Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne w życiu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Rośliny ozdobne w życiu człowieka
Przedmiot Rośliny ozdobne w życiu człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii i systematyce roślin wyższych, geografia roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pochodzeniem, liczebnością i rozmieszczeniem roślin ozdobnych na kuli ziemskiej oraz bogactwem i różnorodnością gatunków
C-2Zapoznanie studentów z rolą roślin ozdobnych w kulturze i sztuce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Krajowe rośliny ozdobne w kulturze, religii i obyczajach3
T-A-2Współczesna rola roślin ozdobnych3
6
wykłady
T-W-1Państwa roślinne - charakterystyka roślin o walorach dekoracyjnych i użytkowych. Roślinność endemiczna. Podział na strefy geograficzno-roślinne.3
T-W-2Roślinność ozdobna lasów tropikalnych.2
T-W-3Roślinność krajów śródziemnomorskich (makia, garig, frygana)2
T-W-4Lasy liściaste. Krajowe rośliny ozdobne. Rośliny chronione.2
T-W-5Charakterystyka i wymagania roślinności ze stanowisk ekstremalnych – półpustynie, pustynie, stepy, tundra, tajga2
T-W-6Ozdobne rośliny wodne i stanowisk błotnych - pochodzenie, zastosowanie2
T-W-7Historia uprawy roślin ozdobnych. Symbolika roślin ozdobnych.3
T-W-8Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata2
T-W-9Rośliny ozdobne w architekturze i sztuce2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zajęć12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu na kolekcjach20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: prace kontrolne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-R1_W01
Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
OG_1A_W20, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3
OG_1A_O07-R1_W02
Wskazuje miejsce występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
OG_1A_W20, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3
OG_1A_O07-R1_W03
Charakteryzuje rośliny ozdobne w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce
OG_1A_W20, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2T-A-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-R1_U01
Umie nakreślić wymagania roślin ozdobnych w nawiązaniu do pochodzenia
OG_1A_U03, OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-R1_K01
Jest zorientowany w zagrożeniach wynikających z nadmiernej eksploatacji roślin ze stanowisk naturalnych
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-R1_W01
Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
2,0student nie zna roślinności typowej dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
3,0student zna roślinność typową dla najważniejszych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
3,5student umie scharakteryzować roślinność typową dla wszystkich poznanych stref geograficzno roślinnych i państw roślinnych
4,0student charakteryzuje typową roślinność i najważniejsze gatunki dla wszystkich poznanych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
4,5student charakteryzuje typową roślinność i najważniejsze gatunki roślin ozdobnych w tym gatunki zagrożone, dla wszystkich poznanych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
5,0student ma kompleksową wiedzę na temat znajomości zbiorowisk roślinnych i najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych we wszystkich strefach geograficzno-roślinnych i państwach roślinnych oraz zna przystosowania roślin do życia w ekstremalnych warunkach
OG_1A_O07-R1_W02
Wskazuje miejsce występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
2,0student nie zna miejsc występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
3,0student wskazuje miejsca występowania najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
3,5student wskazuje miejsca występowania w naturze najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych
4,0student wskazuje i charakteryzujemiejsca występowania najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych i omawia ich charakter wzrostu
4,5student identyfikuje najważniejsze gospodarczo gatunki roślin ozdobnych i ich miejsca naturalnego występowania oraz wiąże warunki występowania z charakterem wzrostu roślin.
5,0student ma kompleksową wiedzę na temat pochodzenia wszystkich poznanych i ważnych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych, opisuje charakter wzrostu roślin i powiązania z warunkami siedliskowymi
OG_1A_O07-R1_W03
Charakteryzuje rośliny ozdobne w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce
2,0student nie zna roślin ozdobnych mających zastosowanie w obyczajach, religiach , architekturze i sztuce
3,0student charakteryzuje rośliny ozdobne majace zastosowanie w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce
3,5student charakteryzuje poznane rodzaje roślin ozdobnych wykorzystywane w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce
4,0student charakteryzuje poznane gatunki roślin ozdobnych majace zastosowanie w obyczajach kulturze, architekturze i sztuce
4,5student ma wiedzę w zastosowaniu poznanych gatunków roślin ozdobnych w obyczajach, kulturze, architekturze i sztuce w odniesieniu do epok historycznych
5,0student ma kompleksową wiedzę na temat znaczenia i wykorzystania poznanych gatunków roślin ozdobnych w różnych dziedzinach życia, w odniesieniu do epok historycznych i społeczności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-R1_U01
Umie nakreślić wymagania roślin ozdobnych w nawiązaniu do pochodzenia
2,0student nie umie nakreślić wymagań roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia
3,0student umie nakreślić wymagania roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia
3,5student umie nakreślić wymagania grup roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia
4,0student umie nakreślić wymagania najważniejszych gatunków roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia
4,5student umie prawidłowo określić wymagania poznanych gatunków roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia i uzasadnić je.
