Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Ocena statystyczna wyników pomiarów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena statystyczna wyników pomiarów
Specjalność Kontrola jakości produktów organicznych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciami statystycznymi stosowanymi w metrologii chemicznej
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy jakości wyników pomiarów analitycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu walidacji procedur analitycznych
C-4Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za rzetelność wyników pomiarów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza wybranych wskaźników położenia i rozproszenia wyników. Wyznaczanie przedziałów ufności.4
T-A-2Wykrywanie błędów grubych: test Dixona i test Grubbsa.2
T-A-3Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych: chi-kwadrat, F-Snedecora, Hartleya, Bartletta, Morgana.4
T-A-4Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich: t-Studenta, Cochrana-Coxa, Aspina-Welcha.3
T-A-5Kolokwium I1
T-A-6Wyznaczanie parametrów regresji liniowej.2
T-A-7Analiza regresji liniowej w metodzie kilkakrotnego dodatku wzorca. Regresja liniowa ważona.2
T-A-8Lineraryzacja funkcji nieliniowych.1
T-A-9Wyznaczanie granicy wykrywalności i granicy oznaczalności2
T-A-10Obliczanie dokładności, precyzji, powtarzalności i liniowości metody.3
T-A-11Szacowanie niepewności pomiaru.4
T-A-12Kolokwium II2
30
wykłady
T-W-1Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia przedmiotu. Reguły zaokrąglania liczb i cyfry znaczące.1
T-W-2Wybrane rozkłady zmiennych losowych2
T-W-3Wskaźniki położenia i rozproszenia.1
T-W-4Wykrywanie błędów grubych. Poziom ufności i estymacja przedziałowa.1
T-W-5Wnioskowanie statystyczne – testowanie hipotez.1
T-W-6Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych.1
T-W-7Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich.1
T-W-8Korelacja dwóch zmiennych. Regresja liniowa i nieliniowa-linearyzowana.2
T-W-9Walidacja metod pomiarowych – parametry oceny procedury pomiarowej i kryteria ich doboru.2
T-W-10Sposoby wyznaczania wartości granicy wykrywalności.1
T-W-11Szacowanie niepewności pomiarowej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach przedmiotowych
S-2Ocena formująca: ocena z ćwiczeń - Kolokwium I
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych - Kolokwium II
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny sprawdzający wiedzę zdobytą w trakcie wykładów oraz umiejętności nabyte w trakcie ćwiczeń przedmiotowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-08_W01
Student potrafi zdefiniować wielkości statystyczne niezbędne do opisania wyników pomiarów
TCH_2A_W05, TCH_2A_W06T2A_W02, T2A_W03InzA2_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-A-10, T-W-1, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-11, T-A-2, T-A-8, T-A-9, T-A-1M-2, M-3, M-1S-4
TCH_2A_D16-08_W02
Student potrafi zaproponować sposób weryfikacji danych pomiarowych i walidacji metod analitycznych
TCH_2A_W05T2A_W02C-4, C-2, C-3T-W-9, T-W-1, T-A-3, T-W-3, T-A-2, T-A-11, T-A-4, T-A-10, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-W-11, T-W-10, T-A-9, T-A-7, T-A-6, T-W-6, T-A-8, T-W-7M-1, M-2, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-08_U01
potrafi dokonać oceny statystycznej serii wyników pomiarowych
TCH_2A_U08T2A_U08, T2A_U09InzA2_U02C-2, C-1T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-A-2M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2, S-4
TCH_2A_D16-08_U02
potrafi weryfikować hipotezy na podstawie przeprowadzonych testów statystycznych
TCH_2A_U08T2A_U08, T2A_U09InzA2_U02C-2T-A-3, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3, S-4
TCH_2A_D16-08_U03
potrafi przeprowadzić walidację metod i procedur analitycznych
TCH_2A_U08T2A_U08, T2A_U09InzA2_U02C-3, C-4T-A-10, T-W-10, T-A-6, T-A-8, T-W-11, T-A-11, T-W-8, T-A-9, T-W-9, T-A-7M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-08_K01
student jest świadomy odpowiedzialności za decyzje podejmowane na podstawie wyników pomiarów i przedstawia je w sposób rzetelny
