Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Substancje konserwujące w produkcji żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje konserwujące w produkcji żywności
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,40,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i funkcjonowania organizmu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej stosowanych w konserwacji żywności substancji oraz ich wpływu na organizm. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi substancji konserwujących, metodami ich wykrywania w żywności oraz zastosowaniem tych substancji w produkcji karm dla zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Naturalne konserwanty. Konserwanty najczęściej używane w naszej kuchni.2
T-A-2Olejki eteryczne - naturalne substancje antydrobnoustrojowe. Stosowanie olejków eterycznych jako konserwantów.1
T-A-3Efektywność i bezpieczeństwo stosowania parabenów. Parabeny – właściwości, zastosowanie i szkodliwość.1
T-A-4Konserwanty w żywieniu dzieci. Jak można uniknąć konserwantów.2
T-A-5Konserwanty w żywności a alergie i choroby nowotworowe.2
T-A-6Przemysłowa żywność dla zwierząt. Karmy bez konserwantów.2
10
wykłady
T-W-1Znaczenie konserwowania żywności. Substancje dodatkowe w żywności (food additives) w zależności od pełnionych funkcji.2
T-W-2Chemiczne konserwanty wpływające na utrwalanie żywności podział na grupy ( konserwanty, substancje o działaniu konserwującym).4
T-W-3Konserwanty chemiczne w żywności – oznaczenia, zastosowanie i skutki ich stosowania. Niebezpieczne konserwanty.4
T-W-4Przepisy prawne regulujące stosowanie dozwolonych substancji dodatkowych. Mechanizm działania substancji konserwujących.2
T-W-5Metody oznaczania substancji konserwujących w produktach spożywczych.2
T-W-6Autentyczność produktów spożywczych (dodatek konserwantów).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach.9
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.1
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.2
12
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-4Konsultacje.6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
48

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i rzutnika.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa.
M-4Film dydaktyczny.
M-5Praca w grupach przy przygotowaniu i omówieniu prezentacji.
M-6Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena studenta na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz przygotowania i omówienia prezentacji.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.3_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z dodatkami do żywności, potrafi wymienić najpopularniejsze dodatki utrwalające stosowane w nowoczesnej technologii żywności z uwzględnieniem ich wpływu na organizm człowieka.
BL_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-1T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-6M-4, M-3, M-5, M-2, M-6, M-1S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.3_U01
Po przeprowadzonych zajęciach student umie zaprezentować podstawowe założenia stosowania konserwantów naturalnych i chemicznych w żywności oraz potrafi wyszukiwać i wybierać produkty nie posiadające w swoim składzie konserwanty lub o mniejszym wpływie na organizm człowieka wykorzystując przy tym zdobytą na zajęciach wiedzę.
BL_1A_U20, BL_1A_U09P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06C-1T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-6, T-W-1, T-A-5M-2, M-6, M-1, M-3, M-5, M-4S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.3_K07
Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat stosowania substancji konserwujących w żywności oraz ich wpływie na zdrowie w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Student jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą stosowanych w żywności dodatków i wyborze produktów o najmniejszej zawartości syntetycznych środkó konserwujących.
BL_1A_K05, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08C-1T-A-1, T-W-1, T-A-4, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-5, T-A-3, T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-6M-6, M-2, M-5, M-1, M-3S-1, S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.3_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z dodatkami do żywności, potrafi wymienić najpopularniejsze dodatki utrwalające stosowane w nowoczesnej technologii żywności z uwzględnieniem ich wpływu na organizm człowieka.
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia związane z substancjami konserwującymi stosowanymi w żywności.Potrafi scharakteryzować w stopniu dostatecznym wybrane substancje konserwujące i omówić ich wpływ na organizm. Student wymienia metody wykrywania substancji konserwujących w żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.3_K07
Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat stosowania substancji konserwujących w żywności oraz ich wpływie na zdrowie w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Student jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą stosowanych w żywności dodatków i wyborze produktów o najmniejszej zawartości syntetycznych środkó konserwujących.
2,0
3,0Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat dodatków konserwujących stosowanych w żywności oraz ich wpływu na organizm w oparciu o różne żródła naukowe.Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą stosowania substancji konserwujących oraz wyborze produktów nie zawierających tych dodatków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Borowska J., Owoce i warzywa jako źródło naturalnych przeciwutleniaczy (1)., Przem. Ferm., 2003, 5:11-12
  2. Ball S., Antyoksydanty w medycynie i życiu człowieka., Oficyna Wyd. Medyk, Warszawa, 2001
  3. Maniak B., Targoński Z., Przeciwutleniacze naturalne występujące w żywności., Przem. Ferm., 1996, 4:7-10
  4. Czerwińska D., Gulińska E., Podstawy żywienia człowieka., Wyd. Szkolne i Pedagog. Sp.Akc., Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kostrzewa E., Aromatyzujące, konserwujące i barwiące właściwości przypraw ziołowych., Wiad. Zielar.,3, 1997, 17-19

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Naturalne konserwanty. Konserwanty najczęściej używane w naszej kuchni.2
T-A-2Olejki eteryczne - naturalne substancje antydrobnoustrojowe. Stosowanie olejków eterycznych jako konserwantów.1
T-A-3Efektywność i bezpieczeństwo stosowania parabenów. Parabeny – właściwości, zastosowanie i szkodliwość.1
T-A-4Konserwanty w żywieniu dzieci. Jak można uniknąć konserwantów.2
T-A-5Konserwanty w żywności a alergie i choroby nowotworowe.2
T-A-6Przemysłowa żywność dla zwierząt. Karmy bez konserwantów.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie konserwowania żywności. Substancje dodatkowe w żywności (food additives) w zależności od pełnionych funkcji.2
T-W-2Chemiczne konserwanty wpływające na utrwalanie żywności podział na grupy ( konserwanty, substancje o działaniu konserwującym).4
T-W-3Konserwanty chemiczne w żywności – oznaczenia, zastosowanie i skutki ich stosowania. Niebezpieczne konserwanty.4
T-W-4Przepisy prawne regulujące stosowanie dozwolonych substancji dodatkowych. Mechanizm działania substancji konserwujących.2
T-W-5Metody oznaczania substancji konserwujących w produktach spożywczych.2
T-W-6Autentyczność produktów spożywczych (dodatek konserwantów).1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach.9
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.1
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-4Konsultacje.6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.3_W01Student definiuje podstawowe pojęcia związane z dodatkami do żywności, potrafi wymienić najpopularniejsze dodatki utrwalające stosowane w nowoczesnej technologii żywności z uwzględnieniem ich wpływu na organizm człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej stosowanych w konserwacji żywności substancji oraz ich wpływu na organizm. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi substancji konserwujących, metodami ich wykrywania w żywności oraz zastosowaniem tych substancji w produkcji karm dla zwierząt.
Treści programoweT-W-5Metody oznaczania substancji konserwujących w produktach spożywczych.
T-W-2Chemiczne konserwanty wpływające na utrwalanie żywności podział na grupy ( konserwanty, substancje o działaniu konserwującym).
T-W-1Znaczenie konserwowania żywności. Substancje dodatkowe w żywności (food additives) w zależności od pełnionych funkcji.
T-W-3Konserwanty chemiczne w żywności – oznaczenia, zastosowanie i skutki ich stosowania. Niebezpieczne konserwanty.
T-A-1Naturalne konserwanty. Konserwanty najczęściej używane w naszej kuchni.
T-A-5Konserwanty w żywności a alergie i choroby nowotworowe.
T-A-6Przemysłowa żywność dla zwierząt. Karmy bez konserwantów.
T-A-4Konserwanty w żywieniu dzieci. Jak można uniknąć konserwantów.
T-W-6Autentyczność produktów spożywczych (dodatek konserwantów).
Metody nauczaniaM-4Film dydaktyczny.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa.
M-5Praca w grupach przy przygotowaniu i omówieniu prezentacji.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i rzutnika.
