Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia przetwórstwa warzyw i owoców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia przetwórstwa warzyw i owoców
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,40,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu żywienia człowieka, przetwórstwa żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze sposobami przetwarzania owoców i warzyw oraz ich znaczeniem w diecie człowieka. Znajomość składu chemicznego oraz cech fizycznych poszczególnych surowców,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody przetwarzania i utrwalania owoców i warzyw (pasteryzacja, suszenie, sterylizacja, zagęszczanie, tyndalizacja).2
T-A-2Produkcja dżemów, marmolad i powideł.2
T-A-3Produkcja win, miodów pitnych i pochodnych wina w małych gospodarstwach.2
T-A-4Produkcja koncentratów z przecierów owocowych i warzywnych.2
T-A-5Produkcja mrożonek, kiszonek, konserw i marynat.2
10
wykłady
T-W-1Znaczenie przemysłu owocowo warzywnego. Podział owoców, skład chemiczny owoców i warzyw oraz ich znaczenie w diecie.2
T-W-2Ekologiczne i prozdrowotne metody przetwarzania owoców i warzyw pochodzących z gospodarstw ekologicznych.2
T-W-3Przyczyny psucia się surowców oraz produktów owocowych i warzywnych. Metody utrwalania owoców i warzyw.2
T-W-4Owoce i warzywa minimalnie przetworzone.2
T-W-5Wytwarzanie półproduktów i produktów owocowych i warzywnych.2
T-W-6Wytwarzanie soków, nektarów i napojów z owoców i warzyw. Opakowania w przetwórstwie owocowo-warzywnym.4
T-W-7Wykorzystanie odpadów produkcyjnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych2
A-A-3Przygotowanie konspektu do zajęć praktycznych2
12
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-4Konsultacje7
47

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Zajęcia pokazowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przetwórstwa owoców i warzyw oraz ich roli i znaczenia w diecie człowieka.
BL_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.1_U09
Student potrafi omówić, ocenić jakość owoców i warzyw i ich przydatność w przetwórstwie owocowo-warzywnym. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i połączyć jak z praktyką.
BL_1A_U09P1A_U04, P1A_U06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.1_K07
Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywnośći poznawczej na temat technologii przetwórstwa warzyw i owoców. Jest zdolny do kreatywnego propagowania zdobytej wiedzy, szerzenia zasad zdrowego odżywiania.
BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08C-1T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przetwórstwa owoców i warzyw oraz ich roli i znaczenia w diecie człowieka.
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia związane z technologią przetwórstwa owoców i warzyw. Student potrafi dokonać podziału owoców i warzyw, zna skład chemiczny owoców i warzyw oraz ich znaczenie w diecie. W stopniu dostatecznym omawia metody przetwarzania i utrwalania owoców i warzyw.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.1_U09
Student potrafi omówić, ocenić jakość owoców i warzyw i ich przydatność w przetwórstwie owocowo-warzywnym. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i połączyć jak z praktyką.
2,0
3,0Student umie zaprezentować podstawowe założenia przetwórstwa owocowo-warzywnego, przetwarzania i utrwalania owoców i warzyw oraz potrafi wykorzystywać je w życiu codziennym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O9.1_K07
Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywnośći poznawczej na temat technologii przetwórstwa warzyw i owoców. Jest zdolny do kreatywnego propagowania zdobytej wiedzy, szerzenia zasad zdrowego odżywiania.
2,0
3,0Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej związanej z przetwórstwem owoców i warzyw. W oparciu o różne źródła informacji jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się wiedzą dotyczącą znaczenia owoców i warzyw w żywieniu człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Jarczyk, Witold Płocharski, Technologia produktów owocowych i warzywnych tom 1/2., WSE-H, Skierniewice, 2010
  2. Pattie Vargas i Rich Gulling, Domowy wyrób wina i miodów pitnych., RM, 2011
  3. Hans Gerlach, Dżemy, marmolady, galaretki, Świat Książki, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody przetwarzania i utrwalania owoców i warzyw (pasteryzacja, suszenie, sterylizacja, zagęszczanie, tyndalizacja).2
T-A-2Produkcja dżemów, marmolad i powideł.2
T-A-3Produkcja win, miodów pitnych i pochodnych wina w małych gospodarstwach.2
T-A-4Produkcja koncentratów z przecierów owocowych i warzywnych.2
T-A-5Produkcja mrożonek, kiszonek, konserw i marynat.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie przemysłu owocowo warzywnego. Podział owoców, skład chemiczny owoców i warzyw oraz ich znaczenie w diecie.2
T-W-2Ekologiczne i prozdrowotne metody przetwarzania owoców i warzyw pochodzących z gospodarstw ekologicznych.2
T-W-3Przyczyny psucia się surowców oraz produktów owocowych i warzywnych. Metody utrwalania owoców i warzyw.2
T-W-4Owoce i warzywa minimalnie przetworzone.2
T-W-5Wytwarzanie półproduktów i produktów owocowych i warzywnych.2
T-W-6Wytwarzanie soków, nektarów i napojów z owoców i warzyw. Opakowania w przetwórstwie owocowo-warzywnym.4
T-W-7Wykorzystanie odpadów produkcyjnych.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych2
A-A-3Przygotowanie konspektu do zajęć praktycznych2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-4Konsultacje7
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.1_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przetwórstwa owoców i warzyw oraz ich roli i znaczenia w diecie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami przetwarzania owoców i warzyw oraz ich znaczeniem w diecie człowieka. Znajomość składu chemicznego oraz cech fizycznych poszczególnych surowców,
Treści programoweT-W-1Znaczenie przemysłu owocowo warzywnego. Podział owoców, skład chemiczny owoców i warzyw oraz ich znaczenie w diecie.