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-4T-A-9, T-A-11, T-A-4, T-A-10, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-W-9, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-08_W01
Student potrafi zdefiniować wielkości statystyczne niezbędne do opisania wyników pomiarów
2,0
3,0potrafi zdefiniować podstawowe wielkości statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D16-08_W02
Student potrafi zaproponować sposób weryfikacji danych pomiarowych i walidacji metod analitycznych
2,0
3,0potrafi zdefiniować podstawowe testy statystyczne oraz wymienić parametry wykorzystywane w procesie walidacji metod analitycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-08_U01
potrafi dokonać oceny statystycznej serii wyników pomiarowych
2,0
3,0potrafi obliczyć odchylenie standardowe i współczynnik zmienności dla serii wyników pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D16-08_U02
potrafi weryfikować hipotezy na podstawie przeprowadzonych testów statystycznych
2,0
3,0potrafi przeprowadzić test odpowiedni dla ocenianych danych wskazany przez prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D16-08_U03
potrafi przeprowadzić walidację metod i procedur analitycznych
2,0
3,0potrafi wyznaczyć podstawowe parametry walidacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-08_K01
student jest świadomy odpowiedzialności za decyzje podejmowane na podstawie wyników pomiarów i przedstawia je w sposób rzetelny
2,0
3,0student rozumie potrzebę weryfikacji wyników pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. Konieczka P., Namieśnik J., Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Czermiński J.B., Iwasiewicz A., Paszek Z., Sikorski A., Metody statystyczne dla chemików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992
  3. Hyk W., Stojek Z., Analiza statystyczna w laboratorium analitycznym, Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Klonecki W., Statystyka dla inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  3. Sobczyk M., Statystyka matematyczna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza wybranych wskaźników położenia i rozproszenia wyników. Wyznaczanie przedziałów ufności.4
T-A-2Wykrywanie błędów grubych: test Dixona i test Grubbsa.2
T-A-3Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych: chi-kwadrat, F-Snedecora, Hartleya, Bartletta, Morgana.4
T-A-4Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich: t-Studenta, Cochrana-Coxa, Aspina-Welcha.3
T-A-5Kolokwium I1
T-A-6Wyznaczanie parametrów regresji liniowej.2
T-A-7Analiza regresji liniowej w metodzie kilkakrotnego dodatku wzorca. Regresja liniowa ważona.2
T-A-8Lineraryzacja funkcji nieliniowych.1
T-A-9Wyznaczanie granicy wykrywalności i granicy oznaczalności2
T-A-10Obliczanie dokładności, precyzji, powtarzalności i liniowości metody.3
T-A-11Szacowanie niepewności pomiaru.4
T-A-12Kolokwium II2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia przedmiotu. Reguły zaokrąglania liczb i cyfry znaczące.1
T-W-2Wybrane rozkłady zmiennych losowych2
T-W-3Wskaźniki położenia i rozproszenia.1
T-W-4Wykrywanie błędów grubych. Poziom ufności i estymacja przedziałowa.1
T-W-5Wnioskowanie statystyczne – testowanie hipotez.1
T-W-6Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych.1
T-W-7Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich.1
T-W-8Korelacja dwóch zmiennych. Regresja liniowa i nieliniowa-linearyzowana.2
T-W-9Walidacja metod pomiarowych – parametry oceny procedury pomiarowej i kryteria ich doboru.2
T-W-10Sposoby wyznaczania wartości granicy wykrywalności.1
T-W-11Szacowanie niepewności pomiarowej.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-08_W01Student potrafi zdefiniować wielkości statystyczne niezbędne do opisania wyników pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy jakości wyników pomiarów analitycznych
C-1Zapoznanie studentów z pojęciami statystycznymi stosowanymi w metrologii chemicznej
Treści programoweT-W-2Wybrane rozkłady zmiennych losowych
T-W-3Wskaźniki położenia i rozproszenia.
T-W-9Walidacja metod pomiarowych – parametry oceny procedury pomiarowej i kryteria ich doboru.
T-W-5Wnioskowanie statystyczne – testowanie hipotez.