M-6Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena studenta na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz przygotowania i omówienia prezentacji.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia związane z substancjami konserwującymi stosowanymi w żywności.Potrafi scharakteryzować w stopniu dostatecznym wybrane substancje konserwujące i omówić ich wpływ na organizm. Student wymienia metody wykrywania substancji konserwujących w żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.3_U01Po przeprowadzonych zajęciach student umie zaprezentować podstawowe założenia stosowania konserwantów naturalnych i chemicznych w żywności oraz potrafi wyszukiwać i wybierać produkty nie posiadające w swoim składzie konserwanty lub o mniejszym wpływie na organizm człowieka wykorzystując przy tym zdobytą na zajęciach wiedzę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U20posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia;
BL_1A_U09potrafi wskazać modyfikacje żywności GMO oraz normy prawne dotyczące kontroli żywności; umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt w stanach zdrowia i choroby; ma umiejętność rozumienia alternatywnych stylów życia oraz ziołolecznictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej stosowanych w konserwacji żywności substancji oraz ich wpływu na organizm. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi substancji konserwujących, metodami ich wykrywania w żywności oraz zastosowaniem tych substancji w produkcji karm dla zwierząt.
Treści programoweT-W-3Konserwanty chemiczne w żywności – oznaczenia, zastosowanie i skutki ich stosowania. Niebezpieczne konserwanty.
T-W-2Chemiczne konserwanty wpływające na utrwalanie żywności podział na grupy ( konserwanty, substancje o działaniu konserwującym).
T-A-3Efektywność i bezpieczeństwo stosowania parabenów. Parabeny – właściwości, zastosowanie i szkodliwość.
T-W-5Metody oznaczania substancji konserwujących w produktach spożywczych.
T-W-4Przepisy prawne regulujące stosowanie dozwolonych substancji dodatkowych. Mechanizm działania substancji konserwujących.
T-A-1Naturalne konserwanty. Konserwanty najczęściej używane w naszej kuchni.
T-A-6Przemysłowa żywność dla zwierząt. Karmy bez konserwantów.
T-W-1Znaczenie konserwowania żywności. Substancje dodatkowe w żywności (food additives) w zależności od pełnionych funkcji.
T-A-5Konserwanty w żywności a alergie i choroby nowotworowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i rzutnika.
M-6Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa.
M-5Praca w grupach przy przygotowaniu i omówieniu prezentacji.
M-4Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena studenta na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz przygotowania i omówienia prezentacji.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.3_K07Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat stosowania substancji konserwujących w żywności oraz ich wpływie na zdrowie w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Student jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą stosowanych w żywności dodatków i wyborze produktów o najmniejszej zawartości syntetycznych środkó konserwujących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej stosowanych w konserwacji żywności substancji oraz ich wpływu na organizm. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi substancji konserwujących, metodami ich wykrywania w żywności oraz zastosowaniem tych substancji w produkcji karm dla zwierząt.
Treści programoweT-A-1Naturalne konserwanty. Konserwanty najczęściej używane w naszej kuchni.
T-W-1Znaczenie konserwowania żywności. Substancje dodatkowe w żywności (food additives) w zależności od pełnionych funkcji.
T-A-4Konserwanty w żywieniu dzieci. Jak można uniknąć konserwantów.
T-W-5Metody oznaczania substancji konserwujących w produktach spożywczych.
T-W-4Przepisy prawne regulujące stosowanie dozwolonych substancji dodatkowych. Mechanizm działania substancji konserwujących.
T-W-2Chemiczne konserwanty wpływające na utrwalanie żywności podział na grupy ( konserwanty, substancje o działaniu konserwującym).
T-A-5Konserwanty w żywności a alergie i choroby nowotworowe.
T-A-3Efektywność i bezpieczeństwo stosowania parabenów. Parabeny – właściwości, zastosowanie i szkodliwość.
T-W-3Konserwanty chemiczne w żywności – oznaczenia, zastosowanie i skutki ich stosowania. Niebezpieczne konserwanty.
T-W-6Autentyczność produktów spożywczych (dodatek konserwantów).
T-A-2Olejki eteryczne - naturalne substancje antydrobnoustrojowe. Stosowanie olejków eterycznych jako konserwantów.
T-A-6Przemysłowa żywność dla zwierząt. Karmy bez konserwantów.
Metody nauczaniaM-6Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i rzutnika.
M-5Praca w grupach przy przygotowaniu i omówieniu prezentacji.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowa ocena studenta na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz przygotowania i omówienia prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat dodatków konserwujących stosowanych w żywności oraz ich wpływu na organizm w oparciu o różne żródła naukowe.Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą stosowania substancji konserwujących oraz wyborze produktów nie zawierających tych dodatków.
3,5
4,0
4,5
5,0