5,0student ma kompleksowe umiejętności określania i interpretowania wymagań poznanych gatunków roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia i stanowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-R1_K01
Jest zorientowany w zagrożeniach wynikających z nadmiernej eksploatacji roślin ze stanowisk naturalnych
2,0student nie jest zorientowany w zagrożeniach płynących z działalności człowieka w środowisku naturalnym
3,0student jest zoirientowany w zagrożeniach dla środowiska naturalnego w wyniku działalności człowieka
3,5student jest zorientowany i świadomy wszystkich zagrożeń wynikających z działalności człowieka w środowisku naturalnym
4,0student jest uświadomiony i zorientowany w zagrożeniach dla środowiska naturalnego w wyniku eksploatacji gatunków roślin ozdobnych ze stanowisk naturalnych
4,5student bardzo dobrze orientuje się i jest świadomy bieżących i przyszłych zagrożeń dla środowiska naturalnego w wyniku eksploracji i niszczenia zbiorowisk roślinnych w tym poznanych gatunków roślin ozdobnych
5,0student jest doskonale zorientowany i ma świadomość bieżących i przyszłych zagrożeń dla środowiska naturalnego w wyniku eksploracji stanowisk naturalnych, ma zdolność do wskazania efektów przyczynowo-skutkowych i metod przeciwdziałania

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. H. Chmiela., Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Podbielkowski B., Roślinność kuli ziemskiej, WSiP, 1975
  3. Podbielkowski B., Geografia roślin, WSiP, 1991
  4. Podbielkowski B., Fitogeografia części świata cz. I i II, 2002
  5. Pelt J-M., Mazoyer M., Monod T., Giradon J., Najpiękniejsza historia roślin, Cyklady, Warszawa, 2001
  6. Szafer W., Szaferowa J., Kwiaty w naturze i sztuce, PWN, Warszawa, 1958

Literatura dodatkowa

  1. Heitz H., Palmy, Wiedza i Życie, 2003
  2. Hewitt, Kaktusy i inne sukulenty, Wiedza i Życie, 1999
  3. Kornaś J., Medwecka Kornaś A., Geografia roślin, PWN, 2002
  4. Kubala T., Kusibab T., Szlachetko D.L., Orchidee – amatorska uprawa storczyków, Multico, 2004
  5. Lisowski S., Świat roślinny tropików, 1996
  6. Meyers N., Wilgotne lasy równikowe, National Geographic, 2001
  7. Nowak B., Schulz B., Atlas owoców egzotycznych, Horyzont, 2002
  8. Podbielkowski B., Atlas roślin użytkowych, 2013
  9. Ridsdale C., White J., Usher C., Drzewa, Dorling Kindersley, 2006
  10. Rohwer J., G., Atlas roślin tropikalnych, Horyzont, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Krajowe rośliny ozdobne w kulturze, religii i obyczajach3
T-A-2Współczesna rola roślin ozdobnych3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Państwa roślinne - charakterystyka roślin o walorach dekoracyjnych i użytkowych. Roślinność endemiczna. Podział na strefy geograficzno-roślinne.3
T-W-2Roślinność ozdobna lasów tropikalnych.2
T-W-3Roślinność krajów śródziemnomorskich (makia, garig, frygana)2
T-W-4Lasy liściaste. Krajowe rośliny ozdobne. Rośliny chronione.2
T-W-5Charakterystyka i wymagania roślinności ze stanowisk ekstremalnych – półpustynie, pustynie, stepy, tundra, tajga2
T-W-6Ozdobne rośliny wodne i stanowisk błotnych - pochodzenie, zastosowanie2
T-W-7Historia uprawy roślin ozdobnych. Symbolika roślin ozdobnych.3
T-W-8Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata2
T-W-9Rośliny ozdobne w architekturze i sztuce2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zajęć12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu na kolekcjach20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-R1_W01Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pochodzeniem, liczebnością i rozmieszczeniem roślin ozdobnych na kuli ziemskiej oraz bogactwem i różnorodnością gatunków
Treści programoweT-W-1Państwa roślinne - charakterystyka roślin o walorach dekoracyjnych i użytkowych. Roślinność endemiczna. Podział na strefy geograficzno-roślinne.
T-W-2Roślinność ozdobna lasów tropikalnych.
T-W-3Roślinność krajów śródziemnomorskich (makia, garig, frygana)
T-W-4Lasy liściaste. Krajowe rośliny ozdobne. Rośliny chronione.
T-W-5Charakterystyka i wymagania roślinności ze stanowisk ekstremalnych – półpustynie, pustynie, stepy, tundra, tajga
T-W-6Ozdobne rośliny wodne i stanowisk błotnych - pochodzenie, zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna roślinności typowej dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
3,0student zna roślinność typową dla najważniejszych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
3,5student umie scharakteryzować roślinność typową dla wszystkich poznanych stref geograficzno roślinnych i państw roślinnych
4,0student charakteryzuje typową roślinność i najważniejsze gatunki dla wszystkich poznanych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
4,5student charakteryzuje typową roślinność i najważniejsze gatunki roślin ozdobnych w tym gatunki zagrożone, dla wszystkich poznanych stref geograficzno-roślinnych i państw roślinnych
5,0student ma kompleksową wiedzę na temat znajomości zbiorowisk roślinnych i najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych we wszystkich strefach geograficzno-roślinnych i państwach roślinnych oraz zna przystosowania roślin do życia w ekstremalnych warunkach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-R1_W02Wskazuje miejsce występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pochodzeniem, liczebnością i rozmieszczeniem roślin ozdobnych na kuli ziemskiej oraz bogactwem i różnorodnością gatunków
Treści programoweT-W-1Państwa roślinne - charakterystyka roślin o walorach dekoracyjnych i użytkowych. Roślinność endemiczna. Podział na strefy geograficzno-roślinne.
T-W-2Roślinność ozdobna lasów tropikalnych.
T-W-3Roślinność krajów śródziemnomorskich (makia, garig, frygana)
T-W-4Lasy liściaste. Krajowe rośliny ozdobne. Rośliny chronione.
T-W-5Charakterystyka i wymagania roślinności ze stanowisk ekstremalnych – półpustynie, pustynie, stepy, tundra, tajga
T-W-6Ozdobne rośliny wodne i stanowisk błotnych - pochodzenie, zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna miejsc występowania w naturze najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
3,0student wskazuje miejsca występowania najważniejszych gospodarczo roślin ozdobnych
3,5student wskazuje miejsca występowania w naturze najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych
4,0student wskazuje i charakteryzujemiejsca występowania najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych i omawia ich charakter wzrostu
4,5student identyfikuje najważniejsze gospodarczo gatunki roślin ozdobnych i ich miejsca naturalnego występowania oraz wiąże warunki występowania z charakterem wzrostu roślin.
5,0student ma kompleksową wiedzę na temat pochodzenia wszystkich poznanych i ważnych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych, opisuje charakter wzrostu roślin i powiązania z warunkami siedliskowymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-R1_W03Charakteryzuje rośliny ozdobne w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą roślin ozdobnych w kulturze i sztuce
Treści programoweT-A-1Krajowe rośliny ozdobne w kulturze, religii i obyczajach
T-W-7Historia uprawy roślin ozdobnych. Symbolika roślin ozdobnych.
T-W-8Rośliny ozdobne w zwyczajach, obrzędach i religiach świata
T-W-9Rośliny ozdobne w architekturze i sztuce
T-A-2Współczesna rola roślin ozdobnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna roślin ozdobnych mających zastosowanie w obyczajach, religiach , architekturze i sztuce
3,0student charakteryzuje rośliny ozdobne majace zastosowanie w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce
3,5student charakteryzuje poznane rodzaje roślin ozdobnych wykorzystywane w obyczajach, religiach, architekturze i sztuce
4,0student charakteryzuje poznane gatunki roślin ozdobnych majace zastosowanie w obyczajach kulturze, architekturze i sztuce
4,5student ma wiedzę w zastosowaniu poznanych gatunków roślin ozdobnych w obyczajach, kulturze, architekturze i sztuce w odniesieniu do epok historycznych
5,0student ma kompleksową wiedzę na temat znaczenia i wykorzystania poznanych gatunków roślin ozdobnych w różnych dziedzinach życia, w odniesieniu do epok historycznych i społeczności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-R1_U01Umie nakreślić wymagania roślin ozdobnych w nawiązaniu do pochodzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pochodzeniem, liczebnością i rozmieszczeniem roślin ozdobnych na kuli ziemskiej oraz bogactwem i różnorodnością gatunków
Treści programoweT-W-1Państwa roślinne - charakterystyka roślin o walorach dekoracyjnych i użytkowych. Roślinność endemiczna. Podział na strefy geograficzno-roślinne.
T-W-2Roślinność ozdobna lasów tropikalnych.
T-W-3Roślinność krajów śródziemnomorskich (makia, garig, frygana)
T-W-4Lasy liściaste. Krajowe rośliny ozdobne. Rośliny chronione.
T-W-5Charakterystyka i wymagania roślinności ze stanowisk ekstremalnych – półpustynie, pustynie, stepy, tundra, tajga
T-W-6Ozdobne rośliny wodne i stanowisk błotnych - pochodzenie, zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie nakreślić wymagań roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia
3,0student umie nakreślić wymagania roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia
3,5student umie nakreślić wymagania grup roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia
4,0student umie nakreślić wymagania najważniejszych gatunków roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia
4,5student umie prawidłowo określić wymagania poznanych gatunków roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia i uzasadnić je.
5,0student ma kompleksowe umiejętności określania i interpretowania wymagań poznanych gatunków roślin ozdobnych w zależności od pochodzenia i stanowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-R1_K01Jest zorientowany w zagrożeniach wynikających z nadmiernej eksploatacji roślin ze stanowisk naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pochodzeniem, liczebnością i rozmieszczeniem roślin ozdobnych na kuli ziemskiej oraz bogactwem i różnorodnością gatunków
Treści programoweT-W-1Państwa roślinne - charakterystyka roślin o walorach dekoracyjnych i użytkowych. Roślinność endemiczna. Podział na strefy geograficzno-roślinne.
T-W-2Roślinność ozdobna lasów tropikalnych.
T-W-3Roślinność krajów śródziemnomorskich (makia, garig, frygana)
T-W-4Lasy liściaste. Krajowe rośliny ozdobne. Rośliny chronione.
T-W-5Charakterystyka i wymagania roślinności ze stanowisk ekstremalnych – półpustynie, pustynie, stepy, tundra, tajga
T-W-6Ozdobne rośliny wodne i stanowisk błotnych - pochodzenie, zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest zorientowany w zagrożeniach płynących z działalności człowieka w środowisku naturalnym
3,0student jest zoirientowany w zagrożeniach dla środowiska naturalnego w wyniku działalności człowieka
3,5student jest zorientowany i świadomy wszystkich zagrożeń wynikających z działalności człowieka w środowisku naturalnym
4,0student jest uświadomiony i zorientowany w zagrożeniach dla środowiska naturalnego w wyniku eksploatacji gatunków roślin ozdobnych ze stanowisk naturalnych
4,5student bardzo dobrze orientuje się i jest świadomy bieżących i przyszłych zagrożeń dla środowiska naturalnego w wyniku eksploracji i niszczenia zbiorowisk roślinnych w tym poznanych gatunków roślin ozdobnych
5,0student jest doskonale zorientowany i ma świadomość bieżących i przyszłych zagrożeń dla środowiska naturalnego w wyniku eksploracji stanowisk naturalnych, ma zdolność do wskazania efektów przyczynowo-skutkowych i metod przeciwdziałania