T-W-4Wykrywanie błędów grubych. Poziom ufności i estymacja przedziałowa.
T-W-11Szacowanie niepewności pomiarowej.
T-W-8Korelacja dwóch zmiennych. Regresja liniowa i nieliniowa-linearyzowana.
T-W-10Sposoby wyznaczania wartości granicy wykrywalności.
T-W-6Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych.
T-W-7Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich.
T-A-3Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych: chi-kwadrat, F-Snedecora, Hartleya, Bartletta, Morgana.
T-A-10Obliczanie dokładności, precyzji, powtarzalności i liniowości metody.
T-W-1Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia przedmiotu. Reguły zaokrąglania liczb i cyfry znaczące.
T-A-4Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich: t-Studenta, Cochrana-Coxa, Aspina-Welcha.
T-A-7Analiza regresji liniowej w metodzie kilkakrotnego dodatku wzorca. Regresja liniowa ważona.
T-A-6Wyznaczanie parametrów regresji liniowej.
T-A-11Szacowanie niepewności pomiaru.
T-A-2Wykrywanie błędów grubych: test Dixona i test Grubbsa.
T-A-8Lineraryzacja funkcji nieliniowych.
T-A-9Wyznaczanie granicy wykrywalności i granicy oznaczalności
T-A-1Analiza wybranych wskaźników położenia i rozproszenia wyników. Wyznaczanie przedziałów ufności.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny sprawdzający wiedzę zdobytą w trakcie wykładów oraz umiejętności nabyte w trakcie ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zdefiniować podstawowe wielkości statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-08_W02Student potrafi zaproponować sposób weryfikacji danych pomiarowych i walidacji metod analitycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za rzetelność wyników pomiarów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy jakości wyników pomiarów analitycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu walidacji procedur analitycznych
Treści programoweT-W-9Walidacja metod pomiarowych – parametry oceny procedury pomiarowej i kryteria ich doboru.
T-W-1Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia przedmiotu. Reguły zaokrąglania liczb i cyfry znaczące.
T-A-3Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych: chi-kwadrat, F-Snedecora, Hartleya, Bartletta, Morgana.
T-W-3Wskaźniki położenia i rozproszenia.
T-A-2Wykrywanie błędów grubych: test Dixona i test Grubbsa.
T-A-11Szacowanie niepewności pomiaru.
T-A-4Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich: t-Studenta, Cochrana-Coxa, Aspina-Welcha.
T-A-10Obliczanie dokładności, precyzji, powtarzalności i liniowości metody.
T-W-5Wnioskowanie statystyczne – testowanie hipotez.
T-W-8Korelacja dwóch zmiennych. Regresja liniowa i nieliniowa-linearyzowana.
T-W-2Wybrane rozkłady zmiennych losowych
T-W-4Wykrywanie błędów grubych. Poziom ufności i estymacja przedziałowa.
T-A-1Analiza wybranych wskaźników położenia i rozproszenia wyników. Wyznaczanie przedziałów ufności.
T-W-11Szacowanie niepewności pomiarowej.
T-W-10Sposoby wyznaczania wartości granicy wykrywalności.
T-A-9Wyznaczanie granicy wykrywalności i granicy oznaczalności
T-A-7Analiza regresji liniowej w metodzie kilkakrotnego dodatku wzorca. Regresja liniowa ważona.
T-A-6Wyznaczanie parametrów regresji liniowej.
T-W-6Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych.
T-A-8Lineraryzacja funkcji nieliniowych.
T-W-7Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny sprawdzający wiedzę zdobytą w trakcie wykładów oraz umiejętności nabyte w trakcie ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zdefiniować podstawowe testy statystyczne oraz wymienić parametry wykorzystywane w procesie walidacji metod analitycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-08_U01potrafi dokonać oceny statystycznej serii wyników pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy jakości wyników pomiarów analitycznych
C-1Zapoznanie studentów z pojęciami statystycznymi stosowanymi w metrologii chemicznej
Treści programoweT-W-3Wskaźniki położenia i rozproszenia.
