Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Botanika 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc budowy morfologicznej roślin i ogólna wiedza biologiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników – znaczenie użytkowe i biocenotyczne2
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.3
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.4
9
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony1
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych2
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych1
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych5
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć7
A-A-3zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego10
A-A-4konsultacje2
A-A-5zaliczenie opracowania zielnikowego2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów16
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie zajęć3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika systematycznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B13_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
OG_1A_W03R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-4
OG_1A_B13_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców
OG_1A_W03R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B13_U01
potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności
OG_1A_U08, OG_1A_U18R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-5
OG_1A_B13_U02
potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
OG_1A_U08, OG_1A_U18R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-5
OG_1A_B13_U03
potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
OG_1A_U08, OG_1A_U18R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B13_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B13_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
OG_1A_B13_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B13_U01
potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 61-70 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 10 gatunków)
3,5sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 71-80 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 15 gatunków)
4,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 81-90 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków)
4,5sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 91-100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków)
5,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe ponad 100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 15 gatunków)
OG_1A_B13_U02
potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 50-60 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmnie połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61-70 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 71-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać ponad 100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
OG_1A_B13_U03
potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 3 gatunki roślin
5,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować 3 gatunki roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B13_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2005
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników – znaczenie użytkowe i biocenotyczne2
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.3
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony1
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych2
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych1
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych5
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć7
A-A-3zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego10
A-A-4konsultacje2
A-A-5zaliczenie opracowania zielnikowego2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów16
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie zajęć3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B13_W01potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki, niezbędną do rozumienia zależności między strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów i populacji oraz obejmującej systematykę roślin, ich pochodzenie i fitogeografię
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników – znaczenie użytkowe i biocenotyczne
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B13_W02potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki, niezbędną do rozumienia zależności między strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów i populacji oraz obejmującej systematykę roślin, ich pochodzenie i fitogeografię
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B13_U01potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U18student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzania prostych opracowań naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników – znaczenie użytkowe i biocenotyczne
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 61-70 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 10 gatunków)
3,5sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 71-80 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska ( minimum 15 gatunków)
4,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 81-90 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków)
4,5sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 91-100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 10 gatunków)
5,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe ponad 100 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z dwu wybranych siedlisk (z każdego minimum 15 gatunków)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B13_U02potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U18student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzania prostych opracowań naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 50-60 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmnie połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61-70 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 71-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać ponad 100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B13_U03potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U18student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzania prostych opracowań naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i w sposób niepełny scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i poprawnie scharakteryzować 3 gatunki roślin
5,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i wyczerpująco scharakteryzować 3 gatunki roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B13_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka morfologiczna i anatomiczna mszaków i paprotników – znaczenie użytkowe i biocenotyczne
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-A-3Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzin na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punkty