Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane technologie przemysłu organicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane technologie przemysłu organicznego
Specjalność Technologia podstawowej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna ogólna.
W-2Mechanizmy reakcji.
W-3Podstawy technologii chemicznej.
W-4Podstawy inżynierii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z kierunkami rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej, na tle najnowszych trendów - zielona chemia , zrównoważony rozwój, czyste technologie.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi procesami realizowanymi jako wielkotonażowe, małotonażowe oraz z procesami związanymi z produkcją związków o specjanym przeznaczeniu (z aparaturą stosowaną w tych procesach, z zagadnieniami związanymi z zagospodarowaniem produktów ubocznych) przy jednoczesnym podkreśleniu roli katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w tych procesach.
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętnosci do: analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych wspólcześnie w przemysle organicznym oraz proponowania nowych rozwiązań dla tych procesów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podział współczesnej przemysłowej chemii organicznej (wielkotonażowa, małotonażowa i produkcja związków specjalnych). Charakterystyka tych rodzajów produkcji oraz ich porównanie.1
T-W-2Przykładowe procesy produkcji wielkotonażowej.3
T-W-3Rozwój produkcji małotonażowej, zakres oraz wady i zalety tej produkcji. Instalacje typu: wiele produktów na jednej instalacji i wiele zadań na jednej instalacji. Aparatura wykorzystywana w małotonażowych instalacjach (typy reaktorów i ich budowa w zależności od faz w których biegnie reakcja).3
T-W-4Nowe kierunki w przemysłowej chemii organicznej. Zrównoważony rozwój. Zielona chemia (green chemistry). Czyste technologie. Rola katalizy w zielonej chemii. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory homogeniczne. Zeolity i ich wykorzystanie w katalizie heterogenicznej. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory heterogeniczne.5
T-W-5Nowoczesne metody syntezy wybranych leków, witamin, związków zapachowych, związków powierzchniowo czynnych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2konsultacje z prowadzącym przedmiot3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie (pisemne kolokwium)2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-12_W12
Ma wiedzę o kierunkach rozwoju współczenej przemysłowej chemii organicznej, o najistotniejszych nowościach związanych ze stosowaniem katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych oraz o najnowocześniejszych rozwiązaniach technologicznych stosowanych w instalacjach przemysłowych
TCH_2A_W12T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-12_U10
Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania dla wspólcześnie realizowanych procesów chemii organicznej
TCH_2A_U10T2A_U12InzA2_U06C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-1S-1
TCH_2A_D02-12_U11
Student potrafi dokonac oceny i analizy funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych współcześnie w przemyśle organicznym.
TCH_2A_U11T2A_U11, T2A_U15InzA2_U01C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-12_K01
Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ważności ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i związanej z tym odpowiedzalności za środowisko naturalne.
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5M-1S-1
TCH_2A_D02-12_K02
Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspekatch działaności związanych z technologią chemiczna
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-1S-1
TCH_2A_D02-12_K04
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
TCH_2A_K04T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05InzA2_K02C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-12_W12
Ma wiedzę o kierunkach rozwoju współczenej przemysłowej chemii organicznej, o najistotniejszych nowościach związanych ze stosowaniem katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych oraz o najnowocześniejszych rozwiązaniach technologicznych stosowanych w instalacjach przemysłowych
2,0Student nie umie wskazać kierunków rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i opisać zastosowań katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w procesach przemysłowych chemii organicznej oraz najnowszych rozwiązań technologicznych stosowanych w tych procesach.
3,0Student potrafii wskazać podstawowe kierunki rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i opisać zaledwie kilka podstawowych procesów technologicznych wykorzystujących katalizatory homogeniczne i heterogeniczne, uwzględniając w tym opis poszczególnych etapów tych procesów i opis aparatury stosowanej w tych procesach.
3,5Student potrafii wskazać podstawowe kierunki rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i opisać zaledwie kilka podstawowych procesów technologicznych wykorzystujących katalizatory homogeniczne i heterogeniczne, uwzględniąjąc w tym nie tylko opis poszczególnych etapów tych procesów i opis aparatury stosowanej w tych procesach, ale również potrafi podać mechanizm tego procesu.
4,0Student potrafii wskazać podstawowe kierunki rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i zna wszystkie omawiane na wykładzie procesy technologiczne wykorzystujące katalizatory homogeniczne i heterogeniczne, uwzględniając w tym nie tylko opis poszczególnych etapów tych procesów i opis aparatury stosowanej w tych procesach, ale również potrafi podać mechanizm tego procesu.
4,5Student potrafi porównać ze sobą wszystkie omawiane na wykładzie procesy technologiczne i odnieść zastosowane w nich rozwiązania dotyczące katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych do najnowszych trendów w technologii organicznej
5,0Student potrafi porównać ze sobą wszystkie omawiane na wykładzie procesy technologiczne i odnieść zastosowane w nich rozwiązania dotyczace katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych oraz zastosowanej aparatury do najnowszych trendów w technologii organicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-12_U10
Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania dla wspólcześnie realizowanych procesów chemii organicznej
2,0Student nie potrafi zaproponować nowych rozwiązań dla współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
3,0Student zna najnowsze trendy w technologii organicznej, ale tylko w sposób ogólny umie odnieść je do wspólcześnie realizowanych procesów chemii organicznej i podać możliwe, nowe rozwiązania.
3,5Student umie efektywnie ocenić współcześnie realizowane procesy przemysłowej chemii organicznej i podać kierunki możliwych ich modyfikacji.
4,0Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania biorąc pod uwagę użycie najnowszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych.
4,5Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania biorąc pod uwagę nie tylko użycie najnowszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych ale również najnowszej aparatury.
5,0Student potrafi zaproponować kilka rodzajów rozwiązań dla danego procesu biorąc pod uwagę nie tylko użycie najnowszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych ale również najnowszej aparatury i porównać zaproponowane rozwiązania między sobą.
TCH_2A_D02-12_U11
Student potrafi dokonac oceny i analizy funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych współcześnie w przemyśle organicznym.
2,0Nie potrafi dokonać oceny i analizy współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
3,0Potrafi tylko w sposób ogólny dokonać analizy współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
3,5Potrafi tylko w sposób ogólny dokonać analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
4,0Dokonuje efektywnej analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
4,5Umie zaproponowac nowe metody analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej, biorąc pod uwagę stosowane surowce, katalizatory i nowoczesną aparaturę.
5,0Umie porównać ze sobą uzyskane różnymi metodami wynik analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-12_K01
Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ważności ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i związanej z tym odpowiedzalności za środowisko naturalne.
2,0Student nie ma świadomości ciągłego unowocześniania procesów technologicznych.
3,0Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych.
3,5Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania.
4,0Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne.
4,5Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób ogólny porównać ze sobą.
5,0Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób szczegółowy porównać ze sobą.
TCH_2A_D02-12_K02
Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspekatch działaności związanych z technologią chemiczna
2,0Student nie rozumie konieczności przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach zwiaząnych z technologią chemiczną.
3,0Student tylko teoretycznie rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną.
3,5Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną i w sposób ogólny podaje metody realizacji tego zagadnienia.
4,0Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną i realizuje to różnymi metodami.
4,5Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną i realizuje to różnymi metodami, przekazując informacje w sposób zrozumiały.
5,0Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną, realizuje to różnymi metodami, przekazując informacje w sposób zrozumiały i z uzasadnieniem różnych punktów widzenia.
TCH_2A_D02-12_K04
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
2,0Nie potrafi prawidłowo określać priorytetów służących realizacji określonego zadania.
3,0Potrafi w sposób ogólny określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
3,5Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
4,0Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie.
4,5Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc przy tym w sposób przedsiębiorczy.
5,0Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. Moulijn J.A., Makkee M., A. van Diepen, Chemical Process Technolgy, John Wiley & Sons Ltd, Chichester, 2001
  2. Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez organicznych, WNT, Warszawa, 2000, tom 1 i 2
  3. Bogoczek R., Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna. Surowce i półprodukty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992
  4. Mills P.L., Chaudhari R.V., Multiphase catalytic reactor engineering and design for pharmaceuticals and fine chemicals, Catal. Today 37, 367-404, 1997
  5. Burczyk B., Zielona chemia. Zarys., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  6. Marciniec B, Misja chemii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, 2004
  7. T. Paryjczak, A. Lewicki, Zielona chemia. Wybrane zagadnienia., Przem. Chem. 82/8-9, 525-531, 2003
  8. Sheldon R.A., Selective catalytic synthesis of fine chemicals: opportunities and trends, J. Mol. Catal. A: Chemical 107, 75-83., 1996
  9. Blaser H.-U., Studer M., The role of catalysis for the clean production of fine chemicals, Appl. Catal. A: General 189, 191-204., 1999
  10. M. Ziółek, I. Nowak, Kataliza heterogeniczna. Wybrane zagadnienia., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ertl G., Knozinger H., Wietkamp J., Handbook of Heterogeneous Catalysis, Wiley Company, Weinheim, 1997, tom 1-5
  2. Wittcoff H.A., Reuben B.G., Industrial Organic Chemicals, Wiley & Sons Inc., Chichester, 1996
  3. Weitkamp J., Puppe L., Catalysis and zeolites. Fundamentals and Applications, Springer, 1999
  4. Xu R., Pang W., Yu J., Hou Q., Chen J., Chemistry of zeolites and related porous materials, John Wiley & Sons Ltd., Singapore, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział współczesnej przemysłowej chemii organicznej (wielkotonażowa, małotonażowa i produkcja związków specjalnych). Charakterystyka tych rodzajów produkcji oraz ich porównanie.1
T-W-2Przykładowe procesy produkcji wielkotonażowej.3
T-W-3Rozwój produkcji małotonażowej, zakres oraz wady i zalety tej produkcji. Instalacje typu: wiele produktów na jednej instalacji i wiele zadań na jednej instalacji. Aparatura wykorzystywana w małotonażowych instalacjach (typy reaktorów i ich budowa w zależności od faz w których biegnie reakcja).3
T-W-4Nowe kierunki w przemysłowej chemii organicznej. Zrównoważony rozwój. Zielona chemia (green chemistry). Czyste technologie. Rola katalizy w zielonej chemii. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory homogeniczne. Zeolity i ich wykorzystanie w katalizie heterogenicznej. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory heterogeniczne.5
T-W-5Nowoczesne metody syntezy wybranych leków, witamin, związków zapachowych, związków powierzchniowo czynnych.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2konsultacje z prowadzącym przedmiot3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie (pisemne kolokwium)2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-12_W12Ma wiedzę o kierunkach rozwoju współczenej przemysłowej chemii organicznej, o najistotniejszych nowościach związanych ze stosowaniem katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych oraz o najnowocześniejszych rozwiązaniach technologicznych stosowanych w instalacjach przemysłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi procesami realizowanymi jako wielkotonażowe, małotonażowe oraz z procesami związanymi z produkcją związków o specjanym przeznaczeniu (z aparaturą stosowaną w tych procesach, z zagadnieniami związanymi z zagospodarowaniem produktów ubocznych) przy jednoczesnym podkreśleniu roli katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w tych procesach.
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętnosci do: analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych wspólcześnie w przemysle organicznym oraz proponowania nowych rozwiązań dla tych procesów.
C-1Zapoznanie studentów z kierunkami rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej, na tle najnowszych trendów - zielona chemia , zrównoważony rozwój, czyste technologie.
Treści programoweT-W-2Przykładowe procesy produkcji wielkotonażowej.
T-W-5Nowoczesne metody syntezy wybranych leków, witamin, związków zapachowych, związków powierzchniowo czynnych.
T-W-3Rozwój produkcji małotonażowej, zakres oraz wady i zalety tej produkcji. Instalacje typu: wiele produktów na jednej instalacji i wiele zadań na jednej instalacji. Aparatura wykorzystywana w małotonażowych instalacjach (typy reaktorów i ich budowa w zależności od faz w których biegnie reakcja).
T-W-1Podział współczesnej przemysłowej chemii organicznej (wielkotonażowa, małotonażowa i produkcja związków specjalnych). Charakterystyka tych rodzajów produkcji oraz ich porównanie.
T-W-4Nowe kierunki w przemysłowej chemii organicznej. Zrównoważony rozwój. Zielona chemia (green chemistry). Czyste technologie. Rola katalizy w zielonej chemii. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory homogeniczne. Zeolity i ich wykorzystanie w katalizie heterogenicznej. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory heterogeniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać kierunków rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i opisać zastosowań katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w procesach przemysłowych chemii organicznej oraz najnowszych rozwiązań technologicznych stosowanych w tych procesach.
3,0Student potrafii wskazać podstawowe kierunki rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i opisać zaledwie kilka podstawowych procesów technologicznych wykorzystujących katalizatory homogeniczne i heterogeniczne, uwzględniając w tym opis poszczególnych etapów tych procesów i opis aparatury stosowanej w tych procesach.
3,5Student potrafii wskazać podstawowe kierunki rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i opisać zaledwie kilka podstawowych procesów technologicznych wykorzystujących katalizatory homogeniczne i heterogeniczne, uwzględniąjąc w tym nie tylko opis poszczególnych etapów tych procesów i opis aparatury stosowanej w tych procesach, ale również potrafi podać mechanizm tego procesu.
4,0Student potrafii wskazać podstawowe kierunki rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i zna wszystkie omawiane na wykładzie procesy technologiczne wykorzystujące katalizatory homogeniczne i heterogeniczne, uwzględniając w tym nie tylko opis poszczególnych etapów tych procesów i opis aparatury stosowanej w tych procesach, ale również potrafi podać mechanizm tego procesu.
4,5Student potrafi porównać ze sobą wszystkie omawiane na wykładzie procesy technologiczne i odnieść zastosowane w nich rozwiązania dotyczące katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych do najnowszych trendów w technologii organicznej
5,0Student potrafi porównać ze sobą wszystkie omawiane na wykładzie procesy technologiczne i odnieść zastosowane w nich rozwiązania dotyczace katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych oraz zastosowanej aparatury do najnowszych trendów w technologii organicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-12_U10Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania dla wspólcześnie realizowanych procesów chemii organicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kierunkami rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej, na tle najnowszych trendów - zielona chemia , zrównoważony rozwój, czyste technologie.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi procesami realizowanymi jako wielkotonażowe, małotonażowe oraz z procesami związanymi z produkcją związków o specjanym przeznaczeniu (z aparaturą stosowaną w tych procesach, z zagadnieniami związanymi z zagospodarowaniem produktów ubocznych) przy jednoczesnym podkreśleniu roli katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w tych procesach.
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętnosci do: analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych wspólcześnie w przemysle organicznym oraz proponowania nowych rozwiązań dla tych procesów.
Treści programoweT-W-2Przykładowe procesy produkcji wielkotonażowej.
T-W-3Rozwój produkcji małotonażowej, zakres oraz wady i zalety tej produkcji. Instalacje typu: wiele produktów na jednej instalacji i wiele zadań na jednej instalacji. Aparatura wykorzystywana w małotonażowych instalacjach (typy reaktorów i ich budowa w zależności od faz w których biegnie reakcja).
T-W-1Podział współczesnej przemysłowej chemii organicznej (wielkotonażowa, małotonażowa i produkcja związków specjalnych). Charakterystyka tych rodzajów produkcji oraz ich porównanie.
T-W-5Nowoczesne metody syntezy wybranych leków, witamin, związków zapachowych, związków powierzchniowo czynnych.
T-W-4Nowe kierunki w przemysłowej chemii organicznej. Zrównoważony rozwój. Zielona chemia (green chemistry). Czyste technologie. Rola katalizy w zielonej chemii. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory homogeniczne. Zeolity i ich wykorzystanie w katalizie heterogenicznej. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory heterogeniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować nowych rozwiązań dla współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
3,0Student zna najnowsze trendy w technologii organicznej, ale tylko w sposób ogólny umie odnieść je do wspólcześnie realizowanych procesów chemii organicznej i podać możliwe, nowe rozwiązania.
3,5Student umie efektywnie ocenić współcześnie realizowane procesy przemysłowej chemii organicznej i podać kierunki możliwych ich modyfikacji.
4,0Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania biorąc pod uwagę użycie najnowszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych.
4,5Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania biorąc pod uwagę nie tylko użycie najnowszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych ale również najnowszej aparatury.
5,0Student potrafi zaproponować kilka rodzajów rozwiązań dla danego procesu biorąc pod uwagę nie tylko użycie najnowszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych ale również najnowszej aparatury i porównać zaproponowane rozwiązania między sobą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-12_U11Student potrafi dokonac oceny i analizy funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych współcześnie w przemyśle organicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kierunkami rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej, na tle najnowszych trendów - zielona chemia , zrównoważony rozwój, czyste technologie.
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętnosci do: analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych wspólcześnie w przemysle organicznym oraz proponowania nowych rozwiązań dla tych procesów.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi procesami realizowanymi jako wielkotonażowe, małotonażowe oraz z procesami związanymi z produkcją związków o specjanym przeznaczeniu (z aparaturą stosowaną w tych procesach, z zagadnieniami związanymi z zagospodarowaniem produktów ubocznych) przy jednoczesnym podkreśleniu roli katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w tych procesach.
Treści programoweT-W-1Podział współczesnej przemysłowej chemii organicznej (wielkotonażowa, małotonażowa i produkcja związków specjalnych). Charakterystyka tych rodzajów produkcji oraz ich porównanie.
T-W-2Przykładowe procesy produkcji wielkotonażowej.
T-W-5Nowoczesne metody syntezy wybranych leków, witamin, związków zapachowych, związków powierzchniowo czynnych.
T-W-3Rozwój produkcji małotonażowej, zakres oraz wady i zalety tej produkcji. Instalacje typu: wiele produktów na jednej instalacji i wiele zadań na jednej instalacji. Aparatura wykorzystywana w małotonażowych instalacjach (typy reaktorów i ich budowa w zależności od faz w których biegnie reakcja).
T-W-4Nowe kierunki w przemysłowej chemii organicznej. Zrównoważony rozwój. Zielona chemia (green chemistry). Czyste technologie. Rola katalizy w zielonej chemii. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory homogeniczne. Zeolity i ich wykorzystanie w katalizie heterogenicznej. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory heterogeniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać oceny i analizy współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
3,0Potrafi tylko w sposób ogólny dokonać analizy współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
3,5Potrafi tylko w sposób ogólny dokonać analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
4,0Dokonuje efektywnej analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
4,5Umie zaproponowac nowe metody analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej, biorąc pod uwagę stosowane surowce, katalizatory i nowoczesną aparaturę.
5,0Umie porównać ze sobą uzyskane różnymi metodami wynik analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-12_K01Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ważności ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i związanej z tym odpowiedzalności za środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kierunkami rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej, na tle najnowszych trendów - zielona chemia , zrównoważony rozwój, czyste technologie.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi procesami realizowanymi jako wielkotonażowe, małotonażowe oraz z procesami związanymi z produkcją związków o specjanym przeznaczeniu (z aparaturą stosowaną w tych procesach, z zagadnieniami związanymi z zagospodarowaniem produktów ubocznych) przy jednoczesnym podkreśleniu roli katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w tych procesach.
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętnosci do: analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych wspólcześnie w przemysle organicznym oraz proponowania nowych rozwiązań dla tych procesów.
Treści programoweT-W-3Rozwój produkcji małotonażowej, zakres oraz wady i zalety tej produkcji. Instalacje typu: wiele produktów na jednej instalacji i wiele zadań na jednej instalacji. Aparatura wykorzystywana w małotonażowych instalacjach (typy reaktorów i ich budowa w zależności od faz w których biegnie reakcja).
T-W-4Nowe kierunki w przemysłowej chemii organicznej. Zrównoważony rozwój. Zielona chemia (green chemistry). Czyste technologie. Rola katalizy w zielonej chemii. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory homogeniczne. Zeolity i ich wykorzystanie w katalizie heterogenicznej. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory heterogeniczne.
T-W-2Przykładowe procesy produkcji wielkotonażowej.
T-W-1Podział współczesnej przemysłowej chemii organicznej (wielkotonażowa, małotonażowa i produkcja związków specjalnych). Charakterystyka tych rodzajów produkcji oraz ich porównanie.
T-W-5Nowoczesne metody syntezy wybranych leków, witamin, związków zapachowych, związków powierzchniowo czynnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłego unowocześniania procesów technologicznych.
3,0Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych.
3,5Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania.
4,0Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne.
4,5Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób ogólny porównać ze sobą.
5,0Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób szczegółowy porównać ze sobą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-12_K02Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspekatch działaności związanych z technologią chemiczna
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studentów umiejętnosci do: analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych wspólcześnie w przemysle organicznym oraz proponowania nowych rozwiązań dla tych procesów.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi procesami realizowanymi jako wielkotonażowe, małotonażowe oraz z procesami związanymi z produkcją związków o specjanym przeznaczeniu (z aparaturą stosowaną w tych procesach, z zagadnieniami związanymi z zagospodarowaniem produktów ubocznych) przy jednoczesnym podkreśleniu roli katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w tych procesach.
C-1Zapoznanie studentów z kierunkami rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej, na tle najnowszych trendów - zielona chemia , zrównoważony rozwój, czyste technologie.
Treści programoweT-W-2Przykładowe procesy produkcji wielkotonażowej.
T-W-4Nowe kierunki w przemysłowej chemii organicznej. Zrównoważony rozwój. Zielona chemia (green chemistry). Czyste technologie. Rola katalizy w zielonej chemii. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory homogeniczne. Zeolity i ich wykorzystanie w katalizie heterogenicznej. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory heterogeniczne.
T-W-1Podział współczesnej przemysłowej chemii organicznej (wielkotonażowa, małotonażowa i produkcja związków specjalnych). Charakterystyka tych rodzajów produkcji oraz ich porównanie.
T-W-5Nowoczesne metody syntezy wybranych leków, witamin, związków zapachowych, związków powierzchniowo czynnych.
T-W-3Rozwój produkcji małotonażowej, zakres oraz wady i zalety tej produkcji. Instalacje typu: wiele produktów na jednej instalacji i wiele zadań na jednej instalacji. Aparatura wykorzystywana w małotonażowych instalacjach (typy reaktorów i ich budowa w zależności od faz w których biegnie reakcja).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach zwiaząnych z technologią chemiczną.
3,0Student tylko teoretycznie rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną.
3,5Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną i w sposób ogólny podaje metody realizacji tego zagadnienia.
4,0Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną i realizuje to różnymi metodami.
4,5Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną i realizuje to różnymi metodami, przekazując informacje w sposób zrozumiały.
5,0Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną, realizuje to różnymi metodami, przekazując informacje w sposób zrozumiały i z uzasadnieniem różnych punktów widzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-12_K04Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studentów umiejętnosci do: analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych wspólcześnie w przemysle organicznym oraz proponowania nowych rozwiązań dla tych procesów.
C-1Zapoznanie studentów z kierunkami rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej, na tle najnowszych trendów - zielona chemia , zrównoważony rozwój, czyste technologie.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi procesami realizowanymi jako wielkotonażowe, małotonażowe oraz z procesami związanymi z produkcją związków o specjanym przeznaczeniu (z aparaturą stosowaną w tych procesach, z zagadnieniami związanymi z zagospodarowaniem produktów ubocznych) przy jednoczesnym podkreśleniu roli katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w tych procesach.
Treści programoweT-W-3Rozwój produkcji małotonażowej, zakres oraz wady i zalety tej produkcji. Instalacje typu: wiele produktów na jednej instalacji i wiele zadań na jednej instalacji. Aparatura wykorzystywana w małotonażowych instalacjach (typy reaktorów i ich budowa w zależności od faz w których biegnie reakcja).
T-W-1Podział współczesnej przemysłowej chemii organicznej (wielkotonażowa, małotonażowa i produkcja związków specjalnych). Charakterystyka tych rodzajów produkcji oraz ich porównanie.
T-W-5Nowoczesne metody syntezy wybranych leków, witamin, związków zapachowych, związków powierzchniowo czynnych.
T-W-2Przykładowe procesy produkcji wielkotonażowej.
T-W-4Nowe kierunki w przemysłowej chemii organicznej. Zrównoważony rozwój. Zielona chemia (green chemistry). Czyste technologie. Rola katalizy w zielonej chemii. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory homogeniczne. Zeolity i ich wykorzystanie w katalizie heterogenicznej. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory heterogeniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi prawidłowo określać priorytetów służących realizacji określonego zadania.
3,0Potrafi w sposób ogólny określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
3,5Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania.
4,0Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie.
4,5Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc przy tym w sposób przedsiębiorczy.
5,0Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.