T-A-1Analiza wybranych wskaźników położenia i rozproszenia wyników. Wyznaczanie przedziałów ufności.
T-W-4Wykrywanie błędów grubych. Poziom ufności i estymacja przedziałowa.
T-A-2Wykrywanie błędów grubych: test Dixona i test Grubbsa.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach przedmiotowych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych - Kolokwium II
S-2Ocena formująca: ocena z ćwiczeń - Kolokwium I
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny sprawdzający wiedzę zdobytą w trakcie wykładów oraz umiejętności nabyte w trakcie ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi obliczyć odchylenie standardowe i współczynnik zmienności dla serii wyników pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-08_U02potrafi weryfikować hipotezy na podstawie przeprowadzonych testów statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu analizy jakości wyników pomiarów analitycznych
Treści programoweT-A-3Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych: chi-kwadrat, F-Snedecora, Hartleya, Bartletta, Morgana.
T-W-6Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych.
T-W-7Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich.
T-A-4Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich: t-Studenta, Cochrana-Coxa, Aspina-Welcha.
T-W-5Wnioskowanie statystyczne – testowanie hipotez.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z ćwiczeń - Kolokwium I
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach przedmiotowych
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych - Kolokwium II
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny sprawdzający wiedzę zdobytą w trakcie wykładów oraz umiejętności nabyte w trakcie ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przeprowadzić test odpowiedni dla ocenianych danych wskazany przez prowadzącego zajęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-08_U03potrafi przeprowadzić walidację metod i procedur analitycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu walidacji procedur analitycznych
C-4Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za rzetelność wyników pomiarów
Treści programoweT-A-10Obliczanie dokładności, precyzji, powtarzalności i liniowości metody.
T-W-10Sposoby wyznaczania wartości granicy wykrywalności.
T-A-6Wyznaczanie parametrów regresji liniowej.
T-A-8Lineraryzacja funkcji nieliniowych.
T-W-11Szacowanie niepewności pomiarowej.
T-A-11Szacowanie niepewności pomiaru.
T-W-8Korelacja dwóch zmiennych. Regresja liniowa i nieliniowa-linearyzowana.
T-A-9Wyznaczanie granicy wykrywalności i granicy oznaczalności
T-W-9Walidacja metod pomiarowych – parametry oceny procedury pomiarowej i kryteria ich doboru.
T-A-7Analiza regresji liniowej w metodzie kilkakrotnego dodatku wzorca. Regresja liniowa ważona.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych - Kolokwium II
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach przedmiotowych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny sprawdzający wiedzę zdobytą w trakcie wykładów oraz umiejętności nabyte w trakcie ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wyznaczyć podstawowe parametry walidacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-08_K01student jest świadomy odpowiedzialności za decyzje podejmowane na podstawie wyników pomiarów i przedstawia je w sposób rzetelny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za rzetelność wyników pomiarów
Treści programoweT-A-9Wyznaczanie granicy wykrywalności i granicy oznaczalności
T-A-11Szacowanie niepewności pomiaru.
T-A-4Testy statystyczne stosowane do porównania wartości średnich: t-Studenta, Cochrana-Coxa, Aspina-Welcha.
T-A-10Obliczanie dokładności, precyzji, powtarzalności i liniowości metody.
T-W-4Wykrywanie błędów grubych. Poziom ufności i estymacja przedziałowa.
T-W-3Wskaźniki położenia i rozproszenia.
T-W-10Sposoby wyznaczania wartości granicy wykrywalności.
T-W-5Wnioskowanie statystyczne – testowanie hipotez.
T-W-11Szacowanie niepewności pomiarowej.
T-W-9Walidacja metod pomiarowych – parametry oceny procedury pomiarowej i kryteria ich doboru.
T-A-1Analiza wybranych wskaźników położenia i rozproszenia wyników. Wyznaczanie przedziałów ufności.
T-A-3Testy statystyczne stosowane do porównania wartości odchyleń standardowych: chi-kwadrat, F-Snedecora, Hartleya, Bartletta, Morgana.
T-A-2Wykrywanie błędów grubych: test Dixona i test Grubbsa.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie potrzebę weryfikacji wyników pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0