T-W-2Ekologiczne i prozdrowotne metody przetwarzania owoców i warzyw pochodzących z gospodarstw ekologicznych.
T-W-4Owoce i warzywa minimalnie przetworzone.
T-W-3Przyczyny psucia się surowców oraz produktów owocowych i warzywnych. Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-6Wytwarzanie soków, nektarów i napojów z owoców i warzyw. Opakowania w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-7Wykorzystanie odpadów produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Zajęcia pokazowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia związane z technologią przetwórstwa owoców i warzyw. Student potrafi dokonać podziału owoców i warzyw, zna skład chemiczny owoców i warzyw oraz ich znaczenie w diecie. W stopniu dostatecznym omawia metody przetwarzania i utrwalania owoców i warzyw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.1_U09Student potrafi omówić, ocenić jakość owoców i warzyw i ich przydatność w przetwórstwie owocowo-warzywnym. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i połączyć jak z praktyką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U09potrafi wskazać modyfikacje żywności GMO oraz normy prawne dotyczące kontroli żywności; umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt w stanach zdrowia i choroby; ma umiejętność rozumienia alternatywnych stylów życia oraz ziołolecznictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami przetwarzania owoców i warzyw oraz ich znaczeniem w diecie człowieka. Znajomość składu chemicznego oraz cech fizycznych poszczególnych surowców,
Treści programoweT-W-1Znaczenie przemysłu owocowo warzywnego. Podział owoców, skład chemiczny owoców i warzyw oraz ich znaczenie w diecie.
T-W-4Owoce i warzywa minimalnie przetworzone.
T-W-2Ekologiczne i prozdrowotne metody przetwarzania owoców i warzyw pochodzących z gospodarstw ekologicznych.
T-W-5Wytwarzanie półproduktów i produktów owocowych i warzywnych.
T-W-3Przyczyny psucia się surowców oraz produktów owocowych i warzywnych. Metody utrwalania owoców i warzyw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Zajęcia pokazowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zaprezentować podstawowe założenia przetwórstwa owocowo-warzywnego, przetwarzania i utrwalania owoców i warzyw oraz potrafi wykorzystywać je w życiu codziennym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O9.1_K07Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywnośći poznawczej na temat technologii przetwórstwa warzyw i owoców. Jest zdolny do kreatywnego propagowania zdobytej wiedzy, szerzenia zasad zdrowego odżywiania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami przetwarzania owoców i warzyw oraz ich znaczeniem w diecie człowieka. Znajomość składu chemicznego oraz cech fizycznych poszczególnych surowców,
Treści programoweT-W-6Wytwarzanie soków, nektarów i napojów z owoców i warzyw. Opakowania w przetwórstwie owocowo-warzywnym.
T-W-1Znaczenie przemysłu owocowo warzywnego. Podział owoców, skład chemiczny owoców i warzyw oraz ich znaczenie w diecie.
T-W-4Owoce i warzywa minimalnie przetworzone.
T-W-3Przyczyny psucia się surowców oraz produktów owocowych i warzywnych. Metody utrwalania owoców i warzyw.
T-W-2Ekologiczne i prozdrowotne metody przetwarzania owoców i warzyw pochodzących z gospodarstw ekologicznych.
T-W-5Wytwarzanie półproduktów i produktów owocowych i warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Zajęcia pokazowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu.
S-1Ocena podsumowująca: Uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej związanej z przetwórstwem owoców i warzyw. W oparciu o różne źródła informacji jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się wiedzą dotyczącą znaczenia owoców i warzyw w żywieniu człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0