Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrometeorologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 0,60,41zaliczenie
wykładyW3 6 0,40,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.1
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.1
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.1
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku1
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów1
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu1
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
9
wykłady
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne1
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą1
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera.1
T-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji1
T-W-5Warunki agroklimatyczne Polski2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Zaliczenie części teoretycznej ćwiczeń5
A-A-3Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń4
18
wykłady
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Udział w zaliczeniu1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B10_W01
Posiada podstawowa wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej
OG_1A_W02R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B10_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
OG_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2S-1
OG_1A_B10_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2M-3S-2
OG_1A_B10_U03
Potrafi ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin ogrodniczych
OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-8M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B10_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy o idpowiedzialny podejmuje decyzje.
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-5, T-A-7, T-A-8M-3S-2
OG_1A_B10_K02
Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-8M-2, M-3S-2
OG_1A_B10_K03
Potrafi być liderem w grupie studentów opracowujących projekty związane z doborem różnych roślin do warunków klimatycznych
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-4, T-W-5, T-A-8M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B10_W01
Posiada podstawowa wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5Student posiada wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych w rozszerzonym zakresie
4,0Student posiada wiedzę o wpływie elementów i zjawisk atmosferycznych na rośliny ogrodnicze
4,5Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach atmosferycznych ograniczających produkcję ogrodniczą
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych, w tym również niekorzystnych, o ich wpływie na rośliny ogrodniczne, a także warunkach agroklimatycznych panujących w kraju

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B10_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
2,0Student nie zna przyrządów do wykonywania pomiarów meteorologicznych
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5Student zna niektóre przyrządy i potrafi wykonać prawidłowo pomiary
4,0Student zna większość przyrządów meteorologicznych i potrafi nimi prawidłowo wykonać pomiary
4,5Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary
5,0Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary, a także potrafi wykonać obserwacje zjawisk atmosferycznych
OG_1A_B10_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
2,0Student nie potrafi przedstawić w sposób graficzny omawianego elementu lub zjawiska atmosferycznego
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
4,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego przebiegu czasowego przebiegu. Potrafi prowadzić dyskusję o osiągnietych wynikach.
4,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując również jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnim, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnimi, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, oszacować ich wiarygodność i przydatność.
OG_1A_B10_U03
Potrafi ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin ogrodniczych
2,0Student nie potrafi ocenić zasobów i zagrożeń klimatycznych
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej
4,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej
4,5Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych
5,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych i prawidłowo zinterpretować wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B10_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy o idpowiedzialny podejmuje decyzje.
2,0Student nia ma świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie
OG_1A_B10_K02
Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu
2,0Student nie potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i współdziałać w grupie
3,0Student potrafi w sposób kreatywny myśleć
3,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych, potrafi współdziałać w grupie
5,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych współdziała aktywnie w grupie,
OG_1A_B10_K03
Potrafi być liderem w grupie studentów opracowujących projekty związane z doborem różnych roślin do warunków klimatycznych
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonywać powierzonych mu zajęć
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi wykonywać zadania praktyczne powierzone na ćwiczeniach
3,5Student potrafi pozytywnie oddziaływać na kolegów z którymi współpracuje w grupie
4,0Student potrafi skupić uwagę innych kolegów pracujących nad wspólnym projektem
4,5Student potrafi zreferować wyniki wspólnej pracy w sposób przejrzysty i syntetyczny
5,0Student wyraźnie wyróżnia się w grupie pełniąc rolę lidera, nadając tempo pracy i wyciągając wnioski z uzyskanych wyników

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  2. Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3

Literatura dodatkowa

  1. red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  2. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.1
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.1
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.1
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku1
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów1
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu1
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne1
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą1
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera.1
T-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji1
T-W-5Warunki agroklimatyczne Polski2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Zaliczenie części teoretycznej ćwiczeń5
A-A-3Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Udział w zaliczeniu1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_W01Posiada podstawowa wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą
Treści programoweT-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera.
T-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji
T-W-5Warunki agroklimatyczne Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5Student posiada wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych w rozszerzonym zakresie
4,0Student posiada wiedzę o wpływie elementów i zjawisk atmosferycznych na rośliny ogrodnicze
4,5Student posiada również wiedzę o niekorzystnych czynnikach atmosferycznych ograniczających produkcję ogrodniczą
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych, w tym również niekorzystnych, o ich wpływie na rośliny ogrodniczne, a także warunkach agroklimatycznych panujących w kraju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_U01Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przyrządów do wykonywania pomiarów meteorologicznych
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5Student zna niektóre przyrządy i potrafi wykonać prawidłowo pomiary
4,0Student zna większość przyrządów meteorologicznych i potrafi nimi prawidłowo wykonać pomiary
4,5Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary
5,0Student zna wszystkie omawiane na zajęciach przyrządy meteorologiczne i potrawi wykonać nimi wszystkie pomiary, a także potrafi wykonać obserwacje zjawisk atmosferycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_U02Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić w sposób graficzny omawianego elementu lub zjawiska atmosferycznego
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
4,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne dokonując analizy jego przebiegu czasowego przebiegu. Potrafi prowadzić dyskusję o osiągnietych wynikach.
4,5Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując również jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnim, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi prawidłowo przedstawić w sposób graficzny omawiany element lub zjawisko atmosferyczne opisując jego czasowy przebieg, w porównaniu z wartościami wieloletnimi, potrafi analizować i prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, oszacować ich wiarygodność i przydatność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_U03Potrafi ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne w powiązaniu z wymaganiami roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku
T-A-55. Podzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów
T-A-66. Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
T-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić zasobów i zagrożeń klimatycznych
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej
4,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do wybranej rośliny ogrodniczej
4,5Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych
5,0Student potrafi w podstawowym zakresie ocenić zasoby i zagrożenia klimatyczne wybranego regionu kraju w odniesieniu do niektórych roślin ogrodniczych i prawidłowo zinterpretować wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy o idpowiedzialny podejmuje decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-W-5Warunki agroklimatyczne Polski
T-A-77. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.
T-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nia ma świadomości i potrzeby doskonalenia wiedzy
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Student ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_K02Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i współdziałać w grupie
3,0Student potrafi w sposób kreatywny myśleć
3,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych
4,5Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych, potrafi współdziałać w grupie
5,0Student potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć i jest otwarty na działania innych współdziała aktywnie w grupie,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B10_K03Potrafi być liderem w grupie studentów opracowujących projekty związane z doborem różnych roślin do warunków klimatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji
T-W-5Warunki agroklimatyczne Polski
T-A-88. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
M-3Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonywać powierzonych mu zajęć
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi wykonywać zadania praktyczne powierzone na ćwiczeniach
3,5Student potrafi pozytywnie oddziaływać na kolegów z którymi współpracuje w grupie
4,0Student potrafi skupić uwagę innych kolegów pracujących nad wspólnym projektem
4,5Student potrafi zreferować wyniki wspólnej pracy w sposób przejrzysty i syntetyczny
5,0Student wyraźnie wyróżnia się w grupie pełniąc rolę lidera, nadając tempo pracy i wyciągając wnioski z uzyskanych wyników