales, Diaporthales, Dothideales, Leotiales i Erysiphales).
T-A-5Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby z gromady Basidiomycota (rzędy Ustilaginales, Uredinales i Stereales).
T-A-6Objawy, szkodliwość, warunki sprzyjające występowaniu i metody zwalczania (fizyczne, chemiczne i biologiczne) chorób roślin ogrodniczych wywołanych przez grzyby anamorficzne.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych względem roślin ogrodniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-3Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-1Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych i pokazy z użyciem sprzętu optycznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane