Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt

Sylabus przedmiotu Dietetyka w żywieniu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka w żywieniu człowieka
Specjalność Agroturystyka
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstwy edukacji żywieniowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą na temat żywieniowych uwarunkowań zdrowia człowieka, z jakościowym i ilościowym zapotrzebowaniem organizmu człowieka na składniki pokarmowe niezbędne dla utrzymania życia w warunkach zdrowia i choroby

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja i charakterystyka diet. Alternatywne sposoby żywienia.2
T-A-2Wegetarianizm. Weganizm. Niedożywienie. Postępowanie dietetyczne w chorobach.5
T-A-3Podstawy leczenia dietetycznego chorób żywieniowo-zależnych. Leczenie żywieniowe. Psychogenne zaburzenia odżywiania. Żywienie w alergiach, nietolerancji pokarmowej i zespołach złego wchłaniania. Żywienie w otyłości.8
15
wykłady
T-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.6
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.9
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury20
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń16
A-A-4pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach7
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2indywidualna praca w grupach
M-3film dydaktyczny
M-4wysłuchanie prezentacji przygotowanej przez studentów
M-5Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_W01
student potrafi dokonywać podstawowej oceny stanu odżywienia, dokonywać korekty w sposobie żywienia,dokonywać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_??_K01
student wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad modyfikacji żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia społeczeństwa
ZO_2A_K04R2A_K05, R2A_K06

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_??_W01
student potrafi dokonywać podstawowej oceny stanu odżywienia, dokonywać korekty w sposobie żywienia,dokonywać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia
2,0student nie zna żadnej modyfikacji żywienia w stanach chorobowych
3,0student potrafi wymienić modyfikacje żywienia w pewnych stanach chorobowych
3,5student potrafi wymienić modyfikacje żywienia w stanach chorobowych w 35%
4,0student potrafi prawidłowo dobrać dietę do wielu chorzeń
4,5student potrafi prawidłowo dokonać korekty w sposobie żywienia
5,0student potrafi prawidłowo dokonać korekty w sposobie żywienia oraz dokonać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia

Literatura podstawowa

  1. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia – zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Bujko J., Podstawy dietetyki, SGGW, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja i charakterystyka diet. Alternatywne sposoby żywienia.2
T-A-2Wegetarianizm. Weganizm. Niedożywienie. Postępowanie dietetyczne w chorobach.5
T-A-3Podstawy leczenia dietetycznego chorób żywieniowo-zależnych. Leczenie żywieniowe. Psychogenne zaburzenia odżywiania. Żywienie w alergiach, nietolerancji pokarmowej i zespołach złego wchłaniania. Żywienie w otyłości.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.6
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.9
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury20
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń16
A-A-4pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_W01student potrafi dokonywać podstawowej oceny stanu odżywienia, dokonywać korekty w sposobie żywienia,dokonywać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą na temat żywieniowych uwarunkowań zdrowia człowieka, z jakościowym i ilościowym zapotrzebowaniem organizmu człowieka na składniki pokarmowe niezbędne dla utrzymania życia w warunkach zdrowia i choroby
Treści programoweT-W-1Prawidłowe żywienie w różnych okresach życia. Rola żywienia w etiopatogenezie poszczególnych chorób, ich profilaktyce i leczeniu.
T-W-2Modyfikacje żywienia związane ze specyficznymi potrzebami i zmianami adaptacyjnymi w ustroju związanymi ze stanami fizjologicznymi. Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem zdolności trawienia i wchłaniania składników pokarmowych związane bądź z wiekiem, bądź stanem chorobowym (np. celiakia). Modyfikacje żywienia związane z ograniczeniem lub brakiem możliwości metabolizowania niektórych składników pokarmowych.
T-A-1Klasyfikacja i charakterystyka diet. Alternatywne sposoby żywienia.
T-A-2Wegetarianizm. Weganizm. Niedożywienie. Postępowanie dietetyczne w chorobach.
T-A-3Podstawy leczenia dietetycznego chorób żywieniowo-zależnych. Leczenie żywieniowe. Psychogenne zaburzenia odżywiania. Żywienie w alergiach, nietolerancji pokarmowej i zespołach złego wchłaniania. Żywienie w otyłości.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2indywidualna praca w grupach
M-3film dydaktyczny
M-4wysłuchanie prezentacji przygotowanej przez studentów
M-5Pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnej modyfikacji żywienia w stanach chorobowych
3,0student potrafi wymienić modyfikacje żywienia w pewnych stanach chorobowych
3,5student potrafi wymienić modyfikacje żywienia w stanach chorobowych w 35%
4,0student potrafi prawidłowo dobrać dietę do wielu chorzeń
4,5student potrafi prawidłowo dokonać korekty w sposobie żywienia
5,0student potrafi prawidłowo dokonać korekty w sposobie żywienia oraz dokonać prostych porad w zakresie prawidłowego żywienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_??_K01student wykazuje aktywną postawę w propagowaniu zasad modyfikacji żywienia jako czynnika kształtującego stan zdrowia społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska