Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza jakościowa surowców i produktów żywnościowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza jakościowa surowców i produktów żywnościowych
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie przez studentów z metodmi badania i oceny oraz czynników i procesów warunkujących jakość i wartość użytkową produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.2
T-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.3
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci2
10
wykłady
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego2
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.3
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów3
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna analiza surowców, oznaczanie wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_W01
Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i niormy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
BL_1A_W09, BL_1A_W07, BL_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-A-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_U01
Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
BL_1A_U07, BL_1A_U09, BL_1A_U12, BL_1A_U02P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-A-2, T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-A-4, T-A-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BL_1A_K02, BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-1T-A-3, T-W-2, T-A-1, T-W-6, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_W01
Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i niormy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
2,0Student po ukończeniu kursu nie ma podstawowej wiedzy na temat wybranych metod oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
3,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat wybranych metod oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
3,5Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
4,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
4,5Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
5,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_U01
Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
2,0Student nie umie pobierać i przygotowywać próbek do badań analitycznych, wykonywać badań analitycznych.
3,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania niektórych próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych.
3,5Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych.
4,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować większość wyników badań.
4,5Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
5,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O8.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student nie ma podstawowej świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Czarniecka-Skubina Ewa (praca zbiorowa), Towaroznawstwo spożywcze, Format-AB, Warszawa, 2010, I, ISBN 978-83-89184-31-3
  2. Kołożyn-Krajewska Danuta, Sikora Tadeusz, Towaroznawstwo żywności, WSiP, Warszawa, 2004, VII, ISBN 978-83-02-09150-6
  3. Kumirska Jolanta i in., Analiza żywności, Wydawnictwo Uniwerystetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010, I
  4. Obiedziński Mieczysław, Wybrane zagadnienia z analizy żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2009, I

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski Stanisław, Towaroznawstwo artykułów żywnościowych, WSiP, Warszawa, 1984, I, ISBN 83-02-02212-8
  2. Wiśniowski Kazimierz, Towaroznawstwo artykułów spożywczych, WSiP, Warszawa, 1977, II poprawione
  3. Lempke Aleksandra (red.), Towaroznawstwo produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1970, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.2
T-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.3
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego2
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego3
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.3
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów3
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O8.2_W01Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i niormy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
BL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
BL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie przez studentów z metodmi badania i oceny oraz czynników i procesów warunkujących jakość i wartość użytkową produktów żywnościowych.
Treści programoweT-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci
T-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna analiza surowców, oznaczanie wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student po ukończeniu kursu nie ma podstawowej wiedzy na temat wybranych metod oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
3,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat wybranych metod oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
3,5Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
4,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego
4,5Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe wybranych produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
5,0Student po ukończeniu kursu ma wiedzę na temat metod analizy i oceny jakości żywności, zna typy i normy jakościowe produktów pochodzenie roślinnego i zwierzęcego oraz sposoby magazynowania i przechowywania produktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O8.2_U01Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
BL_1A_U09potrafi wskazać modyfikacje żywności GMO oraz normy prawne dotyczące kontroli żywności; umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt w stanach zdrowia i choroby; ma umiejętność rozumienia alternatywnych stylów życia oraz ziołolecznictwa;
BL_1A_U12posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu chemii bioorganicznej; umie przewidywać przebieg reakcji związków organicznych; wykorzystuje metody analizy instrumentalnej stosowanej w chemii organicznej i biochemicznej; analizuje informacje wynikające z różnic w profilach białkowych; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; analizuje zmiany w organizmie powstające przy zażywaniu wybranych substancji;
BL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie przez studentów z metodmi badania i oceny oraz czynników i procesów warunkujących jakość i wartość użytkową produktów żywnościowych.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci
T-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna analiza surowców, oznaczanie wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie pobierać i przygotowywać próbek do badań analitycznych, wykonywać badań analitycznych.
3,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania niektórych próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych.
3,5Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych.
4,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować większość wyników badań.
4,5Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
5,0Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O8.2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie przez studentów z metodmi badania i oceny oraz czynników i procesów warunkujących jakość i wartość użytkową produktów żywnościowych.
Treści programoweT-A-3Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin.
T-W-2Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego.
T-W-6Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci
T-W-4Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania.
T-A-4Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci
T-A-2Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji. Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
T-W-5Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów
T-W-3Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna analiza surowców, oznaczanie wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole